Η εορταστική περίοδος συχνά φέρνει στρες και κατάθλιψη. Στις γιορτές προκύπτουν πολλές απαιτήσεις – συγκεντρώσεις, ψώνια, μαγείρεμα, διασκέδαση κτλ. Το να ισορροπήσει κανείς το πρόγραμμα που έχει να κάνει κατά τη διάρκεια των γιορτών, δεν είναι πολλές φορές ένα εύκολο έργο.

Διαβάστε ορισμένες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να ελαχιστοποιήσετε το στρες που συνοδεύει τις γιορτές. Στο τέλος, θα έχετε χαρεί τις διακοπές περισσότερο απ’ ό,τι πιστεύατε ότι θα μπορούσατε.

1. Αναγνωρίστε τα συναισθήματά σας: Αν έχετε απολέσει κάποιο κοντινό σας πρόσωπο ή αν δεν μπορείτε να βρίσκεστε με αγαπημένα πρόσωπα, συνειδητοποιήστε ότι είναι φυσιολογικό να νιώθετε λύπη και κατήφεια. Είναι λογικό να χρειάζεστε χρόνο για να θρηνήσετε και να εκφράσετε τα συναισθήματά σας. Δεν μπορείτε να πιέσετε τον εαυτό σας να αισθανθείτε ευτυχισμένοι απλά και μόνο επειδή είναι εορταστική περίοδος.

2. Εξαπλωθείτε: Αν νιώθετε μόνοι ή απομονωμένοι, ψάξτε στην κοινότητα για διάφορα θρησκευτικά ή κοινωνικά γεγονότα. Μπορούν να σας προσφέρουν υποστήριξη και συντροφιά. Με το να δραστηριοποιηθείτε εθελοντικά στη βοήθεια άλλων ανθρώπων είναι ένας καλός τρόπος για να ανυψώσετε τα συναισθήματά σας, το πνεύμα σας και να διευρύνετε τις φιλίες σας.

3. Να είστε ρεαλιστές: Οι γιορτές δεν είναι δυνατό να είναι πάντα τέλειες. Καθώς οι οικογένειες αλλάζουν και μεγαλώνουν, οι παραδόσεις και τα τελετουργικά εξίσου μπορεί να αλλάξουν. Κρατείστε λίγα από αυτά και δημιουργείστε καινούρια. Για π.χ αν το ενήλικο παιδί σας δεν μπορεί να έρθει στο σπίτι σας, βρείτε καινούριους τρόπους να γιορτάσετε μαζί, όπως να μοιραστείτε φωτογραφίες, e-mail ή video.

4. Παραμερίστε τις διαφορές: Προσπαθήστε να αποδεχτείτε μέλη της οικογένειας και φίλους, όπως είναι, ακόμα και αν δεν ανταποκρίνονται σε όλες τις απαιτήσεις σας. Αφήστε στην άκρη τα παράπονα μέχρι να βρεθεί πιο κατάλληλη στιγμή για να τα συζητήσετε. Δείξτε κατανόηση, αν οι γύρω σας ενοχλούνται, θυμώνουν ή στρεσάρονται, αν κάτι πάει στραβά. Υπάρχει πιθανότητα και οι ίδιοι να νιώθουν τις επιδράσεις του στρες των εορτών και κατάθλιψη, επίσης.

5. Κάντε προϋπολογισμό: Πριν κάνετε τις αγορές των δώρων και των φαγητών, αποφασίστε πόσα χρήματα μπορείτε να ξοδέψετε. Στη συνέχεια μην ξεφύγετε από τον προϋπολογισμό σας. Μην προσπαθήσετε να αγοράσετε την ευτυχία με μια χιονοστιβάδα δώρων. Δοκιμάστε και κάποιες εναλλακτικές – κάντε μια προσφορά φιλανθρωπίας ή δώστε χειροποίητα σπιτικά δώρα.

6. Σχεδιάστε: Καθορίστε ειδικές μέρες για ψώνια, μαγείρεμα, επισκέψεις σε φίλους και άλλες δραστηριότητες. Σχεδιάστε τα μενού των εορτών και στη συνέχεια κάντε τις λίστες για τα ψώνια. Έτσι, θα προλάβετε την αναστάτωση της τελευταίας στιγμής για την αγορά υλικών και προϊόντων που έχετε ξεχάσει. Βεβαιωθείτε, επίσης, ότι θα εξασφαλίσετε βοήθεια για την προετοιμασία των πάρτυ και το καθάρισμα που θα χρειαστεί. Δε χρειάζεται να νιώθετε, ότι όλα πρέπει να περάσουν από τα χέρια σας την περίοδο των εορτών. Αναθέστε κάποια ψώνια στο σύντροφό σας.

Αναθέστε στα παιδιά να τυλίξουν τα δώρα. Αφήστε όλη την οικογένεια να αναλάβει τη διακόσμηση του σπιτιού. Αν οι προσκεκλημένοι σας προθυμοποιηθούν να φέρουν φαγητά και ποτά μην το αρνηθείτε. Αγοράστε κάποια έτοιμα γλυκά και μη θεωρείτε, ότι όλα όσα θα προσφέρετε πρέπει να είναι σπιτικά. Επίσης, μπορείτε να διαλέξετε να είστε ο φιλοξενούμενος και όχι ο οικοδεσπότης του πάρτυ. Μπορείτε να πηγαίνετε σε πάρτυ για να απολαύσετε το χρόνο με φίλους και την οικογένεια, αντί να μαγειρεύετε και να καθαρίζετε. Το να αποφύγετε τις ευθύνες του οικοδεσπότη μπορεί να μειώσει το στρες των εορτών.

7. Μάθετε να λέτε όχι: Το να λέτε ναι, όπου θα έπρεπε να λέτε όχι, μπορεί να σας αφήσει με ένα συναίσθημα αγανάκτησης και καταπίεσης. Οι φίλοι και οι συνάδελφοι θα καταλάβουν, αν δεν μπορέσετε να παραβρεθείτε σε κάθε συνάντηση ή δραστηριότητα. Αν δεν είναι δυνατό να πείτε όχι, αν το αφεντικό σας, σας ζητήσει να εργαστείτε υπερωρίες, προσπαθήστε να μετακινήσετε κάτι άλλο λιγότερο σημαντικό από το πρόγραμμά σας, ώστε να επανορθώσετε το χαμένο χρόνο.

8. Μην εγκαταλείπετε τις υγιεινές συνήθειες: Διακοπές και γιορτές δεν σημαίνουν ελευθερία σε όλα. Οι διατροφικές υπερβολές μόνο στρες και ενοχές σας προσθέτουν. Μπορείτε να φάτε ένα υγιεινό ελαφρύ γεύμα πριν το γιορτινό πάρτυ, ώστε να μην το παρακάνετε με τα γλυκά και τα ποτά. Συνεχίστε να κοιμάστε καλά και μην παραμελείτε τη φυσική δραστηριότητα.

9. Ξεκουραστείτε: Βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας. Το να περάσετε λίγα λεπτά μόνος, χωρίς εξωτερικές αποσπάσεις, μπορεί να είναι αναζωογονητικό τόσο, ώστε να χειριστείτε αποτελεσματικά ό,τι χρειαστεί να κάνετε. Κάντε μια νυχτερινή βόλτα, ακούστε χαλαρωτική μουσική, βρείτε κάτι που μειώνει το στρες. Καθαρίστε το νου, ρυθμίστε το ρυθμό αναπνοής σας και αποκαταστήστε την εσωτερική ηρεμία σας.

10. Αναζητείστε επαγγελματική βοήθεια αν χρειαστεί: Παρά τις καλύτερες προσπάθειές σας, μπορεί να νιώθετε επίμονα λυπημένοι ή ανήσυχοι, να παραπονιέστε για σωματικά ενοχλήματα, δυσκολίες στον ύπνο, ευερεθιστότητα, αίσθημα αβοήθητου και ανικανότητα ολοκλήρωσης εργασιών ρουτίνας. Σε τέτοια περίπτωση μιλήστε στο γιατρό σας ή σε επαγγελματία ψυχικής υγείας. Οι γιορτές δεν πρέπει να σας γεμίσουν με στρες και ανησυχία. Συνειδητοποιήστε, ότι το “λιγότερο είναι περισσότερο” και βρείτε τρόπους να συμπεριλάβετε όλη την οικογένεια σε ό,τι πρέπει να ολοκληρωθεί. Με σωστό σχεδιασμό και θετική σκέψη μπορείτε να βιώστε ισορροπία και ευτυχία.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. Shonda Lackey (2013): Tis the season to manage holiday stress. albertellis.org
2. Kelly Herdrich (2013): How to maintain your sanity during holidays. 

Συγγραφή Άρθρου

Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Δυσκολεύεστε με το πρωινό ξύπνημα; Mάθετε πώς να το αντιμετωπίσετε!
πρωινό ξύπνημα

Ακόμη κι αν είστε “νυχτοπούλι”, μπορείτε να έχετε περισσότερο παραγωγικά πρωινά αν καταβάλετε λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια για να ξυπνήσετε νωρίτερα. Το να ξυπνήσετε νωρίς σημαίνει ότι έχετε περισσότερο χρόνο να κάνετε πράγματα χωρίς το αίσθημα της βιασύνης που σας στρεσάρει.

Ξεκινήστε δίαιτα με καλή ψυχολογία!
δίαιτα ψυχολογία

Σε κάθε άνθρωπο αρέσει η διαδικασία, να ανέβει σε μια ζυγαριά και ο αριθμός που θα δει να είναι αυτός που ξέρει ότι ταιριάζει στο σώμα του. Ενόψει καλοκαιριού, ενισχύονται συχνά οι προσπάθειες ελέγχου του σωματικού βάρους καθώς το σώμα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στα βλέμματα των άλλων λόγω του ελαφρύ ρουχισμού.

Ψυχοσωματικά συμπτώματα. Τι είναι και πώς να τα αντιμετωπίσετε
Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Stress είναι η κατάσταση της απειλούμενης ή διαταραγμένης ομοιόστασης του οργανισμού, η διατάραξη της ισορροπίας του οργανισμού στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει ένα στρεσογόνο ερέθισμα. Όταν το άτομο εκτίθεται σε στρεσογόνα ερεθίσματα διεγείρεται το συμπαθητικό νευρικό σύστημα με αποτέλεσμα να εκκρίνονται κατεχολαμίνες οι οποίες διεγείρουν το ΚΝΣ οπότε ο οργανισμός βρίσκεται σε εγρήγορση.

H θεραπευτική αξία του γέλιου
γέλιο

Για το γέλιο έχουν αναπτυχθεί τρεις κυρίαρχες θεωρίες:
α) Σύμφωνα με την πρώτη θεωρία, το στρες αυξάνει τη διέγερση και την ένταση, ενώ αντίθετα το γέλιο μπορεί να μειώσει το στρες με τον κατευνασμό της έντασης. Σύμφωνα μ’ αυτή τη θεωρία, αν οι άνθρωποι γελούν σε μια στρεσογόνο κατάσταση, ο βαθμός διέγερσής τους πέφτει και η στρεσογόνος κατάσταση δεν είναι πλέον αρνητική και μισητή.

Διαχείριση άγχους. Kαλύτερη ψυχολογία για καλύτερη υγεία.
Διαχείριση άγχους

Πολύ συχνά οι άνθρωποι εκφράζουν δυσφορία για τον καθημερινό τρόπο ζωής τους παραπονούμενοι ότι η ζωή τους είναι έντονη και γεμάτη στρες.
Το στρες είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης του ατόμου με το περιβάλλον του.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.