Ψυχολογία των χρωμάτων

Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα; Αυτή ίσως να είναι εύκολη απάντηση. Γιατί όμως να έχει σημασία; Πώς χρησιμοποιείται από την διαφήμιση και τις εταιρείες; Πολλές φορές η ψυχολογία συνδράμει στον χώρο του εμπορίου, με σκοπό την μεγαλύτερη επιτυχία στις πωλήσεις ή στην προώθηση ενός προϊόντος.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά χρώματα, εκ των οποίων συγκροτούνται και όλα τα υπόλοιπα.

Κόκκινο, Μπλε, Πράσινο

Εδώ, καλό θα ήταν να πάρουμε υπόψιν μας ότι καθένα από αυτά έχει αποχρώσεις. Για παράδειγμα, το μπλε θα μπορούσε να είναι τιρκουάζ, γαλάζιο ή σκούρο.

Το μπλε αποπνέει ηρεμία και γαλήνη. Σχετίζεται με το νερό και αυτό προσφέρει άμεσα μια επαφή με την φύση ή αλλιώς γείωση. Η γείωση με την σειρά της κινητοποιεί την συγκέντρωση. Ταυτόχρονα, συγκρατεί την όρεξη και προσφέρει ένα αίσθημα ασφάλειας. Το μπλε χρησιμοποιείται σε σχολεία, φροντιστήρια και επαγγελματικούς χώρους (ελαφρότερες αποχρώσεις) για να ενθαρρύνει την συγκέντρωση, χωρίς όμως να τραβά την προσοχή περισσότερο από ότι χρειάζεται. Στην κατηγορία του μπλε ανήκουν συχνά τα λογότυπα τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών και εταιρείες που αφορούν την συνδεσιμότητα με το πιο ευρέως γνωστό παράδειγμα, το Facebook. Γενικότερα, οι άντρες τείνουν να διαλέγουν το μπλε ως το αγαπημένο τους χρώμα χωρίς βέβαια να αποκλείουν τα υπόλοιπα.

Χρώμα που επίσης κινείται στον ίδιο άξονα είναι το πράσινο. Το ανθρώπινο μάτι επεξεργάζεται πιο εύκολα το χρώμα αυτό. Λόγω της γείωσης που προσφέρει, καθώς είναι ένα ξεκάθαρο χρώμα της φύσης, εργασιακοί χώροι βαμμένοι με πράσινο, δείχνουν να έχουν θετική επίδραση στους εργαζομένους στο τομέα της υγείας. Μάλιστα, σύμφωνα με ερευνητικό υλικό, είχαν λιγότερους πόνους στο στομάχι. Το πράσινο είναι επίσης κοντά στην έννοια του χρήματος και της υγείας. Χρησιμοποιείται για να αποπνεύσει ηρεμία και χαλάρωση. Η σειρά καταστημάτων Starbucks χρησιμοποιεί το πράσινο χρώμα.

Bonus: Εταιρείες όπως η Cosmote χρησιμοποιούν διχρωμία προσφέροντας το αίσθημα εμπιστοσύνης και την θετική επίδραση του πράσινου.

Αντίθετα με την ηρεμία του μπλε και του πράσινου, το κόκκινο "ταρακουνά" τον εγκέφαλο μέσω της οπτικής αναταραχής που προσφέρει. Αυτή η φουρτούνα, μπορεί να προκαλέσει ένταση, πάθος, να ενισχύσει την όρεξη και να διεγείρει την επιθετικότητα. Ένα παράδειγμα που αντενδείκνυται το κόκκινο χρώμα είναι στα αυτοκίνητα, καθώς προκαλεί επιθετικότητα στους οδηγούς και τους αποτρέπει να είναι προνοητικοί.

Αυτό φυσικά το προσφέρει σε μικρό ποσοστό, δηλαδή δε σημαίνει ότι θα συμβεί κάποιο ατύχημα μόνο επειδή το χρώμα του αυτοκινήτου ήταν κόκκινο. Το κοινωνικό πλαίσιο, θεωρεί το κόκκινο χρώμα του πάθους με έντονο παράδειγμα το γεγονός ότι ένα κόκκινο τριαντάφυλλο συνδυάζεται με ρομαντισμό και αγάπη.

Ενώ το κόκκινο αποπνέει ενέργεια, ενθουσιασμό και νεότητα, φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά τους μαθητές σε περίοδο διαγωνισμάτων επειδή είναι συνδεδεμένο με τον φόβο της αποτυχίας. Εταιρείες όπως η YouTube,  χρησιμοποιούν το κόκκινο χρώμα, ενώ ταυτόχρονα εταιρείες που σχετίζονται με το φαγητό όπως η εφαρμογή e-food, τα TGI Fridayή τα McDonaldενισχύουν από την πρώτη κιόλας ματιά την όρεξη.

Οι αποχρώσεις αυτών των χρωμάτων, καθώς και οι μίξη τους μπορούν να καταλήξουν σε έναν τεράστιο αριθμό συνδυασμών.

* Στο επόμενο μέρος θα μιλήσουμε για περισσότερα χρώματα, τα οποία χρησιμοποιούν ως βάση τα χρώματα για τα οποία ήδη μιλήσαμε.

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσανθακοπουλου Μαρία
Εφαρμοσμένη Ψυχολογία, Bsc (hons) Applied Psychology.
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αλκοολισμός
Αλκοολισμός

Αλκοόλ και οργανισμός
Ο οργανισμός ενός ανθρώπου και συγκεκριμένα το πεπτικό σύστημα, απορροφά το αλκοόλ ή αλλιώς την αιθυλική αλκοόλη με μεγάλη ευκολία. Η διαδικασία απορρόφησης, μπορεί να επηρεαστεί από πολλούς παράγοντες. Για παράδειγμα, αν έχει προηγηθεί πρόσληψη τροφής, καθώς καθορίζει την ταχύτητα προώθησης του αλκοόλ προς το έντερο.

Διαταραχή Πανικού (Μέρος 2ο)
Διαταραχή Πανικού

Αίτια Διαταραχής Πανικού:
Η διαταραχή πανικού, έχει υψηλά ποσοστά συννοσηρότητας με την κατάθλιψη, που αγγίζουν το 70%. Για την συγκεκριμένη ψυχική ασθένεια, η συννοσηρότητα που αφορά την κατάθλιψη, φαίνεται να προέρχεται από την κοινή ορμόνη που προκαλεί τις διαταραχές αυτές στον εγκέφαλο, την σεροτονίνη.

Διαταραχή Πανικού (Μέρος 1ο)
Διαταραχή Πανικού

Στην Ελλάδα, η διαταραχή πανικού είναι εμφανής στο 6% του πληθυσμού. Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής αυτό το ποσοστό ανεβαίνει και μετρήσεις υποδεικνύουν ότι 1 στους 73 ανθρώπους πάσχει από αυτή τη διαταραχή. Το γυναικείο φύλο, συγκρατεί υψηλότερα ποσοστά από ότι το αντρικό. Παρόλα αυτά, οι άνδρες που εμφανίζουν διαταραχή πανικού, αυξάνονται συνεχώς.

Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή
Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή

Η Γενικευμένη αγχώδης διαταραχή εμφανίζεται σε πληθυσμό που αγγίζει τα 6,8 εκατομμύρια ανθρώπους. Διπλάσιες πιθανότητες εμφάνισης της συγκεκριμένης αγχώδης διαταραχής σημειώνει το γυναικείο φύλο. Ωστόσο, μόνο το 1/3 των ατόμων θα αναγνωρίσουν την διαταραχή και θα αναζητήσουν θεραπεία.

Η πιο σκοτεινή στιγμή της ταινίας: Μπάτμαν Ο σκοτεινός Ιππότης
Μπάτμαν

Έχει συζητηθεί ξανά, στο άρθρο που αφορά το ‘Shutter Island’ και στο σχετικό άρθρο με το ‘Fight Club’ για το πόσο πολύ χρησιμοποιείται η ψυχολογία από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούμε και σήμερα, ενσαρκώνοντας συγκεκριμένες θεωρίες και πειράματα της πραγματικότητας στον φανταστικό κόσμο του Μπάτμαν.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.