συναισθηματικά υγιή παιδιά

Όλοι θέλουμε να είμαστε σωστοί γονείς. Τι σημαίνει όμως αυτό; Είναι ένας στόχος που μπορούμε να πετύχουμε βασιζόμενοι απλά και μόνο στην αγάπη που νιώθουμε για το παιδί μας; Σαφώς και όχι γιατί η γονεϊκή διαπαιδαγώγηση είναι μια συνεχής προσπάθεια να αναδείξουμε τις ικανότητες των παιδιών και πάνω από όλα να τα βοηθήσουμε να πιστέψουν στον εαυτό τους.

Πρώτα από όλα οι γονείς θα πρέπει να αντιληφθούν ότι αποτελούν θετικό ή αρνητικό πρότυπο για τα παιδιά τους, τα οποία μαθαίνουν να λύνουν τα προβλήματα τους και  να αναπτύσσουν συμπεριφορές παρατηρώντας τους γονείς τους.

Βασικά βήματα για μια υγιή σχέση με τα παιδιά:

1) Να ελέγχετε το θυμό σας. Όταν οι γονείς λειτουργούν παρορμητικά, έχουν εκρήξεις θυμού, έντονους καβγάδες ή λειτουργούν με εκδικητικό τρόπο τότε και τα παιδιά τους μιμούνται. Αυτές οι συμπεριφορές μπορεί να οδηγήσουν σε bullying, σε παραβατικές  εκδηλώσεις στο σχολείο και γενικότερα είναι αποτρεπτικές για την ανάπτυξη της ικανότητας του αυτοελέγχου των παιδιών.

2) Μην κατηγορείτε τους άλλους για οποιοδήποτε πρόβλημα δημιουργείται γιατί ενισχύετε και τα παιδιά σας να κάνουν το ίδιο. Σκεφτείτε τις δικές σας ευθύνες και εστιάστε στη λύση του προβλήματος και όχι στην θυματοποίηση.

3) Αναγνωρίστε τα λάθη σας έτσι ώστε τα παιδιά σας να μην μεγαλώσουν σε μια οικογένεια με την μη ρεαλιστική πεποίθηση της τελειότητας.  Όταν οι ενήλικες μαθαίνουν από τα λάθη τους και αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων και των αποφάσεων τους τότε και τα παιδιά τους μαθαίνουν να κάνουν το ίδιο. Βοηθείστε τα παιδιά σας να μάθουν από τα λάθη τους. Θα πρέπει να πιστεύουν ότι δεν περιμένετε από αυτά να είναι τέλεια και να γνωρίζουν ότι η αγάπη σας είναι άνευ όρων παρά τα οποιαδήποτε λάθη τους.

4) Καθοδηγήστε τα παιδιά να βρίσκουν λύση στα προβλήματα τους και όχι να δραπετεύουν από αυτά. Αν παρεμβαίνετε και λύνετε τα προβλήματα για λογαριασμό των παιδιών σας, δημιουργείτε εξαρτημένα άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση. Να είστε πάντα εκεί για να τα ακούτε, να τα ενθαρρύνετε και να τα στηρίζετε καθώς προσπαθούν τα ίδια να σκεφτούν τις λύσεις στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

5) Επιβραβεύστε τα παιδιά σας για τις προσπάθειες τους όσο μικρές και αν είναι και όχι μόνο για την εξυπνάδα τους. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν πόσο εκτιμάτε τον χαρακτήρα και τις ικανότητες τους. Προσπαθήστε να ανακαλύψετε τις κρυμμένες επιθυμίες  και τα ενδιαφέροντα των παιδιών σας και ενισχύστε τους γιατί έτσι θα απογειωθεί η ικανότητα τους να παίρνουν πρωτοβουλίες και να είναι ενεργοί στην κοινωνία.

6) Μην τιμωρείτε τα παιδιά σας για να τα διδάξετε. Μαθαίνουν καλύτερα όταν οι γονείς αναπτύσσουν μια στενή συναισθηματική σχέση με το παιδί, επιβάλλουν ξεκάθαρους κανόνες και έχουν ρεαλιστικές απαιτήσεις. Η πειθαρχία είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την τιμωρία. Έχει να κάνει με την καθοδήγηση έτσι ώστε τα παιδιά να νιώθουν ασφαλή καθώς ανακαλύπτουν τον κόσμο. Η επιβολή κανόνων βοηθάει τα παιδιά να υιοθετήσουν τις αξίες που είναι σημαντικές για την οικογένεια. Μαθαίνουν να κάνουν σωστές επιλογές επειδή το θέλουν τα ίδια και όχι απλά για να αποφύγουν την τιμωρία.

7) Βοήθηστε τα παιδιά σας να εκφράσουν τα συναισθήματα τους. Όπως οι ενήλικες έτσι και τα παιδιά έχουν την ανάγκη να τους καταλαβαίνουν όταν είναι στεναχωρημένα ή ταραγμένα. Όταν ένα παιδί ενισχύεται  να εκφράζει τα συναισθήματα του, μαθαίνει να μην τα αγνοεί και νιώθει ότι οι γονείς του το αγαπούν ακόμα και όταν δεν είναι καλά. Όταν ένα παιδί έχει αρνητικά συναισθήματα μπορεί να νιώθει ανασφάλεια, παραμέληση  ή μπορεί να χρειάζεται περισσότερο υποστήριξη ή ανεξαρτησία από αυτήν που έχετε δώσει.

Μερικές φορές ένα παιδί γίνεται αντιδραστικό όταν καταπιέζεται μέσα στην οικογένεια. Μπορεί να νιώθει θυμό επειδή δεν το ακούτε ή δε νοιάζεστε για τα συναισθήματα του. Για να μην επηρεαστεί ο δεσμός και η εμπιστοσύνη ανάμεσα στο γονέα και το παιδί, ασχοληθείτε περισσότερο μαζί του , δείξτε του ότι το καταλαβαίνετε όταν δεν νιώθει καλά, εστιαστείτε στα θετικά του στοιχεία, μην το επικρίνετε και μην είστε επιτακτικοί όταν θέλετε να επιβάλετε κάποιους κανόνες.

Το να είναι είμαστε σωστοί γονείς είναι μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Απαιτείται υπομονή, ψυχική ισορροπία και συνεχής αγώνας. Αν κάποιες φορές νιώθουμε θυμωμένοι, μπερδεμένοι, ή ανίκανοι να διαχειριστούμε μια δύσκολη κατάσταση είναι καλό να ζητήσουμε την βοήθεια ενός ειδικού γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η δική μας ψυχική υγεία επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών.

Συγγραφή Άρθρου

Eπιβατιανού Αντιγόνη - Ψυχολόγος

Eπιβατιανού Αντιγόνη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια. Ειδικεύτηκε στη Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία για εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου της Σκωτίας. Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές ( παχυσαρκία, ανορεξία,βουλιμία,υπερφαγικά επεισόδια).

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να αντιμετωπίσετε την αναβλητικότητα, προτού γίνει ο κυρίαρχος της ζωής σας;

Έχει εκτιμηθεί πως περίπου το ένα πέμπτο των ενηλίκων και σχεδόν οι μισοί από τους μαθητές και σπουδαστές αναβάλλουν να διεκπεραιώσουν τις υποχρεώσεις τους. 

Συναίσθημα και επιλογή του κατάλληλου συντρόφου
επιλογή συντρόφου

Με τα ποσοστά των διαζυγίων να είναι σε τόσο υψηλά επίπεδα είναι δεδομένο ότι η κατάκτηση μίας δυνατής και ολοκληρωμένης σχέσης προϋποθέτει την επιλογή του σωστού συντρόφου, για τους σωστούς λόγους και στο σωστό χρόνο. Απαιτεί επομένως υπευθυνότητα, ωριμότητα, ειλικρίνεια και βεβαίως συνειδητοποίηση των βασικών προτεραιοτήτων σας.

Ανησυχείτε υπερβολικά για την υγεία σας;
άγχος υγείας

Είναι φυσιολογικό οι περισσότεροι άνθρωποι κάποια στιγμή στην ζωή τους να αισθανθούν αγωνία για την υγεία τους γιατί αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα. Υπάρχουν όμως άνθρωποι που αισθάνονται καθημερινά έντονο άγχος για την υγεία τους με αποτέλεσμα να επηρεάζει την ζωή τους αρνητικά, γιατί νιώθουν έντονη αγωνία, κρίσεις πανικού, σκέφτονται ότι είναι ανίκανοι να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητα και έχουν συχνά πεσμένη διάθεση.

Απελευθερώνει η δύναμη της συγχώρεσης;
συγχώρεση

Όλοι σας είναι πιθανόν να έχετε πληγωθεί από τις πράξεις ή τα λόγια των κοντινών σας ανθρώπων. Μπορεί οι γονείς σας να ήταν επικριτικοί σε κάθε σας προσπάθεια. Μπορεί ο σύντροφος σας να είχε παράλληλη σχέση, μπορεί ακόμα οι συνάδελφοι σας να προσπάθησαν να σαμποτάρουν την επαγγελματική σας σταδιοδρομία.

Πώς να ελέγξετε το θυμό σας πριν σας κυριεύσει;
έλεγχος θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που μπορεί να εκδηλωθεί σαν αντίδραση απέναντι σε μια απειλή, σε μια αποτυχία ή ματαίωση επαγγελματικών ή προσωπικών στόχων καθώς και σε μια αρνητική κριτική. Ακόμη είναι πιθανόν να υποκρύπτονται κάτω από τις εκδηλώσεις θυμού συναισθήματα μοναξιάς, λύπης ή φόβου. Αυτό είναι μια υγιής αντίδραση.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).