Χωρίστε στα δυο ένα χαρτί. Πάνω αριστερά γράψτε: «Τα αδύναμα σημεία μου» και δεξιά «Τα δυνατά μου σημεία». Φτιάξτε έτσι μια αναλυτική λίστα με τα πράγματα που σας στρεσάρουν σχετικά με τις εξετάσεις-τις αδυναμίες σας άλλα και με όσα εφόδια διαθέτετε για να οδηγηθείτε στη επιτυχία.

Αξιολογήστε ένα προς ένα τα αδύναμα σημεία σας, καταγράψτε τα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να τα βελτιώσετε εαν αυτό γίνεται αλλιώς επικεντρώστε απλά τις σκέψεις σας στα δυνατά σας σημεία.

Βάλτε ρεαλιστικούς στόχους (Για παράδειγμα έαν σε ένα μάθημα γράφατε ως τώρα για 15 ο στόχος σας για τις τελικές εξετάσεις δε μπορεί να είναι το 18).

Σκεφτείτε από τώρα εναλλακτικά σενάρια σε περίπτωση που δεν τα καταφέρετε να περάσετε στη σχολή που θέλετε. Μην σκέφτεστε απόλυτα («άσπρο»-«μαύρο») γιατί οι καταστάσεις στη ζωή δεν είναι έτσι.

Θέστε σε κριτική τα αρνητικά σενάρια αποτυχίας με ερωτήσεις όπως: «Κρίνω τον ευτό μου με ρεαλιστικά κριτήρια;», «Υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να στηρίζουν αυτή μου τι σκέψη;».

Σταματήστε τον κυκεώνα των αρνητικών σκέψεων που γεννούν το στρες  γύρω από την αποτυχία σας λέγοντας στον ευτό σας νοερά «ΣΤΟΠ!» κάθε φορά που σας έρχονται στο μυαλό.
Βρείτε λίγο χρόνο για χαλάρωση με δραστηριότητες που σας ευχαριστούν ακόμα και τις ημέρες των εξετάσεων.

Προσέξτε τον ύπνο και τη διατροφή σας. Αυτό θα σας βοηθήσει ώστε να έχετε τη μέγιστη απόδοση με βάση τις δυνατότητες σας.

Οραματιστείτε την επιτυχία. Κλείστε τα μάτια και δείτε τον εαυτό σας να μπαίνει στην αίθουσα με αυτοπεποίθιση και να γράφει καλά.

Όσο για τους γονείς, θα τους καλέσω να αναλογιστούν το πώς νοηματοδοτούν οι ίδιοι την επίδοση των παιδιών τους στις εξετάσεις, το δικό τους στρες και τον τρόπο με τον οποίο αυτό επηρεάζει αρνητικά τα παιδιά τους. 

Θα μπορέσουν να τα βοηθήσουν καλύτερα αν σκεφτούν τρόπους χαλάρωσης για τους ίδιους, εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση αποτυχίας των παιδιών και πρακτικούς τρόπους με τους οποίους θα τα  βοηθήσουν σε αυτή τη δοκιμασία (να ακούσουν τις ανησυχίες και τους φόβους των παιδιών, να τους δείξουν εμπιστοσύνη, να διατηρήσουν μια ήρεμη ατμόσφαιρα στο σπίτι κ.α.)

Σας ευχομαι κάθε επιτυχία να θυμάστε όμως ότι η μεγαλύτερη επιτυχία όταν περνάμε μέσα από τόσο ψυχοπιεστικές καταστάσεις είναι να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την ψυχοσωματική μας υγεία πάνω από όλα.

Συγγραφή Άρθρου

Χρήστου Τριανταφυλλιά
Ψυχολόγος MSc «Έλεγχος του στρες»,
Ιατρική Σχολή, Πανεπιστήμο Αθηνών. 

Επικοινωνία: 2102430593, 6977414100

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αναπτυξιακές διαταραχές: Η σημασία της πρώιμης παρέμβασης. Ο ρόλος των παιδαγωγών.

Τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής των παιδιών παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοσυναισθηματική τους εξέλιξη.
Ο εγκέφαλος κατά τη γέννηση είναι το πιό ανώριμο όργανο του σώματος.
0-3....Η πλαστικότητα του εγκεφάλου είναι μεγαλύτερη από ποτέ.

Άγχος, οικονομική κρίση και προβληματική χρήση αλκοόλ

Το αλκοόλ είναι ίσως η αρχαιότερη ψυχοτρόπος εξαρτησιογόνος ουσία που χρησιμοποιείται σε όλο τον κόσμο.
Από τα πολύ παλιά χρόνια οι άνθρωποι το χρησιμοποιούσαν σε κάθε ευκαιρία, χαρά, λύπη, επιτυχία, θρήνο, γέννα, θάνατο αλλά και για να δηλώσουν την πίστη τους στο Θεό.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.