Τόποι της ψυχής και της ψυχιατρικής

Συνέδριο

Η Ελληνική Εταιρεία Φαινομενολογικής-Υπαρξιακής Ανάλυσης και Ψυχοθεραπείας (Hellenic Society of Daseinsanalysis) και το Θεραπευτήριο Ν. Σπινάρη συνδιοργανώνουν μια συνάντηση - συζήτηση για τους τόπους της ψυχής και της ψυχιατρικής.

Τόπος, Κοζάνη
16, 17 Απριλίου, 2016.

Θέμα:
ΤΟΠΟΙ
της ψυχής και της ψυχιατρικής

Κείμενο του Συνεδρίου:
Στο χρονικό της πόλης της Κολωνίας αναφέρεται ότι το 1212, μεταξύ της 4ης και 5ης Σταυροφορίας, περίπου 25.000 παιδιά της περιοχής εγκατέλειψαν τον τόπο τους, και εκστράτευσαν, με σκοπό να απελευθερώσουν τους Άγιους Τόπους. Το «ατόπημα» είχε κατάληξη τον θάνατο όλων σχεδόν των παιδιών, πριν να φτάσουν στις ακτές της Ιταλίας.

Αυτή η αποτυχία αίσιας εγκατάλειψης ενός τόπου και κατάληψης ενός επόμενου, ή έστω επιστροφής στον τόπο της αναχώρησης, σε συνάρτηση με ανάλογα γεγονότα της ίδιας εποχής, σηματοδοτεί για πολλούς μελετητές την «ανάδυση στον μακρινό ορίζοντα της πιθανότητας παιδικής ηλικίας» - μέχρι τότε δεν υπήρχαν «παιδιά» αλλά μόνον μικροί ενήλικοι, δηλαδή άνθρωποι που συμμετείχαν ισότιμα στην κοινωνική ζωή και στον καταμερισμό εργασίας σύμφωνα με τις, μικρές ακόμα, δυνάμεις τους. Μετά από λίγους αιώνες, η παιδική ηλικία θα αναγνωριζόταν ως ιδιαίτερη ψυχολογική περίοδος του ανθρώπου που θα απαιτούσε, μεταξύ των άλλων, την αυστηρή παραμονή στο τόπο της οικογένειας ή, ιδεωδώς, στο τόπο του σχολείου.

Το 1688, περιγράφηκε στην Ελβετία μια ειδική μορφή μελαγχολίας, που ονομάστηκε «νοσταλγία». Περιλάμβανε συμπτώματα εξάντλησης, ανορεξία, πυρετό, στομαχικές διαταραχές αλλά και θάνατο. Προσέβαλε Ελβετούς μισθοφόρους που είχαν εκστρατεύσει στις πεδινές περιοχές της Ιταλίας και της Γαλλίας και είχαν συνεχώς στο μυαλό τους τις ανθισμένες πλαγιές του τόπου τους. Τότε, η επιστήμη ήταν ακόμα ανώριμη, στην παιδική της ηλικία - οι Ελβετοί στρατιωτικοί γιατροί πιθανολογούσαν καταστροφή των εγκεφαλικών κυττάρων και των ακουστικών τυμπάνων από το άκουσμα των κουδουνιών των αγελάδων στα βοσκοτόπια της πατρίδας τους. Σε κάθε περίπτωση, η ανεπιτυχής απαγκίστρωση από έναν τόπο δεν παραπέμπει μόνον σε παιδικότητα αλλά και σε ψυχοπαθολογία.

Το 1969 το διαστημόπλοιο Απόλλων 11 προσεδαφίζεται στη σελήνη. Προφανώς, η επιτυχής εγκατάλειψη της γης παραπέμπει σε ψυχική και επιστημονική ωριμότητα και σε οριστική υπέρβαση κάθε (ψυχολογικής) παιδικότητας του ανθρώπου. Ίσως και κάθε ψυχοπαθολογίας – την ίδια ακριβώς εποχή το κίνημα της «αντιψυχιατρικής» υποστηρίζει ότι η ψυχοπαθολογία είναι, απλώς, ένας «μύθος». Βέβαια, κάποιες φορές, μερικοί υπέργηροι συνάνθρωποί μας εγκαταλείπουν το σπίτι τους, περιπλανώνται στον χώρο, ή υποστηρίζουν ότι ο τυχαίος νέος τόπος που καταλύσανε είναι το σπίτι τους.

Τόποι της ψυχής και της ψυχιατρικής... Τόποι που συνιστούν την κατοικία της ύπαρξης και άλλοτε τη φυλακή της. Που ο ένοικος κάποτε τους διακοσμεί και τους εμπιστεύεται στον φιλοξενούμενο και κάποτε τους περικλείει με φράχτη και τους μετατρέπει σε άβατο κάστρο. Που ο εχθρός μπορεί, παρά ταύτα, να διεισδύσει, είτε πρόκειται για φαντάσματα, είτε για πανούργους ανθρώπους που τοποθετούν κοριούς στα δωμάτια ή διατρυπούν τους τοίχους με ακτίνες. Τόποι που περιορίζονται σ' ένα κρεβάτι, όταν ο ασθενής αδυνατεί, ή δεν θέλει, να σηκωθεί ή που η άπλα και η ανοικτότητά τους αποτελεί μιαν τεράστια απειλή και αφορμή για την κρίση του πανικού του.

Τόποι πολύ γενικοί, απλοί και σαφείς, όπως η μπλε επιφάνεια του πελάγους και o γαλάζιος ουράνιος όγκος, αλλά, επίσης, μυστήριοι και παράδοξοι, όπως ο τόπος που κοιμάται πλέον ο άγιος. Από εκεί που μαρτύρησε απλώνει την προστασία του στους πιστούς κι εκεί εμφανίζονται τ' αρώματα και τα θαύματα. Ο τόπος του θανάτου του είναι ακριβώς ο τόπος που ζει αιωνίως, ο τόπος που η αθανασία κι ο θάνατος συγκατοικούνε απροβλημάτιστα. Τόποι πολύ ειδικοί, ρυπαροί και πολύπλοκοι, παρά τη φαινομενική λευκότητα κι ασηψία τους, όπως το χειρουργείο ή το γραφείο του ψυχαναλυτή, που επιβάλουν μια καταναγκαστική σειρά τελετουργικών και κανόνων ώστε ν' αποφευχθεί κάθε, συνεχώς επαπειλούμενη, παρείσφρηση μολυσμάτων κι επιβλαβών χειρονομιών. Τόποι ανάλογοι με τα χέρια και το δωμάτιο ενός ψυχαναγκαστικού ανθρώπου – όσο πιο καθαρά και τακτοποιημένα παρουσιάζονται, τόσο ο κίνδυνος επιμόλυνσης κι αταξίας γίνεται μεγαλύτερος.

Μια συνάντηση και συζήτηση για τους Τόπους και τη φαινομενολογία τους δεν μπορεί παρά να είναι στοιχειώδης και απόλυτα ταπεινή. Στοιχειώδης, γιατί το ψάρι δεν μπορεί να μιλήσει εξαντλητικά για τη θάλασσα, αφού εκείνη το περικλείει και του επιτρέπει να ζει σε, και να καταλαβαίνει, λίγα από τα ποικίλα νερά της. Ταπεινή, γιατί η ουτοπία, τα ατοπήματα και τα άτοπα συμπεράσματα έχουν πολλές φορές μετατρέψει τον τόπο σε σεληνιακό τοπίο, σε δυστοπία. Μια συνάντηση που αποσκοπεί όχι τόσο στη σύγχρονη διανοητική ανταλλαγή ταξιδιωτικών πληροφοριών και την τεχνοκρατική «διαχείριση των προβλημάτων» όσο στη γνωριμία και στην, έστω, προσωρινή φιλοξενία μας στους Τόπους.
----------------------------------------------------------------------

Θα ακολουθήσει λεπτομερέστερη ενημέρωση σε επόμενη ανακοίνωση
Για περισσότερες πληροφορίες:
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Θεραπευτήριο Ν. Σπινάρη,
τηλ: 24610 37751-2-3-4

Πληροφορίες Φορέα:

Ελληνική Εταιρεία Φαινομενολογικής-Υπαρξιακής Ανάλυσης και Ψυχοθεραπείας

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ιδρύθηκε στις αρχές του 2004 και αποτελεί μετεξέλιξη ομάδας μελέτης που υφίσταται τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Είναι συνδεδεμένη με την International Federation of Daseinsanalysis. > Ιδρύθηκε στις αρχές του 2004. Είναι μελος της International Federation of Daseinsanalysis (IFDA).

Η κατεύθυνση της εταιρείας σχετίζεται με έναν συνεχή κριτικό διάλογο με την ψυχανάλυση, από την οποία διατηρεί το πλαίσιο και τους βασικούς όρους της φροϋδικής πρακτικής, όμως δεν εκπροσωπεί το θεωρητικό της υπόβαθρο και την αντίστοιχη θεραπευτική τεχνική.

Ο ορίζοντας των αναφορών της διαμορφώνεται στην διαρκή συνομιλία με νοητές και ποιητές των αρχαίων και των νεωτέρων χρόνων: Heidegger, Husserl, Wittgenstein, Merleau-Ponty, Emmanuel Levinas, Paul Ricoeur, Προσωκρατικοί, αρχαίοι Λυρικοί και Τραγωδοί, Hoelderlin, Paul Celan, σύγχρονοι δάσκαλοι του Ζεν κ.α.

Επιδιώκεται μια παιδεία όπως την εννοούσε ο Πλάτωνας: «περιαγωγή όλης της ψυχής». Οδηγός της είναι η πεποίθηση ότι πέραν της όποιας προσωπικής θεραπευτικής εμπειρίας, πέραν των όποιων τεχνικών και θεωρητικών γνώσεων, ο επαρκής θεραπευτής χρειάζεται μια οξύτητα βλέμματος, μια ευρύτητα καρδιάς και νου, ένα βάθος λόγου πολύ πέραν των ορίων της ψυχιατρικής και της ψυχολογίας.

Θέμα και μέλημα της Εταιρείας είναι το ανθρώπινο βάσανο, η επαρκής κατανόησή του και η δυνατότητα της απελευθέρωσης απ' αυτό. Προς τούτο χρειάζεται ένα βλέμμα που να μπορεί να εγκαταλείπει τα ψυχολογικά μοντέλα και το πνεύμα που τα διέπει για χάρη ενός ανοίγματος στην αλήθεια της ανθρώπινης ύπαρξης και τα θεμέλιά της. Η θεραπεία δεν είναι παρά ο δρόμος προς αυτό το άνοιγμα που περνά μέσα από το κάθε φορά ιδιαίτερο βάσανο.

Συνοπτικές Πληροφορίες

Ημ. Έναρξης 16-04-2016 12:00 am
Ημ. Λήξης 17-04-2016 12:00 am
Θέσεις Χωρίς περιορισμό
Κόστος Συμμετοχής -
Φορέας Ελληνική Εταιρεία Φαινομενολογικής- Υπαρξιακής Ανάλυσης και Ψυχοθεραπείας (Κοζάνη)
Εάν σας άρεσε το θέμα, μοιραστείτε το!

Σεμινάρια Ψυχολογίας

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.