άγχος

Το άγχος είναι σχεδόν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Άγχος επειδή ήρθε το δάνειο του σπιτιού, άγχος επειδή πλησιάζουν οι εξετάσεις, άγχος για την ανεργία, την αδικία. Άγχος που οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες και δεν προέρχεται απαραίτητα από εμάς πχ, πιεστικοί γονείς, άγχος που δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι στον εαυτό μας με τις δικές μας ενέργειες (συνεχής σύγκριση του εαυτού με άλλους).

Και ενώ το υγιές άγχος το οποίο ωθεί τον άνθρωπο σε ενέργεια και είναι δημιουργικό, οι περισσότεροι υποφέρουμε από το τοξικό και το καταστροφικό. Εκείνο που μας εγκλωβίζει, μας προκαλεί φόβο και μας οδηγεί ουκ ολίγες φορές στην απελπισία. Αυτό το άγχος μας καταστρέφει, τόσο ψυχικά όσο και σωματικά. Ψυχικά δημιουργεί στον άνθρωπο φοβίες και αρνητικά αισθήματα ενώ σωματικά μπορεί να βλάψει ακόμα και την καρδιαγγειακή μας υγεία, προκαλώντας έμφραγμα και εγκεφαλικό.

Πρακτικοί τρόποι για να ελευθερωθείς από το άγχος

Η ερώτηση είναι μία: μπορεί κάποιος να μειώσει – αν είναι αδύνατο να εξαλείψει τελείως – το καταστροφικό αυτό άγχος; Η απάντηση είναι φυσικά ναι! Παρακάτω, θα γράψω μερικούς τρόπους που τουλάχιστον για εμένα ήταν αρκετά χρήσιμοι και ουκ ολίγες φορές ωφέλιμοι.

Αγάπησε τον εαυτό σου:

Όταν αγαπάμε τον εαυτό μας  και γνωρίσουμε τις πραγματικές μας κλίσεις , τότε δεν επιτρέπουμε στα όνειρα και τις υπερβολικές προσδοκίες των άλλων να μας αγχώνουν. Είναι σημαντικό κάποιος να αντιληφθεί ότι δε θα μπορέσει ποτέ να ικανοποιήσει τους πάντες, να θέσει τα προσωπικά του όρια και να μη φορτώνει τον εαυτό του με περιττό και άχρηστο άγχος επειδή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα όνειρα και τις προσδοκίες όλων. Μπορεί να είναι μία φράση που θεωρείται πλέον κλισέ και να τη διαβάζουμε παντού, αλλά είναι πραγματικά δύσκολο στο να το καταφέρει κανείς. Όταν κάποιος αγαπάει τον εαυτό του δεν μπαίνει στη διαδικασία να τον συγκρίνει συνεχώς με άλλους και να δηλητηριάζει με αυτό τον τρόπο τη ζωή και τη σκέψη του.

Κάνε πάντα ένα διάλειμμα από τις σκέψεις ή μία εργασία που μπορεί να έχεις:

Αν είσαι στο γραφείο και έχεις αγχωθεί για μία δουλειά ή αν πρέπει να παραδώσεις μία ιδιαίτερα δύσκολη εργασία για το πανεπιστήμιο ή οπουδήποτε αλλού, άφησέ τη για λίγο. Σταμάτησε να ασχολείσαι έστω και λίγο με μία κατάσταση που σε αγχώνει ή με μία απαιτητική υποχρέωση και προσπάθησε έστω και για λίγο να μην τη σκέφτεσαι καθόλου. Έτσι θα μπορέσεις να σκεφτείς με μεγαλύτερη ψυχραιμία αλλά και να  δράσεις μετά από ηρεμία και σκέψη και όχι επειδή βρίσκεσαι υπό την επήρεια του άγχους το οποίο οδηγεί σε λανθασμένες αποφάσεις. Επέτρεψε στον εαυτό σου να χαλαρώνει και να ξεχνιέται από όσα τον απασχολούν έστω και για λίγο καθημερινά. Έτσι, επιστρέφοντας στη ρουτίνα θα έχεις μεγαλύτερη διάθεση και πιο φρέσκιες ιδέες. 

Κάνε μία λίστα με όλα αυτά που ήδη έχεις:

Η μεγαλύτερη αιτία άγχους είναι η πεποίθηση ότι δεν έχουμε αρκετά και πρέπει να μοχθήσουμε για να βγάλουμε περισσότερα χρήματα, για να αγοράσουμε ένα καλύτερο αυτοκίνητο ή για να έχουμε περισσότερα ρούχα. Αυτές οι σκέψεις μας γεμίζουν άγχος και πολλές φορές μας κάνουν να ξεχνάμε και όλα αυτά που ήδη έχουμε. Εάν γράψεις σε ένα χαρτί όλα τα καλά που θεωρείς  ότι απολαμβάνεις στη ζωή σου, τότε θα αντιληφθείς ότι έχεις περισσότερα από όσα πίστευες, αλλά και πως η ευτυχία στη ζωή δεν εξαρτάται απόλυτα από τα υλικά αγαθά.

Σκέψου αν αυτά που σε αγχώνουν σήμερα θα έχουν κάποιο νόημα μετά από μήνες ή χρόνια:

Όλοι μας πολλές φορές αγχωνόμαστε για μικροπράγματα στα οποία προσδίδουμε μεγαλύτερη αξία από όση τους αναλογούν. Είναι σημαντικό να ρωτήσει κάποιος τον εαυτό του: αυτό που με αγχώνει σήμερα θα έχει κάποια αξία μετά από πέντε χρόνια; Αν δείτε πως δε θα έχει, τότε μην αγχώνεσαι υπερβολικά για αυτό ούτε σήμερα. 

Μην ενοχοποιείς τον εαυτό σου:

Αν πέσεις σε ένα λάθος, αναγνώρισέ το και πες στον εαυτό σου πως δεν θα το ξανακάνεις. Μην υποβάλλεις όμως τον εαυτό σου στην αγχώδη διαδικασία να αυτοτιμωρείται συνεχώς με σκέψεις του ‘’δεν έπρεπε να το κάνω ή να το πω’’. Όλοι οι άνθρωποι στην πορεία της ζωής κάνουμε λάθη, όταν το αντιλαμβανόμαστε ας μην τα επαναλαμβάνουμε.

Το άγχος μπορεί να είναι ένας δυνατός αντίπαλος… αλλά εμείς είμαστε ακόμα πιο δυνατοί! Ας το νικήσουμε! 

 

Διαβάστε ακόμη το σχετικό με το άγχος άρθρο: 10 τρόποι για να διώξετε το άγχος 

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Σκαμπαρδώνη

maria skampardoniΔημοσιογράφος

Η Ψυχολογία είναι ένα από τα αγαπημένα αντικείμενα μελέτης της διότι μελετά τα μύχια και τα άδυτα της ανθρώπινης ύπαρξης, μαζί με τη Φιλοσοφία. Η γραφή είναι για αυτή ένας τρόπος ζωής, ένα ξέσπασμα και μία φυγή από την κουραστική πραγματικότητα.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Προφίλ 

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Για ποιους λόγους οι άνθρωποι αναβάλλουν τον ύπνο τους;
αναβολή ύπνου

Ο ύπνος τόσο ως διαδικασία όσο και ως ανάγκη, είναι μία αξιοθαύμαστη λειτουργία του σώματος με την οποία ο άνθρωπος πραγματικά ξαναγεννιέται και απεγκλωβίζεται από τον κυκεώνα των πληροφοριών με τον οποίο βομβαρδίζεται καθημερινά. Ο ύπνος στην ουσία μας βοηθάει να απελευθερωνόμαστε από τον ατελείωτο αριθμό πληροφοριών που δεχόμαστε διαρκώς, συντελεί στη συγκράτηση μόνο των απαραίτητων πληροφοριών που έχουμε ανάγκη για τη ζωή μας.

Εξιδανικευμένη ζωή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ζωή

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των περισσότερων ανθρώπων. Διευκολύνουν την επικοινωνία, δίνουν βήμα για πολυμορφία και έκφραση διαφορετικών απόψεων, ενημερώνουν για σημαντικά κοινωνικά, πολιτιστικά και καλλιτεχνικά θέματα εκατομμύρια χρήστες.

 

Σκληρες, ναρκισσιστικές, απαιτητικές μητέρες: Πώς μπορεί κάποιος να τις διαχειριστεί;
σκληρές μητέρες

Δυστυχώς, υπάρχουν και οι μητέρες εκείνες που πληγώνουν τα παιδιά τους με τον ναρκισσισμό και τις υπερβολικές τους απαιτήσεις. Μητέρες που κατακρίνουν πάντοτε τα παιδιά τους, που τα συγκρίνουν διαρκώς με τα άλλα παιδιά και που τους ασκούν πάντοτε αυστηρή κριτική. Και όμως, υπάρχουν πάρα πολλές.

Μαθαίνουμε μέσα από τις αποτυχίες μας!
διαχείριση αποτυχίας

Από μικροί διδασκόμαστε πως πρέπει να είμαστε καλοί μαθητές, να πετυχαίνουμε στις εξετάσεις, στον αθλητισμό, στην εργασία. Πάντοτε αυτός που πετυχαίνει επιβραβεύεται και εξυμνείται, ενώ οι άνθρωποι που αποτυγχάνουν συνήθως μένουν στο σκοτάδι. Ασυναίσθητα και ασυνείδητα, λοιπόν, εμφυτεύεται μέσα μας η πίστη πως μόνο η επιτυχία έχει σημασία και πως μόνο αυτή συνδέεται με την ευτυχία στη ζωή.

Η βία απέναντι στα ζώα
βία, ζώα

Η βία απέναντι στα ζώα είναι ένα θέμα που εγείρει πολλές συζητήσεις και σκέψεις. Ακούμε και διαβάζουμε διαρκώς, ειδικά αυτές τις ημέρες, για κρούσματα βίας που έχουν ως θύματα μικρά και ανυπεράσπιστα ζώα. Γιατί μερικοί άνθρωποι εκδηλώνουν αυτή την επιθετικότητα; Ας εξετάσουμε, λοιπόν, το θέμα ενδελεχώς.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).