Ερώτηση 1: Τι είναι ο θυμός;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα. Μία συναισθηματική κατάσταση, την οποία συχνά μπαίνουμε στη διαδικασία να προσπαθήσουμε να καταπιέσουμε.. Αυτό έχει σαν συνέπεια να λειτουργεί συσσωρευτικά και να είναι αδύνατο σε κάποιον να τον ελέγξει.

Ερώτηση 2: Ποιες είναι οι συνηθισμένες αιτίες που αισθανόμαστε θυμωμένοι;

Ο θυμός κινητοποιείται από ένα εξωτερικό ερέθισμα, που λειτουργεί σαν πυροδοτικός μηχανισμός. Συνήθως νιώθουμε θυμωμένοι όταν αισθανόμαστε αδικημένοι, όταν κάποιος θεωρούμε ότι μας κοροϊδεύει, όταν έχουμε υπερβολικές προσδοκίες που δεν υλοποιούνται, όταν δεν μπορούμε να αποδεχτούμε την διαφορετικότητα των άλλων, όταν θεωρούμε ότι ο άλλος μας εκμεταλλεύτηκε.

Ερώτηση 3: Είναι φυσιολογικό να νιώθω θυμωμένος;

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα απόλυτα φυσιολογικό και αναμενόμενο σε διάφορες στιγμές της ζωής μας. Είναι μία φυσιολογική αντίδραση σε μία συμπεριφορά, σε ένα ερέθισμα, σε μία απειλή. Αυτό που πρέπει να αξιολογήσουμε όμως είναι η διάρκειά του, η έντασή του, οι συνέπειές του.. 

Ερώτηση 4: Τι προκαλεί ο θυμός;

Ο θυμός συχνά αυξάνει την ευερεθιστότητά μας, αυξάνει τα επίπεδα του άγχους μας και πυροδοτεί σκέψεις και νέα συναισθήματα. Ο θυμός μπορεί να μας βοηθήσει να προστατεύσουμε τον εαυτό μας. Ταυτόχρονα όμως αν λειτουργήσει συσσωρευτικά και χρόνια, μπορεί να μας κάνει να λειτουργούμε επιθετικά, να εκφραζόμαστε βίαια, να γίνουμε πιο εσωστρεφείς, να περιθωριοποιούμαστε. Ο θυμός μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία μας, στην προσωπική και στην επαγγελματική μας ζωή. 

Ερώτηση 5: Πώς εκφράζεται ο χρόνιος θυμός;

Ο χρόνιος και συσσωρευμένος θυμός μπορεί να εκφραστεί με ξεσπάσματα και με εκρήξεις. Συχνά οι άνθρωποι ξεσπούν με λεκτική και σπανιότερα με εξωλεκτική βία. Ένας θυμωμένος άνθρωπος δυσκολεύεται να ακούσει, γίνεται σκληρός, μεταθέτει τις ευθύνες στους άλλους, δυσκολεύεται να συγχωρέσει, γίνεται εκδικητικός, δύσπιστος και δεν αποδέχεται εύκολα τις αλλαγές. 

Ερώτηση 6: Μπορούμε να ελέγξουμε το θυμό μας;

Για να μπορέσουμε να ελέγξουμε το θυμό μας, πρέπει να κατανοήσουμε τις αιτίες που τον προκαλούν. Στη συνέχεια πρέπει να μάθουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας σταδιακά, και όχι συσσωρευτικά. 

Ερώτηση 7: Πώς πρέπει να εκφράζομαι;

Συνήθως θυμώνουμε όταν αρχίζει και ο συνομιλητής μας να εκφράζεται πιο έντονα. Αυτό έχει σαν συνέπεια να υπάρχει μία σχέση δράσης & αντίδρασης. Επιλέξτε να μάθετε να ακούτε τον άλλο, χρησιμοποιήστε την ενσυναίσθηση και προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε πιο ήπιες εκφράσεις.

Ερώτηση 8: Ποιο είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνω για να βοηθήσω τον εαυτό μου;

Δεσμεύσου ότι θέλεις να αλλάξεις. Η δέσμευση αυτή πρέπει να γίνει προς τον εαυτό σου. Εξάλλου αν δεν το αποφασίσεις εσύ, όσοι άνθρωποι και να εμπλακούν στη διαχείριση του θυμού σου, δεν θα αλλάξει τίποτα.

Ερώτηση 9: Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθώ συνήθως για να βοηθώ τον εαυτό μου;

Εστίασε στην διαχείριση του κάθε ερεθίσματος ξεχωριστά. Όταν δεν μιλάμε, όταν δεν εκτονώνουμε τον θυμό μας και τα συναισθήματά μας, εμπλεκόμαστε σε έναν φαύλο κύκλο και κατακλυζόμαστε από σκέψεις και συναισθήματα.

Ερώτηση 10: Τι συμβαίνει όταν κάποιος δεν αποδέχεται ότι χρειάζεται βοήθεια;

Η αλήθεια είναι ότι συχνά ξεσπάμε τα συναισθήματά μας με μία αφορμή και δεν αναζητάμε την αιτία. Ουσιαστικά θα πρέπει να αναζητήσουμε τις πραγματικές αιτίες των συμπεριφορών, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας στο παρελθόν, στο οικογενειακό μας περιβάλλον και στις διαπροσωπικές μας σχέσεις, σε ρόλους που μπορεί να έχουμε οικειοποιηθεί και σε ευθύνες που μπορεί να μας βαρύνουνε.

Συχνά κάποιος μπορεί να παραδέχεται ότι είναι θυμωμένος, αλλά να αρνείται την βοήθεια. Χρειάζεται υπομονή από μέρους μας για να μπορέσουμε να τον πείσουμε. Χρειάζεται ενσυναίσθηση για να μπορέσουμε να του δείξουμε πως τον βλέπουμε εμείς όταν αντιδρά θυμωμένα. Χρειάζεται προσπάθεια για να του δείξουμε ότι ο θυμός απομακρύνει τα θετικά και όμορφα συναισθήματα και μας στερεί την ποιότητα της ζωής, που όλοι αξίζουμε..

Χρειάζεται υπομονή για να τον πείσουμε ότι ο θυμός μπορεί να του στερήσει όλα όσα στην πραγματικότητα θέλει.

 

Συγγραφή Άρθρου

Σολταρίδου Ελένη - Ψυχολόγος

Σολταρίδου Ελένη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, Msc, με γραφείο σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Έχει αποφοιτήσει με άριστα από το τμήμα Ψυχολογίας του Πάντειου Πανεπιστημίου και έχει ολοκληρώσει με επιτυχία το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Πειραιά στο γνωστικό αντικείμενο της Διοίκησης Υγείας. Υποψήφια διδάκτωρ Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Εξειδίκευση στη Διαχείριση Αγχωδών Διαταραχών και στη Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία.

Σχετικά άρθρα
Προσεχώς κατάθλιψη

Είναι άραγε η ψυχική ασθένεια του μέλλοντος; Είναι μια ασθένεια που εμφανίζεται...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ψυχοσωματικά συμπτώματα & Πρακτικές Συμβουλές διαχείρισης άγχους
Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Το άγχος είναι ένας ύπουλος εχθρός μας. Για τον εγκέφαλό μας είναι μία απειλή την οποία πρέπει να διαχειριστεί και γι’ αυτό το λόγο το άγχος οδηγεί σε υπερδιέγερση του οργανισμού μας και αύξηση της κορτιζόλης.

Συνήθως η αφορμή για την εκδήλωση ενός ψυχοσωματικού συμπτώματος είναι ένα αθώο γεγονός. Ένα γεγονός που απλά λειτουργεί σαν πυροδοτικός μηχανισμός μέσα μας για να ξεσπάσουν συσσωρευμένες αντιδράσεις ετών.

Μήπως χρειάζομαι ψυχοθεραπεία; Δέκα απλές ερωτήσεις και απαντήσεις.
ψυχοθεραπεία

1) Ερώτηση: Γιατί μου λένε όλοι ότι χρειάζομαι ψυχοθεραπεία και εγώ δεν το καταλαβαίνω;

Η αλήθεια είναι ότι συχνά είμαστε σε άρνηση όταν αντιμετωπίζουμε δύσκολες καταστάσεις και προσπαθούμε να βρούμε τη λύση μόνοι μας, με άμεση συνέπεια να καταπονούμε πολύ τον εαυτό μας, να κατακλυζόμαστε από σκέψεις και να νιώθουμε πολύ κουρασμένοι. Εάν όμως σας λένε το ίδιοι πολλοί άνθρωποι, μήπως σημαίνει ότι βλέπουν κάτι που μπορεί να αρνείστε να δείτε;

Η αγάπη για τον εαυτό μας και ο φόβος της αποτυχίας
φόβος αποτυχίας

Πώς μπορεί ο φόβος της αποτυχίας να σχετίζεται με την αγάπη για τον εαυτό μας; Μήπως όμως πρέπει να θέσουμε στον εαυτό μας καλύτερα την ερώτηση: Πώς μπορεί να ζητάμε από τον εαυτό μας να διαχειρίζεται τους φόβους του και να πιστεύει ότι μπορεί να τα καταφέρει, αν δεν πιστεύει στον εαυτό του και αν δεν τον αγαπά;

Πετυχαίνοντας την ουσιαστική επικοινωνία μέσα σε μία σχέση
ουσιαστική επικοινωνία

Επικοινωνώ… Μιλάω..; Ακούω..; Μιλάω και ακούω..; Μιλάω αφού ακούσω..; Και τι γίνεται αν σε μία σχέση νιώθω ότι ο σύντροφός μου δεν με ακούει ή απλά κουράστηκα να μιλάω..;
Η αλήθεια είναι ότι σε μία σχέση υπάρχουν κάποιοι βασικοί πυλώνες για να διαρκέσει περισσότερο, για να είναι ουσιαστική και ποιοτική, για να μας βοηθήσει να είμαστε ευτυχισμένοι.

Οι δύσκολες στιγμές της μητρότητας
μητρότητα

«Πολλές φορές ένιωθα να πέφτω και να νιώθω ότι δεν μπορώ να το κάνω όλο αυτό. Είναι η ίδια αρνητική συμπεριφορά που έχω και στο γήπεδο ορισμένες φορές. Μάλλον αυτή είμαι εγώ... Κανείς δεν μιλάει για τις δυσκολίες  της μητρότητας, την πίεση που αισθάνεσαι, την απίστευτη απογοήτευση που νιώθεις κάθε φορά που ακούς το μωρό να κλαίει.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.