Σχετικά άρθρα x

 

Σίγουρα το να λέμε ψέματα στα παιδιά δεν είναι το επιθυμητό, αλλά το αντίθετο, να του παραθέτουμε την αλήθεια προσαρμοσμένη στο αναπτυξιακό του στάδιο. Είναι όμως τόσο κακό να υποστηρίξουμε την ύπαρξη του Άη Βασίλη; Ας μην ξεχνάμε τη διαφορά ανάμεσα σε ένα ψέμα και σε ένα μύθο με συμβολισμούς.

Κι ο Άη Βασίλης είναι ένα τέτοιος μύθος. Η ψυχαναλύτρια, FrancoiseDolto, επισημαίνει πως «τα παιδιά έχουν ανάγκη από ποίηση. Ο μύθος είναι ποίηση και η ποίηση έχει τη δική της αλήθεια».

Πότε να πω στο παιδί μου ότι πρόκειται για μύθο;
Καταρχάς, δε χρειάζεται να βιαστούμε και να «σπρώξουμε» το παιδί απότομα στον κόσμο των ενηλίκων. Ανάλογα με τις ερωτήσεις που μας απευθύνει, δίνουμε και την απάντησή μας λαμβάνοντας πάντα υπόψη την ηλικία του. Οδηγός μας είναι οι ερωτήσεις και ακριβώς πάνω σ’ αυτές «πατάμε» για να απαντήσουμε.

Για παράδειγμα, όταν πρόκειται για ένα παιδάκι νηπιακής ηλικίας, οι απαντήσεις μας είναι καλό να συνεχίζουν το παραμύθι και τη μαγεία. Από την ηλικία των 6 ετών και πάνω, το παιδί είναι πλέον σε θέση να διακρίνει το πραγματικό από το μη πραγματικό και να διαχωρίσει την αλήθεια από τη φαντασία.

Με ρώτησε το ίδιο αν υπάρχει.

Προτού μπείτε στον πειρασμό να απαντήσετε με ένα σκέτο «ναι» ή «όχι», διερευνήστε πρώτα τι πιστεύει το ίδιο. Αν απαντήσει θετικά, τότε δεν υπάρχει λόγος να του χαλάσετε το παραμύθι και πείτε του ότι πιστεύετε κι εσείς. Αν πάλι αμφισβητεί την ύπαρξή του, ούτε τότε έχει νόημα να επιμένετε στο αντίθετο. Σ’ αυτή την περίπτωση, καλό είναι να του εξηγήσετε πώς ξεκίνησε αυτή η ιστορία και μιλήστε του για το δικό μας Μέγα Βασίλειο και τη δράση του, ο οποίος έφτιαξε κοντά στην Καισαρεία μια ολόκληρη πόλη, που ονομάστηκε Βασιλειάδα και ήταν γεμάτη από φιλανθρωπικά ιδρύματα, νοσοκομεία, γηροκομεία, ορφανοτροφεία κ.λπ., ιδρύοντας και καθιερώνοντας τη διανομή αγαθών σε φτωχές οικογένειες.

Του είπαν ότι δεν υπάρχει.

Αν διαπιστώσετε ότι το παιδί έχει απογοητευτεί από μια τέτοια δήλωση, εξηγήστε πως κάποιοι άνθρωποι δεν πιστεύουν στον Άγιο Βασίλη και πως εσείς είστε από αυτούς που πιστεύετε στο μύθο και την παράδοση. Η Doltoαναφέρει «να του εξηγήσεις τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα σ’ ένα μύθο και σε ένα ζωντανό πρόσωπο που γεννήθηκε, είχε γονείς, εθνικότητα, το οποίο μεγάλωσε και θα πεθάνει και που κατ’ ανάγκη κατοικεί σ’ ένα σπίτι πάνω στη γη, όπως όλοι οι άνθρωποι κι όχι στα σύννεφα».

Σε ποιους φέρνει δώρα;
Ο Άη Βασίλης φέρνει δώρα σε όλα τα παιδιά κι όχι μόνο στα «καλά» παιδιά, όπως πολύ συχνά επισημαίνουν κάποιοι γονείς και εκπαιδευτικοί με φράσεις «Αν είσαι καλό παιδί, θα σου φέρει δώρο ο Άη Βασίλης», «Με αυτά που κάνεις, μην περιμένεις δώρο από τον Άγιο Βασίλη» κ.ο.κ. Ο Άγιος λοιπόν φέρνει δώρα σε όλους γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν «καλά» και «κακά» παιδιά, υπάρχουν μόνο παιδιά που κάνουν λάθη, όπως άλλωστε κάνουν όλοι οι άνθρωποι.

Τι είδους δώρα φέρνει;
Καλό είναι τα δώρα που φέρνει ο Αη Βασίλης να είναι συμβολικά, αντανακλώντας το πνεύμα των Χριστουγέννων και όχι αυτό του καταναλωτισμού, διευκρινίζοντας πως όποιο μεγαλύτερο ή ακριβό δώρο είναι από μέρους των γονιών.

Και τα παιδιά μοιράζουν δώρα!

Όταν το παιδί γράφει το γράμμα του στον Άγιο Βασίλη μπορείτε να του ζητήσετε να σκεφτεί σε ποιους θα ήθελε να κάνει δώρα και τι θα επέλεγε για τον καθένα. Αν και η έννοια της μοιρασιάς, είναι μια έννοια που αναπτύσσεται σταδιακά και αρχίζει να γίνεται κατανοητή στα παιδιά από την ηλικία των 3-4 χρονών κι έπειτα, αυτός είναι ένας από τους πολλούς τρόπους να του εμφυσήσουμε το μήνυμα της ικανοποίησης και της χαράς μέσα από την προσφορά.

Ο Άη Βασίλης πάλι θα ρθει!

Ο Άη Βασίλης υπάρχει γιατί εμείς θέλουμε να υπάρχει! Εξάλλου, ποιος είπε ότι δεν υπάρχει; Όσο υπάρχει αγάπη, όσο προσφέρουμε και μοιραζόμαστε, όσο ονειρευόμαστε, όσο ελπίζουμε, όσο συμβαίνουν θαύματα, όσο τα αδύνατα γίνονται δυνατά και όσο πιστεύουμε σ’ εμάς, στους άλλους, στο καλύτερο, στο επόμενο, στο απίθανο και τ’ άπιαστο, τόσο θα υπάρχει. Προσωπικά πιστεύω ακόμη, εσείς;

 

Συγγραφή Άρθρου

Κατερίνα Κοντογιαννάτου
Ψυχολόγος ΑΠΘ- Ειδ.στη γνωστική-συμπεριφορική ψυχοθεραπεία.
Πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Συντονίστρια Σχολών Γονέων

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Αυτοβοήθεια
Κοινωνικά κατασκευασμένος ανδρισμός
  • Κυριακή, 27 Νοέμβριος 2016
  • Από: Χατζηστρατή Μάγδα

Αναρωτιέμαι, άραγε πόσες γενιές αντρών δεν ανατράφηκαν με το κλισέ: «οι άνδρες δεν κλαίνε, μονάχα δακρύζουν…»; Η ευαισθησία, η συμπόνια, η εκδήλωση των συναισθημάτων, αυτά, δηλαδή,  που για ένα...

Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Παιδιά και Πολεμικές Τέχνες
  • Τρίτη, 22 Νοέμβριος 2016
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Το taekwondo είναι η μεγάλη αγάπη της ζωής μου ,από τόσο μικρό παιδάκι με θυμάμαι όταν έμπαινα στο dojo ( ο χώρος της προπόνησης στην Κορεάτικη γλώσσα), ξεχνούσα τα πάντα, ήμουν απόλυτα...

Σχέσεις - Σεξουαλικότητα
Μαίανδρος: μια ιστορία ερωτική!
  • Κυριακή, 20 Νοέμβριος 2016
  • Από: Αναστασία Γεώργα

Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν ότι ο μαίανδρος δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια μετονομασία της χειρώνιας λαβής. Η ιστορία μετράει αρκετούς αιώνες και είναι ερωτική! Βρισκόμαστε στην αρχαία Ελλάδα, τότε που ο Πηλέας, βασιλιάς...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τα παιδιά δεν είναι ανυπάκουα

Ο David, ένα περίεργο και γεμάτο ενέργεια τρίχρονο, έριξε τα πάντα κάτω από το γραφείο της μαμάς του και ζωγραφίζει τους φακέλους της με κηρομπογιές. Η μητέρα του βλέποντας αυτά τα χάλια, τον έβαλε θυμωμένη σε μια άκρη. Ο David φυσικά κλαίει και κοιτάει σαστισμένος.

Στη συγκοίμιση (co-sleeping) λέμε 'ναι'

Συγκοίμιση: τι είναι
Η συγκοίμιση (ή συν-κοίμιση ή και παρακοίμιση), διεθνώς γνωστή με τον όρο co-sleeping, είναι η πρακτική όπου γονείς και βρέφη (ή/και παιδιά) κοιμούνται μαζί στο ίδιο δωμάτιο. Ο όρος co-bedding ή bed-sharing αναφέρεται σε ένα από τα είδη συγκοίμισης, όπου γονείς και βρέφη μοιράζονται το ίδιο κρεβάτι στη διάρκεια του ύπνου.

Παγίδες ζωής: τι είναι (ΙΙ)

Βασική ασφάλεια. Παγίδες: Εγκατάλειψη, Δυσπιστία, Κακοποίηση
Οι παγίδες αυτές είναι οι πιο σοβαρές και μπορούν να δημιουργηθούν πολύ νωρίς, ήδη από τη βρεφική ηλικία, όπου το αίσθημα ασφάλειας είναι ζήτημα ζωής και θανάτου για ένα βρέφος και σχετίζονται με την αντιμετώπιση του παιδιού από την ίδια του την οικογένεια. 

Παγίδες ζωής: τι είναι (Ι)

Μήπως μπλέκετε σε σχέσεις χωρίς κατανόηση; Φοβάστε να δείξετε τον πραγματικό εαυτό σας, μήπως και σας απορρίψουν; Βάζετε τις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές σας; Μήπως αισθάνεστε ότι πρέπει, με κάθε κόστος, να αγωνίζεστε για το καλύτερο, κι αυτό αποδεικνύεται συνεχώς λιγότερο καλό;

Οι αρχές της Γνωστικής- Συμπεριφορικής Θεραπείας

Η Γνωστική Θεραπεία (ΓΘ) αναπτύχθηκε από τον A. Beck στις αρχές του 1960, στοχεύοντας στην επίλυση των προβλημάτων του εκάστοτε θεραπευόμενου μέσα από την τροποποίηση των λαθεμένων του σκέψεων και συμπεριφορών.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.