δίαιτα ψυχολογία

Σε κάθε άνθρωπο αρέσει η διαδικασία, να ανέβει σε μια ζυγαριά και ο αριθμός που θα δει να είναι αυτός που ξέρει ότι ταιριάζει στο σώμα του. Ενόψει καλοκαιριού, ενισχύονται συχνά οι προσπάθειες ελέγχου του σωματικού βάρους καθώς το σώμα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στα βλέμματα των άλλων λόγω του ελαφρύ ρουχισμού.

Βέβαια, ο έλεγχος του βάρους και η προσπάθεια διατήρησης ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους πρέπει να είναι μια προσπάθεια που δε σχετίζεται με την εποχή μόνο και δεν κατευθύνεται από τα αισθητικά κριτήρια των άλλων ούτε τα πρότυπα ομορφιάς.

Είναι ζήτημα διατήρησης καλής υγείας και ευεξίας.

Ο έλεγχος λοιπόν του σωματικού βάρους πρέπει να εντάσσεται στη λογική της υιοθέτησης ενός υγιεινού τρόπου ζωής που να περιλαμβάνει και την τακτική σωματική άσκηση με το συνδυασμό υγιών διατροφικών προτύπων. 

H διατροφική συμπεριφορά μεταβάλλεται όσο εμφανίζονται ψυχολογικές μεταπτώσεις

Πολλές φορές, πριν την έναρξη μιας δίαιτας εμφανίζεται άρνηση, μια δυσκολία του ατόμου να πειθαρχήσει και να αλλάξει λανθασμένες διατροφικές συμπεριφορές. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε αυτήν την αντίδραση και να συνειδητοποιήσετε ότι αποτελεί μια συχνή και συνηθισμένη αντίδραση μπροστά στο φόβο των αλλαγών που πρέπει να ενσωματώσετε στην καθημερινότητά σας.

Μείνετε ψύχραιμοι. Μη θεωρήσετε ότι χάθηκε το παιχνίδι. Στην πραγματικότητα τώρα αρχίζει. Προσπαθήστε λοιπόν να βάλετε ένα στοίχημα με τον εαυτό σας, προσπαθήστε να βελτιώσετε τον εαυτό σας και μην σκέφτεστε την καλύτερη σιλουέτα ενός γνωστού σας προσώπου ή κάποιου διασήμου. Δεν θα πρέπει να υποτιμάτε τις δυνατότητές σας.

Η σκληρή αυτοκριτική, η χαμηλή αυτοεκτίμηση και η κακή διάθεση θα φέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Αντίθετα, η καλή ψυχολογία θα σας βοηθήσει να προσεγγίσετε τον στόχο σας. Όταν λοιπόν έχετε κακή ψυχολογία είναι πιο πιθανό να εγκαταλείψετε την προσπάθεια στη μέση ή στη χειρότερη περίπτωση να μην ξεκινήσετε καν την προσπάθεια. Κι αυτό γιατί εκλαμβάνετε την παραμικρή σας αδυναμία ως αδυναμία χαρακτήρα και δεν κατανοείτε ότι αποτελεί μια φυσιολογική αντίδραση στο φόβο των επερχόμενων αλλαγών. Δεν πρέπει λοιπόν να αποτραπείτε της προσπάθειας. Ούτε να έχετε το φόβο ότι θα αποτύχετε γιατί έτσι δεν δίνετε στον εαυτό σας την ευκαιρία να καταπιαστεί με την προσπάθεια για να πετύχει. Σκεφτείτε ότι η έναρξη της προσπάθειας και η διατήρησή της, σας φέρνει κάθε μέρα ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο.

Γιατί αποτυγχάνουν οι δίαιτες

Επιπλέον, η συναισθηματική λήψη τροφής είναι βασικός λόγος για τον οποίο πολλές δίαιτες αποτυγχάνουν. Πολλοί, δεν τρώνε πάντοτε για να καλύψουν απλώς το αίσθημα της πείνας. Καταφεύγουν στο φαγητό για να ανακουφίσουν το στρες ή να διαχειριστούν δυσάρεστα συναισθήματα όπως λύπη, μοναξιά, θυμό, αναστάτωση, ανία. Και μετά το φαγητό νιώθουν ακόμα χειρότερα, νιώθουν ενοχές για την υπερφαγία.

Μ’ αυτόν τον τρόπο λοιπόν κολλούν σ’ ένα ανθυγιεινό φαύλο κύκλο όπου το πραγματικό συναίσθημα ή το πρόβλημα ποτέ δεν επισημαίνεται. Για να σταματήσετε λοιπόν το “συναισθηματικό φαγητό” πρέπει να βρείτε άλλους τρόπους για να γεμίσετε τον εαυτό σας συναισθηματικά. Δεν αρκεί να αναγνωρίσετε το φαύλο κύκλο. Πρέπει να βρείτε εναλλακτικές της λήψης τροφής που θα σας οδηγήσουν στη συναισθηματική πληρότητα.

Εναλλακτικές για την αντιμετώπιση του “συναισθηματικού φαγητού”.

  • Αν νιώθετε κατάθλιψη ή μοναξιά, καλέστε κάποιον που πάντα σας κάνει να αισθάνεστε καλύτερα, παίξτε με το κατοικίδιό σας ή κοιτάξτε αγαπημένες σας φωτογραφίες.
  • Αν νιώθετε ανησυχία, εκτονώστε την ενέργειά σας με το να χορέψετε το αγαπημένο σας τραγούδι ή να βγείτε για μια βόλτα.

    Αν νιώθετε εξουθένωση, πιείτε ένα ποτήρι τσάι ή κάντε ένα χαλαρωτικό μπάνιο.

    Αν νιώθετε ανία, διαβάστε ένα καλό βιβλίο, παρακολουθήστε μια αγαπημένη σας ταινία ή καταπιαστείτε με μια δραστηριότητα που απολαμβάνετε και σας ευχαριστεί.

    Και το πιο σημαντικό! Αποδεχτείτε τα συναισθήματά σας. Μπορεί να μη νιώθετε ικανοί να διαχειριστείτε τα δυσάρεστα συναισθήματά σας και γι αυτό τα αποφεύγετε με το φαγητό. Όμως και τα αρνητικά συναισθήματά σας είναι ένα νόμιμο κομμάτι του εαυτού σας, ένα κομμάτι της ψυχικής λειτουργίας, για κάποιο λόγο υπάρχουν, από κάπου πηγάζουν. Μάθετε να αναγνωρίζετε τα δυσάρεστα συναισθήματά σας και να παραμένετε συνδεδεμένοι κάθε στιγμή με τη συναισθηματική σας εμπειρία. Έτσι θα ενισχυθείτε στην αντιμετώπιση του στρες και θα επιδιορθώσετε τα συναισθηματικά προβλήματα που συνήθως πυροδοτούν τη συναισθηματική λήψη τροφής.

    Τέλος, η γνωστικοσυμπεριφορική ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε αρνητικές και αυταπαξιωτικές σκέψεις όπως “είναι δύσκολο”, “δεν μπορώ να το κάνω”, “ακόμα κι αν ξεκινήσω δίαιτα, θα αποτύχω” και να τις αντικαταστήσετε με εναλλακτικές ρεαλιστικές δηλώσεις διαχείρισης που αφορούν την αναγνώριση των σκέψεων και συναισθημάτων που συνδέονται με το “συναισθηματικό φαγητό” και την οργάνωση πλάνου διαχείρισης ώστε να αποφευχθεί η υποτροπή. 

     

    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    1. See comment in PubMed Commons belowNational Heart, Lung, and Blood Institute. Guide to Behavior Change Accessed 4/21/2016.
    2. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Weight-control Information Network (WIN) Accessed 4/21/2016.

    Συγγραφή Άρθρου

    Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

    Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

    Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

    • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
    • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
    • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

    Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

    Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

    Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

    Σχετικά άρθρα

    Βρείτε ειδικό για Διαταραχές Διατροφής

    Ο μοναδικός εξειδικευμένος κατάλογος στο ελληνικό διαδίκτυο.

    Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

    Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

    Η σχέση των παιδιών με τον παππού και τη γιαγιά
    σχέση παιδιών παππού

    Οι περισσότεροι άνθρωποι θα γίνουν παππούδες, γιαγιάδες για περίπου το 1/3 της ζωής τους. Με την υπογεννητικότητα και τη δημογραφική γήρανση των δυτικών βιομηχανικών κοινωνιών, τα οικογενειακά δίκτυα αλλάζουν από ευρείες-οριζόντιες σε στενές-κάθετες δομές, στις οποίες οι παππούδες έχουν ένα αυξανόμενα σημαντικό ρόλο να παίξουν.

    Kάνετε πρωταθλητισμό; Πώς μπορείτε να διαχειριστείτε το στρες.
    άγχος πρωταθλητισμού

    Είναι γενικά αποδεκτό ότι τα αθλήματα απαιτούν αρκετές ικανότητες όπως πνευματική εγρήγορση, αναλυτικές ικανότητες, μνήμη, προβλεψιμότητα, στρατηγική και προσοχή και μ’ αυτόν τον τρόπο μπορούν να ενισχύσουν την πνευματική ανάπτυξη των ατόμων. Επίσης, τα αθλήματα αποτελούν ένα υγιή τρόπο έκφρασης, διασκέδασης και κοινωνικοποίησης.

    Δυσκολεύεστε με το πρωινό ξύπνημα; Mάθετε πώς να το αντιμετωπίσετε!
    πρωινό ξύπνημα

    Ακόμη κι αν είστε “νυχτοπούλι”, μπορείτε να έχετε περισσότερο παραγωγικά πρωινά αν καταβάλετε λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια για να ξυπνήσετε νωρίτερα. Το να ξυπνήσετε νωρίς σημαίνει ότι έχετε περισσότερο χρόνο να κάνετε πράγματα χωρίς το αίσθημα της βιασύνης που σας στρεσάρει.

    Ψυχοσωματικά συμπτώματα. Τι είναι και πώς να τα αντιμετωπίσετε
    Ψυχοσωματικά συμπτώματα

    Stress είναι η κατάσταση της απειλούμενης ή διαταραγμένης ομοιόστασης του οργανισμού, η διατάραξη της ισορροπίας του οργανισμού στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει ένα στρεσογόνο ερέθισμα. Όταν το άτομο εκτίθεται σε στρεσογόνα ερεθίσματα διεγείρεται το συμπαθητικό νευρικό σύστημα με αποτέλεσμα να εκκρίνονται κατεχολαμίνες οι οποίες διεγείρουν το ΚΝΣ οπότε ο οργανισμός βρίσκεται σε εγρήγορση.

    H θεραπευτική αξία του γέλιου
    γέλιο

    Για το γέλιο έχουν αναπτυχθεί τρεις κυρίαρχες θεωρίες:
    α) Σύμφωνα με την πρώτη θεωρία, το στρες αυξάνει τη διέγερση και την ένταση, ενώ αντίθετα το γέλιο μπορεί να μειώσει το στρες με τον κατευνασμό της έντασης. Σύμφωνα μ’ αυτή τη θεωρία, αν οι άνθρωποι γελούν σε μια στρεσογόνο κατάσταση, ο βαθμός διέγερσής τους πέφτει και η στρεσογόνος κατάσταση δεν είναι πλέον αρνητική και μισητή.

    Εγγραφή στο Newsletter

    15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.