Οι αλλαγές είναι σημαντικό κομμάτι της ανθρώπινης κατάστασης. Όποια κατεύθυνση κι αν έχουν, προς τα μπρος ή προς τα πίσω, είναι αναπόφευκτες και καθορίζονται τόσο από εξωτερικούς όσο και από εσωτερικούς παράγοντες. Άλλοτε έρχονται απ’ έξω και με επηρεάζουν και άλλοτε οφείλονται σε δική μου σκόπιμη δράση.

Συχνά είμαι ο φορέας της αλλαγής στη ζωή μου. Βρίσκομαι σε μια δυναμική αλληλεπίδραση με το περιβάλλον μου και αλλάζω ανάλογα με τις εμπειρίες μου και τον τρόπο που τις αντιλαμβάνομαι και αντιδρώ σε αυτές, όπως και ανάλογα με τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι τον εαυτό μου.

Ζούμε σ’ έναν  κόσμο που αλλάζει ραγδαία  και που, όπως αποδεικνύει η επιστήμη, τα πάντα είναι πολύ πιο ευμετάβλητα απ’ όσο φαίνονται. Και όλοι μας είμαστε εκτεθειμένοι και ανοιχτοί σε νέες εμπειρίες, επώδυνες που δεν έχουμε φανταστεί πιο πρίν. Αναπόφευκτα ερχόμαστε κάποια στιγμή σε επαφή με την ευαλωτότητά μας.

Μέσα από την ψυχοθεραπευτική διαδικασία έχουμε την ευκαιρία να γίνουμε οι ίδιοι φορείς της αλλαγής στην ζωή μας. Για να φτάσω ως εκεί έχω να διανύσω ένα δύσκολο μονοπάτι και δεν ξέρω τι θα συναντήσω μπροστά μου. Δε μπορεί να με προειδοποιήσει κανείς ακριβώς για τους κινδύνους που έρχονται ώστε να προετοιμαστώ κατάλληλα και να τους αποκρούσω, ούτε αν ο εξοπλισμός μου είναι κατάλληλος. Με λίγα λόγια, συνειδητοποιώ ότι δεν έχω κανέναν έλεγχο της πορείας μου, είμαι ευάλωτος. Ξέρω όμως ότι θέλω να τη διανύσω και να φτάσω στο τέρμα του δρόμου. Στο τέρμα του δρόμου βρίσκεται η αλλαγή.

Μόνο όταν μπορώ να παρατηρώ σαν τον αετό – χωρίς καθόλου κοινό να με παρατηρεί – μπορώ να στραφώ Εγώ προς τον Άλλον με αγάπη. Μόνο τότε, μπορώ Εγώ να νοιαστώ για τη μεγέθυνση της ύπαρξης του Άλλου (Yalom 2005).

Οι θεραπευόμενοι παρατηρούν ότι όσο αντιστέκονται και απορρίπτουν αυτό που είναι, μένουν στάσιμοι σε αυτό. Δεν αρκεί να απορρίψω π.χ. την αδυναμία μου για να γίνω πιο δυνατή, ούτε να προσποιηθώ ότι είμαι δυνατή. Όπως είχε πει ο Αϊνστάιν, «τα προβλήματα δε μπορούν να λυθούν με τον ίδιο τρόπο σκέψης που τα δημιούργησε».

Υπάρχει μια παράδοξη θεωρία στην προσέγγιση Gestalt, αποδεκτή πλέον από πολλούς ψυχοθεραπευτικούς χώρους, που ονομάζεται παράδοξη θεωρία της αλλαγής. Ενώ έχει τις ρίζες της στο έργο και την ίδια τη στάση ζωής του ιδρυτή της θεραπείας Gestalt, Fritz Perls, διατυπώθηκε μεταγενέστερα από τον Arnold Beisser. Η βασική ιδέα της θεωρίας αυτής είναι η ακόλουθη: «Η αλλαγή συμβαίνει όταν κανείς γίνεται αυτό που είναι, όχι όταν προσπαθεί να γίνει κάτι που δεν είναι». Μόνο όταν λοιπόν αφεθώ και χαλαρώσω τις αντιστάσεις μου και αγκαλιάσω τον εαυτό μου όπως αυτός είναι, θα μπορώ πλέον να αλλάξω και να συνατήσω τον Άλλον.

Το εργαλείο για να διοχετεύσει το άτομο το αυθόρμητο ένστικτο προς, την υγεία είναι η επίγνωση του προφανούς και το συνεχές της επίγνωσης και το μόνο μέρος από όπου μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα είναι από εκεί που βρισκόμαστε. (Yontef,1993).


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Yalom, I. D. (2005).The Theory and Practice of Group Psychotherapy. New York: Basic Books.
2. Yontef, M.G. (1993). Awareness, Dialogue & Process: Essays on Gestalt Therapy. New York: The Gestalt Journal Press Inc.

Συγγραφή Άρθρου

Γιαννοπούλου Μαρία - Ψυχολόγος

Γιαννοπούλου Μαρία: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.
Ψυχολόγος Α.Π.Θ, MSc in Psychiatry του πανεπιστημίου του Cardiff.Εκπ. στην Gestalt ψυχοθεραπεία του Gestalt Foundation. Επιστημονικός συνεργάτης του ψυχοθεραπευτικού κέντρου Άερτον. Επιπλέον ειδικεύεται σε παιδιά με ΔΑΔ, ΔΕΠΥ και Αυτισμό παρέχοντας υποστήριξη σε προβλήματα συμπεριφοράς, συναισθήματος και κοινωνικοποιησης με συνομιλήκους Ειδικεύεται σε θέματα άγχους, φοβιών, ψυχοσωματικών συμπτωμάτων, συναισθηματικών και διατροφικών διαταραχών.Παροχή ατομικών συνεδριών σε ενήλικες, παιδιά, εφήβους και ζευγάρια και συντονισμός βιωματικών ομάδων αυτογνωσίας και ψυχοεκπαίδευσης

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τρώω για να αισθανθώ ..Τι είναι η συναισθηματική πείνα?
συναισθηματική πείνα

Ένας από τους κυριότερους λόγους που ένα άτομο μπαίνει σε δίαιτα, είναι για να αισθανθεί καλύτερα για τον εαυτό του να εκτιμηθεί  και να νιώσει λίγο περισσότερο εμπιστοσύνη, να γίνει λίγο περισσότερο αποδεκτό από αυτό που έχει ήδη βιώσει. Χάνοντας βάρος συνήθως φέρνει περισσότερο αυτό-εκτίμηση και αυτό-πεποίθηση. Αυτή η ενίσχυση είναι πολύ δυναμική αλλά εσωτερικά τίποτα δεν έχει αλλάξει και πιθανώς το άτομο το γνωρίζει.

Κρίσεις πανικού. Μην πανικοβάλεστε!
Κρίσεις πανικού

Η διαταραχή πανικού αποτελεί μια από τις πιο συχνές και επώδυνες ψυχικές παθήσεις του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού.Οι κρίσεις πανικού είναι επεισόδια έντονου άγχους και φόβου όπου ο ασθενής βιώνει έντονα ψυχικά αλλά και σωματικά συμπτώματα. Μπορούν να διαρκέσουν από μερικά λεπτά εώς και μερικές ώρες, εμφανίζονται απροειδοποίητα και η αιτία μπορεί να μην είναι συνειδητά γνωστή.

Μέσα από εσένα γνώρισα εμένα... Γιατί επιλέγω τον λάθος σύντροφο;
συντοφική σχέση

Πολλές φορές θεραπευόμενοι μου με ρωτάνε, τι κάνω λάθος και δεν μπορώ να βρω έναν σωστο σύντροφο, γιατί είναι όλοι ακατάλληλοι? Αυτό που τους προσκαλώ να δούμε είναι με τι κριτήρια επιλέγω τον συντροφό μου, τι προσδοκίες του δίνω και ποιες ανάγκες ικανοποιώ?

Γιατί δεν κοιμάμαι καλά; Πως μπορώ να με βοηθήσω;
αϋπνία

Όλοι μας έχουμε περάσει νύκτες που δεν κοιμηθήκαμε καλά, μερικές φορές ίσως καθόλου, παρόλο που προσπαθήσαμε. Νιώθαμε ότι έπρεπε να κοιμηθούμε όμως δε τα καταφέρναμε. Στις περισσότερες περιπτώσεις κάποιο πρόβλημα, που αντιμετωπίζαμε εκείνες τις μέρες, μας «βασάνιζε» και «δεν μας άφηνε να κοιμηθούμε». Πολλές φορές όμως μπορεί να μην υπήρχε εμφανής λόγος της δυσκολίας του ύπνου.

Ενίσχυση Αυτοεκτίμησης
Ενίσχυση Αυτοεκτίμησης

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση βρίσκεται συχνά στη βάση της πυραμίδας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε στις σχέσεις, στη συμπεριφορά, στα συναισθήματα. Όπως σε όλες τις ψυχικές διαταραχές, στο άγχος στην κατάθλιψη έτσι και στο ζήτημα της αυτοεκτίμησης εμείς είμαστε αυτοί που διαιωνίζουμε μια κατάσταση και κανείς άλλος.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.