διαδίκτυο

Διαμορφώνουμε τα εργαλεία μας και μετά τα εργαλεία μας διαμορφώνουν εμάς - Μάρσαλ Μακ Λουάν, θεωρητικός των ΜΜΕ

Τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν έχοντας άμεση πρόσβαση στο διαδίκτυο και περνώντας ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς του χρησιμοποιώντας διάφορες εφαρμογές της νέα τεχνολογίας. Το 93% των νέων στην Ελλάδα, από ηλικίες 16 έως 24, είναι χρήστες του διαδικτύου.

Το διαδίκτυο μας προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες μάθησης, επικοινωνίας και ψυχαγωγίας. Όμως όπως και στον πραγματικό κόσμο, έτσι και στον ψηφιακό κόσμο του διαδικτύου ελλοχεύουν κίνδυνοι τους οποίους ένας ανήλικος δεν είναι έτοιμος αναπτυξιακά να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί.

Πολλές φορές η χρήση του διαδικτύου μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη και να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην σωματική, αλλά και ψυχοκοινωνική  υγεία ενός παιδιού, καθώς και στην πρόοδο και στην προσωπική εξέλιξή του. Οι γονείς είναι αυτοί που καλούνται να παρέχουν στα παιδιά τους τις συμβουλές και την βοήθεια που χρειάζονται, ώστε να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που τους παρέχει το διαδίκτυο χωρίς όμως να εκθέτουν τον εαυτό τους σε κινδύνους, όπως η υπερβολική ενασχόληση. Για να ανταπεξέλθουν οι γονείς σε αυτό τον ρόλο πρέπει να είναι κατάλληλα ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι, ώστε να μπορούν να αναγνωρίσουν και να αντιμετωπίσουν εγκαίρως ενδείξεις προβληματικής χρήσης του διαδικτύου από τα παιδιά τους.

Ποια είναι τα σημάδια που δείχνουν ότι το παιδί σας χρειάζεται βοήθεια;

  • Συνεχής ενασχόληση με το διαδίκτυο (Η/Υ, κινητό, tablet)
  • Απώλεια αίσθησης του χρόνου κατά την διάρκεια της χρήσης
  • Έντονη επιθυμία για χρήση του διαδικτύου και αδυναμία ελέγχου ή περιορισμού
  • Ανάπτυξη ανοχής στην χρήση, ανάγκη δηλαδή σταδιακής αύξησης της χρήσης προκειμένου να αντληθεί ικανοποίηση
  • Συμπτώματα απόσυρσης και στέρησης όταν διακόπτεται η σύνδεση, όπως θυμός, άγχος, ψυχοκινητική διέγερση, εκνευρισμός, επιθετικότητα, θλίψη
  • Χρήση του διαδικτύου ως μέσου διαφυγής από δυσάρεστες καταστάσεις και προβλήματα
  • Ασυνέπεια σε σχέση με υποχρεώσεις και άλλες  ασχολίες
  • Αδιαφορία για ψυχαγωγικά ενδιαφέροντα που δεν σχετίζονται με το διαδίκτυο
  • Πτώση των σχολικών επιδόσεων, συχνές πρωινές απουσίες
  • Απειθαρχία και συγκρούσεις με το οικογενειακό περιβάλλον
  • Ψέματα σχετικά με την συχνότητα της χρήσης του διαδικτύου ή απόκρυψη της χρήσης

Ορισμένες φορές το διαδίκτυο γίνεται προτεραιότητα στην ζωή του παιδιού, αποτελεί το βασικό μέσο ψυχαγωγίας του και πηγή άντλησης ικανοποίησης, αλλά και κοινωνικοποίησης, ενώ το απομονώνει από την οικογένεια και τους φίλους του και  επηρεάζει αρνητικά την συμπεριφορά του και τις υπόλοιπες δραστηριότητές του.

Αν θεωρείτε ότι το παιδί σας ασχολείται υπερβολικά με το διαδίκτυο, μην σπεύσετε να εμποδίσετε την χρήση του, αλλά:

- Παρατηρήστε το παιδί σας και ακούστε το. Δείξτε αληθινό ενδιαφέρον για το τι το ελκύει και τι του προσφέρει η ενασχόληση του με το διαδίκτυο. Συζητήστε μαζί του τους λόγους για τους οποίους χρειάζεται να τεθούν κάποια όρια και κανόνες σε σχέση με την χρήση του πριν τους επιβάλλετε.

- Διατηρήστε την σχέση και την ουσιαστική επικοινωνία μαζί του. Αποφύγετε την διαρκή γκρίνια, τις φωνές, τους καυγάδες, τις απειλές, τις σκληρές τιμωρίες. Αφήστε στην άκρη χαρακτηρισμούς (π.χ. «είσαι άρρωστος»), κατηγορίες (π.χ. «χάνεις την ζωή σου!») και προσβολές.

-Αποφύγετε τις συγκρίσεις με άλλα παιδιά. Αποφύγετε να κατηγορήσετε την τεχνολογία, τους φίλους του και τους γονείς των φίλων του, το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς ως υπεύθυνους για την υπεραπασχόληση του παιδιού σας με το διαδίκτυο.

-Γίνετε πρότυπα συμπεριφοράς για τα παιδιά σας. Δώστε το παράδειγμα ως πρότυπο συμπεριφοράς ελαχιστοποιώντας την δική σας ενασχόληση με το μέσο. Κάντε οικογενειακά διαλείμματα από την τεχνολογία και τις εφαρμογές της μαζί με το παιδί.

Το δυσκολότερο σημείο για αυτούς που ασχολούνται υπερβολικά με το διαδίκτυο και τις διάφορες τεχνολογικές εφαρμογές είναι να βρουν ισορροπία ανάμεσα στην ψηφιακή και στην πραγματική ζωή. Πολλές φορές αυτά τα δύο συγχέονται. Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί με ασφάλεια και χωρίς υπερβολές το διαδίκτυο, το κινητό τηλέφωνο και τις άλλες μορφές διαδραστικής τεχνολογίας.

«Ναι στο διαδίκτυο….αλλά…. με προϋποθέσεις»

Συγγραφή Άρθρου

Τσιούλου Χριστίνα

tsioulou christinaΨυχολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
Ειδίκευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία.

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ψυχολογικές θεωρίες των ψυχοφυσιολογικών διαταραχών
Ψυχολογικές θεωρίες

Οι ψυχοφυσιολογικές διαταραχές είναι διαταραχές με καθαρά σωματικά συμπτώματα, τα οποία μπορεί να συνδέονται με βλάβη των ιστών που συνήθως αφορούν ένα σύστημα οργάνων και που μπορεί να προκληθούν ή να επιδεινωθούν από ψυχολογικούς παράγοντες, όπως το στρες και τα αρνητικά συναισθήματα.

Πώς να απαλλαγούμε από τις ενοχές
ενοχές

Οι ενοχές είναι ένα συναίσθημα που όλοι έχουμε νιώσει κάποια στιγμή στην ζωή μας. Όταν μιλήσουμε άσχημα σε έναν δικό μας άνθρωπο επειδή έχουμε νεύρα, όταν ξεχάσουμε ένα σημαντικό ραντεβού, όταν δεν αφιερώνουμε αρκετό χρόνο στα παιδιά μας, όταν δεν φροντίζουμε τον εαυτό μας όπως θα έπρεπε, νιώθουμε να κατακλυζόμαστε από τέτοιες ενοχικές σκέψεις.

Η ανάγκη του ανθρώπου για αγάπη και οικειότητα
αγάπη και οικειότητα

Ο άνθρωπος διαφέρει από το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο γιατί είναι προικισμένος με συνείδηση. Έχει συνείδηση του εαυτού του, του συνανθρώπου του, της προσωπικής του εμπειρίας, των δυνατοτήτων του μέλλοντος του.  Αυτή όμως η επίγνωση της μοναδικότητας του εαυτού του, της ξεχωριστής οντότητας του, της προσωρινότητας της ύπαρξης του, είναι κάτι που προκαλεί αγωνία.

Η εμπειρία του να «ακούς φωνές»
ακουστικές ψευδαισθήσεις

Η εμπειρία του να «ακούει κάποιος φωνές» δεν μπορεί να οριστεί εύκολα. Πολλοί άνθρωποι ακούνε φωνές, οι οποίες δεν αποτελούν μέρος της σκέψης τους που εκφράζεται δυνατά και δεν προέρχονται από τους ανθρώπους γύρω τους. Παρόλα αυτά, οι «φωνές» αυτές ή αλλιώς ακουστικές ψευδαισθήσεις είναι αληθινές εμπειρίες των ατόμων και δεν είναι κομμάτι της φαντασίας τους, παρά το γεγονός ότι δεν γίνονται αντιληπτές από άλλους.

Βιώνοντας την μέση ηλικία
μέση ηλικία

Η μέση ηλικία (τα χρόνια ανάμεσα στα 40 και στα 65) είναι μια περίοδος της ζωής των ανθρώπων η οποία έχει συνδεθεί με μια πληθώρα αρνητικών χαρακτηριστικών και αλλαγών. Παρόλα αυτά, για τους περισσότερους ανθρώπους  η μέση ηλικία είναι η πιο παραγωγική περίοδος της ζωής τους.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.