Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται δυσαρεστημένοι, όσο αναφορά την υγεία και την ασφάλεια τους, στα ώριμα  χρόνια της ζωής τους. Αυτό ενδέχεται να συμβαίνει λόγω της μειωμένης σημασίας που δίνεται σε αυτούς και τις απόψεις τους.
Μπορεί όμως να μην είναι απαραίτητα έτσι, όταν μάλιστα, κατανοήσουμε τις βασικές αρχές της ζωής και τις ακολουθήσουμε σχολαστικά.

Παραθέτουμε δέκα κανόνες που μπορούν να συμβάλουν ώστε η ζωή στην  ώριμη  ηλικία,  αλλά και μετά την συνταξιοδότηση, να είναι ευχάριστη.
1. «Ποτέ μην λες ότι έχεις γεράσει»: Υπάρχουν τρεις ηλικίες, χρονολογικές, βιολογικές και ψυχολογικές.

Η πρώτη υπολογίζεται με βάση την ημερομηνία γέννησής μας. Η δεύτερη προσδιορίζεται από την κατάσταση της  υγείας μας. Η  τρίτη είναι το πόσο μεγάλοι αισθανόμαστε εμείς οι ίδιοι ότι είμαστε.  Αν και δεν έχουμε τον έλεγχο στο πρώτο, παρ? όλα αυτά μπορούμε να φροντίζουμε την υγεία μας με καλή διατροφή, άσκηση και μια χαρούμενη διάθεση.
Μια θετική στάση και η αισιόδοξη ματιά μας, μπορεί να αντιστρέψει την ψυχολογική κατάσταση στην τρίτη ηλικία.

2. «Η υγεία είναι πλούτος»: Αν αγαπάμε πραγματικά τους συγγενείς και τους φίλους μας, η φροντίδα της υγείας πρέπει να είναι προτεραιότητα μας. Έτσι, δεν θα γίνουμε βάρος γι' αυτούς. Να κάνουμε τα απαιτούμενα τσεκ-απ σε τακτά διαστήματα και να εξακολουθήσουμε  να εφαρμόζουμε τις οδηγίες αυτών που εμπιστευόμαστε ως ειδικούς, στα θέματα υγείας. Εάν υπάρχει δυνατότητα, καλόν είναι να έχουμε και ασφαλιστική κάλυψη υγείας.

3. «Τα χρήματα είναι σημαντικά»: Τα χρήματα είναι απαραίτητα για την κάλυψη των βασικών αναγκών της ζωής. Όταν αυτά συνοδεύονται από την διατήρηση της καλής μας υγείας, τότε κερδίζουμε τον σεβασμό  και την ασφάλεια που μας παρέχει η οικογένεια. Ας μην ξοδεύουμε πάνω από τις δυνατότητές μας, ακόμα και για τα παιδιά μας. Έχουμε αφιερώσει σε αυτούς όλη μας την ζωή και είναι καιρός τώρα, να απολαύσουμε μια αρμονική ζωή με τον σύντροφο μας-αν υπάρχει . Αν τα παιδιά, μας είναι ευγνώμονες και μας φροντίζουν, τότε  είμαστε από τους τυχερούς. Αυτό όμως είναι καλό ποτέ να μην το θεωρούμε ως δεδομένο.

4. «Χαλάρωση και αναψυχή»: Η πιο χαλαρωτική δύναμη αναδημιουργίας  είναι μια υγιής στάση στα πιστεύω μας, ένας καλός ύπνος, λίγη μουσική και αρκετό γέλιο. Να δείχνουμε εμπιστοσύνη σε αυτό που πιστεύουμε, να μάθουμε να κοιμόμαστε καλά, να καλλιεργούμε την αγάπη μας,  να ακούμε την μουσική που μας ευχαριστεί και να βλέπουμε την χαρούμενη πλευρά της ζωής.

5. «Ο χρόνος είναι πολύτιμος»: Είναι σχεδόν το ίδιο όπως όταν κρατάμε τα ηνία στο άλογο που ιππεύουμε. Μόνο όταν είναι τα ηνία στα χέρια μας, μπορούμε να ελέγξουμε το άλογο. Φανταστείτε ότι κάθε μέρα είναι για εμάς μια νέα γέννηση και πάλι. Το χθες είναι παρελθόν και έχει ήδη παρέλθει, δεν μπορούμε να το αλλάξουμε. Το  αύριο είναι μια προσδοκία, που δεν ξέρουμε πότε και αν θα υλοποιηθεί-σαν ένα μελλοντικό  γραμμάτιο που δεν ξέρεις πότε θα εξαργυρωθεί. Το σήμερα όμως -είναι έτοιμα μετρητά- μπορούσε να το χρησιμοποιήσουμε επικερδώς. Ας ζήσουμε αυτή τη στιγμή,  πλήρως, στο τώρα, στον παρόντα χρόνο.

6. «Η αλλαγή είναι το μόνο βέβαιο πράγμα»: Θα πρέπει να αποδεχτούμε την αλλαγή - είναι αναπόφευκτη. Ο μόνος τρόπος για να βγάλουμε νόημα από μια αλλαγή είναι να συμμετάσχουμε στο χορό της. Η αλλαγή επιφέρει πολλά ευχάριστα πράγματα. Θα πρέπει π.χ.  να είμαστε ευχαριστημένοι που μεγαλώνουν τα παιδιά μας μέσα σε αυτήν.

7. «Εσωτερική φώτιση χωρίς εγωισμό»: Όλοι μας έχουμε κατά βάση την εγωιστική μας πλευρά. Ό, τι κάνουμε, συχνά περιμένουμε κάτι σε αντάλλαγμα. Θα πρέπει όμως σίγουρα να είμαστε ευγνώμονες σε όσους στάθηκαν στο πλευρό μας. Η εστίασή μας όμως, θα πρέπει να είναι σχετική με την εσωτερική μας ικανοποίηση.  Η ευτυχία μας θα πρέπει να προέρχεται κάνοντας το καλό για τους άλλους, χωρίς να περιμένουμε τίποτα σε αντάλλαγμα. Θα μας βοηθήσει πολύ αν πάρουμε την απόφαση να  εκτελούμε μια τυχαία πράξη καλοσύνης καθημερινά.

8. «Ξεχάστε και συγχωρήστε»:  Ας  ενοχλούμαστε λιγότερο για τα λάθη που κάνουν οι άλλοι σε εμάς. Αν και μπορεί να μην είμαστε αρκετά καλλιεργημένοι πνευματικά, ώστε να στρέψουμε και το άλλο μάγουλο- όταν κάποιος μας χαστουκίσει- για χάρη όμως της δικής μας υγείας και ευτυχίας, είναι καλό αυτά να τα ξεχνάμε με ευκολία και να μάθουμε να συγχωρούμε. Διαφορετικά, θα προκαλούμε στον εαυτό μας εσωτερική αναστάτωση, η οποία με την σειρά της, θα συμβάλει στην εμφάνιση ή την  επιδείνωση  προβλημάτων υγείας.

9. «Όλα έχουν ένα σκοπό»: Ας πάρουμε τη ζωή όπως έρχεται. Να αποδεχτούμε τον εαυτό μας όπως είναι και επίσης να αποδεχτούμε τους άλλους για αυτό που είναι. Ο καθένας είναι μοναδικός και έχει δίκιο βλέποντας  με τα δικά τους μάτια.

10. «Ξεπέρασε το φόβο του θανάτου»:  Όλοι γνωρίζουμε ότι μια μέρα θα πρέπει να αφήσουμε αυτόν τον κόσμο. Ενδεχομένως ακόμα να φοβόμαστε το θάνατο. Πιστεύουμε επίσης ότι για τους ανθρώπους που μας αγαπούν θα είναι δύσκολο να αντέξουν  την απώλεια μας. Αλλά η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν πρόκειται να πεθάνει για μας. Μπορεί να βρεθούν σε μια δύσκολη συναισθηματική κατάσταση για κάποιο χρονικό διάστημα, ο χρόνος όμως θεραπεύει τα πάντα και θα συνεχίσουν να ζουν και χωρίς την δική μας παρουσία.

Εν τέλει: Ίσως, ο άνθρωπος που επιθυμεί να ανακαλύψει νέους ωκεανούς -σε όποια ηλικία της ζωής του και αν βρίσκεται- θα πρέπει να βρει τα αποθέματα θάρρους μέσα του,  ώστε να απομακρύνεται ενίοτε από την ακτή.
___________
πηγή:  Βασισμένο από δημοσίευση εφημερίδας με μετάφραση από τα Hindu.

Κων/νος Βαλιώζης - B.Sc. Ψυχολογίας - Σύμβουλος Προσωποκεντρικής προσέγγισης 
Αγ.Παρασκευή, Αττική  Κιν:6974440-582
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Συγγραφή Άρθρου

Κωνσταντίνος Βαλιώζης B.Sc. Ψυχολογίας.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Ψυχοθεραπεία, Συμβουλευτική
Ψυχοπαθολογία
  • Τρίτη, 07 Φεβρουάριος 2017
  • Από: ΤΖΙΝΑ ΧΟΝΔΡΟΥ

Με βάση ποια κριτήρια θα μπορούσαμε άραγε να ξεχωρίσουμε τη "μη φυσιολογική" από τη "φυσιολογική" συμπεριφορά;Ορισμένα από τα χαρακτηριστικά της ψυχοπαθολογίας είναι:

Άγχος/Φοβίες
Μετατραυματικό Στρες
  • Δευτέρα, 06 Φεβρουάριος 2017
  • Από: Κασσιανή Τρικαλιώτη

Όταν ένας άνθρωπος βρεθεί εκτεθειμένος σε ένα ιδιαιτέρως τραυματικό γεγονός, είναι πολύ πιθανό να παρουσιάσει άμεσα διαταραχή μετατραυματικού στρες. Ένα τραυματικό γεγονός, θα μπορούσε να είναι η σωματική...

Δικαστική Ψυχολογία
Η πρόβλεψη της βίαιης συμπεριφοράς
  • Τετάρτη, 01 Φεβρουάριος 2017
  • Από: Λυδία Μυλωνάκη

Τόσο η επιστήμη της Ψυχολογίας, όσο και η Ψυχιατρική, διδάσκουν πως η συμπεριφορά είναι το αποτέλεσμα πολύπλοκων περιβαλλοντικών παραγόντων σε συνδυασμό με την αλληλεπίδραση τους με την εκάστοτε...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η ευκαιρία μιας ενδεχόμενης κρίσης

Η ζωή μας χαρίζει στο πέρασμα μας απ’ αυτήν, άλλοτε ευχάριστες στιγμές και πολλές φορές δυσάρεστες και επώδυνες. Σε μια κοινωνία η οποία υφίσταται δύσκολες περιόδους, όπου και να γυρίσεις, αντικρίζεις τον ανθρώπινο  πόνο, τη θλίψη, την απόγνωση και  πολλές φορές την αδικία.  Μια τέτοια καμπή φαίνεται να διανύουμε αυτή τη περίοδο,  όπου το κουκούλωμα της λογικής είναι όλο και περισσότερο ορατό, με εντόνους προβληματισμούς και φαινομενικά ή μη αδιέξοδα.

Βιώματα απώλειας

Όλοι αργά η γρήγορα θα βιώσουμε κάποιες απώλειες από μικρές ως και μεγαλύτερες. Από την απώλεια ενός αγαπημένου αντικειμένου, την απώλεια εργασίας, υγείας,  έως την απώλεια ενός αγαπημένου πρόσωπου. Τα στάδια που περνά κάποιος που βιώνει μια απώλεια, σε γενικές γραμμές είναι τα ίδια για όλους,  παρ’ όλα αυτά ποικίλουν από άνθρωπο σε άνθρωπο ως προ στην ένταση και την διάρκεια τους.

Τσουνάμι - η ευκαιρία της ενσυναίσθησης

tsounamiΤα τελευταία γεγονότα με την καταστροφή στην Ιαπωνία συγκλόνισαν με εικόνες κάθε σπίτι.
Ποιος δεν έμεινε γεμάτος συγκίνηση και συμπόνια για αυτόν το περήφανο λαό.
Μέσα από την ασφάλεια της απόστασης, χαμένοι στην παραίσθηση της βολικής πραγματικότητας, επανερχόμαστε στην καθημερινότητα μας.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.