εξάρτηση σε διαδίκτυο

"Θέλω να σας ενημερώσω ότι αισθάνομαι χάλια. Υπομονή άλλη δεν έχω. Με έχετε τσακίσει. Δεν ξέρω τι κακό έχω κάνει και κανείς πια δεν ασχολείται με μένα. Τουλάχιστον με πάρα πολλούς από εσάς  είχα μια επικοινωνία. Ο καθένας ασχολείται μόνο με τον εαυτό του πια; Τι να πω ; Σας ευχαριστώ πολύ".

Το κείμενο αυτό, αναρτήθηκε στον "τοίχο" ενός χρήστη του facebook. Στην πρώτη ανάγνωση δύσκολα καταλαβαίνεις τι εννοεί. Υποθέτεις ότι ένα άνθρωπος γράφει κάτι δικό του, κάτι που του συνέβη ίσως, κάποιο γεγονός που θα το κατανοήσουν άνθρωποι που τον γνωρίζουν. Όμως έρχονται τα σχόλια στην ανάρτηση αυτή και σε καθηλώνουν. Όλες οι απαντήσεις είναι του τύπου "μη μασάς φίλη, τα like θα σου ξανάρθουν όπως παλιά", "συγνώμη γλυκιά μου, αλλά με τόσες δουλειές και οικογενειακά προβλήματα ούτε που πρόλαβα τόσες μέρες όχι μόνο να σου σχολιάσω κάτι αλλά ούτε και ένα like να σου κάνω και αισθάνομαι ενοχές ήδη", "ξεκουράσου λίγο γλυκό μου κορίτσι, άστο λίγο το facebook, γιατί έχει τόσο σημασία για σένα;".

Ο άνθρωπος αυτός, ξέσπασε μέσα από τον τοίχο του γιατί τον παραμέλησαν οι διαδικτυακοί του φίλοι, οι οποίοι δεν αφήνουν ούτε πια το ηλεκτρονικό τους  ίχνος στην σελίδα του. Μια ανάρτηση με τη μορφή κραυγής ενός συνανθρώπου μας που αδυνατεί ακόμη και διαδικτυακά να σχετισθεί. Το ξέρεις ότι συμβαίνει, αλλά το να το βλέπεις ιδίοις όμμασι είναι σοκαριστικό

Αναρωτιέσαι, από πότε ο άνθρωπος αυτός έχει να πιει έναν καφέ με έναν άλλο άνθρωπο; 'Ένα ποτό με φίλους;  Πότε μίλησε τελευταία φορά στο τηλέφωνο με έναν δικό του και εάν έχει έστω και έναν αληθινό άνθρωπο να βρεθεί μαζί του και να επικοινωνήσει πραγματικά. Αναρωτιέσαι επίσης εάν ζητάει την επικοινωνία με τον έξω κόσμο ή έχει καθηλωθεί στο γραφείο του και μετράει like ικανοποιώντας έτσι το αίσθημα του σχετίζεσαι. 

Η εξάρτηση από το διαδίκτυο αγγίζει καθημερινά όλο και περισσότερους ανθρώπους ιδίως νεαρής ηλικίας, που μπορούν να αφομοιώνουν καλύτερα την τεχνολογία και να την χρησιμοποιούν. Είναι όμως η εξάρτηση αυτή επαρκής δικαιολογία για την αποξένωση των ανθρώπων;  Είναι μια εξήγηση στο ερώτημα "γιατί επιλέγω να μείνω σπίτι μου αντί να βγω με φίλους;" Πόσο μεγάλη πληρότητα στο σχετίζεσθαι μπορεί να σου δώσει η καθημερινή σου επαφή με ανθρώπους μέσω του facebook  ώστε να μην αισθάνεσαι την ανάγκη να βγεις έξω από το σπίτι σου, να μην επιδιώκεις να σχετιστείς αληθινά; Μάλλον η απάντηση σε τέτοια ερωτήματα είναι προφανής και η ψευδο-πληρότητα στο σχετίζεσθαι που σου δίνει το διαδίκτυο είναι τεράστια. 

Μήπως το αντίδοτο στο facebook και την εικονική ζωή  που προσφέρει είναι να σταματήσουν τα like και τα σχόλια; Ίσως είναι και ένας τρόπος αφύπνισης και πάλι, ένας τρόπος να αναζητήσει αυτή η κοπέλα την  ζωή που έχασε καθηλωμένη στο διαδίκτυο.  Το να σταματήσεις να εκθέτεις τον εαυτό σου και να δημοσιοποιείς την καθημερινότητά σου, τα ταξίδια σου, τι σκέψεις σου μέσω του facebook, είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να τα μοιραστείς σε έναν καφέ, ή σε ένα ταβερνάκι με φίλους;     

Ή μήπως στην νέα εποχή της τεχνολογίας και των εφαρμογών είναι πια δύσκολη η επιστροφή στην προ facebook εποχή; Η ιστορία θα δείξει, όπως πάντα δείχνει, τι είναι μόδα και πέρασε ή τι είναι αρρώστια και έμεινε.

Συγγραφή Άρθρου

Δημήτρης Παπαδημητρίου
Κοινωνιολόγος - MSc στην ανακουφιστική χρονίως πασχόντων.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Αληθινή φιλία

Η φιλία είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία στη ζωή ενός...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Παιδιά στα ΜΜΕ
Παιδιά στα ΜΜΕ

Τα παιδιά είναι κατά κανόνα, αυτή η κατηγορία του πληθυσμού που άλλοι ονομάζουν "ιδιαίτερη" και άλλοι "ευαίσθητη" κατηγορία.  Είναι αυτοί οι συνάνθρωποί μας που χρειάζονται μέχρι την ενηλικίωσή τους, την υποστήριξη από γονείς, εκπαιδευτικούς, νόμους. Συνήθως οι γονείς αποφεύγουν να δημοσιεύουν φωτογραφίες των παιδιών τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι λένε μεγάλη η έκθεση.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.