καλή επικοινωνία

Για να μπορέσετε να έχετε μια καλή επικοινωνία με το σύντροφο, αλλά και γενικότερα με οποιονδήποτε άνθρωπο έχετε μια στενή σχέση, χρειάζεται  πρώτα απ’ όλα να εστιάσετε όντως στην επικοινωνία κι όχι κάπου αλλού.  Αυτό πρακτικά σημαίνει να είστε έτοιμοι να εστιάσετε:

Σε όσα θα ακούσετε, δηλαδή να ακούσετε πραγματικά αυτά που σας λέει ο άλλος και όχι αυτό που θα θέλατε να πει, ή αυτό που πιστεύετε.  Αν για παράδειγμα κάποιος πει «είμαι κουρασμένος», δεχτείτε το ως πραγματικό και μην απαντήσετε σαν να είναι ξεκούραστος και σας αποφεύγει. 

Σε όσα πείτε. Να είναι καταρχάς συγκεκριμένα και να μην απλώνονται σε άσχετα θέματα ή σε απόψεις τρίτων.  Να ακολουθείτε τις παρακάτω βασικές αρχές , που αυξάνουν την πιθανότητα να έχετε αποτέλεσμα, αλλά και να μείνετε ήρεμοι στη διάρκεια της συζήτησης.

1.  Εστιάστε στο παρόν και στο τρέχον πρόβλημα

Στο παρόν της σχέσης σας δεν χωρούν ατάκες όπως «έτσι έκανες και στις προηγούμενες σχέσεις σου», ή «έτσι έκανε κι η μάνα σου».  Επικεντρωθείτε σε όσα έχουν γίνει μεταξύ σας.  Μην εκμεταλλεύεστε την εμπιστοσύνη που κάποτε σας έδειξε, «χτυπώντας» του παρελθοντικά γεγονότα, ή προσωπικές εμπειρίες που γνωρίζετε.  Επίσης μην συζητάτε όλα τα προβλήματα μαζί.  Τέλος μην αποφεύγετε την ευθύνη γυρνώντας τη συζήτηση αλλού, ή ρίχνοντας τις ευθύνες στον άλλον. 

2.  Σεβαστείτε τα συναισθήματα, τις επιθυμίες, τις προτιμήσεις του συντρόφου.

Όσα νιώθει και θέλει ο καθένας είναι δικά του, δικαιούται να τα έχει και να τα εκφράζει και δεν έχει νόημα να τ’ ακυρώνετε ή να τα επικρίνετε.  Δεν υπάρχει «δεν θα έπρεπε να νιώθεις έτσι» ή «τι το θέλεις αυτό».  Αν για παράδειγμα ο σύντροφος χαίρεται με κάτι, συμμεριστείτε τη χαρά του μπαίνοντας στη θέση του, αντί να χαλάτε τη διάθεση σας με επικρίσεις κι ειρωνείες και μην προσπαθείτε να τον προσαρμόσετε στα δικά σας μέτρα. 

Αν νιώθετε ότι «δεν είναι σωστό να φέρεται έτσι» ή «δεν θα έπρεπε να το κάνει αυτό», εξηγείστε πώς εσείς νιώθετε και θα θέλατε να είναι τα πράγματα και αφήστε την ελευθερία να αποφασίσει.  Κανένας δεν αλλάζει ουσιαστικά εάν δεν το θελήσει ο ίδιος, όσες φορές και να κουνήσουμε το δάχτυλο ή το κεφάλι. 

3.  Δώστε και διεκδικήστε  χρόνο και χώρο.

Κάθε θέμα που συζητάμε χρειάζεται χρόνο για να το επεξεργαστούμε, να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία του, να σκεφτούμε τις εναλλακτικές μας ή και να αναθεωρήσουμε.  Χρειάζεται επίσης ηρεμία και αποστασιοποίηση.  Γι’ αυτούς τους λόγους χρειάζεται να αφήνουμε χρόνο ανάμεσα στις συζητήσεις (όχι στη συνεχή γκρίνια), καθώς και προσωπικό χώρο (μην είμαστε συνέχεια «από κοντά»), όπου δεν θα αναφέρουμε καθόλου το επίμαχο θέμα.  

Από εκεί και πέρα, όταν ξεκινήσει μια προσπάθεια αλλαγής, χρειάζεται επαναλήψεις και υπενθύμιση – και πάλι όμως όχι συνεχείς.   Πολλά πράγματα βασίζονται σε παγιωμένες συνήθειες και χρειάζεται υπομονή κι επιμονή για να τα «ξεμάθουμε» και να μάθουμε μια καινούργια συμπεριφορά, ή να δουλέψουμε ένα νέο τρόπο σκέψης.

4.  Αποφύγετε τη λεκτική κακοποίηση.

Οι κάθε είδους προσβολές, βρισιές, ειρωνείες όχι μόνο δεν οδηγούν πουθενά, αλλά πλήττουν την αυτοεκτίμηση και των δύο (θύτη και θύματος) και δημιουργούν οργή, περιφρόνηση, συναισθηματικό «πάγωμα» και πλήρη αποξένωση, ή νοσηρές καταστάσεις συνεξάρτησης.  Εξάλλου όταν προσπαθούμε να μειώσουμε κάποιον άλλον, στην ουσία δείχνουμε τις δικές μας ανασφάλειες, συμπλέγματα, απωθημένα.  Ακόμα κι αν νομίζουμε ότι αυτός ο τρόπος είναι μια «δίκαιη» ανταπόδοση- εκδίκηση ή απλή εκτόνωση, τελικά γίνεται ψυχολογικό παιχνίδι μέσω του οποίου συσσωρεύουμε αρνητικά συναισθήματα.

5.  Σταματήστε την επικοινωνία όποτε επαναλαμβάνεται ένα δυσλειτουργικό μοτίβο.

Αν το ίδιο θέμα επανέρχεται χωρίς αποτέλεσμα, αν υπάρχει κακή διάθεση ή συμπεριφορά, απαντήσεις που έχετε ξανακούσει και απλά προξενούν εκνευρισμό, ή αν έχουν εξαντληθεί οι εξηγήσεις και τα επιχειρήματα γύρω από ένα θέμα, τότε το καλύτερο είναι να σταματάτε τη συζήτηση.  Η όποια συνέχεια είναι πλέον θέμα απόφασης κι επιλογής σας.

Τέλος, εάν το όποιο πρόβλημα στη σχέση προέρχεται από αγεφύρωτες διαφορές, ή εάν στη βάση του βρίσκονται βαθιές ατομικές ανασφάλειες και συμπλέγματα, τότε δεν θα λυθεί με απλές τεχνικές καλής επικοινωνίας.  Παρόλα αυτά η καλή επικοινωνία βοηθά σε πολλά, όπως να νιώσουμε ότι προσπαθήσαμε σωστά, να τεθούν όρια και να διατηρηθεί ο αυτοσεβασμός.

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γνωσιακή θεραπεία στην κατάθλιψη
γνωσιακή θεραπεία, κατάθλιψη

Η γνωσιακή θεραπεία, βασίζεται στη σημασία της ερμηνείας, καθώς ο καθένας μας αντιλαμβάνεται και κατανοεί με διαφορετικό τρόπο. Ο στόχος είναι η αλλαγή του τρόπου σκέψης (γνωστική αλλαγή), των δυσλειτουργικών πεποιθήσεων και των αυτόματων σκέψεων, με τελικό αποτέλεσμα τη συναισθηματική και συμπεριφορική αλλαγή. 

Κατανοήστε και αντιμετωπίστε τους φόβους σας!
αντιμετώπιση φόβων

«Οι δειλοί πεθαίνουν πολλές φορές», είχε πει ο Σέξπιρ. Εννοώντας πως κάθε φορά που δειλιάζουμε, δεν αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, αποφεύγουμε το άγνωστο, το ρίσκο, τις δυσκολίες, δεν αγωνιζόμαστε για τα πιστεύω και τις επιθυμίες μας, δεν εκφράζουμε τη γνώμη μας, είναι ένας μικρός θάνατος.

Στρες στα παιδιά: τρόποι αντιμετώπισης
Στρες στα παιδιά

Ως ενήλικοι έχουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα παιδιά: στην πορεία της ζωής μαθαίνουμε στρατηγικές και τρόπους αντιμετώπισης των στρεσογόνων καταστάσεων, ενώ τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα λόγω της περιορισμένης εμπειρίας. Επίσης είναι εξαρτημένα από εμάς και δεν μπορούν να είναι αυτάρκη, δεν έχουν διαμορφώσει την ατομική τους ταυτότητα και τις κοινωνικές τους σχέσεις, βιώνουν γρήγορες και σημαντικές αλλαγές στον εαυτό τους. 

Στρες στα παιδιά: αιτίες και συμπτώματα
στρες παιδιά

Ως ενήλικοι και μάλιστα πιεσμένοι από το σύγχρονο τρόπο ζωής, αναπολούμε την παιδική μας ηλικία σαν μια περίοδο ανεμελιάς και ελεύθερης έκφρασης. Συχνά λοιπόν πιστεύουμε ότι τα παιδιά δεν μπορεί να υποφέρουν από στρες, άγχος, κατάθλιψη και τα θεωρούμε ευτυχισμένα και ξένοιαστα. Στο κάτω-κάτω, δεν έχουν εργασιακά προβλήματα, δάνεια και λογαριασμούς που τρέχουν, τη φροντίδα της οικογένειας ή δύσκολες συζυγικές σχέσεις. 

Μήπως τρέμετε την απόρριψη;
απόρριψη

Μήπως τρέμετε την απόρριψη; Αν ναι, ο φόβος αυτός καθορίζει την ζωή σας και σας εμποδίζει να πετύχετε αυτά που θέλετε. 
Γιατί;  Επειδή δεν τολμάτε να αξιοποιήσετε τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται.  Ή επειδή αυτό-σαμποτάρεστε: για παράδειγμα, βγάζετε στην επιφάνεια τα αρνητικά σας στοιχεία, φεύγετε πριν δοκιμάσετε, απορρίπτετε για να μην σας απορρίψουν.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).