δίαιτα ψυχολογία

Σε κάθε άνθρωπο αρέσει η διαδικασία, να ανέβει σε μια ζυγαριά και ο αριθμός που θα δει να είναι αυτός που ξέρει ότι ταιριάζει στο σώμα του. Ενόψει καλοκαιριού, ενισχύονται συχνά οι προσπάθειες ελέγχου του σωματικού βάρους καθώς το σώμα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στα βλέμματα των άλλων λόγω του ελαφρύ ρουχισμού.

Βέβαια, ο έλεγχος του βάρους και η προσπάθεια διατήρησης ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους πρέπει να είναι μια προσπάθεια που δε σχετίζεται με την εποχή μόνο και δεν κατευθύνεται από τα αισθητικά κριτήρια των άλλων ούτε τα πρότυπα ομορφιάς.

Είναι ζήτημα διατήρησης καλής υγείας και ευεξίας.

Ο έλεγχος λοιπόν του σωματικού βάρους πρέπει να εντάσσεται στη λογική της υιοθέτησης ενός υγιεινού τρόπου ζωής που να περιλαμβάνει και την τακτική σωματική άσκηση με το συνδυασμό υγιών διατροφικών προτύπων. 

H διατροφική συμπεριφορά μεταβάλλεται όσο εμφανίζονται ψυχολογικές μεταπτώσεις

Πολλές φορές, πριν την έναρξη μιας δίαιτας εμφανίζεται άρνηση, μια δυσκολία του ατόμου να πειθαρχήσει και να αλλάξει λανθασμένες διατροφικές συμπεριφορές. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε αυτήν την αντίδραση και να συνειδητοποιήσετε ότι αποτελεί μια συχνή και συνηθισμένη αντίδραση μπροστά στο φόβο των αλλαγών που πρέπει να ενσωματώσετε στην καθημερινότητά σας.

Μείνετε ψύχραιμοι. Μη θεωρήσετε ότι χάθηκε το παιχνίδι. Στην πραγματικότητα τώρα αρχίζει. Προσπαθήστε λοιπόν να βάλετε ένα στοίχημα με τον εαυτό σας, προσπαθήστε να βελτιώσετε τον εαυτό σας και μην σκέφτεστε την καλύτερη σιλουέτα ενός γνωστού σας προσώπου ή κάποιου διασήμου. Δεν θα πρέπει να υποτιμάτε τις δυνατότητές σας.

Η σκληρή αυτοκριτική, η χαμηλή αυτοεκτίμηση και η κακή διάθεση θα φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Αντίθετα, η καλή ψυχολογία θα σας βοηθήσει να προσεγγίσετε τον στόχο σας. Όταν λοιπόν έχετε κακή ψυχολογία είναι πιο πιθανό να εγκαταλείψετε την προσπάθεια στη μέση ή στη χειρότερη περίπτωση να μην ξεκινήσετε καν την προσπάθεια. Κι αυτό γιατί εκλαμβάνετε την παραμικρή σας αδυναμία ως αδυναμία χαρακτήρα και δεν κατανοείτε ότι αποτελεί μια φυσιολογική αντίδραση στο φόβο των επερχόμενων αλλαγών. Δεν πρέπει λοιπόν να αποτραπείτε της προσπάθειας. Ούτε να έχετε το φόβο ότι θα αποτύχετε γιατί έτσι δεν δίνετε στον εαυτό σας την ευκαιρία να καταπιαστεί με την προσπάθεια για να πετύχει. Σκεφτείτε ότι η έναρξη της προσπάθειας και η διατήρησή της, σας φέρνει κάθε μέρα ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο.

Γιατί αποτυγχάνουν οι δίαιτες

Επιπλέον, η συναισθηματική λήψη τροφής είναι βασικός λόγος για τον οποίο πολλές δίαιτες αποτυγχάνουν. Πολλοί, δεν τρώνε πάντοτε για να καλύψουν απλώς το αίσθημα της πείνας. Καταφεύγουν στο φαγητό για να ανακουφίσουν το στρες ή να διαχειριστούν δυσάρεστα συναισθήματα όπως λύπη, μοναξιά, θυμό, αναστάτωση, ανία. Και μετά το φαγητό νιώθουν ακόμα χειρότερα, νιώθουν ενοχές για την υπερφαγία.

Μ’ αυτόν τον τρόπο λοιπόν κολλούν σ’ ένα ανθυγιεινό φαύλο κύκλο όπου το πραγματικό συναίσθημα ή το πρόβλημα ποτέ δεν επισημαίνεται. Για να σταματήσετε λοιπόν το “συναισθηματικό φαγητό” πρέπει να βρείτε άλλους τρόπους για να γεμίσετε τον εαυτό σας συναισθηματικά. Δεν αρκεί να αναγνωρίσετε το φαύλο κύκλο. Πρέπει να βρείτε εναλλακτικές της λήψης τροφής που θα σας οδηγήσουν στη συναισθηματική πληρότητα.

Εναλλακτικές για την αντιμετώπιση του “συναισθηματικού φαγητού”.

  • Αν νιώθετε κατάθλιψη ή μοναξιά, καλέστε κάποιον που πάντα σας κάνει να αισθάνεστε καλύτερα, παίξτε με το κατοικίδιό σας ή κοιτάξτε αγαπημένες σας φωτογραφίες.
  • Αν νιώθετε ανησυχία, εκτονώστε την ενέργειά σας με το να χορέψετε το αγαπημένο σας τραγούδι ή να βγείτε για μια βόλτα.

    Αν νιώθετε εξουθένωση, πιείτε ένα ποτήρι τσάι ή κάντε ένα χαλαρωτικό μπάνιο.

    Αν νιώθετε ανία, διαβάστε ένα καλό βιβλίο, παρακολουθήστε μια αγαπημένη σας ταινία ή καταπιαστείτε με μια δραστηριότητα που απολαμβάνετε και σας ευχαριστεί.

    Και το πιο σημαντικό! Αποδεχτείτε τα συναισθήματά σας. Μπορεί να μη νιώθετε ικανοί να διαχειριστείτε τα δυσάρεστα συναισθήματά σας και γι αυτό τα αποφεύγετε με το φαγητό. Όμως και τα αρνητικά συναισθήματά σας είναι ένα νόμιμο κομμάτι του εαυτού σας, ένα κομμάτι της ψυχικής λειτουργίας, για κάποιο λόγο υπάρχουν, από κάπου πηγάζουν. Μάθετε να αναγνωρίζετε τα δυσάρεστα συναισθήματά σας και να παραμένετε συνδεδεμένοι κάθε στιγμή με τη συναισθηματική σας εμπειρία. Έτσι θα ενισχυθείτε στην αντιμετώπιση του στρες και θα επιδιορθώσετε τα συναισθηματικά προβλήματα που συνήθως πυροδοτούν τη συναισθηματική λήψη τροφής.

    Τέλος, η γνωστικοσυμπεριφορική ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε αρνητικές και αυταπαξιωτικές σκέψεις όπως “είναι δύσκολο”, “δεν μπορώ να το κάνω”, “ακόμα κι αν ξεκινήσω δίαιτα, θα αποτύχω” και να τις αντικαταστήσετε με εναλλακτικές ρεαλιστικές δηλώσεις διαχείρισης που αφορούν την αναγνώριση των σκέψεων και συναισθημάτων που συνδέονται με το “συναισθηματικό φαγητό” και την οργάνωση πλάνου διαχείρισης ώστε να αποφευχθεί η υποτροπή. 

     

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    1. See comment in PubMed Commons belowNational Heart, Lung, and Blood Institute. Guide to Behavior Change Accessed 4/21/2016.
    2. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Weight-control Information Network (WIN) Accessed 4/21/2016.

    Συγγραφή Άρθρου

    Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

    Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

    Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

    • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
    • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
    • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

    Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

    Σχετικά άρθρα
    Παιδικό άγχος

    Το άγχος μπορεί γενικά να οριστεί ως ένα δυσάρεστο αίσθημα...

    Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

    Πόσο ελκυστικοί είστε; Παράγοντες που το καθορίζουν
    ελκυστικότητα

    Νευροψυχολογικές έρευνες έδειξαν ότι αυτή η πρωτογενής μορφή μηνύματος έχει την επιρροή της στον υποσυνείδητο νου. Σημάδια γονιμότητας, όπως η συμμετρία του προσώπου, ιδανική αναλογία μέσης-γοφών, μακριά μαλλιά στις γυναίκες, θεληματικό πηγούνι στους άνδρες, πλατύ στέρνο, φαρδιοί ώμοι είναι πρωτογενή χαρακτηριστικά που δημιουργούν μια θετική αρχική εντύπωση.

    Συναισθηματική νοημοσύνη: βασικά στοιχεία και παράγοντες που την καθορίζουν
    Συναισθηματική νοημοσύνη

    Έχουμε δύο μυαλά, ένα που σκέφτεται και ένα που αισθάνεται και αυτοί οι δύο διαφορετικοί τρόποι γνώσης αλληλεπιδρούν στη δόμηση της διανοητικής μας ζωής. Ο ένας, ο λογικός νους, είναι ο τρόπος κατανόησης του οποίου έχουμε επίγνωση: ενσυνείδητος, στοχαστικός, ικανός να συλλογίζεται. Δίπλα σ’αυτόν υπάρχει κι ένα δεύτερο σύστημα γνώσης, παρορμητικό και μερικές φορές παράλογο: o συγκινησιακός νους.

    Τηλεοπτικά παιχνίδια επιβίωσης: ποια πρότυπα δημιουργούν;
    survivor games

    Το στοιχείο της επιβίωσης έχει κάνει αισθητή την παρουσία του τα τελευταία χρόνια σε διάφορα τηλεοπτικά παιχνίδια. Οι συμμετέχοντες σε αυτά τα παιχνίδια μπαίνουν καλά στο ρόλο του Ροβινσώνα, κάτι που εντείνει το ένστικτο της επιβίωσής τους, καθώς εφοδιάζονται με τις απολύτως απαραίτητες πρώτες ύλες και καλούνται να δημιουργήσουν αντικείμενα ή να μονομαχήσουν για την τροφή τους ώστε να κρατηθούν ζωντανοί.

    Τι μας κάνει ευτυχισμένους;
    ευτυχισμένη

    “H ευτυχία δεν είναι η απουσία της στενοχώριας”. 

    Aπό τους αρχαίους Έλληνες και τους Βουδιστές μέχρι τους φιλοσόφους και τους πολιτικούς, οι στοχαστές έχουν αναζητήσει το νόημα της ευτυχίας. Τα τελευταία χρόνια, οι ψυχολόγοι έχουν σημαντικά συνεισφέρει σ’ αυτήν τη συζήτηση, με εμπειρικά δεδομένα και μετρήσεις, συμπεριφορικές ερμηνείες και ορισμούς.

    Διαλογισμός και στρες
    διαλογισμός

    Oι διαλογιζόμενοι βιώνουν σημαντικά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης καλύτερης πνευματικής και ψυχικής λειτουργίας”. Ο διαλογισμός έχει γίνει δημοφιλής σε αρκετές χώρες της Δύσης, ειδικά στις ΗΠΑ. Η πρακτική του διαλογισμού περιγράφεται στα Βεδικά κείμενα. Ο όρος διαλογισμός πλέον χρησιμοποιείται για να αναφερθεί σ’ ένα μεγάλο και ποικίλο αριθμό διαφορετικών τεχνικών.

    Βρείτε ειδικό για Διαταραχές Διατροφής

    Ο μοναδικός εξειδικευμένος κατάλογος στο ελληνικό διαδίκτυο.

    Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

    Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

    Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

    Newsletter για όλους

    Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

    Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).