Ψυχολογία των χρωμάτων

Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα; Αυτή ίσως να είναι εύκολη απάντηση. Γιατί όμως να έχει σημασία; Πώς χρησιμοποιείται από την διαφήμιση και τις εταιρείες; Πολλές φορές η ψυχολογία συνδράμει στον χώρο του εμπορίου, με σκοπό την μεγαλύτερη επιτυχία στις πωλήσεις ή στην προώθηση ενός προϊόντος.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά χρώματα, εκ των οποίων συγκροτούνται και όλα τα υπόλοιπα.

Κόκκινο, Μπλε, Πράσινο

Εδώ, καλό θα ήταν να πάρουμε υπόψιν μας ότι καθένα από αυτά έχει αποχρώσεις. Για παράδειγμα, το μπλε θα μπορούσε να είναι τιρκουάζ, γαλάζιο ή σκούρο.

Το μπλε αποπνέει ηρεμία και γαλήνη. Σχετίζεται με το νερό και αυτό προσφέρει άμεσα μια επαφή με την φύση ή αλλιώς γείωση. Η γείωση με την σειρά της κινητοποιεί την συγκέντρωση. Ταυτόχρονα, συγκρατεί την όρεξη και προσφέρει ένα αίσθημα ασφάλειας. Το μπλε χρησιμοποιείται σε σχολεία, φροντιστήρια και επαγγελματικούς χώρους (ελαφρότερες αποχρώσεις) για να ενθαρρύνει την συγκέντρωση, χωρίς όμως να τραβά την προσοχή περισσότερο από ότι χρειάζεται. Στην κατηγορία του μπλε ανήκουν συχνά τα λογότυπα τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών και εταιρείες που αφορούν την συνδεσιμότητα με το πιο ευρέως γνωστό παράδειγμα, το Facebook. Γενικότερα, οι άντρες τείνουν να διαλέγουν το μπλε ως το αγαπημένο τους χρώμα χωρίς βέβαια να αποκλείουν τα υπόλοιπα.

Χρώμα που επίσης κινείται στον ίδιο άξονα είναι το πράσινο. Το ανθρώπινο μάτι επεξεργάζεται πιο εύκολα το χρώμα αυτό. Λόγω της γείωσης που προσφέρει, καθώς είναι ένα ξεκάθαρο χρώμα της φύσης, εργασιακοί χώροι βαμμένοι με πράσινο, δείχνουν να έχουν θετική επίδραση στους εργαζομένους στο τομέα της υγείας. Μάλιστα, σύμφωνα με ερευνητικό υλικό, είχαν λιγότερους πόνους στο στομάχι. Το πράσινο είναι επίσης κοντά στην έννοια του χρήματος και της υγείας. Χρησιμοποιείται για να αποπνεύσει ηρεμία και χαλάρωση. Η σειρά καταστημάτων Starbucks χρησιμοποιεί το πράσινο χρώμα.

Bonus: Εταιρείες όπως η Cosmote χρησιμοποιούν διχρωμία προσφέροντας το αίσθημα εμπιστοσύνης και την θετική επίδραση του πράσινου.

Αντίθετα με την ηρεμία του μπλε και του πράσινου, το κόκκινο "ταρακουνά" τον εγκέφαλο μέσω της οπτικής αναταραχής που προσφέρει. Αυτή η φουρτούνα, μπορεί να προκαλέσει ένταση, πάθος, να ενισχύσει την όρεξη και να διεγείρει την επιθετικότητα. Ένα παράδειγμα που αντενδείκνυται το κόκκινο χρώμα είναι στα αυτοκίνητα, καθώς προκαλεί επιθετικότητα στους οδηγούς και τους αποτρέπει να είναι προνοητικοί.

Αυτό φυσικά το προσφέρει σε μικρό ποσοστό, δηλαδή δε σημαίνει ότι θα συμβεί κάποιο ατύχημα μόνο επειδή το χρώμα του αυτοκινήτου ήταν κόκκινο. Το κοινωνικό πλαίσιο, θεωρεί το κόκκινο χρώμα του πάθους με έντονο παράδειγμα το γεγονός ότι ένα κόκκινο τριαντάφυλλο συνδυάζεται με ρομαντισμό και αγάπη.

Ενώ το κόκκινο αποπνέει ενέργεια, ενθουσιασμό και νεότητα, φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά τους μαθητές σε περίοδο διαγωνισμάτων επειδή είναι συνδεδεμένο με τον φόβο της αποτυχίας. Εταιρείες όπως η YouTube,  χρησιμοποιούν το κόκκινο χρώμα, ενώ ταυτόχρονα εταιρείες που σχετίζονται με το φαγητό όπως η εφαρμογή e-food, τα TGI Fridayή τα McDonaldενισχύουν από την πρώτη κιόλας ματιά την όρεξη.

Οι αποχρώσεις αυτών των χρωμάτων, καθώς και οι μίξη τους μπορούν να καταλήξουν σε έναν τεράστιο αριθμό συνδυασμών.

* Στο επόμενο μέρος θα μιλήσουμε για περισσότερα χρώματα, τα οποία χρησιμοποιούν ως βάση τα χρώματα για τα οποία ήδη μιλήσαμε.

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσανθακοπουλου Μαρία
Εφαρμοσμένη Ψυχολογία, Bsc (hons) Applied Psychology.
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Είναι VS Φαίνεσθαι

Ο ρόλος της εξωτερικής μορφής διαφαίνεται σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή
Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή

Η Γενικευμένη αγχώδης διαταραχή εμφανίζεται σε πληθυσμό που αγγίζει τα 6,8 εκατομμύρια ανθρώπους. Διπλάσιες πιθανότητες εμφάνισης της συγκεκριμένης αγχώδης διαταραχής σημειώνει το γυναικείο φύλο. Ωστόσο, μόνο το 1/3 των ατόμων θα αναγνωρίσουν την διαταραχή και θα αναζητήσουν θεραπεία.

Η πιο σκοτεινή στιγμή της ταινίας: Μπάτμαν Ο σκοτεινός Ιππότης
Μπάτμαν

Έχει συζητηθεί ξανά, στο άρθρο που αφορά το ‘Shutter Island’ και στο σχετικό άρθρο με το ‘Fight Club’ για το πόσο πολύ χρησιμοποιείται η ψυχολογία από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούμε και σήμερα, ενσαρκώνοντας συγκεκριμένες θεωρίες και πειράματα της πραγματικότητας στον φανταστικό κόσμο του Μπάτμαν.

Άσκηση και ψυχολογία
Άσκηση και ψυχολογία

Η ποικιλία θεμάτων που ασχολείται η ψυχολογία, περιέχει θέματα όπως αυτή της ψυχολογίας της άθλησης. Η αντίδραση των ανθρώπων κατά την άσκηση, καθώς και οι παρατηρήσεις που έχουν σημειωθεί με βάση το υλικό ερευνών, έχουν αποτελέσει τα στοιχεία που υποδεικνύουν τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι ασχολούνται ή όχι με την άσκηση.

Η ψυχική ασθένεια και η προβολή της μέσω των κινούμενων σχεδίων

Η τηλεθέαση εξαρτάται κατά κύριο λόγο από την ιδιαιτερότητα ενός χαρακτήρα. Οι ιδιαίτεροι χαρακτήρες με τις περίπλοκες και φανταστικές ιστορίες κρύβουν πολλές φορές κάποιες ψυχολογικές ασθένειες ήπιας ή όχι μορφής. Το κοινό που χρειάζεται περισσότερο να προσελκυσθούν με τέτοιου είδους χαρακτήρες είναι τα παιδιά.

Η επικοινωνία με το παιδί μέσα από παιδικά μάτια

Ο ρόλος ενός γονέα είναι συχνά απαιτητικός και μοιάζει με ένα δύσβατο μονοπάτι, άλλοτε ενός, άλλοτε δύο ατόμων. Ο ορισμός του "τέλειου γονιού" είναι μακρινός και σίγουρα όχι στα πλαίσια του πραγματικού. Παρόλα αυτά, η επιρροή που ασκείται στο παιδί από μια μητρική ή/και μια πατρική φιγούρα, είναι σε μεγάλο ποσοστό σημαντική για την μετέπειτα ανάπτυξη του παιδιού.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.