άγχος

Το άγχος είναι σχεδόν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Άγχος επειδή ήρθε το δάνειο του σπιτιού, άγχος επειδή πλησιάζουν οι εξετάσεις, άγχος για την ανεργία, την αδικία. Άγχος που οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες και δεν προέρχεται απαραίτητα από εμάς πχ, πιεστικοί γονείς, άγχος που δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας με τις δικές μας ενέργειες (συνεχής σύγκριση του εαυτού με άλλους).

Και ενώ το υγιές άγχος το οποίο ωθεί τον άνθρωπο σε ενέργεια και είναι δημιουργικό, οι περισσότεροι υποφέρουμε από το τοξικό και το καταστροφικό. Εκείνο που μας εγκλωβίζει, μας προκαλεί φόβο και μας οδηγεί ουκ ολίγες φορές στην απελπισία. Αυτό το άγχος μας καταστρέφει, τόσο ψυχικά όσο και σωματικά. Ψυχικά δημιουργεί στον άνθρωπο φοβίες και αρνητικά αισθήματα ενώ σωματικά μπορεί να βλάψει ακόμα και την καρδιαγγειακή μας υγεία, προκαλώντας έμφραγμα και εγκεφαλικό.

Πρακτικοί τρόποι για να ελευθερωθείς από το άγχος

Η ερώτηση είναι μία: μπορεί κάποιος να μειώσει – αν είναι αδύνατο να εξαλείψει τελείως – το καταστροφικό αυτό άγχος; Η απάντηση είναι φυσικά ναι! Παρακάτω, θα γράψω μερικούς τρόπους που τουλάχιστον για εμένα ήταν αρκετά χρήσιμοι και ουκ ολίγες φορές ωφέλιμοι.

Αγάπησε τον εαυτό σου:

Όταν αγαπάμε τον εαυτό μας  και γνωρίσουμε τις πραγματικές μας κλίσεις , τότε δεν επιτρέπουμε στα όνειρα και τις υπερβολικές προσδοκίες των άλλων να μας αγχώνουν. Είναι σημαντικό κάποιος να αντιληφθεί ότι δε θα μπορέσει ποτέ να ικανοποιήσει τους πάντες, να θέσει τα προσωπικά του όρια και να μη φορτώνει τον εαυτό του με περιττό και άχρηστο άγχος επειδή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα όνειρα και τις προσδοκίες όλων. Μπορεί να είναι μία φράση που θεωρείται πλέον κλισέ και να τη διαβάζουμε παντού, αλλά είναι πραγματικά δύσκολο στο να το καταφέρει κανείς. Όταν κάποιος αγαπάει τον εαυτό του δεν μπαίνει στη διαδικασία να τον συγκρίνει συνεχώς με άλλους και να δηλητηριάζει με αυτό τον τρόπο τη ζωή και τη σκέψη του.

Κάνε πάντα ένα διάλειμμα από τις σκέψεις ή μία εργασία που μπορεί να έχεις:

Αν είσαι στο γραφείο και έχεις αγχωθεί για μία δουλειά ή αν πρέπει να παραδώσεις μία ιδιαίτερα δύσκολη εργασία για το πανεπιστήμιο ή οπουδήποτε αλλού, άφησέ τη για λίγο. Σταμάτησε να ασχολείσαι έστω και λίγο με μία κατάσταση που σε αγχώνει ή με μία απαιτητική υποχρέωση και προσπάθησε έστω και για λίγο να μην τη σκέφτεσαι καθόλου. Έτσι θα μπορέσεις να σκεφτείς με μεγαλύτερη ψυχραιμία αλλά και να  δράσεις μετά από ηρεμία και σκέψη και όχι επειδή βρίσκεσαι υπό την επήρεια του άγχους το οποίο οδηγεί σε λανθασμένες αποφάσεις. Επέτρεψε στον εαυτό σου να χαλαρώνει και να ξεχνιέται από όσα τον απασχολούν έστω και για λίγο καθημερινά. Έτσι, επιστρέφοντας στη ρουτίνα θα έχεις μεγαλύτερη διάθεση και πιο φρέσκιες ιδέες. 

Κάνε μία λίστα με όλα αυτά που ήδη έχεις:

Η μεγαλύτερη αιτία άγχους είναι η πεποίθηση ότι δεν έχουμε αρκετά και πρέπει να μοχθήσουμε για να βγάλουμε περισσότερα χρήματα, για να αγοράσουμε ένα καλύτερο αυτοκίνητο ή για να έχουμε περισσότερα ρούχα. Αυτές οι σκέψεις μας γεμίζουν άγχος και πολλές φορές μας κάνουν να ξεχνάμε και όλα αυτά που ήδη έχουμε. Εάν γράψεις σε ένα χαρτί όλα τα καλά που θεωρείς  ότι απολαμβάνεις στη ζωή σου, τότε θα αντιληφθείς ότι έχεις περισσότερα από όσα πίστευες, αλλά και πως η ευτυχία στη ζωή δεν εξαρτάται απόλυτα από τα υλικά αγαθά.

Σκέψου αν αυτά που σε αγχώνουν σήμερα θα έχουν κάποιο νόημα μετά από μήνες ή χρόνια:

Όλοι μας πολλές φορές αγχωνόμαστε για μικροπράγματα στα οποία προσδίδουμε μεγαλύτερη αξία από όση τους αναλογούν. Είναι σημαντικό να ρωτήσει κάποιος τον εαυτό του: αυτό που με αγχώνει σήμερα θα έχει κάποια αξία μετά από πέντε χρόνια; Αν δείτε πως δε θα έχει, τότε μην αγχώνεσαι υπερβολικά για αυτό ούτε σήμερα. 

Μην ενοχοποιείς τον εαυτό σου:

Αν πέσεις σε ένα λάθος, αναγνώρισέ το και πες στον εαυτό σου πως δεν θα το ξανακάνεις. Μην υποβάλλεις όμως τον εαυτό σου στην αγχώδη διαδικασία να αυτοτιμωρείται συνεχώς με σκέψεις του ‘’δεν έπρεπε να το κάνω ή να το πω’’. Όλοι οι άνθρωποι στην πορεία της ζωής κάνουμε λάθη, όταν το αντιλαμβανόμαστε ας μην τα επαναλαμβάνουμε.

Το άγχος μπορεί να είναι ένας δυνατός αντίπαλος… αλλά εμείς είμαστε ακόμα πιο δυνατοί! Ας το νικήσουμε! 

 

Διαβάστε ακόμη το σχετικό με το άγχος άρθρο: 10 τρόποι για να διώξετε το άγχος 

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Σκαμπαρδώνη

maria skampardoniΔημοσιογράφος

Η Ψυχολογία είναι ένα από τα αγαπημένα αντικείμενα μελέτης της διότι μελετά τα μύχια και τα άδυτα της ανθρώπινης ύπαρξης, μαζί με τη Φιλοσοφία. Η γραφή είναι για αυτή ένας τρόπος ζωής, ένα ξέσπασμα και μία φυγή από την κουραστική πραγματικότητα.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Προφίλ 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Η ντροπή

Που είσαι ντροπή?Είμαι μέσα στη σκέψη σου, στο μυαλό σου, σε...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γιατί οι άνθρωποι δημιουργούν ερωτικές σχέσεις;

Ο έρωτας είναι ένα συναίσθημα που έχει απασχολήσει, είτε λιγότερο είτε περισσότερο, κάθε ανθρώπινη ύπαρξη από το ξεκίνημα της ανθρωπότητας μέχρι σήμερα. Είναι ένα αίσθημα αναγκαίο αλλά παράλληλα τόσο εξιδανικευμένο και μυθοποιημένο, που επηρέασε και ενέπνευσε κάθε ανθρώπινη δημιουργία. Από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και τη ζωγραφική, μέχρι την ποίηση και τη γλυπτική, ο έρωτας πρωταγωνιστούσε στις καρδιές των σπουδαιότερων πρωταγωνιστών και των δημιουργών τους.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός άνδρα που ασκεί κακοποίηση
κακοποίηση

Η ενδοοικογενειακή βία είναι ένα συνηθισμένο λυπηρό φαινόμενο που συναντάται πίσω από τις κλειστές πόρτες πολλών σπιτιών, ακόμα και οικογενειών που στα μάτια των πολλών φαντάζουν ευτυχισμένες. Η βία σε κάθε μορφή της ( σωματική, συναισθηματική, λεκτική), έχει μόνο ένα σκοπό: να υποβαθμίσει την οντότητα του ατόμου που τη δέχεται και να επιβάλλει την ανωτερότητα του ατόμου που την ασκεί. Σκοπός της είναι να πληγώσει εσκεμμένα με κάθε τρόπο τον άνθρωπο που την εισπράττει.

Γιορτινές Μέρες - Πως θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικά χαρούμενες;
Γιορτινές Μέρες συγχώρεση

Χριστούγεννα… αναμφίβολα, μία υπέροχη εποχή που δίνει έναυσμα σε όλους μας να σκεφτούμε πιο θετικά, πιο αισιόδοξα και να αποτινάξουμε –έστω και για λίγο- τη μιζέρια της καθημερινότητας. Είναι μία περίοδος που γεμίζει τον καθένα από εμάς με ανάμεικτα συναισθήματα, από τη χαρά και τη λαχτάρα μέχρι τη μελαγχολία και τη στεναχώρια. Η μελαγχολία απορρέει τις περισσότερες φορές από τον αναλογισμό που κάνουμε στο τέλος της χρονιάς, σκεπτόμενοι τις προσωπικές μας επιτυχίες και αποτυχίες, τις παραλείψεις και τα λάθη μας. 

Πως ένας γονιός μπορεί να καλλιεργήσει μέσα στο παιδί την αγάπη για τα βιβλία
αγάπη βιβλία

Το διάβασμα είναι, πραγματικά, ένα άνοιγμα σε έναν νέο και όμορφο κόσμο. Μέσα στις σελίδες των βιβλίων, συμπυκνώνεται όλη η γνώση της ανθρωπότητας, πληροφορίες για τους πολιτισμούς και τη ζωή του παρελθόντος. Το βιβλίο όμως, πάνω από όλα, είναι ένας μοναδικός φίλος που είναι πάντοτε δίπλα μας, πρόθυμος και έτοιμος να μας ακούσει.

Άνθρωπος και Εργασία
Εργασία

Γιατί οι άνθρωποι εργάζονται; Τι κερδίζει κάποιος από την εργασία; Θα είχε ενδιαφέρον να σκεφτούμε και να βγάλουμε συμπεράσματα από τις απαντήσεις ανθρώπων που έχουν ερωτηθεί. Είναι σίγουρο ότι το σημαντικότερο κίνητρο που ωθεί έναν άνθρωπο στην εργασία είναι το χρήμα και η αναγκαιότητα κάλυψης των βασικών του αναγκών.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.