Σχετικά άρθρα x

 
Tags: Burn out  

Με τον όρο burn out εννοούμε μια εμπειρία μακροχρόνιας σωματικής, συναισθηματικής και πνευματικής  εξάντλησης η οποία προκαλείται από υπερβολικό και χρόνιο στρές. Εάν το στρές συνδέεται με την εργασία σας,η εξουθένωση που μπορεί να αισθάνεστε ίσως συνδυάζεται και με αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητα σας ως επαγγελματία ή σχετικά με την αξία της εργασίας σας.

Το burn out σταδιακά επιδρά στην παραγωγικότητα και σας στερεί όποια ενεργητικότητα και καλή διάθεση προυπήρχε γεννώντας την αίσθηση  «οτι δεν έχετε πλέον κάτι άλλο να προσφέρετε».

Κατά καιρούς πολλοί άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται πλήξη στην εργασία τους ή ότι έχουν φορτωθεί περισσότερα καθήκοντα απ' οσα υπαγορεύει ο ρόλος της ή μπορούν να χειριστούν.

Συχνά μάλιστα , όταν δεν υπάρχει επιβράβευση για τις διαρκείς προσπάθειες που μπορεί να κάνει κάποιος, η απογοήτευση μεγαλώνει και η όρεξη για βελτίωση συρρικνώνεται. Ενώ λοιπόν τέτοια συναισθήματα είναι σχεδόν αναπόσπαστο κομμάτι της εργασιακής ζωής, υπάρχουν περιπτώσεις που το διαρκές στρές έχει πιο σοβαρές επιρροές στον εργαζόμενο και τότε ίσως να μιλάμε για το σύνδρομο burn out. 

Εάν υποφέρετε από burn out, είναι πιθανό να βιώνετε

  •  Διαρκή κούραση κι αίσθηση εξουθένωσης
  • Την αίσθηση ότι «σέρνετε» τον εαυτό σας στη δουλειά
  • Αναβλητικότητα για πράγματα που πρέπει να κάνετε
  • Εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα (ίσως αρρωσταίνετε συχνά)
  • Αλλαγές στην όρεξή σας καθώς και στον ύπνο 
  • Διάφορους σωματικούς πόνους όπως μυικούς πόνους ή πονοκεφάλους
  • Αίσθηση αποτυχίας και αυτο-αμφισβήτησης
  • Τάση να αποσύρεστε και να περνάτε ώρα μόνοι
  • Απώλεια ελπίδων και αίσθηση ότι είστε παγιδευμένοι
  • Κυνισμό κι ολοένα αυξανόμενες αρνητικές σκέψεις
  • Υπερκριτικότητα κι εκνευρισμό με τους συναδέλφους ή τους πελάτες σας
  • Την τάση να χρησιμοποιείτε το φαγητό, αλκοόλ ή άλλες ουσίες για να τα βγάλετε πέρα

Aπό τι  προκαλείται  το burn out ;

  • Από εργασίες που είναι μονότονες, πληκτικές και δεν προκαλούν  την πνευματική διέγερση που χρειάζεστε
  • Υψηλές απαιτήσεις ή υπερβολικό φόρτο εργασίας
  • Απουσία επιβράβευσης και αναγνώρισης για την  καλή σας δουλειά
  • Απουσία  ελέγχου σε αποφάσεις που αφορούν τη δουλειά σας, π.χ βάρδιες, εργασιακά καθήκοντα.
  • Δυσλειτουργικές εργασιακές σχέσεις, π.χ  κάποιος υπονομεύει τη δουλειά σας ή σας κριτικάρει «πισώπλατα».
  • Εργασία που δεν ταιριάζει με τις προτιμήσεις ή τα προσόντα σας.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί

  • Πρώτα απ' ολα, αναγνωρίστε ποιοί παράγοντες είναι εκείνοι που συντελούν στο burnout. Αυτό είναι το πρώτο βήμα που θα σας βοηθήσει να βρείτε τρόπους να αντιμετωπίσετε το ζήτημα.
  • Εάν είναι δυνατό, συζητήστε το πρόβλημα σας καθώς και οποιαδήποτε πρόταση για αλλαγή έχετε με τον προιστάμενο σας. Ίσως μπορείτε να διαπραγματευτείτε κάποια λύση.
  • Αποφύγετε να δίνετε  υπεβάλλουσα  σημασία στη δουλειά σας. Η δουλειά θα έπρεπε  είναι απλά ένα μέσο με το οποίο μπορείτε να απολαμβάνετε τη ζωή είτε επειδή σας δίνει οικονομική ανεξαρτησία είτε επειδή απολαμβάνετε το αντικείμενο της εργασίας σας. Όταν όμως  θυσιάζετε πράγματα όπως την κοινωνική σας ζωή, την οικογένεια σας ή την ψυχική σας ηρεμία για χάρη της δουλειάς, ίσως θα ήταν χρήσιμο να αναθεωρήσετε τις προτεραιότητες σας.
  • Βρείτε αποτελεσματικότερους τρόπους διαχείρισης του χρόνου σας.Πολλοί αισθάνονται συνεχές άγχος στη δουλειά επειδή  νιώθουν ότι έχουν πολλά πράγματα να κάνουν σε πολύ λίγο χρόνο. Θέστε μια λίστα προτεραιότητων και ακολουθήστε την . Δεν έχουν όλα τα εργασιακά καθήκοντα την ίδια προτεραιότητα.
  • Αποφύγετε την απόμόνωση και ζητείστε τη συμπαράσταση και υποστήριξη της οικογένειας σας, των φίλων, των συναδέλφων σας. Η ανθρώπινη επαφή είναι συχνά ικανή να ελαφρύνει αρνητικά συναισθήματα αλλά και να σας βοηθήσει να δείτε τα πράγματα απο άλλη οπτική.
  • Εάν τα πράγματα έχουν φτάσει σε κρίσιμο επίπεδο, προσφέρετε στον εαυτό σας χρόνο ξεκούρασης ή ανάπαυσης. Πάρτε άδεια από τη δουλειά σας για να ξεκουραστείτε και να φορτίσετε τις μπαταρίες σας. Η υγεία σας, είναι πολύ σημαντικότερη από τη δουλειά σας και για να είστε αποτελεσματικοί στη δουλειά , πρέπει πρώτα απ?ολα να είστε υγιείς.

 

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Μεραμβελιωτάκη-Simon
Συμβουλευτική Ψυχολόγος, NLP Practitioner

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.www.happymind.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Εργασιακή Ψυχολογία
Εργασιακό στρες. Τι είναι, που οφείλεται και πώς εκδηλώνεται.
  • Κυριακή, 28 Ιούνιος 2015
  • Από: Ελίνα Τσιούλη

Όταν η πίεση στο χώρο εργασίας φτάνει σε υπερβολικά επίπεδα και διαρκεί για πολύ χρόνο, οι άνθρωποι διαπιστώνουν την ύπαρξη μιας απειλής για την ευημερία ή τα συμφέροντά τους και στη...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να Βοηθήσετε ένα Αγαπημένο Πρόσωπο με Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη είναι μια σοβαρή διαταραχή που αλλάζει όχι μόνο τη ζωή του ατόμου που την βιώνει αλλά και των ανθρώπων που αποτελούν το στενό περιβάλλον του. Εάν έχετε κι εσείς ένα αγαπημένο πρόσωπο που έχει κατάθλιψη, ίσως να αναρωτιέστε πώς θα μπορούσατε να τον/την  βοηθήσετε αποτελεσματικά.

3 Μοτίβα Αλληλεπίδρασης Που Σε Απομακρύνουν Από Τον Σύντροφό Σου

Σαν άνθρωποι, είμαστε φτιαγμένοι για ν’αναζητάμε την αγάπη, την σύνδεση με τον άλλο, το δέσιμο.
Η ανάγκη αυτή είναι πρωταρχική, κι όταν δεν ικανοποιείται ή απειλείται,   αντιδρούμε με φόβο και αγωνία,  σα να χάνουμε κάτι απαραίτητο για τη ζωή μας. Όταν αισθανόμαστε ανασφαλείς στη σχέση με τον σύντροφό μας μπορεί ν’αναρωτιόμαστε «Είσαι εδώ για μένα;»,

Ένα κλειδί εσωτερικής δύναμης: Η συμπόνια προς στον εαυτό

Η συμπόνια προς τον εαυτό μας αποτελεί  θεμέλιο για την ίαση του πληγωμένου εσωτερικού μας κόσμου. Οταν έχουμε δυσκολίες, στρές  και αποτυχίες στη ζωή μας, όταν παλεύουμε με δύσκολα συναισθήματα όπως το άγχος ή η κατάθλιψη , όταν αμφιβάλουμε για την αξία μας  και σκεφτόμαστε ότι είμαστε ανεπαρκείς, τότε είναι η στιγμή να φερθούμε με ευγένεια  και συμπόνια στον εαυτό μας αντί να τον κρίνουμε με αυστηρότητα.

Η Συναισθηματική Νοημοσύνη και πώς να την Ενισχύσεις

Τί είναι η Συναισθηματική Νοημοσύνη (EQ);
Ο όρος ακούγεται συχνά γύρω μας και πολλοί πιστεύουν ότι είναι ακόμα πιο σημαντική από τον δείκτη νοημοσύνης (IQ) όσον αφορά στο πόσο επιτυχημένος μπορεί να γίνει κανείς στην επαγγελματική και προσωπική του ζωή.

Ο Φόβος της Οικειότητας και οι Τέσσερις Τύποι Δεσμού

Μεταξύ 1960 και 1970, ο John Bowlby, Άγγλος ψυχίατρος και ψυχαναλυτής, ανέπτυξε τη Θεωρία της Προσκόλλησης ή Δεσμού (Attachment theory) η οποία εξηγεί τη δυναμική των ανθρώπινων σχέσεων καθώς και τις όποιες ανασφάλειες μπορεί να υπάρχουν σε αυτές. Με απλά λόγια, η θεωρία αυτή πρεσβεύει ότι η σχέση που είχαμε ως βρέφη με τους γονείς μας ή με τους ανθρώπους που μας φρόντιζαν, παίζει καθοριστικό ρόλο στο πώς θα σχετιζόμαστε σε όλες τις σχέσεις μας στο μέλλον και κατά συνέπεια τι βαθμό οικειότητας θα θέλουμε να καλλιεργήσουμε μέσα σ'αυτές.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.