χρήση και κατάχρηση ουσιών

Πληροφορίες για γονείς (σχετικά με την εξάρτηση ουσιών).
Σημάδια που ανησυχούν: Οι απότομες αλλαγές στη συμπεριφορά ενός παιδιού, μπορεί να αποτελούν «σημάδια» εμπλοκής του με τα ναρκωτικά. Πρέπει να αξιολογηθεί από τον γονέα κατά πόσο οι αλλαγές αυτές συνάδουν με τη μετάβαση του ατόμου προς την ενηλικίωση και φυσικά με βάση την προσωπικότητά του.

Καλό θα είναι να δοθεί σημασία στις αλλαγές και να συζητηθούν περαιτέρω μέσα από έναν δημιουργικό διάλογο.

Απότομες αλλαγές στη διάθεση, ένταση, νεύρα, απομόνωση.

Επιθετική συμπεριφορά, αρνητικές/βίαιες αντιδράσεις.

Αντίδραση στις δύσκολες καταστάσεις με οργή, με φυγή ή με κρίσεις απογοήτευσης.

Αδιαφορία για τη ζωή/σκέψεις για αυτοκτονία.

Ψέματα ή τάση να αποκρύπτονται πράγματα.

Ξαφνική απώλεια ενδιαφέροντος για το σχολείο, μείωση της απόδοσης στα μαθήματα, αδικαιολόγητες απουσίες.

Απώλεια ενδιαφέροντος για σπορ ή άλλες δραστηριότητες.

Αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση.

Αλλαγή στις παρέες, διακοπή μακροχρόνιας φιλίας.

Τηλεφωνήματα από αγνώστους.

Χρήματα ή αντικείμενα που χάνονται από το σπίτι.

Περίεργες συνήθειες στον ύπνο: περισσότερες ώρες ύπνου ή δυσκολία να κοιμηθεί το βράδυ.

Κόκκινα μάτια, απότομη απώλεια βάρους, αδικαιολόγητοι εμετοί, διάρροιες, έλλειψη καθαριότητας.

Αλουμινόχαρτο, κομμένα καλαμάκια, μαυρισμένα κουτάλια

Αν αρκετά από τα παραπάνω «σημάδια» και ενδείξεις εμφανίζονται αδικαιολόγητα στο παιδί σας, μην αγνοήσετε την ύπαρξή τους.

Ακόμη και αν δεν σηματοδοτούν την εμπλοκή του παιδιού με τα ναρκωτικά, δείχνουν ότι έχει ανάγκη τη βοήθεια και την υποστήριξή σας. Αν χρειαστεί συμβουλευτείτε έναν ειδικό. (www.okana.gr)

Δημιουργείστε έναν δίαυλο επικοινωνίας

Μιλήστε με κάποιον δικό σας άνθρωπο (σύντροφο ή άλλο άτομο εμπιστοσύνης) τα σημάδια των αλλαγών στη συμπεριφορά του παιδιού σας. Αναλογιστείτε:

Μήπως η αλλαγή αυτή συνδέεται με την μεταβατική ηλικία της εφηβείας;
Μήπως οι φόβοι και οι ανησυχίες σας βρίσκονται στο μυαλό σας και τελικά μήπως είστε υπερπροστατευτικοί;

Μην ψάχνετε για αποδείξεις συνέχεια… το παιχνίδι του κλέφτη κι αστυνόμου σε αυτή την περίπτωση δείχνει έλλειψη εμπιστοσύνης στο οικογενειακό περιβάλλον. Αναζητήστε λοιπόν τις αιτίες της έλλειψης εμπιστοσύνης και των φόβων σας.

Συζητήστε με το παιδί σας για την καθημερινότητά του, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ως προσωπικότητα, με τους συνομηλίκους του. Η εφηβεία αποτελεί μία περίοδο μετάβασης κα τα ερωτηματικά και οι ανησυχίες που δημιουργούνται στον έφηβο είναι πολλά.

Εκπαιδεύστε το παιδί σας να πεί «ΟΧΙ» στη χρήση ουσιών

1. Συζητήστε με το παιδί σας για τη χρήση των εξαρτησιογόνων ουσιών (αλκοόλ, ναρκωτικά, καπνός, κλπ)-Εξηγείστε ότι επειδή όλοι οι συνομήλικοι  του συμπεριφέρονται επικίνδυνα, δεν σημαίνει ότι πρέπει να τους ακολουθήσει. Το ότι κάνουν όλοι κάτι δεν σημαίνει ότι είναι και σωστό να ακολουθηθεί. Ενδυναμώστε τη διαφορετικότητα: «Εσύ είσαι ένας διαφορετικός άνθρωπος όπως όλοι μας-κάνοντας ότι κάνουν και οι άλλοι, δεν είσαι ο εαυτό ς σου»!

2. Αφουγκραστείτε τις ανάγκες του- Μάθετε να ακούτε.

Οι έφηβοι βρίσκονται στο στάδιο της γονεϊκής αμφισβήτησης. Επομένως όσο περισσότερο «φοράτε» τα παπούτσια τους και δεν είστε μονίμως επικριτικοί και διδακτικοί, τόσο περισσότερο θα σας ακούσουν.

3. Ενδυναμώστε το παιδί σας

Μην το επικρίνετε και μην του δημιουργείτε προσδοκίες που δεν μπορεί να ανταποκριθεί και να αντέξει!!! Συμβουλέψτε το και δώστε σημασία στην προσπάθεια που κάνει… όχι στο αποτέλεσμα

4. Καλλιεργείστε στο παιδί σας τις αξίες της ζωής

 Μέσα από ένα τέτοιο πλαίσιο κάθε άτομο αναπτύσσει και τις δικές του αξίες, αποκτά μία δυνατή προσωπικότητα που διεκδικεί τη ζωή του και να μπορεί να λέει ¨ΟΧΙ» σε κάτι που είναι αντίθετο.

5. Γίνετε το «καλό παράδειγμα»

Τα παιδιά μιμούνται… Οι γονείς αποτλεούν τα πρότυπα των παιδιών. Επομένως γίνετε δάσκαλοι για τα παιδιά σας ως προς την υιοθέτηση συμπεριφορών εξάρτησης (κάπνισμα, αλκοόλ, κλπ).

6. Καλλιεργείστε στο παιδί σας την αξία της πραγματικής φιλίας, για να μπορεί να αντιμετωπίσει τις πιέσεις των  «των φίλων»

Μία ολοκληρωμένη και δυνατή προσωπικότητα δεν μπορεί να παρασυρθεί από τις πιέσεις των συνομηλίκων του… επίσης βοηθήστε το παιδί σας να παίρνει κι εκείνο χαρά μέσα από μία παρέα και όχι να κάνει τα χατήρια των αλλων για να φανεί δυνατός.

7. Δημιουργήστε ένα οριοθετημένο οικογενειακό πλαίσιο

Ένα παιδί που μεγαλώνει μέσα σε ένα περιβάλλον ορίων, δημοκρατικής συζήτησης και πειθαρχίας, από όλα τα μέλη της οικογένειας, το βοηθά να υιοθετήσει αξίες και να χτίσει μία ισχυρή προσωπικότητα.

8. Παροτρύνετε το παιδί σας να ασχοληθεί με τον αθλητισμό ή άλλες δραστηριότητες

Η ενασχόληση του παιδιού με δραστηριότητες που το ευχαριστούν, δυνητικά εκτός του ότι του δημιουργούν πρότυπα, το αποθαρρύνουν να «δοκιμάσει» κάτι επιβλαβές, διότι θα επηρεαστεί η απόδοσή του. Ενισχύστε την σημασία της δημιουργικότητας και της προσπάθειας και μην τονίζετε την αποτυχία του.

9. Συζητείστε με άλλους γονείς.

Δραστηριοποιηθείτε σε ομάδες γονέων και συζητείστε συλλογικά για την διαχείριση δυσκολιών.

10. Μάθετε τι να κάνετε, αν υποψιαστείτε ότι υπάρχει πρόβλημα.

Απευθυνθείτε σε συμβουλευτικές υπηρεσίες και φορείς.

 

ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ:

OKANA: Ανοιχτή Τηλεφωνική Γραμμή SOS- 1031 (www.okana.gr)

ΚΕΘΕΑ: Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης -1145

18 ΑΝΩ ΨΝΑ (210 3617089)

ΚΛΙΜΑΚΑ: Γραμμή για την πρόληψη της αυτοκτονίας-24ωρη γραμμή- 1018

ΔΙΩΞΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ:11188 | E-mail στο: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): CYBERΚΙD

Μέσω twitter : @ CyberAlertGR

 

Διαβάστε ακόμη τα υπόλοιπα άρθρα του αφιερώματος για τις εξαρτήσεις στην εφηβεία της Ρ.Δουμανά, Επιστημονικής Συνεργάτιδας του E-Psychology.gr:
Εφηβεία και εξαρτήσεις (Μέρος 1ο) 
Κάπνισμα, τζόγος στην εφηβεία (Μέρος 2ο) 
Συμπεριφορές υψηλού κινδύνου: Χρήση Ουσιών-Αλκοόλ (Μέρος 3ο) 
Αυτοκτονικότητα και αυτοτραυματισμός (Μέρος 4ο) 

Συγγραφή Άρθρου

Ρέα Δουμανά - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Ρέα Δουμανά: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Η Ρέα Δουμανά εξειδικεύτηκε στον τομέα της Ψυχολογίας με τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Κλινικής Ψυχολογίας σε ενήλικες και εφήβους. Διετέλεσε ως επιστημονική συνεργάτης στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Παν/μίου Αθηνών, του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού». Έχει αναπτύξει ερευνητικό έργο αναφορικά με την εφηβεία, τις σεξουαλικές συνήθειες των Ελλήνων εφήβων, τις συμπεριφορές εξάρτησης στο Διαδίκτυο.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Σύνδρομο mobbing

Aν και ο εκφοβισμός είναι ευρύτερα γνωστός στο σχολικό...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Έφηβοι και Εξαρτήσεις (Μέρος 4ο) Αυτοκτονικότητα και αυτοτραυματισμός (cutting)
Αυτοκτονικότητα και αυτοτραυματισμός

Ο αυτοτραυματισμός, ως συμπεριφορά χαρακτηρίζεται αρχικά από την παρόρμηση και από τη σκόπιμη πρόθεση πρόκλησης πόνου. Δεν στοχεύει στην αυτοκτονική συμπεριφορά, αλλά να προσφέρει ανακούφιση από τον ψυχικό πόνο που βιώνει το άτομο. Ωστόσο ο αυτοτραυματισμός μπορεί να θεωρηθεί ως ένας προγνωστικός παράγοντας για την πρόθεση ενός ατόμου να προχωρήσει σε απόπειρα αυτοκτονίας, και για το λόγο αυτό θα πρέπει να αξιολογηθεί κατάλληλα (αξιολόγηση αυτοκτονικού ιδεασμού/απόπειρας).

Συμπεριφορές υψηλού κινδύνου: Έφηβοι και Εξαρτήσεις (Μέρος 3ο) Χρήση Ουσιών-Αλκοόλ
ναρκωτικά εφηβεία

Με τον όρο «ναρκωτικό» ορίζεται κάθε παράνομο φάρμακο, ενώ στον ορισμό αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται οι ψυχοδραστικές ουσίες (αλκοόλ, καπνός, καφεΐνη). Επομένως είναι οποιαδήποτε ουσία φυσική ή τεχνητή, που μπορεί να δράσει στο κεντρικό νευρικό σύστημα, κατασταλτικά ή διεγερτικά, και άρα είναι εξαρτησιογόνος.

Έφηβοι και εξαρτήσεις: Κάπνισμα, τζόγος
Έφηβοι και εξαρτήσεις

Κάπνισμα
Τα στατιστικά στοιχεία επιδεικνύουν ότι η έναρξη του καπνίσματος πραγματοποιείται σε πολύ νεαρή ηλικία. Οι σημερινοί καπνιστές ουσιαστικά δεν θυμούνται το λόγο που «δοκίμασαν» το πρώτο τους τσιγάρο.

Εφηβεία και εξαρτήσεις (Μέρος 1ο)
Εφηβεία και εξαρτήσεις

Η εφηβική ηλικία αποτελεί το μεταβατικό στάδιο προς την ενηλικίωση. Η μεταβατικότητα αυτή δημιουργεί πολλές αλλαγές τόσο στο αναπτυξιακό, όσο και στο συμπεριφορικό και ψυχοκοινωνικό μοτίβο της προσωπικότητάς τους. Τείνουν να πειραματίζονται σε παραβατικές συμπεριφορές καθώς και στο να «δοκιμάσουν» διάφορες ουσίες.

Βασανιστικές σκέψεις
Βασανιστικές σκέψεις

Η διαχείριση της σκέψης αποτελεί μία εξαιρετικά δυναμική διαδικασία, ξεχωριστή για κάθε άτομο. Οι σκέψεις μας είναι μία φυσιολογική απόρροια φιλτραρίσματος των εμπειριών που βιώνουμε και κατ.επέκταση των συναισθημάτων που νιώθουμε. Πιο συγκεκριμένα, οι εμπειρίες του παρελθόντος, του παρόντος και τα υποθετικά σενάρια για τις πιθανές εκβάσεις των επιθυμιών μας, εκφράζονται και ερμηνεύονται μέσα από τη διαδικασία της σκέψης.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.