Ενσυνειδητότητα (mindfulness) σημαίνει να ζούμε συνειδητά, ουσιαστικά, να βιώνουμε την παρούσα στιγμή κάθε φορά, να γνωρίζουμε και να παρατηρούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας.  Να μην μας απορροφά η συναισθηματική ένταση και να μη ζούμε μηχανικά, αυτόματα, χωρίς επίγνωση. 

Η όλη έννοια και πρακτική της ενσυνειδητότητας επηρεάστηκε από τις ανατολικές φιλοσοφίες και τον διαλογισμό, αλλά τελικά ενσωματώθηκε σε δυτικές ψυχοθεραπευτικές μεθόδους και διεύρυνε το πεδίο εφαρμογής τους.  Έτσι εξελίχθηκαν προσεγγίσεις όπως η Γνωσιακή Θεραπεία βασισμένη στην Ενσυνειδητότητα (Mindfulness-Based Cognitive Therapy), αλλά και η Διαλεκτική Συμπεριφορική Θεραπεία (Dialectical Behaviour Therapy), η Θεραπεία Αποδοχής και Δέσμευσης (Acceptance and Commitment Therapy).  Eπηρεάστηκαν και άλλες προσεγγίσεις και τομείς, όπως η Θετική Ψυχολογία και έγιναν έρευνες στη νευροβιολογία – νευροεπιστήμες.

Μπορούμε να εκπαιδευτούμε στην ενσυνειδητότητα εφαρμόζοντας ασκήσεις αναπνοής, σωστή στάση σώματος, αποκτώντας επίγνωση του σώματος και εστιάζοντας την προσοχή μας, προσπερνώντας τις αγχωτικές παρεμβολές από ‘αυτόματες’ σκέψεις, αποδεχόμενοι τη ροή των σκέψεων και της εμπειρίας.  Οι δύο βασικές της αρχές είναι Επίγνωση και Αποδοχή.

Ως αποτέλεσμα χαλαρώνουμε, ενισχύεται η ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης και βελτιώνεται η ετοιμότητα κι η ικανότητα ν’ αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες μας, να εμβαθύνουμε τις γνώσεις μας και να βιώνουμε τι συμβαίνει μέσα μας και γύρω μας την παρούσα στιγμή.  Έτσι αντιμετωπίζουμε με τον καλύτερο τρόπο τα θέματα της ζωής μας, ή τυχόν επείγουσες καταστάσεις που προκύπτουν. 

Στην ενσυνειδητότητα δεν επικρίνουμε και δεν αξιολογούμε τις καταστάσεις σαν καλές ή κακές, σωστές ή λάθος, τις αντιλαμβανόμαστε και τις βιώνουμε όπως είναι.  Εστιάζουμε σε αυτό που υπάρχει, όχι σε αυτό που θα θέλαμε ή που πιστεύουμε πώς θα έπρεπε, ούτε σε κάποιον μελλοντικό στόχο.  Δεν αναλωνόμαστε στη θλίψη ή το θυμό για το παρελθόν, ούτε αγχωνόμαστε για το μέλλον. 

Αυτά είναι πολύ σημαντικά για τη διανοητική μας διαύγεια, την ψυχοσωματική μας υγεία, αλλά και τις σχέσεις μας, αν σκεφτούμε πόσα πολλά χάνουμε λόγω της αδυναμίας μας να συγκεντρωθούμε στην παροντική στιγμή. 

Για παράδειγμα, ξαπλώνουμε να χαλαρώσουμε και το μυαλό μας τρέχει και είναι γεμάτο με χίλιες δυο σκέψεις για προβλήματα, εκκρεμότητες, άγχη, αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα. Ή προσπαθούμε να κάνουμε κάτι που θέλουμε (π.χ. να δημιουργήσουμε κάτι, να γυμναστούμε, να διαβάσουμε) και δεν γίνεται αποτελεσματικά ή το αφήνουμε ανολοκλήρωτο, γιατί παρεμβαίνουν ανεξέλεγκτες σκέψεις ή έντονα συναισθήματα για άλλες καταστάσεις.  Πόσες φορές παίρνουμε αποφάσεις βασισμένοι σε πάγιες συνήθειες κι όχι σ’ αυτό που είναι πραγματικά για το καλό μας;  Πόσες φορές δεν είμαστε ‘εδώ’, αλλά κάπου ‘αλλού’, με αποτέλεσμα ατυχήματα, ασυνέπεια, χάσιμο ευκαιριών κ.ά.;

Άλλοτε πάλι ξυπνάμε μια μέρα και συνειδητοποιούμε ότι η σχέση μας έχει πάρει την κάτω βόλτα, δεν έχουμε ερωτική ζωή και καλή επικοινωνία και δεν μπορούμε καν να περιγράψουμε ξεκάθαρα πώς νιώθουμε και τι βιώνουμε, γιατί για καιρό αναλωνόμασταν σε προστριβές, είχαμε πικρία ή θυμό που συσσωρευόταν και μας απασχολούσε ασυνείδητα, αγχωνόμασταν για πολλά και ξεχνούσαμε να εστιάσουμε στο μέσα μας και το μεταξύ μας.  Ας σκεφτούμε επίσης πόσες φορές ζούμε ανθυγιεινά εκπληρώνοντας μηχανικά κι αγχωτικά υποχρεώσεις, παραμελώντας τον ύπνο ή τη σωστή διατροφή.  Πόσες φορές τρώμε ό,τι βρούμε, κάνουμε απόλυτες δίαιτες ή έχουμε κρίσεις υπερφαγίας, κάνουμε καταχρήσεις, αγνοούμε το βιολογικό μας ρολόι, τα όρια μας, τις ανάγκες μας, τις προειδοποιήσεις που μας στέλνει το σώμα μας.

Η ενσυνειδητότητα δεν είναι βέβαια πανάκεια, ούτε μία τεχνητή νιρβάνα, ούτε απλά κάποιες τεχνικές που εφαρμόζουμε σποραδικά.  Και δεν είναι εύκολη, γιατί συχνά καταφεύγουμε πιο εύκολα στην άρνηση, παρά στην αποδοχή.  Επίσης δεν μπορεί να είναι αποκομμένη από έναν ηθικό τρόπο ζωής και ύπαρξης, χωρίς καταχρήσεις και υπερβολές.  Η αρμονία όμως που νιώθουμε μέσα μας και γύρω μας όταν ζούμε με ενσυνειδητότητα, είναι ένας σημαντικός λόγος να προσπαθήσουμε.

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Μαθήματα Ζωής!

Είναι απόγευμα και μόλις έχω φτάσει στο σπίτι. Eίμαι μέσα στο...

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

5 βασικές αρχές καλής επικοινωνίας στα ζευγάρια
καλή επικοινωνία

Για να μπορέσετε να έχετε μια καλή επικοινωνία με το σύντροφο, αλλά και γενικότερα με οποιονδήποτε άνθρωπο έχετε μια στενή σχέση, χρειάζεται  πρώτα απ’ όλα να εστιάσετε όντως στην επικοινωνία κι όχι κάπου αλλού.  Αυτό πρακτικά σημαίνει να είστε έτοιμοι να εστιάσετε:

Μάθηση και Απόδοση
Μάθηση και Απόδοση

Όταν σπουδάζουμε, ο στόχος μας είναι διπλός:
να αποκτήσουμε γνώσεις και ικανότητες στον τομέα που επιλέξαμε, δηλαδή να μάθουμε και να αξιοποιήσουμε τη μάθηση, δηλαδή όσα μάθαμε να φαίνονται στην απόδοσή μας (είτε στην ακαδημαϊκή μας επίδοση, είτε στη δουλειά μας).

Η Έλξη: το βασικό στοιχείο μιας σχέσης
Έλξη

Γιατί άραγε κάποιοι μας αρέσουν και κάποιοι άλλοι όχι;
Γιατί κάποιους θέλουμε να τους γνωρίσουμε και να σχετιστούμε μαζί τους και με κάποιους άλλους νιώθουμε από ουδέτερα έως άβολα, ή τους αποφεύγουμε;

Οι 4 θέσεις της ζωής
θέσεις της ζωής

Οι θέσεις της ζωής είναι θεμελιώδεις στάσεις – πεποιθήσεις που έχουμε για τον εαυτό μας και τους άλλους.  Ανάλογα με τις πεποιθήσεις αυτές, διαμορφώνεται η συμπεριφορά και οι σχέσεις μας και παίρνουμε αποφάσεις. 

Ο φόβος για την Ανεξαρτησία, η Σταχτοπούτα και ο Πίτερ Παν
φόβος για Ανεξαρτησία

Ο φόβος για την ανεξαρτησία, είναι ο φόβος να στηριχτούμε αποκλειστικά και μόνο στον εαυτό μας και να είμαστε αυτάρκεις. Στην ουσία πρόκειται για φόβο και αποφυγή διάφορων ενήλικων ευθυνών, καθώς και των ισότιμων σχέσεων, ακριβώς επειδή δημιουργούν τέτοιες ευθύνες. 

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.