Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Με τον όρο επαγγελματική εξουθένωση εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία αισθανόμαστε εξαντλημένοι συναισθηματικά αλλά και σωματικά όσον αφορά την εργασία μας. Αυτή η εξάντληση αυξάνεται σταδιακά και μπορεί να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις όπως το αίσθημα απελπισίας και ανεπάρκειας σχετικά με τις επιδόσεις στον εργασιακό μας χώρο. Κάποιες φορές οι επιπτώσεις μπορεί να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

Σε ποιους συναντάται συχνότερα το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης;

Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης παρουσιάζεται συνήθως σε άτομα τα οποία εργάζονται στον τομέα της υγείας, της οικονομίας και σε άλλους απαιτητικούς και ψυχοφθόρους επαγγελματικούς τομείς, σε άτομα τα οποία αναλαμβάνουν περισσότερες επαγγελματικές υποχρεώσεις από αυτές που μπορούν να αναλάβουν, σε άτομα τα οποία θεωρούν την εργασία τους ένα από τους σημαντικότερους τομείς της ζωής τους, σε άτομα τα οποία είναι πολύ φιλόδοξα και σε άτομα τα οποία νιώθουν την ανάγκη να αποδεικνύουν το πόσο καλοί είναι στη δουλειά τους.

Ποια είναι τα συμπτώματα του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης;

Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης παρουσιάζει συμπτώματα αντίστοιχα με τα συμπτώματα του άγχους. Περιλαμβάνει σωματικά, ψυχολογικά αλλά και συμπεριφορικά συμπτώματα όπως χρόνια κόπωση, αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα, διαταραχές ύπνου, ημικρανίες, πόνους στην πλάτη και τον αυχένα, γαστρεντερικά προβλήματα,  συγκρούσεις με ανθρώπους στον εργασιακό μας χώρο αλλά και συγγενείς και φίλους, τάση για απομόνωση, έλλειψη ενδιαφέροντος, θυμός, ευερεθιστότητα, απογοήτευση, απελπισία,  αίσθημα ανεπάρκειας, αδιαφορία για την εργασία μας, χαμηλή αυτοεκτίμηση, και κατάθλιψη.

Πως μπορούμε να προστατεύσουμε τον εαυτό μας από το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης;

Η πρόληψη είναι η καλύτερη αντιμετώπιση του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης.  Η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων μπορεί να βελτιώσει την αποδοτικότητα στην εργασία μας αλλά και την ποιότητα ζωής μας.

Προλάβετε το σύνδρομο αναγνωρίζοντας τα συμπτώματα και βάζοντας προτεραιότητες και κάνοντας μικρές λίστες για όσα έχετε να κάνετε έτσι ώστε να αυξήσετε την ημερήσια σας παραγωγικότητα.

Επίσης προσπαθήστε να τελειώνετε μια εργασία προτού ξεκινήσετε μια άλλη. Βάλτε όρια στον εαυτό σας, θέστε ρεαλιστικούς στόχους σχετικά με το πόσο φόρτο εργασίας μπορείτε να αναλάβετε και αποφύγετε τις υπερωρίες έτσι ώστε να αφήνετε περιθώριο στον εαυτό σας να χαλαρώσει. Προσπαθήστε ακόμη να μην παραλείπετε τα διαλείμματα σας και όταν κάνετε διάλειμμα αποφύγετε να συζητήσετε για εργασιακά θέματα. Διευθετήστε συναντήσεις με φίλους σας ή την οικογένεια σας και εμπλακείτε σε δραστηριότητες οι οποίες σας ευχαριστούν.

Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας μετά τη δουλειά σας, ασκηθείτε με ασκήσεις χαλάρωσης, ακούστε την αγαπημένη σας μουσική ή κάντε οτιδήποτε άλλο σας χαλαρώνει. Αν τα συμπτώματα είναι σε μεγάλο βαθμό και σας αποτρέπουν από το να ζήσετε όσο ικανοποιητικά θα θέλατε, αναζητήστε τη βοήθεια κάποιου ειδικού.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα
Σύνδρομο mobbing

Aν και ο εκφοβισμός είναι ευρύτερα γνωστός στο σχολικό...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Όταν κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο υποφέρει από κατάθλιψη
κατάθλιψη

Σύμφωνα με έρευνες του Παγκύπριου Οργανισμού Υγείας, ένα στα τέσσερα άτομα θα βιώσει συμπτώματα κατάθλιψης κάποια στιγμή της ζωής του και αν και η κατάθλιψη θεωρείται μια σοβαρή ψυχική διαταραχή, είναι εύκολα θεραπεύσιμη, ειδικότερα εάν υπάρχει υποστήριξη από το περιβάλλον του ατόμου που υποφέρει από αυτήν.

Τι είναι τα προσωπικά όρια και με ποιους τρόπους τα θέτουμε στις σχέσεις μας
προσωπικά όρια

Τι είναι τα προσωπικά όρια;  Τα προσωπικά μας όρια είναι εκείνα που καθορίζουν τον προσωπικό μας χώρο και κρατούν τους άλλους μακριά από αυτό. Μας διαχωρίζουν από τους άλλους και προστατεύουν την ακεραιότητα μας βοηθώντας μας να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας και προστατεύοντάς μας από την παραβίαση και την εκμετάλλευση των άλλων.

Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή: Η μελαγχολία του χειμώνα

Το καλοκαίρι έχει φύγει και ίσως έχετε παρατηρήσει κάποιες αλλαγές στη διάθεση σας. Μήπως νοιώθετε πιο κουρασμένοι, κακόκεφοι και δεν έχετε όρεξη να διεκπεραιώσετε τις υποχρεώσεις σας;  Μην ανησυχείτε, ευθύνεται η αλλαγή του καιρού.
Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή είναι μια μορφή κατάθλιψης η οποία είναι επεισοδιακή και συνήθως εμφανίζεται στις αρχές του φθινοπώρου και μπορεί να συνεχιστεί μέχρι και τους χειμερινούς μήνες.

Αντιμετώπισε το στρες. Ζήσε ενσυνείδητα
Αντιμετώπιση στρες

Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε το στρες από την καθημερινότητα μας;
Στην πραγματικότητα, στη σύγχρονη εποχή στην οποία ζούμε είναι δύσκολο να αποφύγουμε εντελώς το στρες. Το στρες μπορεί να δημιουργηθεί από εξωτερικούς παράγοντες όπως το μποτιλιάρισμα το πρωί όταν βιαζόμαστε να πάμε στη δουλειά μας, την έντονη πίεση στο χώρο εργασίας μας, κάποιο απρόβλεπτο γεγονός ή μια μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας. 

Η ευτυχία βρίσκεται μέσα σου!

Αφού δε μπορούμε να αγοράσουμε την ευτυχία, μπορούμε οι ίδιοι να μάθουμε πως να είμαστε πιο ευτυχισμένοι;
Οι άνθρωποι όπως και τα ζώα έχουμε μια τάση προς τα αρνητικά παρά τα θετικά ερεθίσματα γύρω μας. Αυτό βοηθά στην επιβίωση μας αφού τείνουμε να αντιδρούμε σε οτιδήποτε θεωρήσουμε επικίνδυνο.

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).