Ψυχοθεραπεία

Στις ζωές όλων των ανθρώπων υπάρχουν περίοδοι με δυσκολίες, έντονο προβληματισμό για καταστάσεις της καθημερινότητας ή/και αρνητικά συναισθήματα που επηρεάζουν με δυσάρεστο τρόπο τη διάθεση. Πρόκειται για φάσεις ζωής, τις οποίες βιώνουμε όλοι μας, καθώς υπάρχουν κατά καιρούς διάφοροι παράγοντες εξωτερικοί ή/και εσωτερικοί (ψυχολογικοί) που μας δημιουργούν θλίψη, άγχος ή γενικότερα δυσφορία. 

Συνήθως τα δυσάρεστα αυτά συναισθήματα υποχωρούν μετά από κάποιο χρονικό διάστημα και αρχίζουμε να αισθανόμαστε και πάλι καλά. Ως εδώ, μιλάμε για καταστάσεις που είναι φυσιολογικές και αναμενόμενες στην πορεία της ζωής ενός ανθρώπου.

Πότε επιλέγουμε να ξεκινήσουμε ψυχοθεραπεία;

Οι τέσσερις κύριοι παράγοντες οι οποίοι αναδεικνύουν το αν η ψυχοθεραπεία θα αποτελούσε ιδανική επιλογή για μας είναι οι εξής:

Ένταση

Όταν η δυσφορία που βιώνουμε λόγω των αρνητικών μας συναισθημάτων είναι πολύ έντονη και διαπιστώνουμε ότι οι τρόποι με τους οποίους διαχειριζόμασταν τα συναισθήματά μας μέχρι τώρα δεν επαρκούν για να ανακουφιστεί το πόσο άσχημα νιώθουμε. Ίσως σε αυτή την περίπτωση θα ήταν ωφέλιμο να αναζητήσουμε τη βοήθεια ενός θεραπευτή/τριας για να κατανοήσουμε τι διαφορετικό συμβαίνει τώρα και αδυνατούμε ν’ανταπεξέλθουμε, και στη συνέχεια να μάθουμε νέους, πιο αποτελεσματικούς τρόπους να ανταποκρινόμαστε στην αντιμετώπιση των συναισθηματικών μας δυσκολιών.

Συχνότητα

Το πόσο συχνά παρατηρούμε να βιώνουμε υψηλά επίπεδα άγχους, θλίψης, ενοχής, θυμού ή οποιουδήποτε άλλου δυσφορικού συναισθήματος αποτελεί δείκτη για το αν χρειάζεται ν’ απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό. Όταν η ψυχολογική ταλαιπωρία γίνεται συχνή και συνεχίζει να επανέρχεται ίσως σημαίνει ότι οι τρόποι που χρησιμοποιούμε για να την αντιμετωπίσουμε  δεν είναι τόσο αποτελεσματικοί με συνέπεια να μην μπορούμε να την ελέγξουμε επαρκώς. Αυτό μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα απογοήτευσης και παραίτησης, ωστόσο δεν σημαίνει ότι είμαστε αδύναμοι μπροστά στη δυσκολία που μας συμβαίνει, αλλά ότι ίσως χρειαζόμαστε μια πιο εξειδικευμένη προσέγγιση για να την αντιμετωπίσουμε.

Προέκταση του παράγοντα της συχνότητας είναι και η επαναληψιμότητα δυσκολιών που προκύπτουν στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Υπάρχουν περιπτώσεις που παρατηρούμε να επαναλαμβάνονται πανομοιότυπα προβλήματα στις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους είτε αυτές είναι ερωτικές, φιλικές, επαγγελματικές ή οικογενειακές. Παρά τις προσπάθειές μας να ξεφύγουμε από αυτά, συνεχίζουμε να εμπλεκόμαστε σε φαύλους κύκλους δυσλειτουργικών καταστάσεων που καταλήγουν στα ίδια ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Εκεί έχει νόημα ν’ αναζητήσουμε μέσα από την ψυχοθεραπεία τι συμβαίνει και γιατί επαναλαμβάνονται οι ίδιες δυσκολίες με σκοπό να επιλυθούν.

Διάρκεια

Το χρονικό διάστημα που διαρκεί ένα πρόβλημα ψυχολογικής φύσεως αποτελεί, επίσης, κριτήριο για το αν ήρθε η ώρα να επισκεφτούμε κάποιον ψυχοθεραπευτή/τρια. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, είναι φυσικό και ανθρώπινο να διανύουμε συναισθηματικά δυσάρεστες περιόδους στη ζωή μας. Η διαφορά έγκειται στο όταν αυτές οι καταστάσεις δεν υποχωρούν για μεγαλύτερο διάστημα απ’ότι συνήθως και συνεχώς επιδεινώνονται. Βλέποντας τη διάθεσή μας να επιμένει να είναι διαρκώς πεσμένη ή το άγχος μας να διατηρείται έντονο και να ταλαιπωρεί όλο και περισσότερο την καθημερινότητά μας, μπορεί να νιώθουμε αδύναμοι να το διαχειριστούμε με αποτέλεσμα να βιώνουμε συχνά συναισθήματα απελπισίας. Η βοήθεια ενός θεραπευτή/τριας σε τέτοιες περιπτώσεις αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευεργετική στο να αρχίσουμε να νιώθουμε ότι υπάρχει διέξοδος μέσα από μια πιο εξειδικευμένη παρέμβαση για να αισθανθούμε καλύτερα.

Λειτουργικότητα

Ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας ο οποίος χρειάζεται να ληφθεί υπόψη στο δίλημμα για το αν ήρθε ή όχι η στιγμή να ξεκινήσει κάποιος ψυχοθεραπεία, είναι το κατά πόσο οι συναισθηματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει επηρεάζουν το επίπεδο λειτουργικότητάς του στους διάφορους τομείς της καθημερινότητας.

Για παράδειγμα, μπορεί να παρατηρούμε μείωση της επαγγελματικής μας απόδοσης συγκριτικά με πριν την εμφάνιση του προβλήματος, αδυναμία ν’ ανταπεξέλθουμε στην τήρηση του ωραρίου εργασίας μας και μείωση της παραγωγικότητάς μας.  Επίσης, μπορεί να αποφεύγουμε κοινωνικές συναναστροφές με φίλους ή να μην έχουμε διάθεση να εμπλακούμε σε δραστηριότητες ή χόμπι που μέχρι πριν επιδιώκαμε και μας προσέφεραν ικανοποίηση και ευχαρίστηση. Τέλος, μπορεί να παραμελούμε την περιποίηση του εαυτού μας, να αρχίσουμε να έχουμε δυσκολίες στον ύπνο ή στο φαγητό, να νιώθουμε συνεχώς κουρασμένοι ή θυμωμένοι και να αποφεύγουμε τη διεκπεραίωση των υποχρεώσεων της καθημερινότητας, κάτι που σε άλλη περίπτωση δεν θα κάναμε. Όταν τέτοιου τύπου αλλαγές συμβαίνουν ως απόρροια της ψυχολογικής δυσκολίας που βιώνουμε, έχει νόημα να σκεφτούμε το ενδεχόμενο αναζήτησης εξειδικευμένης βοήθειας από κάποιο θεραπευτή/τρια.

Τι είναι, πώς λειτουργεί και πώς μας ωφελεί η ψυχοθεραπεία;

Η ψυχοθεραπεία είναι μια σχέση συνεργασίας κατά την οποία ένας άνθρωπος επιζητά επαγγελματική βοήθεια από έναν καταρτισμένο ψυχολόγο - ψυχοθεραπευτή.

Η ψυχοθεραπεία βασίζεται στο διάλογο και προσφέρει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον, δίνοντάς σας τη δυνατότητα να μιλήσετε ανοιχτά με κάποιον που θα σας αντιμετωπίσει με αντικειμενικότητα, ουδετερότητα και χωρίς επικρίσεις.

Στη γνωσιακή – συμπεριφοριστική θεραπεία, εσείς και ο θεραπευτής/τριά σας δουλεύετε μαζί για να αναγνωρίσετε και να αλλάξετε τα μοτίβα σκέψης και συμπεριφοράς που δεν σας επιτρέπουν να αισθάνεστε καλά. Συνεργατικά με τον/την ψυχολόγο σας, καλείστε να κατανοήσετε τη φύση της συναισθηματικής σας δυσκολίας και να αντιληφθείτε τους λόγους, οι οποίοι οδήγησαν στην εμφάνισή της. Αφού αποκτήσετε μία πλήρη εικόνα για το τι σας συμβαίνει, ακολουθεί η εκκίνηση μιας διαδικασίας παρέμβασης στοχευμένη στην αντιμετώπιση του προβλήματος με απώτερο στόχο την ανακούφισή σας από αυτό. Η ψυχοθεραπεία θα σας εφοδιάσει με νέους πιο λειτουργικούς τρόπους διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων και αντιμετώπισης των δυσκολιών που σας αποτρέπουν από το να απολαύσετε μια υγιή και χαρούμενη ζωή.   

Συγγραφή Άρθρου

Αριστέα Λιάκου - Ψυχολόγος

Αριστέα Λιάκου: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια - MSc Κλινική Ψυχολόγος, Leiden University, NL
Γνωσιακή - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Ατομική ψυχοθεραπεία ενηλίκων, Συμβουλευτική γονέων.

Σχετικά άρθρα
Αυτοέλεγχος

Ο αυτοέλεγχος είναι μία από τις εντυπωσιακότερες λειτουργίες της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς αποτελεί...

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Διαταραχή Υπερφαγίας: Όταν χάνεται ο έλεγχος στο φαγητό
διαταραχή υπερφαγίας

H διαταραχή υπερφαγίας, αν και εντάχθηκε σχετικά πρόσφατα στις επίσημες κατηγορίες των διαταραχών πρόσληψης τροφής, όπως είναι η ψυχογενής ανορεξία και η βουλιμία, είναι εκείνη που συναντάται πιο συχνά. Το άτομο που πάσχει από διαταραχή υπερφαγίας μπορεί να τρώει ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες φαγητού, νιώθοντας αδύναμο να σταματήσει (υπερφαγικό επεισόδιο).Αυτό συμβαίνει ακόμα και όταν δεν πεινάει, ενώ το φαγητό συνήθως καταναλώνεται τόσο γρήγορα που το άτομο δεν αναλογίζεται την ποσότητα ή τη γεύση της τροφής. 

Το συναίσθημα του θυμού και η διαχείρισή του
συναίσθημα θυμού

Το συναίσθημα του θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό και υγιές συναίσθημα, το οποίο δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως καλό ή κακό. Όπως και κάθε άλλο συναίσθημα που προκαλεί δυσφορία, ο θυμός εκδηλώνεται όταν ερμηνεύουμε μια κατάσταση ως θλιβερή, ανησυχητική, άδική ή απειλητική και καλούμαστε να αντιδράσουμε αναλόγως.

Κλινική Τελειοθηρία: Τι είναι, ποιες συνέπειες έχει και πώς αντιμετωπίζεται
Κλινική Τελειοθηρία

Όλοι μας λίγο έως πολύ έχουμε την τάση να προσπαθούμε να αποδίδουμε όσο καλύτερα μπορούμε σε έναν ή περισσότερους τομείς της ζωής μας. Είναι φυσιολογικό και θεμιτό να επιδιώκουμε την επιτυχία στη δουλειά, στις σπουδές, στις σχέσεις ή σε άλλες παραμέτρους της καθημερινότητάς μας, όπως και το να διατηρούμε ενισχυμένα κίνητρα για προσωπική πρόοδο.

Κατάθλιψη: Τα συμπτώματα, οι λόγοι εμφάνισης και ο ρόλος της σκέψης
Κατάθλιψη

Τι είναι η κατάθλιψη;

Είναι σύνηθες οι άνθρωποι να βιώνουν αλλαγές στη διάθεσή τους, σε διάφορες φάσεις της ζωής τους. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις, όταν η διάθεσή μας επιμένει να είναι αρνητική και να μας προκαλεί δυσφορία, είναι χρήσιμο να αναζητήσουμε τη βοήθεια κάποιου ειδικού για να αισθανθούμε καλύτερα.

Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες: Συμπτώματα, δημιουργία και αντιμετώπιση
Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες

Η διαταραχή μετατραυματικού στρες προκύπτει ως αντίδραση σε κάποιο εξαιρετικά στρεσογόνο ή τραυματικό γεγονός. Ως τραυματικό γεγονός ορίζεται μία κατάσταση κατά την οποία το άτομο ένιωσε να απειλείται η ζωή ή η σωματική του ακεραιότητα. Τραυματική εμπειρία μπορεί να αποτελέσει και η θέαση κάποιου βίαιου επεισοδίου ή σκηνής που περιλαμβάνει θάνατο ή τραυματισμό άλλων προσώπων.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).