Σχετικά άρθρα x

 
Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αναλυτικά, είναι το σύστημα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υπηρεσιών που παρέχονται στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τους και για την ανάπτυξη και την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους (Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια – Λεξικό:1989:1643)

Η ειδική αγωγή αφορά ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών το οποίο περιλαμβάνει :

1. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες 

2. Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες

3. Nοητική Καθυστέρηση

4. Διαταραχές Λόγου και ομιλίας

5. Αισθητηριακά Ελλείμματα (όρασης, ακοής)

6. Διαταραχές της Συγκέντρωσης και της Προσοχής (ΔΕΠ-Υ)

7. Διαταραχές της Ανάπτυξης (π.χ ΔΑΦ Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος)

8. Κινητικές Ανεπάρκειες

9. Δυσκολίες προσαρμογής

10. Δυσκολίες συμπεριφοράς

Ειδικές μέθοδοι εφαρμόζονται για να προάγουν αφενός την μαθησιακή ανάπτυξη και αφετέρου την τροποποίηση της συμπεριφοράς ΑΒΑ, ΤΕΑCCH (Treatment and Education for Autistic and Related Communication Handicapped Children ), ενώ παράλληλα για την ανάπτυξη της επικοινωνίας χρησιμοποιούνται εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας όπως PECS & MAKATON.

Η ανάπτυξη των γνωστικών μηχανισμών του παιδιού βρίσκονται στο επίκεντρο (μνήμη, λογική σκέψη, συγκέντρωση, οπτική αντίληψη, σειροθετική ικανότητα κ.α), όπως επίσης και η συστηματική αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών με την ανάπτυξη της γραφής, ορθογραφίας, ανάγνωσης και αρίθμησης. Ακόμη, η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των παιδιών είναι πολύ σημαντική για να παρέμβει κάποιος ειδικός παιδοψυχολόγος – ψυχολόγος είτε με ατομική ψυχοθεραπεία, παιγνιοθεραπεία, βιβλιοθεραπεία ή δραματοθεραπεία κ.α.

Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα παρέμβασης είναι το TEACCH που πρεσβεύει την συνεργασία των γονέων με τους ειδικούς και είναι αυστηρά δομημένο προκειμένου το παιδί να γνωρίζει και να προβλέπει σε ποια χρονική στιγμή πρέπει να συμβεί κάτι ώστε να είναι ενήμερο πότε τελειώνει κάτι που δεν το ευχαριστεί, με απώτερο σκοπό να εξασκείται στην αποδοχή των αλλαγών με ασφάλεια και ευελιξία. Το πρόγραμμα σχετίζεται με την αντιμετώπιση σε όλα τα αναπτυξιακά στάδια του ατόμου, την διάγνωση, την επαγγελματική ανεξαρτησία και την διαβίωση με ψυχοεκπαιδευτική προσέγγιση.

Σκοπός του είναι η ένταξη του ατόμου στο σχολείο και εν συνεχεία η ένταξη του στην κοινωνία. Τα βασικά στοιχεία της δομημένης διδασκαλίας TEACCH είναι η οργάνωση της σχολικής αίθουσας, το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα, το σύστημα εργασίας, η εξατομίκευση του εκπαιδευτικού προγράμματος και η οπτική παρουσίαση των πληροφοριών.

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου Ψυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL),
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB),
Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Παιδί και έφηβος, οικογένεια
Η Αδελφική Σχέση στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
  • Παρασκευή, 04 Σεπτέμβριος 2015
  • Από: Καλλιόπη Κωστέα

Είναι αναμφισβήτητο ότι η ποιότητα των σχέσεων των αδελφών κατά την παιδική ηλικία είναι καθοριστικός παράγοντας για την ατομική ψυχοκοινωνική προσαρμογή κατά την ενήλικη ζωή,...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Αϋπνία και πως αντιμετωπίζεται
αυπνία

Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Αίσθημα Κατωτερότητας

Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας δημιουργείται πολύ νωρίς, στην παιδική ηλικία. Σε ατή τη περίοδο βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα από τα μάτια των «σημαντικών», δικών μας ανθρώπων όπως οι γονείς μας αλλά και πρόσωπα του περιβάλλοντος μας όπως ο παππούς και η γιαγιά μας. Αν μεγαλώσαμε σε ένα αδιάφορο και απαξιωτικό περιβάλλον και ακούγαμε συνεχώς αρνητικά σχόλια για τον εαυτό μας πολύ πιθανό να έχουμε συναισθήματα κατωτερότητας.

Σύνδρομο κακοποιημένου παιδιού

Το σύνδρομο του κακοποιημένου παιδιού αναφέρεται στη σωματική κακοποίηση ενός παιδιού από κάποιον ενήλικα. Συχνά φαίνεται ότι ο τραυματισμός ήταν τυχαίος.

Η διαχείριση της αλλαγής στα παιδιά

Τις περισσότερες φορές μία αλλαγή έχει μεγάλες επιπτώσεις στα συναισθήματα των παιδιών. Η αλλαγή ενώ μπορεί να έχει στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του παιδιού όπως για παράδειγμα η μετακόμιση σε ένα σπίτι όπου το παιδί θα έχει δικό του δωμάτιο ή μπορεί να είναι υποχρεωτική όπως για παράδειγμα οι στρατιωτικοί γονείς που αλλάζουν συχνά τόπο, προσδίδει αρκετό στρες και αισθήματα μελαγχολίας.

Παιδική επιθετικότητα. Αιτιολογία, διάγνωση, θεραπεία

Μία συμπεριφορά θεωρείται επιθετική όταν διαταράσσει την ομαλή συμβίωση των μελών της οικογένειας, όταν θέτει σε κίνδυνο το ίδιο το παιδί ή την οικογένειά του ή διαταράσσει τη λειτουργία της σχολικής τάξης και δεν φαίνεται να μειώνεται με τους διάφορους τρόπους διαπαιδαγώγησης που εφαρμόζουν οι ενήλικοι.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.