«I shop therefore I am» φώναζε μέσα από τα έργα της η ανατρεπτική αμερικανίδα καλλιτέχνις Barbara Kruger ήδη από τα μέσα του ’80, συνοψίζοντας με το πιο εύγλωτο τρόπο την «ουσία» του Δυτικού κόσμου.
Το ότι ζούμε σε μια καταναλωτική κοινωνία είναι δεδομένο. Σε περιόδους ευημερίας αυτό εγείρει φιλοσοφικού κύριως τύπου ερωτήματα: Κατά πόσο η κατανάλωση υποκαθιστά τις ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις που τείνουν να εκλείψουν.

Και τελικά μπορούμε να αγοράσουμε την ευτυχία? Βεβαίως, όσο έχουμε να ξοδεύουμε έχει καλώς.

Τέτοιου είδους ανησυχίες συνήθως παραμένουν στη σφαίρα της θεωρίας. Σε περιόδους  ύφεσης πάλι είναι μια άλλη ιστορία, καθώς αυτές οι κριτικές αρχίζουν να αγγίζουν ευαίσθητες χορδές και να αποκτούν περισσότερο νόημα.

Εκτός, ίσως από τους πλέον ακραιφνείς επικριτές του μοντέλου της καταναλωτικής κοινωνίας, κανένας δεν εξέφραζε σοβαρό πρόβλημα με αυτή τη συνήθεια. Το shopping μπορεί να συνεισφέρει στη βελτίωση της ψυχολογικής μας υγείας σε περιόδους έντονου στρες προτείνει η Dr Jane Greer, και συνεχίζει «Το να κάνεις μία αγορά μπρεί να είναι πολύ τονωτικό. Ανακαλύπτεις κάτι καινούργιο, αδημονείς να βρεις κάτι που θα σε ευχαριστήσει».

Τί γίνεται όμως όταν χάνεται το μέτρο; Όταν ο καταναλωτισμός ξεφεύγει από τα όρια? Όταν βάζουμε την ανάγκη για αυτοεκπλήρση μέσω ενός προιόντος πάνω από την ικανοποίηση των βασικών αναγκών μας? Ή πιο απλά όταν καταλήγουμε να πεινάμε, να μην διασκεδάζουμε, να μην βγαίνουμε από το σπίτι μας,  για μία τσάντα ή ένα ζευγάρι παπούτσια?
Αν καταφέρουμε να απαντήσουμε αυτά τα ερωτήματα ίσως καταφέρουμε να κάνουμε μία αρχή. Μία αρχή που δεν θα βασίζεται στα πρέπει του καναλωτικού κόσμου αλλά στις πραγματικές ή και ακόμη φιλοσοφικές μας ανάγκες. Ας σκεφτούμε...

 

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου

ashmina angelidouΨυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL)
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB), Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γιατί το παιδί μου κλέβει; Τι μπορώ να κάνω;
παιδί που κλέβει

Στην προσχολική ηλικία τα παιδιά είναι εγωκεντρικά. Μπορεί να πάρουν ένα αντικείμενο που δεν τους ανήκει είτε επειδή τους άρεσε ή τους έκανε εντύπωση. Αισθάνονται ότι μπορούν να πάρουν οτιδήποτε θέλουν χωρίς να καταλαβαίνουν ότι αυτό είναι κακό. Τα παιδιά του δημοτικού γνωρίζουν πως δεν επιτρέπεται να πάρουν κάτι χωρίς να ενημερώσουν αλλά προβαίνουν στην πράξη γιατί δεν έχουν μάθει αυτοέλεγχο, δηλαδή να συγκρατούν τον εαυτό τους όταν θέλουν κάτι.

Υπναγωγικός Σπασμός
Υπναγωγικός Σπασμός

Ο υπναγωγικοί σπασμοί βιώνονται από πολλούς ανθρώπους όταν κοιμούνται κουρασμένοι ή όταν κάνουν ανήσυχο ύπνο. Είναι σπασμοί, που μπορεί να κάνουν τον άνθρωπο να νιώθει σαν να “πέφτει από ψηλά”, ή σαν να τον ξυπνούν ξαφνικά μέσα σε κατάσταση σοκ. Είναι πραγματικά ανακουφιστικό όταν ξυπνάει ο άνθρωπος ενώ αισθάνεται ότι πέφτει και αυτό δε σταματάει ποτέ.

Εγκόπριση - Διαταραχές ελέγχου των σφιγκτήρων στα παιδιά
Διαταραχές ελέγχου σφιγκτήρων

Συνήθως, τα περισσότερα παιδιά αρχικά κατακρατούν τα κόπρανά τους. Εγκόπριση είναι η επαναλαμβανόμενη ακούσια απώλεια κοπράνων, χωρίς την ύπαρξη οργανικού παράγοντα σε μια ηλικία που νοητικά και χρονολογικά θα έπρεπε να έχει επιτευχθεί ο εκούσιος έλεγχος του εντέρου. Μετά το 4° έτος το 95% των παιδιών έχει έλεγχο του εντέρου και μετά το 5° έτος το ποσοστό ανέρχεται στο 99%.

Παιδοψυχολογία
Παιδοψυχολογία

Ως παιδοψυχολογία ορίζεται ο κλάδος της ψυχολογίας που έχει ως στόχο την μελέτη της πιο ευαίσθητης και σημαντικής ηλικιακής περιόδου της ζωής του ανθρώπου από την εμβρυική μέχρι τη μετεφηβική ηλικία. Έμφαση δίνεται στο γνωστικό, ψυχοσυναισθηματικό και συμπεριφορικό τομέα, στην εξέλιξη της σκέψης, της γλώσσας, της αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη σχολική ζωή, στο ρόλο του παιχνιδιού, στις αποκλίνουσες συμπεριφορές, στην ανάπτυξη της ηθικότητας και του λόγου.

Παιγνιοθεραπεία
Παιγνιοθεραπεία

Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού και παίζει σημαντικό ρόλο στη σωματική, ψυχοσυναισθηματική, κοινωνική και γνωστική του ανάπτυξη. Μέσα στο παιχνίδι το παιδί έχει τη δυνατότητα να δράσει ελεύθερα, να αναπτύξει τις σωματικές του ικανότητες όπως την ισορροπία και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την κρίση του, να ερευνήσει τον υλικό κόσμο, να εκφράσει τα συναισθήματα του, να αποκτήσει εμπιστοσύνη στις ικανότητες του και να μάθει να κοινωνικοποιείται και να συνεργάζεται.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.

Μείνετε ενημερωμένοι!

Close

Ακολουθήστε μας για να λαμβάνετε ενημερώσεις για νέα άρθρα ψυχολογίας...