Ακρόαση άρθρου......

Συναντηθήκαμε με τη Φρόσω Μπενετή, Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας, η οποία είνια ιδρύτρια και διευθύντρια του Κέντρου Βιωματικής Εκπαίδευσης & Συμβουλευτικής: Εμψύχωσις – παιχνίδι – τέχνη – τρόπος ζωής. Σκοπός της συνέντευξης μας, να μάθουμε περισσότερα για τη σχολή της και τη μέθοδο Συνθετικής Παιγνιόδρασης που διδάσκει.

Μιλήστε μας για τη μέθοδο που διδάσκετε στη σχολή σας, τη Συνθετική Παιγνιόδραση. Τι ακριβώς είναι και σε ποιους απευθύνεται;

Η συνθετική παιγνιόδραση είναι μία μέθοδος συμβουλευτικής και εμψύχωσης ομάδων, που συνθέτει τη συμβουλευτική και την εμψύχωση με το παιχνίδι και τις τέχνες και ανήκει στις θεραπευτικές προσεγγίσεις μέσω τέχνης. Αφορά ανθρώπους που εργάζονται με ομάδες όλων των ηλικιών και μπορεί να εφαρμοστεί στον τομέα της εκπαίδευσης, της εμψύχωσης, της διδασκαλίας, της θεραπείας. Ονομάζεται συνθετική γιατί χρησιμοποιεί τεχνικές από διάφορες προσεγγίσεις της συμβουλευτικής, από τις τέχνες (θέατρο, μουσική, χορός), τη λογοτεχνία και τις θεραπευτικές προσεγγίσεις μέσω τέχνης (Δραματοθεραπεία, παιχνιοθεραπεία, χοροθεραπεία, εικαστική θεραπεία) κ.ά.. Πρόκειται ουσιαστικά για έναν ζωντανό οργανισμό που μετασχηματίζεται διαρκώς, ανάλογα με το στόχο και το βασικό γνωστικό αντικείμενο του εμψυχωτή - εκπαιδευτή.

Μιλώντας βέβαια για εμψύχωση, εννοούμε μια πρόσθετη ιδιότητα που έχει να κάνει με τον τρόπο μετάδοσης του γνωστικού αντικειμένου. Μία προσέγγιση εντελώς διαφορετική από την κλασσικού τύπου διδασκαλία. Έναν ανθρώπινο τρόπο προσέγγισης, που επιδιώκει τη δημιουργία μιας αυθεντικής σχέσης και επαφής του εμψυχωτή με τα μέλη της ομάδας.

Μιλάμε, δηλαδή, για έναν βιωματικό τρόπο εκπαίδευσης;

Ακριβώς. Μιλάμε για βιωματική εκπαίδευση. Και εννοούμε με τον όρο αυτό, τη διαδικασία οικειοποίησης της γνώσης μέσω της εμπειρίας αλλά και την αναζήτηση προσωπικού νοήματος σ’ αυτήν. Η μάθηση δηλαδή επιτυγχάνεται, όταν το αντικείμενο του μαθήματος είναι πιο κοντά στους προσωπικούς στόχους του εκπαιδευόμενου.

Ένα άλλο, πολύ σημαντικό, στοιχείο είναι πως η βιωματική εκπαίδευση κεντρίζει το σύνολο της προσωπικότητας του ατόμου, και όχι μόνο το νοητικό του πεδίο. Μέχρι πρόσφατα, αυτό ήταν αδιανόητο στο δυτικό πολιτισμό, αν σκεφτείτε πως το παιχνίδι και οι τέχνες, θεωρούνταν χαμένος χρόνος. Δυστυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει μια τέτοια στοχοθεσία ώστε να προσφέρει, σχεδόν αποκλειστικά, ακαδημαϊκή παιδεία. Οι θεραπευτικές προσεγγίσεις αυτού του είδους (σωματική ψυχοθεραπεία, θεραπείες μέσω τέχνης) έχουν άλλη δυναμική, γιατί θεωρούν θεμελιώδη τη ενότητα όλων των πεδίων της ανθρώπινης φύσης (νους - σώμα - συναίσθημα).

Τι μπορεί κανείς να σπουδάσει στη σχολή σας;

Υπάρχουν δύο Μεταπτυχιακά Εκπαιδευτικά Προγράμματα Συμβουλευτικής και Εμψύχωσης Ομάδας, καθώς και σεμινάρια μικρής διάρκειας. Μπορεί να κάνει Συμβουλευτική (ατομικά ή ομαδικά) ή εποπτεία. Τέλος, παρέχουμε ολοκληρωμένη εκπαίδευση στο χώρο των επιχειρήσεων, σε άτομα με ευθύνη διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού.

Μέσα από δική σας θεραπεία, τη διδασκαλία αλλά και τη βοήθεια που προσφέρετε στους ανθρώπους όλα αυτά τα χρόνια, πώς θεωρείτε πως εξελιχθήκατε εσείς ως άνθρωπος;

Έμαθα να με αγαπώ και να με φροντίζω. Να νιώθω επαρκής. Να κάνω πράγματα που μου δίνουν χαρά. Έγινα λιγότερο άκαμπτη, πιο 'στρογγυλή'. Έμαθα να παραδέχομαι πως είμαι ατελής.

Όσον αφορά τη διδασκαλία και τη θεραπευτική διαδικασία, νομίζω πως είναι το μαγικότερο πράγμα στον κόσμο. Διδάσκομαι καθημερινά από τους ανθρώπους που έχω κοντά μου και είμαι αυτό που είμαι εξ' αιτίας τους. Και βέβαια, έχω πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μου …

Ποια θεραπευτική προσέγγιση ακολουθείτε στις ατομικές συνεδρίες;

Έχω εκπαιδευτεί στη Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας με τη Συνθετική Ψυχοενεργειακή Προσέγγιση. Πρόκειται για μία καταπληκτική διδασκαλία που προσεγγίζει τον άνθρωπο ολιστικά (νους - συναίσθημα - σώμα - προσωπικότητα - ψυχή). Στις συνεδρίες, όπως και στις ομάδες, εργάζομαι συνθετικά, χρησιμοποιώντας τεχνικές και από άλλες προσεγγίσεις, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ανθρώπου.

Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Άσκηση της Ψυχοθεραπείας
Κύκλος Σεμιναρίων για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας | Γενική είσοδος: 35 ευρώ

Θεματικές Ενότητες: Διπλές σχέσεις θεραπευτή – θεραπευόμενου | Ψυχική ανθεκτικότητα του θεραπευτή | Υπέρβαση – παραβίαση ορίων στην ψυχοθεραπευτική σχέση | Ειδικές προκλήσεις στην ψυχοθεραπεία | Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας | Διαχείριση εξω-θεραπευτικών πληροφοριών | Διατήρηση και άρση του απορρήτου

Εστιάζω στην μεταξύ μας καλή θεραπευτική σχέση γιατί μόνο έτσι μπορεί να δημιουργηθεί ένα ασφαλές πλαίσιο εμπιστοσύνης. Επίσης, είναι ξεκάθαρο από την αρχή, πως στόχος σ’ αυτό το θεραπευτικό ταξίδι είναι, σε βάθος χρόνου, ο θεραπευόμενος να μπορέσει να αναλάβει την ευθύνη του εαυτού του. Νομίζω πως τελικά, ο καθένας αυτό που αναζητά απ’ τον θεραπευτή του, δεν είναι κάποια συγκεκριμένη τεχνική, αλλά αυτό που ονομάζει ο Yalom, "μια ειλικρινή, αυθεντική συνάντηση".

Τελικά αλλάζει κάποιος μέσα από την συμβουλευτική - ψυχοθεραπεία;

Βεβαίως και αλλάζει. Αρχικά θα πρέπει να το επιλέξει συνειδητά. Να γνωρίζει πως πρόκειται για μια διαδικασία που χρειάζεται χρόνος, γιατί σπας παλαιές δομές. Γι' αυτό και όσο μικρότερος ξεκινάει κανείς, τόσο καλύτερα είναι.

Η θεραπευτική οδός είναι ένα δώρο που μπορεί ο καθένας να κάνει στον εαυτό του και όχι αποκλειστικά κάποιος που αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες. Πλέον, οι περισσότεροι άνθρωποι που μπαίνουν σε ατομική ή ομαδική θεραπεία, θέλουν να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους, να βρουν απλά τον τρόπο να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι.

Η ψυχοθεραπεία είναι πραγματικά, μια επένδυση ζωής. Ο άνθρωπος μαθαίνει να στοχοθετεί, να επιλέγει ό,τι τον κάνει χαρούμενο και ευτυχισμένο, να γνωρίζει το φως και το σκοτάδι του, να διαχειρίζεται τα αντίθετα μέσα του, να σχετίζεται. Υπάρχει ομορφότερο πράγμα στον κόσμο;

froso mpeneti 02

Eσείς, έχετε μετανιώσει για πράγματα που κάνατε στη ζωή σας, προσωπική ή επαγγελματική;

Τι να ΜΗΝ περιμένω από την ψυχοθεραπεία μου;
3ωρο Online βιωματικό εργαστήριο του PSYCHOLOGY.GR

Θεματικές Ενότητες: Τι είναι για μένα η ψυχοθεραπεία, τι περιμένω από αυτήν τη διαδικασία; | Τι περιμένω από τον ψυχοθεραπευτή μου; | Ποια είναι τα όριά της ψυχοθεραπείας; | Πώς αντιλαμβάνομαι αν με ωφελεί ή αν τη χρησιμοποιώ ως άλλοθι για να μένω στην ουσία στάσιμος;

Πάντα επιδίωκα να πραγματώνω τα θέλω μου, οπότε δεν έχω μετανιώσει για πράγματα που δεν έκανα. Όσον αφορά αυτά που επέλεξα να κάνω, η πορεία της ζωής έδειξε, πως μάλλον κάπως έτσι έπρεπε να γίνουν. Και όταν οι εξωτερικές συνθήκες ήταν ακατάλληλες και δεν υπήρχε ροή, και αυτό για κάποιο λόγο γινόταν. Αυτό που κατά καιρούς με προβλημάτισε ήταν οι πολυδαίδαλες διαδρομές που ακολουθούσα για να φτάσω κάπου, καθώς και ο χρόνος που αφιέρωνα σ' αυτές.

Όμως και αυτό ήταν ένα σπουδαίο μάθημα, γιατί ο καθένας έχει τους δικούς του χρόνους και τελικά, κανείς χρόνος δεν είναι χαμένος. Ακόμα και αυτός της απόλυτης απραξίας, επιβάλλεται για να δούμε τα πράγματα πιο καθαρά. Βέβαια, όταν καταλάβαινα πως κάπου δεν αισθανόμουνα καλά, έφευγα. Μπορεί να αργούσα, αλλά έφευγα. Ίσως επειδή έχω συνδέσει το νόημα της ζωής με τη χαρά. Πάντα με ρωτάω, 'νιώθεις καλά εδώ'; Αν όχι, τότε μπορώ και να το αλλάξω. Το τίμημα δεν είναι ποτέ ανώδυνο, αλλά είναι κάτι που μαθαίνεις με τα χρόνια: Να συντομεύεις τη διαδρομή.

Τι θα συμβουλεύατε κάποιον νέο άνθρωπο που θέλει να σπουδάσει Συμβουλευτική;

Καταρχήν δεν χρειάζεται να είναι τόσο νέος. Εννοώ, να μην έχει μόλις τελειώσει το σχολείο. Γι’ αυτού του είδους τις σπουδές, είναι καλύτερα να υπάρχει κάποια εμπειρία ζωής. Πάντα ενθαρρύνω αυτούς που θέλουν να σπουδάσουν συμπληρωματικά του αντικειμένου τους ή όσους, συνειδητοποιημένα, ετοιμάζονται για μια αλλαγή καριέρας. Σε μια πιο ώριμη ηλικία, μπορείς να ερμηνεύσεις καλύτερα τις αναγνώσεις της ζωής.

Όταν κάποιος έχει αποφασίσει σοβαρά και διά βίου να δουλέψει με τον εαυτό του, γιατί θέλει να γίνει καλύτερος άνθρωπος, τότε μόνο μπορεί να βοηθήσει και τους άλλους ανθρώπους.

Έχετε κάποιο απόφθεγμα που σας χαρακτηρίζει;

"Θέλω να κάνω τον εαυτό μου τόσο ευτυχισμένο, ώστε οι άλλοι να γίνονται ευτυχισμένοι και μόνο που με κοιτούν … " (Yogi Bhajan).

Κυρία Μπενετή σας ευχαριστούμε πολύ!

Και εγώ σας ευχαριστώ για αυτή την όμορφη συνάντηση!