Σχετικά άρθρα x

 

Αν θέλουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να ξεμάθουν ανεπιθύμητες συμπεριφορές και να μάθουν κάτι περισσότερο κατάλληλο στη θέση τους πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο τα αμείβουμε [ενισχύουμε] ή δεν τα αμείβουμε για τις πράξεις τους. Για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα, οι ενισχυτές όπως οι περιποιήσεις, οι αγαπημένες δραστηριότητες, ο έπαινος και η ενθάρρυνση πρέπει να ακολουθούν αμέσως μετά την επίδειξη της επιθυμητής συμπεριφοράς του παιδιού.

Με την ανταμοιβή δεν αναφερόμαστε απαραίτητα σε υλικά αντικείμενα ή όταν χρησιμοποιούμε τιμωρία δεν αναφερόμαστε στην σκληρή επώδυνη σωματική τιμωρία Προσπαθούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να δουν ότι ορισμένες συμπεριφορές προκαλούν επιθυμητές συνέπειες όπως έπαινο , αποδοχή , εκτίμηση , δώρα , προνόμια , στην κοινωνική ζωή ενώ άλλες μορφές συμπεριφοράς όχι.

Τα παιδιά μαθαίνουν ένα μεγάλο μέρος της κοινωνικής τους συμπεριφοράς μιμούμενα τους άλλους. Μαθαίνουν μέσα από παρατηρήσεις των σημαντικών προσώπων στο περιβάλλον τους, αντιγράφουν αυτά που εκείνοι κάνουν και λένε.

Για να διδάξετε σε ένα παιδί καινούργιους τρόπους συμπεριφοράς δώστε του την ευκαιρία να παρατηρήσει κάποιο πρόσωπο που εκτελεί τις επιθυμητές συμπεριφορές.

Αν διασφαλίσετε [ μέσα σε ασφαλή όρια] ότι το παιδί θα μπορεί να υποστεί τις συνέπειες των πράξεων του, τότε θα έχετε έναν αποτελεσματικό τρόπο αλλαγής συμπεριφοράς.
Αν ένα παιδί μεταχειρίζεται με άγριο τρόπο κάτι που του ανήκει [ π.χ σπάει το αγαπημένο του παιχνίδι ] , τότε υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μάθει να είναι προσεκτικό , αφού πρέπει να μείνει χωρίς αυτό.

Όταν όμως αντικαθιστάτε αμέσως το παιχνίδι το παιδί είναι πιθανό να συνεχίσει να είναι καταστροφικό. Όσο αφορά την τιμωρία αυτή είναι αποτελεσματική όταν επιβάλλεται λίγο πριν ή αμέσως μετά την έναρξη της κακής συμπεριφοράς ώστε το παιδί να ξέρει για ποια συμπεριφορά τιμωρείται. Μην ξεχνάτε να συνοδεύεται την τιμωρία με ένα μη , σταμάτα ώστε οι λέξεις αυτές να χρησιμεύουν σαν σήματα [ σινιάλα] όταν αργότερα σταματήσει η τιμωρία.

Τέλος όταν τιμωρείτε ένα παιδί φροντίστε να το κάνετε με ουδέτερο τρόπο χωρίς θυμό, οργή και απειλές, όσο πιο αμέτοχοι συναισθηματικά είστε τόσο το καλύτερο και αυτό γιατί το παιδί πρέπει να καταλάβει ότι τιμωρείται γιατί η πράξη που έκανε είναι ανάρμοστη και όχι γιατί εσείς απλά θυμώσατε μαζί του.

ΑΝΝΑ ΜΑΚΡΙΔΟΥ
ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΡΩΜΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Tel 6938473722

 

Συγγραφή Άρθρου

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Παιδί και έφηβος, οικογένεια
4 λόγοι που βάζουμε εμπόδιο στην ανάπτυξη των παιδιών
  • Πέμπτη, 01 Δεκέμβριος 2016
  • Από: Γιάννης Ξηντάρας

Πολλές φορές οι γονείς θέλοντας να κάνουν καλό στα παιδιά τους, συμπεριφέρονται με έναν τρόπο που επιτυγχάνουν δυστυχώς το αντίθετο αποτέλεσμα. Συνήθως αυτός ο τρόπος αφορά διάφορες υπερβολικές μορφές διαπαιδαγώγησης κι όχι τις προθέσεις καθ'αυτές. Οι προθέσεις...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Ο μύθος του τέλειου γονέα
  • Πέμπτη, 01 Δεκέμβριος 2016
  • Από: Γιάννης Ξηντάρας

Τα καλά σενάρια έχουν σασπένς και αφήνουν το καλό για το τέλος. Σ'αυτό το σημείωμα θα πούμε την κατάληξη στην αρχή και το μυστήριο θα λυθεί μία και καλή: Δεν υπάρχει τέλειος...

Προσωπικότητα
Οριακή διαταραχή προσωπικότητας (αιτιολογία)
  • Κυριακή, 27 Νοέμβριος 2016
  • Από: Άννα Αλβανού

Η αιτιολογία της οριακής διαταραχής προσωπικότητας είναι μόνο εν μέρει γνωστή, ωστόσο ως υπεύθυνοι για την ανάπτυξη και εξέλιξη της διαταραχής εμφανίζονται τόσο γενετικοί όσο και περιβαλλοντικοί...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.