ακουστικές ψευδαισθήσεις

Η εμπειρία του να «ακούει κάποιος φωνές» δεν μπορεί να οριστεί εύκολα. Πολλοί άνθρωποι ακούνε φωνές, οι οποίες δεν αποτελούν μέρος της σκέψης τους που εκφράζεται δυνατά και δεν προέρχονται από τους ανθρώπους γύρω τους. Παρόλα αυτά, οι «φωνές» αυτές ή αλλιώς ακουστικές ψευδαισθήσεις είναι αληθινές εμπειρίες των ατόμων και δεν είναι κομμάτι της φαντασίας τους, παρά το γεγονός ότι δεν γίνονται αντιληπτές από άλλους.

Χαρακτηριστικά των ακουστικών ψευδαισθήσεων

Οι άνθρωποι που ακούνε φωνές μπορεί να ακούνε μία ή περισσότερες φωνές, μπορεί να έχουν την μορφή ψιθύρων, μουρμουρητών, παράξενων θορύβων ή απλής ομιλίας, ενώ πολλές φορές τα άτομα δεν μπορούν να προσδιορίσουν το φύλο των φωνών. Μερικές φορές οι φωνές αυτές μπορεί να λένε καλά ή ευχάριστα πράγματα, ακόμα και σοφά, ενώ υπάρχουν και στιγμές που οι φωνές λένε άσχημα πράγματα, βρίζουν και κάνουν επικριτικά σχόλια σε αυτόν που τις ακούει ή σχετικά με αυτόν. Οι φωνές μπορεί ακόμα κατά καιρούς να δίνουν διαταγές στο άτομο που τις ακούει να κάνει πράγματα που δεν θέλει ή να μην κάνει πράγματα που το ίδιο μπορεί να θέλει. Συνήθως αυτές οι φωνές εμφανίζονται καθώς το άτομο κάνει κάτι, μιλάει ή απλά σκέφτεται.

 

Ταξινόμηση ακουστικών ψευδαισθήσεων

Οι φωνές ταξινομούνται γενικά σε τρεις κατηγορίες:

  • φωνές που λένε δυνατά τις σκέψεις τους.
  • δύο ή περισσότερες φωνές που καυγαδίζουν ή συζητούν για το άτομο που τις ακούει ή για άλλα άτομα.
  • μία φωνή που μιλάει συνεχώς για το άτομο που την ακούει ή για τις πράξεις του ή για άλλους ανθρώπους και τις πράξεις τους την στιγμή που αυτά συμβαίνουν ή μία φωνή που του λέει συνεχώς τι να κάνει

Ακούγοντας πώς βιώνουν και πώς περιγράφουν τις εμπειρίες τους τα άτομα που ακούνε φωνές γίνεται φανερό ότι οι φωνές μπορεί να εμφανιστούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και όχι πάντοτε σύμφωνα με τις παραπάνω κατηγορίες.

Υπάρχει συνήθως ένα πρότυπο σχετικά με το πότε εμφανίζονται οι φωνές, πότε σταματούν, πότε επιδεινώνονται ή πότε βελτιώνονται. Οι φωνές συχνά εμφανίζονται ή επιδεινώνονται όταν το άτομο που τις ακούει  αισθάνεται πιεσμένο από διάφορες καθημερινές έγνοιες. Οι εντάσεις αυτές μπορεί να σχετίζονται με διάφορα γεγονότα, όπως η απώλεια ενός συντρόφου, συγγενή ή φίλου, η μετακόμιση σε ένα καινούργιο μέρος και η αλλαγή της δουλειάς, κ.α.

Οι τρεις φάσεις της εμπειρίας του να ακούς φωνές

Φάση ξαφνιάσματος. Η έναρξη της εμπειρίας του να ακούς φωνές είναι μια τρομακτική εμπειρία και γι’ αυτό τον λόγο οι ερευνητές την ονομάζουν φάση ξαφνιάσματος. Οι φωνές συχνά ξεκινούν από ένα σοβαρό ψυχικό τραύμα, σε μια περίοδο που το άτομο αντιμετωπίζει διάφορες δυσκολίες και η πραγματικότητα είναι πολύ σκληρή για να την αντέξει.

Σ’ αυτή την περίοδο οι φωνές βιώνονται ως αρνητικές και επιθετικές που παρεμβαίνουν στις ζωές τους σημαντικά  και τα άτομα είναι πολύ φοβισμένα και μπερδεμένα με το τι τους συμβαίνει. Αδυνατούν να τα βγάλουν πέρα με τις καθημερινές δραστηριότητες και τις σχέσεις τους με τους υπόλοιπους ανθρώπους.

Φάση οργάνωσης. Όταν το αρχικό άγχος και η σύγχυση έχουν μειωθεί ή ανασταλεί σταδιακά, το άτομο μπορεί να επικεντρωθεί στην οργάνωση των φωνών και της σχέσης του με αυτές.

Να αναλύσει την σημασία των φωνών σε σχέση με το παρόν και το παρελθόν του, να αναλύσει το νόημα των φωνών στην καθημερινότητά του, να εστιάσει στις περιστάσεις στις οποίες εμφανίζονται οι φωνές, στο τι έχουν να του πουν, ποια είναι η φύση τους. Η φάση αυτή της αντιμετώπισης και της οργάνωσης είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος και σε μερικούς ανθρώπους μπορεί να πάρει ακόμα και χρόνια μέχρι να αναγνωρίσουν την ύπαρξη των φωνών.

Φάση σταθεροποίησης. Αυτή είναι η περίοδος που το άτομο που ακούει φωνές προσαρμόζει αυτή του την εμπειρία στην καθημερινή του ζωή, έχει αρχίσει να μαθαίνει να ζει με τις φωνές και να τις βλέπει ως τμήμα του. Η σχέση του με τις φωνές είναι πιο λογική, οι φωνές έχουν πιο θετική επιρροή και ασκούν λιγότερο έλεγχο πάνω του.

Σ’ αυτή την φάση τα άτομα είναι λιγότερο αγχωμένα για τις φωνές και εστιάζουν στην ανάπτυξη της προσωπικότητας τους μέσω της χρήσης διάφορων θεραπευτικών τεχνικών. Άτομα που ακούνε φωνές υποστηρίζουν ότι η πρώιμη αποδοχή των φωνών είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα στην αντιμετώπισή τους.

Συγγραφή Άρθρου

Τσιούλου Χριστίνα

tsioulou christinaΨυχολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
Ειδίκευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία.

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σχετικά άρθρα
Διαταραχή Cotard

Μια από τις πιο περίεργες και πιο σπάνιες νοητικές διαταραχές που...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η διαδρομή προς την απώλεια μιας σχέσης
διαδρομή, απώλεια σχέσης

Η απώλεια των ερωτικών σχέσεων στην ενήλικη ζωή,αν και είναι κάτι αρκετά συνηθισμένο, μπορεί να πυροδοτήσει έναν κύκλο αντιδράσεων παρόμοιο με αυτόν που συναντάμε και σε άλλες μορφές απώλειας και αποχωρισμού. Για παράδειγμα, η απώλεια ενός γάμου μετά από διαζύγιο, μπορεί να μας οδηγήσει σε αντιδράσεις όπως το σοκ, το θυμό, την αποδιοργάνωση και στην συνέχεια την σταδιακή αναδιοργάνωση και τον επαναπροσδιορισμό μας.

Γιατί αναβάλλουμε την ώρα του ύπνου μας;
ύπνος

Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται πολλοί από εμάς, παρά την σημαντική συμβολή του ύπνου στην σωματική και ψυχική μας υγεία, έχουμε την τάση να αναβάλλουμε την διαδικασία του.
Ενώ το σώμα μας διαμαρτύρεται, το πνεύμα μας αρνείται πεισματικά να υπακούσει στις επιταγές του.

Πότε να αναζητήσουμε την βοήθεια ενός ψυχολόγου;
βοήθεια ψυχολόγου

Όλοι μας βιώνουμε δύσκολες καταστάσεις και υπάρχουν στιγμές στην ζωή μας που νιώθουμε άσχημα ψυχολογικά. Πώς ξέρουμε όμως πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να επισκεφτεί ο καθένας μας έναν ειδικό ψυχικής υγείας; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο να δοθεί, καθώς είναι κάτι αρκετά πολύπλοκο που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Διαπροσωπικές δυσκολίες και κατάθλιψη

Τα άτομα που έχουν κατάθλιψη τείνουν να έχουν περιορισμένα κοινωνικά δίκτυα και να έχουν την πεποίθηση ότι τα άτομα του κοινωνικού τους δικτύου δεν τους παρέχουν επαρκή υποστήριξη. Η χαμηλή κοινωνική υποστήριξη μπορεί να μειώσει την ικανότητα του ανθρώπου να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τα στρεσογόνα γεγονότα της ζωής του και τον κάνει πιο ευάλωτο στην κατάθλιψη.

Πώς θα ενισχύσουμε την ψυχική μας υγεία
ψυχική υγεία

"Η ψυχική υγεία συνεπάγεται συμπεριφορά θερμή, γενναιόδωρη και γεμάτη κατανόηση, συναίσθημα τρυφερό, στάση εγκάρδια και πράξεις αλληλεγγύης", Χόρχε Μπουκάι ''Ο Δρόμος της ευτυχίας''.

Τι εννοούμε λέγοντας ψυχική υγεία; Από τι καθορίζεται η ψυχική υγεία;

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.