κατάθλιψη

Σύμφωνα με έρευνες του Παγκύπριου Οργανισμού Υγείας, ένα στα τέσσερα άτομα θα βιώσει συμπτώματα κατάθλιψης κάποια στιγμή της ζωής του και αν και η κατάθλιψη θεωρείται μια σοβαρή ψυχική διαταραχή, είναι εύκολα θεραπεύσιμη, ειδικότερα εάν υπάρχει υποστήριξη από το περιβάλλον του ατόμου που υποφέρει από αυτήν.

Αν έχετε κάποιο αγαπημένο πρόσωπο που υποφέρει από κατάθλιψη, είναι πολύ πιθανό να έχετε αναρωτηθεί πως μπορείτε να το κάνετε να νιώσει καλύτερα και ίσως να έχετε δοκιμάσει κάποιες τακτικές και να έχετε απογοητευθεί.

Συμπτώματα κατάθλιψης

Αρχικά, για να μπορέσετε να βοηθήσετε το αγαπημένο σας πρόσωπο θα πρέπει να είσαστε σε θέση να αναγνωρίσετε τα συμπτώματα της κατάθλιψης τα οποία περιλαμβάνουν αλλαγή στη διάθεση (το άτομο δείχνει στεναχωρημένο τις περισσότερες ώρες της μέρας), ανηδονία (δεν απολαμβάνει πλέον τα πράγματα που έκανε στο παρελθόν ούτε έχει διάθεση να συναναστραφεί με άλλα άτομα που συναναστρεφόταν παλαιότερα), έχει μειωμένη ή αυξημένη όρεξη για φαγητό, αϋπνία ή υπερυπνία, αίσθημα κόπωσης και έλλειψη ενέργειας σχεδόν κάθε μέρα, αντιμετωπίζει δυσκολίες στη συγκέντρωση και στη μνήμη, έχει αίσθημα αναξιότητας και ενοχής, έχει τάσεις αυτοκτονικού ιδεασμού.

Είναι σημαντικό να δημιουργήστε ένα ασφαλές περιβάλλον για το αγαπημένο σας πρόσωπο, να του δείξτε την αγάπη σας και ότι θα είστε εκεί όταν σας χρειάζεται.

Κινητοποίηση και κοινωνικοποίηση!

Προσπαθήστε να το κινητοποιήσετε, να κάνει κάτι παρά να κλειστεί στο σπίτι. Η κοινωνικοποίηση θα το βοηθήσει να αποτρέψει τις αρνητικές σκέψεις. Επίσης μπορείτε να του προτείνετε να κάνετε μαζί γυμναστική, η οποία έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να ανακουφίσει άτομα που υποφέρουν από κατάθλιψη.

Να θυμάστε ότι είναι πολύ πιθανό και εσείς να βιώσετε κούραση, απογοήτευση, εξάντληση, ακόμα και θυμό κάποιες φορές. Είναι σημαντικό να φροντίζετε τον εαυτό σας έτσι ώστε να μπορέσετε να στηρίξετε το αγαπημένο σας πρόσωπο.

Επίσης θυμηθείτε ότι ένα από τα συμπτώματα της κατάθλιψης είναι η έλλειψη ενδιαφέροντος σε πράγματα που το άτομο έκανε στο παρελθόν. Μην το παίρνετε προσωπικά αν δεν απολαμβάνει κάποια πράγματα που κάνατε μαζί στο παρελθόν.

Μύθοι σχετικά με την κατάθλιψη

Βοηθήστε το άτομο να αντιληφθεί κάποιους μύθους για την κατάθλιψη όπως “αυτοί που έχουν κατάθλιψη είναι αδύναμοι”, “η κατάθλιψη δεν είναι θεραπεύσιμη”, “η κατάθλιψη θα περάσει από μόνη της εάν δεν μιλάς για αυτήν”, ή “η θεραπεία μπορεί να γίνει εξάρτηση για αυτό είναι καλύτερα να το περάσεις μόνος σου”.

Ενθάρρυνση για έναρξη ψυχοθεραπείας

Ενθαρρύνετε το αγαπημένο σας πρόσωπο να αρχίσει θεραπεία με κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, ειδικότερα εάν υπάρχουν τάσεις αυτοκτονικού ιδεασμού. Συνήθως τα άτομα που υποφέρουν από κατάθλιψη δεν έχουν το κίνητρο να αρχίσουν θεραπεία. Σε αυτή την περίπτωση η ενθάρρυνση από τα αγαπημένα του πρόσωπα μπορεί να φανεί βοηθητική.

Αυτοκτονικός ιδεασμός

Όταν αντιληφθείτε ότι υπάρχει αυτοκτονικός ιδεασμός ακούστε το αγαπημένο σας πρόσωπο προσεκτικά χωρίς να το επικρίνετε και αποφύγετε να το αφήσετε μόνο του.

Αποφύγετε τις φράσεις όπως: “Όλα είναι στο μυαλό σου, σκέψου πιο θετικά”, “σταμάτα να αισθάνεσαι άσχημα για τον εαυτό σου”, “καταλαβαίνω πως νιώθεις, νιώθω και εγώ μελαγχολία κάποιες φορές”, “ασχολείσαι μόνο με τον εαυτό σου”, “κανείς δεν είπε ότι η ζωή είναι εύκολη και δίκαιη”.

Υποστηρικτικές φράσεις

Σε αντίθεση, χρησιμοποιήστε φράσεις όπως: “δεν είσαι μόνος σου σε αυτό”, “είσαι σημαντικός για μένα”, “εάν έχεις κατάθλιψη δε σημαίνει ότι είσαι αδύναμος ή τρελός”, “θα είμαι εδώ για σένα”, “δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς αυτό αυτό που νιώθεις όμως θα προσπαθήσω να καταλάβω”.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα
Προσεχώς κατάθλιψη

Είναι άραγε η ψυχική ασθένεια του μέλλοντος; Είναι μια ασθένεια που εμφανίζεται...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Με τον όρο επαγγελματική εξουθένωση εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία αισθανόμαστε εξαντλημένοι συναισθηματικά αλλά και σωματικά όσον αφορά την εργασία μας. Αυτή η εξάντληση αυξάνεται σταδιακά και μπορεί να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις όπως το αίσθημα απελπισίας και ανεπάρκειας σχετικά με τις επιδόσεις στον εργασιακό μας χώρο. Κάποιες φορές οι επιπτώσεις μπορεί να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

Τι είναι τα προσωπικά όρια και με ποιους τρόπους τα θέτουμε στις σχέσεις μας
προσωπικά όρια

Τι είναι τα προσωπικά όρια;  Τα προσωπικά μας όρια είναι εκείνα που καθορίζουν τον προσωπικό μας χώρο και κρατούν τους άλλους μακριά από αυτό. Μας διαχωρίζουν από τους άλλους και προστατεύουν την ακεραιότητα μας βοηθώντας μας να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας και προστατεύοντάς μας από την παραβίαση και την εκμετάλλευση των άλλων.

Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή: Η μελαγχολία του χειμώνα

Το καλοκαίρι έχει φύγει και ίσως έχετε παρατηρήσει κάποιες αλλαγές στη διάθεση σας. Μήπως νοιώθετε πιο κουρασμένοι, κακόκεφοι και δεν έχετε όρεξη να διεκπεραιώσετε τις υποχρεώσεις σας;  Μην ανησυχείτε, ευθύνεται η αλλαγή του καιρού.
Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή είναι μια μορφή κατάθλιψης η οποία είναι επεισοδιακή και συνήθως εμφανίζεται στις αρχές του φθινοπώρου και μπορεί να συνεχιστεί μέχρι και τους χειμερινούς μήνες.

Αντιμετώπισε το στρες. Ζήσε ενσυνείδητα
Αντιμετώπιση στρες

Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε το στρες από την καθημερινότητα μας;
Στην πραγματικότητα, στη σύγχρονη εποχή στην οποία ζούμε είναι δύσκολο να αποφύγουμε εντελώς το στρες. Το στρες μπορεί να δημιουργηθεί από εξωτερικούς παράγοντες όπως το μποτιλιάρισμα το πρωί όταν βιαζόμαστε να πάμε στη δουλειά μας, την έντονη πίεση στο χώρο εργασίας μας, κάποιο απρόβλεπτο γεγονός ή μια μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας. 

Η ευτυχία βρίσκεται μέσα σου!

Αφού δε μπορούμε να αγοράσουμε την ευτυχία, μπορούμε οι ίδιοι να μάθουμε πως να είμαστε πιο ευτυχισμένοι;
Οι άνθρωποι όπως και τα ζώα έχουμε μια τάση προς τα αρνητικά παρά τα θετικά ερεθίσματα γύρω μας. Αυτό βοηθά στην επιβίωση μας αφού τείνουμε να αντιδρούμε σε οτιδήποτε θεωρήσουμε επικίνδυνο.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.