Σχετικά άρθρα x
Παιδαγωγική Ψυχολογία
  • 07 Σεπτέμβριος 2016
  • Από: Ασημίνα Αγγελίδου
Ειδική Αγωγή

...

 

Σε μια κοινωνία διαξιφισμών, όπου τα αναστήματα ορθώνονται αντιμέτωπα το ένα απέναντι στο άλλο, όπου η φλυαρία έχει κουράσει, και οι άνθρωποι χάνουν συνεχώς το κουράγιο τους, η ελπίδα για ανανέωση και εξέλιξη προτάσσεται ως ανάγκη περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Οι περισσότεροι, ήμασταν μέρη αυτού του συστήματος.

Άλλοι περισσότερο "ανοιχτά" και άλλοι με περισσότερη μυστικοπάθεια. Το σίγουρο πάντως είναι ότι μας έκαψε αυτή η συνεχής αναζήτηση μέσου για να...

Οι συμπεριφορές αυτές προδίδουν την έλλειψη πίστης στους θεσμούς, στο σύστημα και το βασικότερο στον εαυτό μας.

Το πνεύμα συνεργασίας και συλλογικότητας απουσίαζαν από τους Έλληνες μέχρι πρότινος. Θυμηθήκαμε την αξία τους κάπως αργά, τώρα που το κακό έχει ξεκινήσει. Αδυνατούσαμε να καταλάβουμε ότι όλοι εμείς αποτελούμε μέρη ενός ευρύτερου πλαισίου συνύπαρξης. Όταν, λοιπόν, πονά το μέρος, πονά και το Όλο. Όταν εγώ παρανομώ σε βάρος του κράτους, πέρα από το κράτος βλάπτω τους συμπολίτες μου και τον εαυτό μου.

Αν στην Ελλάδα τώρα ? εν ώρα κρίσης ? θεωρείται ότι δεν υπάρχουν ¨οι πεφωτισμένοι ηγέτες¨ να εμπιστευτούμε, δε συνεπάγεται ότι και εμείς θα πρέπει να μείνουμε παραδομένοι στο έλεος του Θεού. Ας ξεκινήσουμε, αρχικά, να ξεφορτωνόμαστε βήμα-βήμα τα σπέρματα του κακού από πάνω μας, την οκνηρία, το θυμό, την ανευθυνότητα και το πρώτο βήμα θα έχει συντελεστεί. Γιατί δεν μπορεί κάποιον ρόλο θα παίξαμε οι περισσότεροι ως πολίτες αυτής της χώρας, όταν μέχρι πριν μερικά χρόνια ευνοούσαμε με τη σιωπή και την ανοχή μας την αναξιοκρατία στη χώρα.

Πηγαίνοντας αιώνες πίσω ανακαλύψαμε ένα στωικό μήνυμα αισιοδοξίας -μέσα από την εκτίμηση του καλού και του κακού στη ζωή- γραμμένο από τον μεγάλο αυτοκράτορα της Ρώμης Μάρκο Αυρήλιο: «Εγώ όμως, που εννόησα τη φύση του καλού ότι είναι ωραίο, και τη φύση του κακού ότι είναι άσχημο, όπως και τη φύση εκείνου ο οποίος έσφαλε, ότι είναι συγγενής όχι από το ίδιο αίμα ή σπέρμα αλλά από τον ίδιο νου και επειδή μετέχει του θεϊκού μέρους, δεν μπορώ να βλαφτώ από κανέναν τους, διότι κανείς δεν μπορεί να με εμπλέξει στο άσχημο (Των εις εαυτών, Βιβλίο Β΄, α΄).

Τα λόγια του Αυρηλίου παρακινούν το σύγχρονο άνθρωπο, το σημερινό Έλληνα να στρέψει την προσοχή στον εαυτό του και να μην κατασπαταλά στην ενέργεια του σε κατηγορίες και απόδοση ευθυνών σε τρίτους. Αν ο καθένας φρόντιζε τη διάνοιά του, ασκούσε τον εαυτό του σε κρίσεις ωφέλιμες για τον ίδιο και τους συμπολίτες του, το ελληνικό Όλο, η Ελλάδα θα άκμαζε. Το κακό αναπόφευκτα υπάρχει, όπως, γράφει και ο Αυρήλιος, και το συναντάμε κι εμείς καθημερινά. Το ζήτημα είναι να μην παρασυρόμαστε από αυτό και να μη το ¨ανταγωνιζόμαστε¨.

Όλοι εμείς που ζούμε στην Ελλάδα με την ανεξάντλητη ιστορία, το λαμπρό πολιτισμό, με πλήθος μνημείων να μας υπενθυμίζει ποιοι είμαστε, με τη φυσική ομορφιά των τόπων μας, με την έμφυτη χάρη και χαρά του χαρακτήρα μας, γιατί να μην ξαναγαπήσουμε και να ξαναγνωρίσουμε τα στοιχεία μας εκείνα που μπορούν να μας πάνε μπροστά; Γιατί να μην προβάλλουμε τις δυνατότητες μας στην ελληνική κοινωνία και στην Ευρώπη, για τις οποίες κάποτε υπήρξαμε ξακουστοί και παράδειγμα προς μίμηση;

Είναι ωφέλιμο, λοιπόν, πέρα από την επαναδιαπραγμάτευση του μνημονίου να επαναπροσδιορίσουμε τους εαυτούς μας, και τη στάση μας σ αυτή τη νέα και προκλητική πραγματικότητα με εσωτερικό έλεγχο και διάλογο.

Παραφράζοντας ελαφρώς εκείνο που κάποτε έγραψε ο Κικέρωνας ( TD 3.13): «Ας είμαστε πεπεισμένοι γι αυτό:
Μόνο όταν η ελληνική ψυχή θεραπευτεί
μόνο τότε θα τελειώσουν τα βάσανά μας
ως Έλληνες. Επομένως, ας αφεθούμε στα
χέρια της φιλοσοφίας για τη θεραπεία:
θα θεραπευτούμε αν το θελήσουμε».


Σοφία Κακιά
Φιλόλογος, ειδίκευση στην Ιστορία της Φιλοσοφίας
Κιν: 6973 22 41 33, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Συγγραφή Άρθρου

Σοφία Κακιά Ειδίκευση στην Ιστορία της Φιλοσοφίας & την Ειδική Αγωγή

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Άγχος/Φοβίες
Ψυχοσωματικά Συμπτώματα - Όταν η ψυχή νοσεί, το σώμα πονά
  • Παρασκευή, 02 Δεκέμβριος 2016
  • Από: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

Δεν είναι λίγες οι φορές που όλοι μας έχουμε νιώσει δυσφορία, έντονη ενόχληση ή σωματικό πόνο χωρίς να ξέρουμε πού οφείλεται. Εκφράσεις όπως «έχω έναν κόμπο στο στομάχι» ή «η...

Διαταραχές πρόσληψης τροφής
Νευρική Ορθορεξία, Μια αθώα διατροφική συνήθεια ή μια νέα ψυχική διαταραχή
  • Πέμπτη, 01 Δεκέμβριος 2016
  • Από: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

Υγιεινή διατροφή. Την ακούμε και τη διαβάζουμε συνεχώς, ενίοτε προσπαθούμε να την ακολουθήσουμε για να αποκτήσουμε ένα καλίγραμμο σώμα και να βελτιώσουμε την διάθεση ή την...

Προσωπικότητα
Διαταραχές Προσωπικότητας
  • Δευτέρα, 28 Νοέμβριος 2016
  • Από: Ρέα Δουμανα

Οι διαταραχές προσωπικότητας οι οποίες περιλαμβάνονται στον διαγνωστικό οδηγό DSMV (APADSMV, 2013), αποτελούν ένα ξεχωριστό κομμάτι των ψυχικών διαταραχών. Σύμφωνα με τον διαγνωστικό...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Εσύ πόσο συχνά βάζεις τελείες στην καθημερινότητά σου…..;

Οι άνθρωποι συνήθως δρούμε με στόχους και αρχές που αντιπροσωπεύουν τα οράματα, την προσωπική μας στάση και φιλοσοφία ζωής. Αυτό σημαίνει ότι αφουγκραζόμαστε την αίσθηση της ευθύνης που μας αναλογεί σχετικά με τις επιλογές και τις πράξεις μας, γι αυτό και θέτουμε στόχους που μας φέρνουν εγγύτερα στην επιτυχή έκβαση αυτού που αναζητούμε. Τι γίνεται όμως όταν οι ευθύνες ξεπερνούν τα όρια των αντοχών μας κι εμείς κρινόμαστε ως ανεπαρκείς σχετικά με ό, τι επιδιώκουμε;

Φαύλος κύκλος και η δύναμη της αυθυποβολής

Φαύλος κύκλος είναι η διαδικασία κατά την οποία το άτομο επιχειρώντας να επιλύσει κάποιο πρόβλημα έρχεται αντιμέτωπο με ένα νέο πρόβλημα με αποτέλεσμα να οδηγείται σε αδιέξοδο. Ο φαύλος κύκλος συναντάται ευρέως στην καθημερινότητά μας υπονομεύοντας πολλές φορές το περιεχόμενό της. Το φαινόμενο αυτό κυριαρχεί στη νοητική περιοχή και την παραλύει επιδρά καταλυτικά στη νόηση εγκλωβίζοντας και τις εφάμιλλες λειτουργίες της (επιλογή, θέληση, στοχοθέτηση).

Η αξία του μέτρου στη ζωή μας - Η αριστοτελική προσέγγιση

Σύμφωνα με τον Σταγειρίτη φιλόσοφο οι άνθρωποι όταν γεννιούνται δεν φέρουν κάποια ηθική ποιότητα βάση της οποίας να χαρακτηρίζονται ως καλοί ή κακοί.
Διαθέτουν όμως άπειρες «δυνατότητες», η «ενεργοποίηση» των οποίων κατά ελεύθερη επιλογή να καθορίζει τελικά την ηθική τους συμπεριφορά και υπόσταση. Για παράδειγμα, όλοι οι άνθρωποι «έχουν τη δυνατότητα» να οργίζονται.

Επίκτητος: «Δεν είναι τα πράγματα που ταράζουν τους ανθρώπους αλλά η γνώμη που έχουν οι άνθρωποι για τα πράγματα».

Είναι κοινός τόπος ότι ο τρόπος με τον οποίο τακτοποιούμε τα δεδομένα της καθημερινότητας στο νου μας επηρεάζει τη συμπεριφορά και τη στάση μας τόσο απέναντι στον εαυτό μας όσο και στους συνανθρώπους μας. Έχουμε παρατηρήσει ότι άνθρωποι με χαμηλή αυτοπεποίθηση ή με μια εξάρτηση σε αρνητικές και περιοριστικές κρίσεις δοκιμάζονται διαρκώς από ατυχή περιστατικά, τα οποία επαληθεύουν τη φρούδη αντίληψή τους περί μιας «συνομωσίας» που κάνει τη ζωή τους αφόρητη και δυστυχισμένη. 

Νιώσε καλά, ζήσε καλά!

Όλοι περνάμε δυσκολίες στη ζωή. Έρχονται πότε πότε αυτές οι μελαγχολικές, γκρίζες μέρες που αισθανόμαστε το κενό να μας πλακώνει, νιώθουμε ανεπαρκείς, φοβισμένοι, προβληματισμένοι, μετέωροι.  Ας μην ανακυκλώνουμε άλλο όμως το πρόβλημα, ας αποδράσουμε

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.