Ώρα για ύπνο

Ένα ξεκούραστο παιδί είναι πιο ευτυχισμένο και συμπεριφέρεται με σωστό τρόπο τις περισσότερες ώρες της μέρας. Οι έρευνες έδειξαν ότι τα παιδιά και οι έφηβοι που  κοιμούνται σε ικανοποιητικό βαθμό, χαμογελούν περισσότερο, διαφωνούν και τσακώνονται λιγότερο, δέχονται τα όρια και τους κανόνες, συγκεντρώνονται καλύτερα στο σχολείο και στις εργασίες τους και διαπληκτίζονται λιγότερο με τα αδέρφια τους.

Πολλοί γονείς όμως πιστεύουν ότι η ώρα του ύπνου κάθε άλλο παρά χαλαρωτική είναι, αφού μετατρέπεται σε αρένα πάλης με κλάματα και παράπονα, με το να σηκώνεται το παιδί συνεχώς από το κρεβάτι του ή να φωνάζει συνεχώς στους γονείς του να πάνε κοντά του. Αυτό είναι εξουθενωτικό και ψυχοφθόρο τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς.

Ύπνος και παιδιά: Πρακτικές συμβουλές για γονείς

Εάν βλέπετε τον εαυτό σας στις πιο πάνω συνθήκες τότε οι ακόλουθες στρατηγικές θα σας φανούν πολύ χρήσιμες και αποδοτικές.

1) Γίνετε ενωμένο μέτωπο με τον σύντροφο σας για τα όρια και τους κανόνες που πρέπει να βάλετε στα παιδιά σας για την ώρα του ύπνου:

  • Καταρχήν ορίστε μαζί με τον σύντροφο σας ποια ώρα είναι η κατάλληλη για το παιδί σας να πάει για ύπνο και τηρείστε το αυστηρά. Θυμηθείτε πως εσείς είστε το άτομο που θα επιβάλλετε τους κανόνες στο παιδί σας και όχι αυτό. Ίσως νιώσετε οι χειρότεροι γονείς του κόσμου ή ίσως σας αποκαλέσει έτσι το παιδί σας, αλλά μην ενδώσετε. Τα δύο συνηθισμένα πράγματα που συμβαίνουν σε αυτή τη περίπτωση είναι είτε το παιδί να κοιμάται πιο αργά, είτε να ξυπνάει πιο νωρίς. Δείξτε υπομονή μιας και ο εγκέφαλος χρειάζεται κάποιο χρονικό περιθώριο για να προσαρμοστεί στη νέα συνθήκη ύπνου.
  • Τα μεγαλύτερα παιδιά επιτρέπεται να διαβάσουν ή να ζωγραφίσουν στο κρεβάτι τους μέχρι να κουραστούν αλλά όταν έρθει η ώρα για να πάνε στο κρεβάτι τους, αυτό τηρείται αναντίρρητα.
  • Τα βράδια που δεν έχει σχολείο την επόμενη ημέρα μπορείτε να είστε πιο ευέλικτοι με επιπρόσθετη μισή ώρα για τα μικρά παιδιά και με μία ώρα περισσότερο για τους έφηβους.
  • Το παιδί πρέπει είναι έτοιμο από πριν για τον ύπνο του και να μην καθυστερεί. Ξεκινήστε πιο νωρίς τη ρουτίνα του μπάνιου, το πλύσιμο των δοντιών, το φόρεμα των πιτζαμών κτλ.
  • Μην επιτρέπετε στο παιδί να φάει κάποιο σνακ ή ακόμη και να πιεί γάλα πριν πάει για ύπνο. Είναι πιο εύκολο να κοιμηθεί και να παραμείνει κοιμισμένο μέχρι το επόμενο πρωί εάν το φαγητό που έφαγε πριν έχει ήδη διασπαστεί.
  • Εάν το παιδί κρατάει ένα αντικείμενο για να κοιμηθεί όπως αρκουδάκι ή κουβερτούλα, βεβαιωθείτε ότι το αντικείμενο αυτό παραμένει στο κρεβάτι και ότι δεν το μεταφέρει κάπου αλλού μέσα στο σπίτι. Με αυτό τον τρόπο το κρεβάτι γίνεται πιο ελκυστικό.

2) Προετοιμάστε το περιβάλλον του παιδιού ώστε να μπορεί να κοιμηθεί πιο εύκολα:

  • Κρατήστε χαμηλά τα φώτα κατά τη διάρκεια της ρουτίνας προετοιμασίας για ύπνο (π.χ. όταν πλένει τα δόντια του και όταν του διαβάζετε μια ιστορία).
  • Κλείστε τον υπολογιστή, τη τηλεόραση και το ραδιόφωνο όταν το παιδί πάει για ύπνο, το βοηθάει να χαλαρώσει και να ηρεμήσει.

3) Προγραμματίστε τη μέρα σας με ρεαλιστικό τρόπο αφήνοντας αρκετό χρόνο στο να προετοιμαστεί το παιδί για ύπνο χωρίς βιασύνη.

4) Αφιερώστε χρόνο στο παιδί σας κατά τη διάρκεια της μέρας και εξηγείστε του τους νέους κανόνες για την προετοιμασία του ύπνου. Αυτό θα το βοηθήσει να γίνει πιο συνεργάσιμο στην διαδικασία του ύπνου το βράδυ.

5) Επαινέστε το κάθε φορά που συνεργάζεται και πηγαίνει για ύπνο χωρίς προβλήματα και διαμαρτυρίες.

6) Χρησιμοποιείστε τις ανταμοιβές ως ένα μέσο να βοηθήσετε το παιδί σας να συνεργαστεί στη διαδικασία του ύπνου. Φτιάξτε ένα σχεδιάγραμμα με αστεράκια για την συνεργατική διάθεση που επιδεικνύει όταν ετοιμάζεται για ύπνο.

Στρατηγικές για συγκεκριμένα προβλήματα στη ρουτίνα του ύπνου:

Εάν το παιδί δεν μένει στο κρεβάτι του για να κοιμηθεί μπορείτε να του πείτε ότι θα πρέπει να μείνει στο κρεβάτι του χωρίς να χρειάζεται να κοιμηθεί, αλλά να έχει κλειστά τα μάτια και να σκεφτεί ότι θέλει. Εντούτοις δεν θα πρέπει να καθοδηγήσετε την σκέψη του λέγοντας του το τι να σκεφτεί. Σύντομα θα αποκοιμηθεί χωρίς να το καταλάβει.

Εάν μένετε με το παιδί σας στο δωμάτιο του μέχρι να αποκοιμηθεί, τότε θα γίνει εξαρτημένο από την παρουσία σας. Ξεκινήστε με το να κάθεστε σε μια καρέκλα δίπλα από το κρεβάτι του και όχι πάνω στο κρεβάτι του. Κάθε μέρα μετακινείστε λίγο λίγο τη καρέκλα σας προς τη πόρτα μέχρι να μπορεί να κοιμηθεί χωρίς να σας βλέπει. Επαινέστε το για την προσπάθεια και την πρόοδο του. Αυτό θα του δώσει το έναυσμα να προσπαθήσει περισσότερο.  

Εάν το παιδί σας κλαίει ή σας φωνάζει όταν τα φώτα σβήσουν, κάντε πολλές συζητήσεις  κατά τη διάρκεια της μέρας, ζητώντας του να θυμηθεί ποιοι είναι οι κανόνες και τι πρέπει να κάνει όταν δεν θέλει να κοιμηθεί ( να παραμείνει στο κρεβάτι του με κλειστά τα μάτια και να σκεφτεί οτιδήποτε θέλει). Μπορείτε να βάλετε κανόνα ότι θα το βλέπετε συχνά από τη πόρτα χωρίς να μπαίνετε στο δωμάτιο του. Αφού πείτε καληνύχτα, περιμένετε 5 λεπτά και πηγαίνετέ στην πόρτα να το δείτε για ένα λεπτό και επαινέστε το που παραμένει στο κρεβάτι του χωρίς να κλαίει ή να φωνάζει. Φύγετε από το δωμάτιο, και επιστρέψτε στα 10 λεπτά με τον ίδιο τρόπο. Συνεχίστε μεγαλώνοντας σταδιακά τον χρόνο που πάτε στο δωμάτιο του.

Εάν το παιδί σηκώνεται από το κρεβάτι του όταν τα φώτα σβήσουν, κάντε πάλι εποικοδομητικές συζητήσεις την μέρα για το κανόνα να μένει στο κρεβάτι του και εάν συνεχίσει να σηκώνεται πρέπει να ακολουθήσετε πιστά τον κανόνα με τον σύντροφο σας: Πάρτε το από το χέρι και πηγαίνετε το πίσω στο κρεβάτι του χωρίς να το δείτε ή να του μιλήσετε. Ίσως χρειαστεί να το κάνετε πολλές φορές την νύχτα αλλά σε μια με δύο εβδομάδες τα αποτελέσματα θα σας εντυπωσιάσουν. Ουσιαστικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου αυτού είναι να είστε συνεπής και κάθε φορά να το πηγαίνετε πίσω στο κρεβάτι του χωρίς εξαιρέσεις.  

Με τις πιο πάνω στρατηγικές τόσο εσείς όσο και τα παιδιά σας θα απολαμβάνεται τη ρουτίνα του ύπνου. Ένας ήρεμος ύπνος προμηνύει μια ήρεμη και ειρηνική ημέρα.

Επενδύστε χρόνο και συνεργαστείτε με το παιδί σας για την ποιότητα του ύπνου του. Γιατί αυτό θα ανταμείψει τόσο εσάς που θα νιώθετε πιο ξεκούραστοι όσο και το παιδί σας που θα μετατραπεί σε ένα πειθαρχημένο και υγιές παιδί.  

Συγγραφή Άρθρου

Βαλεντίνα Θεοδώρου
Συνεργάτης - Αρθογράφος της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr
Σχολική Ψυχολόγος
Email Επικοινωνίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Οι σχέσεις μεταξύ αδερφιών. Μειώνοντας τους καυγάδες και βοηθώντας τα παιδιά να είναι συμφιλιωμένα.
καυγάδες αδέλφια

Καθημερινά ίσως να έρχεστε αντιμέτωποι με συχνούς καβγάδες και διαπληκτισμούς μεταξύ των παιδιών σας. Οι καβγάδες αυτοί αφορούν ένα πολύ σημαντικό θέμα αν και τις περισσότερες φορές δεν χρειάζεται να υπάρχει κάποιος ουσιαστικός λόγος για να «πιαστούν στα χέρια».

Το παιδί μου δεν τρώει ικανοποιητικά. Να ανησυχήσω;
άρνηση φαγητού

Μια από τις συνηθέστερες και πιο έντονες ανησυχίες των γονέων είναι η σωματική ανάπτυξη και υγεία των παιδιών τους, την οποία παρατηρούν και εξετάζουν ανάλογα με τη ποσότητα και ποιότητα του φαγητού που αυτά τρώνε. Συνήθως, όμως αυτό μπορεί να γίνει μια καλοβαλμένη παγίδα την οποία οι ίδιοι οι γονείς θέτουν στον εαυτό τους.

Οι αυταρχικοί γονείς και η ανάπτυξη των παιδιών
αυταρχικοί γονείς

Οι γονείς θεωρούνται ως οι πολύτιμοι λίθοι που θα διαμορφώσουν τη προσωπικότητα των παιδιών, τα οποία θα κυριαρχήσουν και θα επιδράσουν στο κόσμο. Ανάλογα με το πώς οι γονείς συμπεριφέρονται προς τα παιδιά τους, ποιες αξίες ενστερνίζονται και αφήνουν ως περιουσία στους νέους καθώς και οι απόψεις και οι αντιλήψεις που τους διακατέχουν για όλους τους τομείς της ανθρώπινης ζωής, συμβάλλουν στην συναισθηματική, γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

Πώς να πειθαρχήσετε τα παιδιά σας μέσω του περιγραφικού επαίνου
περιγραφικός επαίνος

Η συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών είναι ένα βαρύ και δύσκολο στοίχημα για τους γονείς. Μέσα σε μια δυσβάσταχτη και γεμάτη απαιτήσεις καθημερινότητα, οι γονείς καλούνται να πειθαρχήσουν και να μεταδώσουν διάφορες αξίες στα παιδιά τους. Αυτό συνήθως τους καταβάλλει, δημιουργώντας αισθήματα ανεπάρκειας αποκαλώντας τους εαυτούς τους ως «κακούς γονείς».

Επιλεκτική αλαλία
Επιλεκτική αλαλία

Η επιλεκτική αλαλία θεωρείται από τον επιστημονικό κόσμο της ψυχικής υγείας ως μια κατεξοχήν παιδική διαταραχή που δεν συναντάται σε ευρεία κλίμακα. Η διαταραχή αυτή πρωτο-προσδιορίστηκε το 1877 από τον Adolf Kussmaul ο οποίος την ονόμασε «εθελοντική αφασία», περιγράφοντας κάποια άτομα τα οποία δεν μιλούσαν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις παρόλο που είχαν την ικανότητα να το κάνουν.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.