παιδί και τεχνολογία

Η μάθηση δεν  μπορεί να είναι το ίδιο εύκολη για όλους τους μαθητές αφού, ο καθένας μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο, σε διαφορετικό χρόνο και ορισμένοι αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες.
Δυσκολίες μπορούν να προκύψουν από το ίδιο το γνωστικό αντικείμενο, από τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιείται η μάθηση καθώς και από τα χαρακτηριστικά των μαθητών με μαθησιακές , συναισθηματικές ή κοινωνικές αδυναμίες.

Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας φωτίζει στερεότυπα, ακυρώνει προκαταλήψεις και καθιστά νέους τρόπους διαχείρισης μαθησιακών δυσκολιών, όπως είναι η αυτιστική διαταραχή, το σύνδρομο Asperger και η ΔΕΠ-Υ και χαμηλών επιδόσεων των μαθητών (Ράπτης 2001).

Τεχνολογίες Πληροφοριών και επικοινωνίας στην εκπαίδευση

Οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση προσφέρουν τόσο στα φυσιολογικά αναπτυσσόμενα παιδιά όσο και στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τη δυνατότητα αυτορρύθμισης και παροχής κινήτρων για μάθηση μέσω της πολυαισθητηριακής διδασκαλίας.

Συγκεκριμένα, το οπτικοακουστικό υλικό, η διάδραση, η οπτικοποίηση πληροφοριών βοηθά τους μαθητές να πετύχουν θεαματικά αποτελέσματα και τα τελευταία χρόνια έχουμε παραδείγματα μαθητών που διαπρέπουν στον αυτοματισμό και τη ρομποτική.

Μαθητές με δυσλεξία και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής μέσα από ειδικά λογισμικά μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στην πληροφορία γεγονός που μειώνει το στιγματισμό αυτών των ατόμων και προλαμβάνει τη σχολική αποτυχία.

Σε καμία περίπτωση οι ΤΠΕ δεν συνεπάγεται ότι μπορούν να αντικαταστήσουν τον εκπαιδευτικό, αντιθέτως τον ισχυροποιούν καθώς ο ρόλος του γίνεται υποστηρικτικός και καθοδηγητικός. Βοηθούν ακόμη τους παιδαγωγούς να διαφοροποιήσουν τη διδασκαλία τους, λαμβάνοντας υπόψη τη μαθησιακή τους ετοιμότητα των παιδιών, το προφίλ αλλά και τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους ώστε να προσαρμόσουν το περιεχόμενο της μαθησιακής διαδικασίας. Γι’ αυτό το λόγο μία αξιολόγηση στην αρχή του μαθήματος για ανατροφοδότηση αποτελεί πυλώνα του καθολικού σχεδιασμού μίας διδακτικής διαδικασίας.

Η διαφοροποιημένη διδασκαλία μέσω των νέων τεχνολογιών, τα σενάρια διδασκαλίας και οι κατάλληλες δραστηριότητες αποτελούν βασική προϋπόθεση για μία τάξη «ίση για όλους».

Στόχος είναι μέσω των ΤΠΕ να μάθουμε στους μαθητές μας πώς να σκέφτονται και να δίνουμε το «τι να σκέφτονται»  διαφοροποιημένο. Η επεξεργασία της πληροφορίας είναι σημαντικό να γίνεται και με τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου από την εικόνα στον κανόνα (δεξί ημισφαίριο) και από τις λέξεις στον κανόνα (αριστερό ημισφαίριο)( Pritchard 2009).

Με τη χρήση νέων τεχνολογιών επιτυγχάνεται:

  • η αύξηση των ενδιαφερόντων στη διδακτική διαδικασία
  • Η αύξηση συγκέντρωσης προσοχής
  • Συμμετοχή στο μάθημα
  • Εκμάθηση αφηρημένων εννοιών
  • Κοινωνική αλληλεπίδραση
  • Ανάπτυξη κατανόησης κοινωνικών συνθηκών
  • Ενίσχυση του αίσθημα του «μπορώ»
  • Καλλιέργεια πολλαπλής νοημοσύνης

Φυσικά όλα τα παραπάνω απαιτούν κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή κι επιμόρφωση των ίδιων των εκπαιδευτικών καθώς παρατηρούμε μία αντίσταση για διαφοροποίηση της διδασκαλίας τους, προβάλλοντας ενδοιασμούς για τη μείωση βοήθειας στους μαθητές που δεν παρουσιάζουν μαθησιακές ιδιαιτερότητες.

Έρευνες όμως έχουν δείξει πως εκπαιδευτικοί που προσάρμοσαν τη διδασκαλία τους θέλησαν να κάνουν το ίδιο και στα επόμενα μαθήματα αλλά και στις ξένες γλώσσες διότι είδαν γρήγορα αποτελέσματα.

Οι δεξιότητες που πρέπει να κατέχουν αφορούν πρωτίστως την καλή γνώση του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, την επαρκή γνώση της τεχνολογίας και την ικανότητα σχεδιασμού δραστηριοτήτων (Παντελιάδου 2013).

Οι ΤΠΕ στα χέρια των εκπαιδευτικών αποτελούν σημαντικό εργαλείο μέσω των οποίων μπορούν να αυξήσουν τη σχολική  επίδοση των εκπαιδευομένων, ν’ αναπτύξουν νέες δεξιότητες αλλά και να οδηγήσουν τους μαθητές να γνωρίσουν την ανεξάρτητη πλευρά του εαυτού τους.

Συγγραφή Άρθρου

Ευαγγελία Κουτράκου - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Ειδική Παιδαγωγός στην ξενόγλωσση εκπαίδευση σε μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες. 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Εφηβεία

Η εφηβεία είναι εκείνη η περίοδος που σηματοδοτεί το πέρασμα...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αναγνωστική Ικανότητα στην ξένη γλώσσα. Η δυσκολία κατάκτησης της και η εκπαιδευτική παρέμβαση
Αναγνωστική Ικανότητα

Η δυσαναγνωσία είναι μία δυσκολία που σχετίζεται με την ελλειμματική αναγνωστική ικανότητα του παιδιού. Τη συναντάμε πολλές φορές να συνυπάρχει ή να είναι σύμπτωμα της δυσλεξίας ή της ΔΕΠ-Υ. Δυσκολίες που σχετίζονται με τη δυσαναγνωσία είναι η η δυσλαλία, η δυσαρθρία, ο αναγραμματισμός ή δυσγραμματισμός, η καθυστέρηση  λόγου και ομιλίας.

Δυσλεξία: Οι διαστάσεις της στην καθημερινή ζωή και η εκμάθηση ξένων γλωσσών
Δυσλεξία

Τα τελευταία χρόνια έχουν δημοσιευθεί διάφορες θεωρίες για τη δυσλεξία η οποία αποτελεί την πιο διαδεδομένη μορφή των μαθησιακών δυσκολιών. Γονείς και εκπαιδευτικοί έρχονται αντιμέτωποι καθημερινά με νέες προκλήσεις,  καλούνται ν’ ανταποκριθούν σε διαφορετικές ανάγκες, αναζητούν κάθε  γνώση και πληροφορία σχετικά με τη δυσλεξία.

Ο αναδυόμενος γραμματισμός των παιδιών και ο ρόλος των γονέων.
αναδυόμενος γραμματισμός

Ο αναδυόμενος γραμματισμός των παιδιών και ο ρόλος των γονέων. Καλλιεργείται η αγάπη για την ανάγνωση και την παραγωγή γραπτού λόγου; 
Η μάθηση και η ανάπτυξη της δεξιότητας παραγωγής γραπτού λόγου αποτελεί εδώ και χρόνια έναν από τους σημαντικότερους στόχους της εκπαίδευσης. Η ικανότητα ανάγνωσης είναι σημαντική αφού ο άνθρωπος από τη γέννησή του προσπαθεί να επικοινωνήσει, να διαβάσει κώδικες, να συνδέσει αυτό που ονομάζουμε στη γλωσσολογία το σημαινον και το σημαινόμενον.

Πίτερ Παν: ο αιώνιος έφηβος "στη χώρα του Ποτέ"
Πίτερ Παν

Στο παραμύθι του Πίτερ Παν μεταφερόμαστε σε ένα πλάνο έντονης δράσης αλλά και ατέρμονης ανεμελιάς οι οποίες στο φανταστικό κόσμο των παραμυθιών μπορεί να ακούγονται ιδανικές, η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική. Στην επιστήμη της ψυχολογίας «το σύνδρομο του Πίτερ Παν» σχετίζεται με την άρνηση της ενηλικίωσης, την ψυχική ανωριμότητα και την αποφυγή ευθυνών.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά ν’ αντιμετωπίζουν τα αρνητικά τους συναισθήματα
 αρνητικά συναισθήματα

Aπό την γέννηση  μας ερχόμαστε σε έναν κόσμο όπου μεγαλώνουμε με το «μην» και το «δεν». Ακούμε συχνά από  τους γονείς μας και το σχολικό μας περιβάλλον αργότερα, να μας λένε με έντονο ύφος «μην κάνεις αυτό» ή «δεν πρέπει να κάνεις αυτό».

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.