συναισθηματικά υγιή παιδιά

Όλοι θέλουμε να είμαστε σωστοί γονείς. Τι σημαίνει όμως αυτό; Είναι ένας στόχος που μπορούμε να πετύχουμε βασιζόμενοι απλά και μόνο στην αγάπη που νιώθουμε για το παιδί μας; Σαφώς και όχι γιατί η γονεϊκή διαπαιδαγώγηση είναι μια συνεχής προσπάθεια να αναδείξουμε τις ικανότητες των παιδιών και πάνω από όλα να τα βοηθήσουμε να πιστέψουν στον εαυτό τους.

Πρώτα από όλα οι γονείς θα πρέπει να αντιληφθούν ότι αποτελούν θετικό ή αρνητικό πρότυπο για τα παιδιά τους, τα οποία μαθαίνουν να λύνουν τα προβλήματα τους και  να αναπτύσσουν συμπεριφορές παρατηρώντας τους γονείς τους.

Βασικά βήματα για μια υγιή σχέση με τα παιδιά:

1) Να ελέγχετε το θυμό σας. Όταν οι γονείς λειτουργούν παρορμητικά, έχουν εκρήξεις θυμού, έντονους καβγάδες ή λειτουργούν με εκδικητικό τρόπο τότε και τα παιδιά τους μιμούνται. Αυτές οι συμπεριφορές μπορεί να οδηγήσουν σε bullying, σε παραβατικές  εκδηλώσεις στο σχολείο και γενικότερα είναι αποτρεπτικές για την ανάπτυξη της ικανότητας του αυτοελέγχου των παιδιών.

2) Μην κατηγορείτε τους άλλους για οποιοδήποτε πρόβλημα δημιουργείται γιατί ενισχύετε και τα παιδιά σας να κάνουν το ίδιο. Σκεφτείτε τις δικές σας ευθύνες και εστιάστε στη λύση του προβλήματος και όχι στην θυματοποίηση.

3) Αναγνωρίστε τα λάθη σας έτσι ώστε τα παιδιά σας να μην μεγαλώσουν σε μια οικογένεια με την μη ρεαλιστική πεποίθηση της τελειότητας.  Όταν οι ενήλικες μαθαίνουν από τα λάθη τους και αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων και των αποφάσεων τους τότε και τα παιδιά τους μαθαίνουν να κάνουν το ίδιο. Βοηθείστε τα παιδιά σας να μάθουν από τα λάθη τους. Θα πρέπει να πιστεύουν ότι δεν περιμένετε από αυτά να είναι τέλεια και να γνωρίζουν ότι η αγάπη σας είναι άνευ όρων παρά τα οποιαδήποτε λάθη τους.

4) Καθοδηγήστε τα παιδιά να βρίσκουν λύση στα προβλήματα τους και όχι να δραπετεύουν από αυτά. Αν παρεμβαίνετε και λύνετε τα προβλήματα για λογαριασμό των παιδιών σας, δημιουργείτε εξαρτημένα άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση. Να είστε πάντα εκεί για να τα ακούτε, να τα ενθαρρύνετε και να τα στηρίζετε καθώς προσπαθούν τα ίδια να σκεφτούν τις λύσεις στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

5) Επιβραβεύστε τα παιδιά σας για τις προσπάθειες τους όσο μικρές και αν είναι και όχι μόνο για την εξυπνάδα τους. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν πόσο εκτιμάτε τον χαρακτήρα και τις ικανότητες τους. Προσπαθήστε να ανακαλύψετε τις κρυμμένες επιθυμίες  και τα ενδιαφέροντα των παιδιών σας και ενισχύστε τους γιατί έτσι θα απογειωθεί η ικανότητα τους να παίρνουν πρωτοβουλίες και να είναι ενεργοί στην κοινωνία.

6) Μην τιμωρείτε τα παιδιά σας για να τα διδάξετε. Μαθαίνουν καλύτερα όταν οι γονείς αναπτύσσουν μια στενή συναισθηματική σχέση με το παιδί, επιβάλλουν ξεκάθαρους κανόνες και έχουν ρεαλιστικές απαιτήσεις. Η πειθαρχία είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την τιμωρία. Έχει να κάνει με την καθοδήγηση έτσι ώστε τα παιδιά να νιώθουν ασφαλή καθώς ανακαλύπτουν τον κόσμο. Η επιβολή κανόνων βοηθάει τα παιδιά να υιοθετήσουν τις αξίες που είναι σημαντικές για την οικογένεια. Μαθαίνουν να κάνουν σωστές επιλογές επειδή το θέλουν τα ίδια και όχι απλά για να αποφύγουν την τιμωρία.

7) Βοήθηστε τα παιδιά σας να εκφράσουν τα συναισθήματα τους. Όπως οι ενήλικες έτσι και τα παιδιά έχουν την ανάγκη να τους καταλαβαίνουν όταν είναι στεναχωρημένα ή ταραγμένα. Όταν ένα παιδί ενισχύεται  να εκφράζει τα συναισθήματα του, μαθαίνει να μην τα αγνοεί και νιώθει ότι οι γονείς του το αγαπούν ακόμα και όταν δεν είναι καλά. Όταν ένα παιδί έχει αρνητικά συναισθήματα μπορεί να νιώθει ανασφάλεια, παραμέληση  ή μπορεί να χρειάζεται περισσότερο υποστήριξη ή ανεξαρτησία από αυτήν που έχετε δώσει.

Μερικές φορές ένα παιδί γίνεται αντιδραστικό όταν καταπιέζεται μέσα στην οικογένεια. Μπορεί να νιώθει θυμό επειδή δεν το ακούτε ή δε νοιάζεστε για τα συναισθήματα του. Για να μην επηρεαστεί ο δεσμός και η εμπιστοσύνη ανάμεσα στο γονέα και το παιδί, ασχοληθείτε περισσότερο μαζί του , δείξτε του ότι το καταλαβαίνετε όταν δεν νιώθει καλά, εστιαστείτε στα θετικά του στοιχεία, μην το επικρίνετε και μην είστε επιτακτικοί όταν θέλετε να επιβάλετε κάποιους κανόνες.

Το να είναι είμαστε σωστοί γονείς είναι μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Απαιτείται υπομονή, ψυχική ισορροπία και συνεχής αγώνας. Αν κάποιες φορές νιώθουμε θυμωμένοι, μπερδεμένοι, ή ανίκανοι να διαχειριστούμε μια δύσκολη κατάσταση είναι καλό να ζητήσουμε την βοήθεια ενός ειδικού γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η δική μας ψυχική υγεία επηρεάζει θετικά ή αρνητικά την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών.

Συγγραφή Άρθρου

Eπιβατιανού Αντιγόνη - Ψυχολόγος

Eπιβατιανού Αντιγόνη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια. Ειδικεύτηκε στη Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία για εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου της Σκωτίας. Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές ( παχυσαρκία, ανορεξία,βουλιμία,υπερφαγικά επεισόδια).

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να ελέγξετε το θυμό σας πριν σας κυριεύσει;
έλεγχος θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που μπορεί να εκδηλωθεί σαν αντίδραση απέναντι σε μια απειλή, σε μια αποτυχία ή ματαίωση επαγγελματικών ή προσωπικών στόχων καθώς και σε μια αρνητική κριτική. Ακόμη είναι πιθανόν να υποκρύπτονται κάτω από τις εκδηλώσεις θυμού συναισθήματα μοναξιάς, λύπης ή φόβου. Αυτό είναι μια υγιής αντίδραση.

Σχολική άρνηση. Τι είναι και πως αντιμετωπίζεται.
Σχολική άρνηση

Η άρνηση ενός παιδιού να παρακολουθήσει τα μαθήματα του σχολείου σε τακτά χρονικά διαστήματα και όχι περιστασιακά είναι μια δύσκολη κατάσταση που πρέπει να διαχειριστούν οι γονείς σε συνεργασία με τους δασκάλους. Παλαιότερα η άρνηση αυτή συνδυάζονταν αποκλειστικά και μόνο με τη φοβία.

Ψυχογενής βουλιμία. Μια επικίνδυνη διατροφική διαταραχή
Ψυχογενής βουλιμία

Τι είναι η βουλιμία;
Η ψυχογενής βουλιμία είναι μια σοβαρή διατροφική διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από συχνά επεισόδια υπερβολικής κατανάλωσης τροφής και συγχρόνως από την προσπάθεια των πασχόντων να διατηρήσουν το βάρος τους καταφεύγοντας σε εμετικά επεισόδια ή σε υπερβολική σωματική άσκηση για κατανάλωση των θερμίδων.

Χαμηλή αυτοεκτίμηση. Τροχοπέδη στην εξέλιξη της ζωή μας
Χαμηλή αυτοεκτίμηση

Τι είναι η αυτοεκτίμηση;
Αυτοεκτίμηση είναι η γνώμη που έχουμε για τον εαυτό μας. Όταν το συναίσθημα αυτό είναι υγιές έχουμε μια θετική άποψη για τον εαυτό μας. και για τη ζωή γενικότερα. Νιώθουμε ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία όλες τις προκλήσεις που μας τυχαίνουν.

Οδηγεί ο φόβος της μοναξιάς σε ακατάλληλες σχέσεις;
φόβος μοναξιάς

Από πολύ νωρίς γαλουχούμαστε με την πεποίθηση ότι η προσωπική μας αξία είναι στενά συνδεδεμένη με την ικανότητα μας να βρούμε ένα σύντροφο, ότι ο γάμος είναι η πιο σπουδαία σχέση στη ζωή μας και επομένως δεν θα ήμαστε πλήρεις αν δεν βρούμε το άλλο μας μισό.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.