Οι ραγδαίες αλλαγές στα τεχνολογικά εργαλεία και το διαδίκτυο έχουν κάνει δυνατή την υποστήριξη εκπαίδευσης πέρα από τα παραδοσιακά σύνορα των σχολείων, με τρόπους που συνδέουν τους μαθητές σε ουσιαστικό διάλογο και μάθηση.

Οι δικτυακές μαθησιακές κοινότητες είναι μία πραγματικότητα που μπορεί να μεταμορφώσει σκέψεις και πρακτικές από παραδοσιακά μοντέλα και σύνορα σχολείων, σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα όπου όλοι όσοι συνδέονται με το σύστημα είναι μαθητευόμενοι, των οποίων η θέση μεταβάλλεται από αρχαρίων σε προχωρημένων, όσο αλλάζουν οι εργασίες και οι στόχοι (MCombs, 2001b).

Στα πλαίσια της μαθητοκεντρικής οπτικής, η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσει μαθησιακές κοινότητες που να υποστηρίζουν τη μάθηση, την παρακίνηση των μαθητών και την επιτυχία τους και παράλληλα την ανάγκη των καθηγητών για δια βίου μάθηση (CAPT, 2006).

Η μαθητοκεντρική προσέγγιση μπορεί να υποστηριχθεί από την προχωρημένη τεχνολογία πληροφορίας και επικοινωνιών και ειδικότερα το διαδίκτυο, αρκεί πλούσιο υλικό να είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά και οι εκπαιδευτές να έχουν προχωρημένες κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες (Motsching-Pitrik, 2002). 

Έρευνα έδειξε ότι τα σημαντικότερα κίνητρα των μαθητών για τη συμμετοχή τους σε μαθητοκεντρικά ηλεκτρονικά προγράμματα είναι η εμπειρία θετικού κλίματος, η βελτίωση της επαγγελματικής τους κατάρτισης και η συνεργασία τους με συμμαθητές  και ότι μικρές ομάδες λειτουργούν καλύτερα σε μια τέτοια προσέγγιση. (Motschnig-Pitrik, 2004).

Παράλληλα, οι μαθητές σε ηλεκτρονικό περιβάλλον χρειάζεται να είναι περισσότερο αυτο-παρακινούμενοι και αυτό-κατευθυνόμενοι απ? ότι στο παραδοσιακό περιβάλλον μάθησης, και να μπορούν να προσαρμόζουν τις μαθησιακές στρατηγικές τους στο περιβάλλον αυτό (Rogoza, 2005).


Ο ρόλος του εκπαιδευτή στη μαθητοκεντρική εκπαίδευση είναι περισσότερο του διευκολυντή ή του μέντορα, που ενθαρρύνεται να χρησιμοποιήσει στρατηγικές που θα οδηγήσουν σε υψηλή διαδραστικότητα, επικοινωνία, συμμετοχή και ανάδραση (Jenkins, 1999).
Επιπρόσθετα, ο διευκολυντής στην από απόσταση εκπαίδευση, πρέπει να παρέχει στους μαθητές πολλαπλές πηγές μάθησης, να τους ενεργοποιεί, να θέτει σωστές ερωτήσεις, να τους ενθαρρύνει να χρησιμοποιούν διαλογικά την τεχνολογία ώστε να γίνουν οι ίδιοι πλοηγοί της γνώσης τους, να διευκολύνει τις συζητήσεις και να δρα σύμφωνα με το συναίσθημα και τη σκέψη της ομάδας σε κάθε κατάσταση (Motschnig-Pitrik & Holzinger, 2002).


Έρευνες έδειξαν ότι η παρακίνηση των μαθητών στη μαθητοκεντρική από απόσταση εκπαίδευση αυξάνεται σημαντικά όταν οι διευκολυντές θεωρούνται υψηλού βαθμού αυθεντικοί, με υψηλή αποδοχή και κατανόηση (Dernt & Motschnig-Pitrik, 2004; 2005).


Οι αποδεδειγμένες ερευνητικά μαθητοκεντρικές ψυχολογικές αρχές της American Psychological Association (APA, 1997b), θεωρούνται βασικές για τη διαμόρφωση μεθόδων και πρακτικών για την παροχή εκπαίδευσης, και εστιάζουν σε τέσσερις κύριους τομείς βασικούς για τη μάθηση:

(1) Γνωστικούς και Μεταγνωστικούς παράγοντες,

(2) Συναισθηματικούς και παράγοντες Παρακίνησης,

(3) Αναπτυξιακούς και Κοινωνικούς παράγοντες και

(4) Ατομικές διαφορές.

Οι αρχές παρέχουν μία γνωστική βάση για την κατανόηση της μάθησης και της παρακίνησης σαν φυσικές διαδικασίες που συμβαίνουν όταν οι συνθήκες και το πλαίσιο της μάθησης υποστηρίζουν τις ατομικές μαθησιακές ανάγκες, δυνατότητες, εμπειρίες και ενδιαφέροντα (McCombs & Vakili, 2005).

Όταν οι διδάσκοντες και οι πρακτικές τους λειτουργούν έχοντας κατανοήσει τη γνωστική βάση των αρχών, τότε

(1) συμπεριλαμβάνουν τους μαθητές σε αποφάσεις για το πώς και τι να μάθουν και πώς να αξιολογηθούν

(2) δίνουν αξία σε κάθε ξεχωριστή οπτική,

(3) σέβονται τις ατομικές διαφορές στο υπόβαθρο, τα ενδιαφέροντα, τις ικανότητες και τις εμπειρίες των μαθητών και

(4) συμπεριφέρονται στους μαθητές σαν συν-δημιουργούς και συνεργάτες στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία (MCombs, 2001b).

 

Απόσπασμα από παρουσίαση στο συνέδριο ICODL 23-25 Νοεμβρίου 2007, Αθήνα
Η υποστήριξη της μαθητοκεντρικής από απόσταση εκπαίδευσης με τη χρήση ενός εργαλείου αναγνώρισης τύπων μάθησης
Supporting Learner-Centered Distance Education with the use of a learning styles inventory

Μαρία Κυπριανίδου, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Υποψ. Διδάκτωρ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σταύρος Δημητριάδης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Λέκτορας, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ανδρέας Πομπόρτσης, Τμήμα Πληροφορικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Καθηγητής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Γεώργιος Καρατάσιος, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας,
Διευθυντής, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

 

Συγγραφή Άρθρου

Νίκος Μεταξάς
Συνεργάτης του E-Psychology.gr - Μετάφραση, απόδοση ξενόγλωσσων άρθρων.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Μεγάλη έρευνα της ΠΟΕΔΗΝ για την κατάσταση στη Ψυχική Υγεία
ψυχιατρεία

Την ουσιαστική κατάρρευση των δομών ψυχικής υγείας καταγγέλλει η ΠΟΕΔΗΝ δημοσιοποιώντας στοιχεία από μεγάλη της έρευνα σε όλες τις δομές αλλά παραθέτοντας και νούμερα για την αύξηση των περιστατικών στα χρόνια της κρίσης. Η έρευνα, δείχνει σοβαρές ελλείψεις και αποδιοργάνωση σε ψυχιατρικές δομές, απερίγραπτες συνθήκες νοσηλείας, καθηλωμένους ασθενείς, διακίνηση ναρκωτικών, ξυλοδαρμούς.

H Colour Youth απαντά στην Παιδοψυχιατρική Εταιρία για την ταυτότητα φύλου
Colour Youth

Η ανοιχτή επιστολή της Παιδοψυχιατρικής Εταιρίας Ελλάδος - Ένωσης Ψυχιάτρων Παιδιών και Εφήβων (Π.Ε.Ε.-ΕΝΩ.ΨΥ.Π.Ε.) σχετικά με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης για την ταυτότητα φύλου, επέφερε την αντίδραση της Colour Youth.

Επιστολή από την Παιδοψυχιατρική Εταιρεία: Γιατί δεν πρέπει να γίνεται αλλαγή φύλου στα 15
Παιδοψυχιατρική Εταιρεία

Την πλήρη διαφωνία της με το νομοσχέδιο για την νομική κατοχύρωση της ταυτότητας φύλου από τα 15 έτη διατυπώνει με επιστολή της προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης Σταύρο Κοντονή και τον Υπουργό Υγείας Ανδρέα Ξανθό, η Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος.

Παρουσίαση κατάστασης χρήσης ναρκωτικών σε Ελλάδα και Ευρώπη
ημερίδα ναρκωτικών

Την Τρίτη 6 Ιουνίου, στο Υπουργείο Υγείας πραγματοποιήθηκε η ετήσια παρουσίαση των Εκθέσεων για την κατάσταση της χρήσης ναρκωτικών στην Ευρώπη και την Ελλάδα, από την Εθνική Συντονίστρια κατά των Ναρκωτικών Δρ Τέτα Παπουτσοπούλου και την Επιστημονικά Υπεύθυνη του Εθνικού Παρατηρητηρίου για τα ναρκωτικά Ε.Κ.ΤΕ.Π.Ν. κυρία Μανίνα Τερζίδου.

Σε λειτουργία η τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης αστυνομικών

Παρουσιάστηκε εχθές (22 Μαρτίου) η τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης, συμβουλευτικής και ενημέρωσης του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας. Η γραμμή θα λειτουργεί καθημερινά, 24 ώρες.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.