Η εορταστική περίοδος συχνά φέρνει στρες και κατάθλιψη. Στις γιορτές προκύπτουν πολλές απαιτήσεις – συγκεντρώσεις, ψώνια, μαγείρεμα, διασκέδαση κτλ. Το να ισορροπήσει κανείς το πρόγραμμα που έχει να κάνει κατά τη διάρκεια των γιορτών, δεν είναι πολλές φορές ένα εύκολο έργο.

Διαβάστε ορισμένες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να ελαχιστοποιήσετε το στρες που συνοδεύει τις γιορτές. Στο τέλος, θα έχετε χαρεί τις διακοπές περισσότερο απ’ ό,τι πιστεύατε ότι θα μπορούσατε.

1. Αναγνωρίστε τα συναισθήματά σας: Αν έχετε απολέσει κάποιο κοντινό σας πρόσωπο ή αν δεν μπορείτε να βρίσκεστε με αγαπημένα πρόσωπα, συνειδητοποιήστε ότι είναι φυσιολογικό να νιώθετε λύπη και κατήφεια. Είναι λογικό να χρειάζεστε χρόνο για να θρηνήσετε και να εκφράσετε τα συναισθήματά σας. Δεν μπορείτε να πιέσετε τον εαυτό σας να αισθανθείτε ευτυχισμένοι απλά και μόνο επειδή είναι εορταστική περίοδος.

2. Εξαπλωθείτε: Αν νιώθετε μόνοι ή απομονωμένοι, ψάξτε στην κοινότητα για διάφορα θρησκευτικά ή κοινωνικά γεγονότα. Μπορούν να σας προσφέρουν υποστήριξη και συντροφιά. Με το να δραστηριοποιηθείτε εθελοντικά στη βοήθεια άλλων ανθρώπων είναι ένας καλός τρόπος για να ανυψώσετε τα συναισθήματά σας, το πνεύμα σας και να διευρύνετε τις φιλίες σας.

3. Να είστε ρεαλιστές: Οι γιορτές δεν είναι δυνατό να είναι πάντα τέλειες. Καθώς οι οικογένειες αλλάζουν και μεγαλώνουν, οι παραδόσεις και τα τελετουργικά εξίσου μπορεί να αλλάξουν. Κρατείστε λίγα από αυτά και δημιουργείστε καινούρια. Για π.χ αν το ενήλικο παιδί σας δεν μπορεί να έρθει στο σπίτι σας, βρείτε καινούριους τρόπους να γιορτάσετε μαζί, όπως να μοιραστείτε φωτογραφίες, e-mail ή video.

4. Παραμερίστε τις διαφορές: Προσπαθήστε να αποδεχτείτε μέλη της οικογένειας και φίλους, όπως είναι, ακόμα και αν δεν ανταποκρίνονται σε όλες τις απαιτήσεις σας. Αφήστε στην άκρη τα παράπονα μέχρι να βρεθεί πιο κατάλληλη στιγμή για να τα συζητήσετε. Δείξτε κατανόηση, αν οι γύρω σας ενοχλούνται, θυμώνουν ή στρεσάρονται, αν κάτι πάει στραβά. Υπάρχει πιθανότητα και οι ίδιοι να νιώθουν τις επιδράσεις του στρες των εορτών και κατάθλιψη, επίσης.

5. Κάντε προϋπολογισμό: Πριν κάνετε τις αγορές των δώρων και των φαγητών, αποφασίστε πόσα χρήματα μπορείτε να ξοδέψετε. Στη συνέχεια μην ξεφύγετε από τον προϋπολογισμό σας. Μην προσπαθήσετε να αγοράσετε την ευτυχία με μια χιονοστιβάδα δώρων. Δοκιμάστε και κάποιες εναλλακτικές – κάντε μια προσφορά φιλανθρωπίας ή δώστε χειροποίητα σπιτικά δώρα.

6. Σχεδιάστε: Καθορίστε ειδικές μέρες για ψώνια, μαγείρεμα, επισκέψεις σε φίλους και άλλες δραστηριότητες. Σχεδιάστε τα μενού των εορτών και στη συνέχεια κάντε τις λίστες για τα ψώνια. Έτσι, θα προλάβετε την αναστάτωση της τελευταίας στιγμής για την αγορά υλικών και προϊόντων που έχετε ξεχάσει. Βεβαιωθείτε, επίσης, ότι θα εξασφαλίσετε βοήθεια για την προετοιμασία των πάρτυ και το καθάρισμα που θα χρειαστεί. Δε χρειάζεται να νιώθετε, ότι όλα πρέπει να περάσουν από τα χέρια σας την περίοδο των εορτών. Αναθέστε κάποια ψώνια στο σύντροφό σας.

Αναθέστε στα παιδιά να τυλίξουν τα δώρα. Αφήστε όλη την οικογένεια να αναλάβει τη διακόσμηση του σπιτιού. Αν οι προσκεκλημένοι σας προθυμοποιηθούν να φέρουν φαγητά και ποτά μην το αρνηθείτε. Αγοράστε κάποια έτοιμα γλυκά και μη θεωρείτε, ότι όλα όσα θα προσφέρετε πρέπει να είναι σπιτικά. Επίσης, μπορείτε να διαλέξετε να είστε ο φιλοξενούμενος και όχι ο οικοδεσπότης του πάρτυ. Μπορείτε να πηγαίνετε σε πάρτυ για να απολαύσετε το χρόνο με φίλους και την οικογένεια, αντί να μαγειρεύετε και να καθαρίζετε. Το να αποφύγετε τις ευθύνες του οικοδεσπότη μπορεί να μειώσει το στρες των εορτών.

7. Μάθετε να λέτε όχι: Το να λέτε ναι, όπου θα έπρεπε να λέτε όχι, μπορεί να σας αφήσει με ένα συναίσθημα αγανάκτησης και καταπίεσης. Οι φίλοι και οι συνάδελφοι θα καταλάβουν, αν δεν μπορέσετε να παραβρεθείτε σε κάθε συνάντηση ή δραστηριότητα. Αν δεν είναι δυνατό να πείτε όχι, αν το αφεντικό σας, σας ζητήσει να εργαστείτε υπερωρίες, προσπαθήστε να μετακινήσετε κάτι άλλο λιγότερο σημαντικό από το πρόγραμμά σας, ώστε να επανορθώσετε το χαμένο χρόνο.

8. Μην εγκαταλείπετε τις υγιεινές συνήθειες: Διακοπές και γιορτές δεν σημαίνουν ελευθερία σε όλα. Οι διατροφικές υπερβολές μόνο στρες και ενοχές σας προσθέτουν. Μπορείτε να φάτε ένα υγιεινό ελαφρύ γεύμα πριν το γιορτινό πάρτυ, ώστε να μην το παρακάνετε με τα γλυκά και τα ποτά. Συνεχίστε να κοιμάστε καλά και μην παραμελείτε τη φυσική δραστηριότητα.

9. Ξεκουραστείτε: Βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας. Το να περάσετε λίγα λεπτά μόνος, χωρίς εξωτερικές αποσπάσεις, μπορεί να είναι αναζωογονητικό τόσο, ώστε να χειριστείτε αποτελεσματικά ό,τι χρειαστεί να κάνετε. Κάντε μια νυχτερινή βόλτα, ακούστε χαλαρωτική μουσική, βρείτε κάτι που μειώνει το στρες. Καθαρίστε το νου, ρυθμίστε το ρυθμό αναπνοής σας και αποκαταστήστε την εσωτερική ηρεμία σας.

10. Αναζητείστε επαγγελματική βοήθεια αν χρειαστεί: Παρά τις καλύτερες προσπάθειές σας, μπορεί να νιώθετε επίμονα λυπημένοι ή ανήσυχοι, να παραπονιέστε για σωματικά ενοχλήματα, δυσκολίες στον ύπνο, ευερεθιστότητα, αίσθημα αβοήθητου και ανικανότητα ολοκλήρωσης εργασιών ρουτίνας. Σε τέτοια περίπτωση μιλήστε στο γιατρό σας ή σε επαγγελματία ψυχικής υγείας. Οι γιορτές δεν πρέπει να σας γεμίσουν με στρες και ανησυχία. Συνειδητοποιήστε, ότι το “λιγότερο είναι περισσότερο” και βρείτε τρόπους να συμπεριλάβετε όλη την οικογένεια σε ό,τι πρέπει να ολοκληρωθεί. Με σωστό σχεδιασμό και θετική σκέψη μπορείτε να βιώστε ισορροπία και ευτυχία.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. Shonda Lackey (2013): Tis the season to manage holiday stress. albertellis.org
2. Kelly Herdrich (2013): How to maintain your sanity during holidays. 

Συγγραφή Άρθρου

Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

Σχετικά άρθρα
Προσεχώς κατάθλιψη

Είναι άραγε η ψυχική ασθένεια του μέλλοντος; Είναι μια ασθένεια που εμφανίζεται...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Συναισθηματική νοημοσύνη: βασικά στοιχεία και παράγοντες που την καθορίζουν
Συναισθηματική νοημοσύνη

Έχουμε δύο μυαλά, ένα που σκέφτεται και ένα που αισθάνεται και αυτοί οι δύο διαφορετικοί τρόποι γνώσης αλληλεπιδρούν στη δόμηση της διανοητικής μας ζωής. Ο ένας, ο λογικός νους, είναι ο τρόπος κατανόησης του οποίου έχουμε επίγνωση: ενσυνείδητος, στοχαστικός, ικανός να συλλογίζεται. Δίπλα σ’αυτόν υπάρχει κι ένα δεύτερο σύστημα γνώσης, παρορμητικό και μερικές φορές παράλογο: o συγκινησιακός νους.

Τηλεοπτικά παιχνίδια επιβίωσης: ποια πρότυπα δημιουργούν;
survivor games

Το στοιχείο της επιβίωσης έχει κάνει αισθητή την παρουσία του τα τελευταία χρόνια σε διάφορα τηλεοπτικά παιχνίδια. Οι συμμετέχοντες σε αυτά τα παιχνίδια μπαίνουν καλά στο ρόλο του Ροβινσώνα, κάτι που εντείνει το ένστικτο της επιβίωσής τους, καθώς εφοδιάζονται με τις απολύτως απαραίτητες πρώτες ύλες και καλούνται να δημιουργήσουν αντικείμενα ή να μονομαχήσουν για την τροφή τους ώστε να κρατηθούν ζωντανοί.

Τι μας κάνει ευτυχισμένους;
ευτυχισμένη

“H ευτυχία δεν είναι η απουσία της στενοχώριας”. 

Aπό τους αρχαίους Έλληνες και τους Βουδιστές μέχρι τους φιλοσόφους και τους πολιτικούς, οι στοχαστές έχουν αναζητήσει το νόημα της ευτυχίας. Τα τελευταία χρόνια, οι ψυχολόγοι έχουν σημαντικά συνεισφέρει σ’ αυτήν τη συζήτηση, με εμπειρικά δεδομένα και μετρήσεις, συμπεριφορικές ερμηνείες και ορισμούς.

Διαλογισμός και στρες
διαλογισμός

Oι διαλογιζόμενοι βιώνουν σημαντικά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης καλύτερης πνευματικής και ψυχικής λειτουργίας”. Ο διαλογισμός έχει γίνει δημοφιλής σε αρκετές χώρες της Δύσης, ειδικά στις ΗΠΑ. Η πρακτική του διαλογισμού περιγράφεται στα Βεδικά κείμενα. Ο όρος διαλογισμός πλέον χρησιμοποιείται για να αναφερθεί σ’ ένα μεγάλο και ποικίλο αριθμό διαφορετικών τεχνικών.

Η σχέση των παιδιών με τον παππού και τη γιαγιά
σχέση παιδιών παππού

Οι περισσότεροι άνθρωποι θα γίνουν παππούδες, γιαγιάδες για περίπου το 1/3 της ζωής τους. Με την υπογεννητικότητα και τη δημογραφική γήρανση των δυτικών βιομηχανικών κοινωνιών, τα οικογενειακά δίκτυα αλλάζουν από ευρείες-οριζόντιες σε στενές-κάθετες δομές, στις οποίες οι παππούδες έχουν ένα αυξανόμενα σημαντικό ρόλο να παίξουν.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.