Κάποιες φορές στην ζωή σας μπορεί να έχετε κακή διάθεση ή μειωμένη όρεξη. Άλλες φορές μπορεί να αισθάνεστε λύπη και άλλες χαρά- είναι όλα μέρος της ζωής και αισθήματα που έρχονται και φεύγουν.

Αλλά εάν η διάθεσή σας στέκεται εμπόδιο στις καθημερινές σας δραστηριότητες, σας κάνει μη λειτουργικούς ή εάν φαίνεστε συναισθηματικά «κολλημένοι», μπορεί να έχετε κατάθλιψη ή διαταραχή μετατραυματικού στρες (PTSD).

Τόσο η κατάθλιψη όσο και το PTSD μπορούν να επηρεάσουν τη διάθεση, τα ενδιαφέροντα, τα επίπεδα ενέργειας και τα συναισθήματά σας. Ωστόσο, τα αίτια συνήθως διαφέρουν. Βέβαια είναι δυνατόν να υπάρχουν και οι δύο αυτές καταστάσεις ταυτόχρονα. Στην πραγματικότητα, η ύπαρξη PTSD αυξάνει τις πιθανότητες να εμφανίσετε κατάθλιψη , αλλά και το αντίστροφο.

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΜΕΤΑΤΡΑΥΜΑΤΙΚΟΥ ΣΤΡΕΣ (PTSD)

Η διαταραχή μετατραυματικού στρες (PTSD) είναι μια διαταραχή που σχετίζεται με το τραύμα και στρεσογόνους παράγοντες που μπορούν να αναπτυχθούν μετά από ένα τραυματικό ή αγχωτικό γεγονός.

Αυτό μπορεί να συμβεί αφού παρακολουθήσετε ή αφού βιώσετε ένα ανησυχητικό / τραυματικό γεγονός, συμπεριλαμβανομένης της σωματικής ή σεξουαλικής επίθεσης, της έκθεσης σε πραγματικό ή επαπειλούμενο θάνατο, βαρύ τραυματισμού, φυσικής καταστροφής, πολέμου, ατυχημάτων και ενδοοικογενειακής βίας.

Τα συμπτώματα του PTSD συνήθως δεν εμφανίζονται αμέσως μετά το συμβάν. Αντίθετα, μπορεί να εμφανιστούν αρκετές εβδομάδες ή μήνες αργότερα, αφού πιθανώς επουλωθούν τυχόν σωματικές ουλές.

ΣΥΝΗΘΗ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ PTSD

Επαναβιώσεις/ flashbacks.

Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει αναδρομές στο παρελθόν ή ενοχλητικές αναμνήσεις σχετικά με το συμβάν, εφιάλτες και ανεπιθύμητες αναμνήσεις.

Επίμονη αποφυγή των ερεθισμάτων.

Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Άσκηση της Ψυχοθεραπείας
Κύκλος Σεμιναρίων για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας | Γενική είσοδος: 35 ευρώ

Θεματικές Ενότητες: Διπλές σχέσεις θεραπευτή – θεραπευόμενου | Ψυχική ανθεκτικότητα του θεραπευτή | Υπέρβαση – παραβίαση ορίων στην ψυχοθεραπευτική σχέση | Ειδικές προκλήσεις στην ψυχοθεραπεία | Ζητήματα ηθικής και δεοντολογίας | Διαχείριση εξω-θεραπευτικών πληροφοριών | Διατήρηση και άρση του απορρήτου

Μπορεί να προσπαθήσετε να αποφύγετε να μιλήσετε ή να σκεφτείτε πράγματα σχετικά με το γεγονός. Για να το κάνετε αυτό, μπορεί να αποφεύγετε άτομα, μέρη ή γεγονότα που σας θυμίζουν τον στρεσογόνο παράγοντα.

Αλλαγές διάθεσης και αρνητικές σκέψεις.

Οι διαθέσεις αλλάζουν τακτικά, αλλά εάν έχετε PTSD, μπορεί να αισθάνεστε συχνά πεσμένοι, μουδιασμένοι και απελπισμένοι. Μπορεί επίσης να είστε σκληροί με τον εαυτό σας, με μεγάλη ενοχή ή απέχθεια γι αυτόν. Μπορεί επίσης να αισθάνεστε αποκομμένοι από άλλους ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένων των φίλων και της οικογένειας. Αυτό μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα του PTSD.

Αλλαγές σε συμπεριφορές και αντιδράσεις.

Το PTSD μπορεί να προκαλέσει ασυνήθιστες συναισθηματικές εκρήξεις, όπως το να ξαφνιάζεστε εύκολα ή να φοβάστε, να θυμώνετε ή να είστε ευερέθιστοι . Μπορεί επίσης να κάνει τους ανθρώπους να ενεργούν με τρόπους που είναι αυτοκαταστροφικοί. Αυτό περιλαμβάνει υπερβολική ταχύτητα, χρήση ναρκωτικών ή υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ.

Τι να ΜΗΝ περιμένω από την ψυχοθεραπεία μου;
3ωρο Online βιωματικό εργαστήριο του PSYCHOLOGY.GR

Θεματικές Ενότητες: Τι είναι για μένα η ψυχοθεραπεία, τι περιμένω από αυτήν τη διαδικασία; | Τι περιμένω από τον ψυχοθεραπευτή μου; | Ποια είναι τα όριά της ψυχοθεραπείας; | Πώς αντιλαμβάνομαι αν με ωφελεί ή αν τη χρησιμοποιώ ως άλλοθι για να μένω στην ουσία στάσιμος;

Το PTSD μπορεί να διαγνωστεί από τον πάροχο πρωτοβάθμιας περίθαλψης ή από έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας. Ο πάροχος πρωτοβάθμιας περίθαλψης θα ξεκινήσει με μια φυσική εξέταση για να βεβαιωθεί ότι τα συμπτώματά σας δεν προκαλούνται από κάποια σωματική ασθένεια.

Μόλις αποκλειστεί κάποιο σωματικό πρόβλημα, μπορεί να σας παραπέμψει σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας για περαιτέρω αξιολόγηση. Ο γιατρός σας μπορεί να διαγνώσει PTSD εάν έχετε εμφανίσει συμπτώματα της διαταραχής για περισσότερες από τέσσερις εβδομάδες και δυσκολεύεστε να ολοκληρώσετε τις καθημερινές σας εργασίες λόγω της αγωνίας και των συναισθημάτων σας.

ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ

Η κατάθλιψη είναι μια χρόνια διαταραχή της διάθεσης. Χαρακτηρίζεται κυρίως από παρατεταμένης διάρκειας συναισθήματα έντονης θλίψης, μελαγχολίας και απογοήτευσης. Πράγματι, η κατάθλιψη μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο τόσο στην υγεία όσο και στην ευημερία σας.

Ο γιατρός σας μπορεί να διαγνώσει κατάθλιψη εάν έχετε πέντε ή περισσότερα από τα παρακάτω συμπτώματα για τουλάχιστον δύο συνεχόμενες εβδομάδες.

ΣΥΝΗΘΗ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗΣ

• Αίσθημα θλίψης ή απελπισίας
  • Αίσθημα κούρασης ή έλλειψη ενέργειας
  • Μειωμένη όρεξη ή υπερφαγία
  • Αυπνία ή υπερυπνία σχεδόν καθημερινά
  • Δεν απολαμβάνετε καμία ευχαρίστηση από δραστηριότητες που κάποτε ήταν ευχάριστες
  • Δυσκολεύεστε να επικεντρωθείτε και να λάβετε αποφάσεις
  • Βιώνετε συναισθήματα αναξιότητας
  • Σκέπτεστε συχνά την αυτοκτονία ή τον θάνατο

Όπως και με το PTSD, ο γιατρός σας πιθανότατα θα είναι σε θέση να σας διαγνώσει μετά από φυσική εξέταση και εξέταση ψυχικής υγείας για να αποκλείσει οποιαδήποτε άλλη πιθανή αιτία.

Είναι πιθανό να έχετε PTSD και κατάθλιψη ταυτόχρονα; Η απάντηση είναι ναι. Συχνά μπερδεύονται το ένα με το άλλο λόγω παρόμοιων συμπτωμάτων.

Το PTSD και η κατάθλιψη μπορεί να μοιράζονται αυτά τα συμπτώματα:

• Δυσκολία στον ύπνο ή υπερβολικό ύπνο
  • Συναισθηματικές εκρήξεις, συμπεριλαμβανομένου θυμού ή επιθετικότητας
  • Απώλεια ενδιαφέροντος για δραστηριότητες

Η αποκρυπτογράφηση μεταξύ μοναδικών συμπτωμάτων μπορεί να βοηθήσει εσάς και τον γιατρό σας να βρείτε τη σωστή θεραπεία.

Για παράδειγμα, τα άτομα με PTSD μπορεί να έχουν μεγαλύτερο άγχος γύρω από συγκεκριμένα άτομα, μέρη ή πράγματα. Αυτό είναι πιθανότατα το αποτέλεσμα του τραυματικού γεγονότος.

Η κατάθλιψη, από την άλλη πλευρά, μπορεί να μην σχετίζεται με κανένα θέμα ή γεγονός που μπορεί να εντοπιστεί. Ναι, τα γεγονότα της ζωής μπορούν να επιδεινώσουν την κατάθλιψη, αλλά η κατάθλιψη συχνά εμφανίζεται και επιδεινώνεται ανεξάρτητα από οποιαδήποτε γεγονότα της ζωής.

Έρευνες δείχνουν ότι σχεδόν οι μισοί από τους ανθρώπους που έχουν ή είχαν PTSD εμφανίζουν κατάθλιψη.

Επιπλέον, τα άτομα που είχαν PTSD κάποια στιγμή στη ζωή τους έχουν τρεις έως πέντε φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν κατάθλιψη από τα άτομα που δεν εμφάνισαν PTSD.

Τα άτομα που έχουν κατάθλιψη ή καταθλιπτική διαταραχή είναι επίσης πιο πιθανό να έχουν συμπτώματα αγχώδους διαταραχής

Τέλος και με τις δύο καταστάσεις, είναι σημαντικό να αναζητήσετε θεραπεία το συντομότερο δυνατό. Το να αφήσετε οποιαδήποτε πάθηση να παραμείνει - και πιθανώς να επιδεινωθεί - για μήνες ή και χρόνια μπορεί να βλάψει τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική σας υγεία.

Αγνή Γεωργία Κατσαρού

agni georgia katsarouΨυχολόγος.
Εκπαιδευόμενη στη Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία, Εθελόντρια σε Μονάδα Απεξάρτησης.