συναίσθημα θυμού

Το συναίσθημα του θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό και υγιές συναίσθημα, το οποίο δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως καλό ή κακό. Όπως και κάθε άλλο συναίσθημα που προκαλεί δυσφορία, ο θυμός εκδηλώνεται όταν ερμηνεύουμε μια κατάσταση ως θλιβερή, ανησυχητική, άδική ή απειλητική και καλούμαστε να αντιδράσουμε αναλόγως.

Ο τρόπος που εκφράζουμε το θυμό μας είναι αυτός, που σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα.

Ο χρόνιος και συσσωρευμένος θυμός, που εκφράζεται με έντονες εκρήξεις, μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στις διαπροσωπικές μας σχέσεις και την σωματική και ψυχική μας υγεία. Συμπερασματικά, ενώ είναι απόλυτα φυσιολογικό να αισθανόμαστε θυμωμένοι, όταν οι γύρω μας δε μας συμπεριφέρονται όπως θα θέλαμε ή μας αδικούν, ο θυμός προκαλεί δυσλειτουργία όταν τον εκφράζουμε με τρόπους επιβλαβείς για τον εαυτό μας και τους άλλους. Πολλές φορές, οι άνθρωποι που εκδηλώνουν συχνά εκρήξεις θυμού, μπορεί να πιστεύουν ότι είναι αδύνατο να ελέγξουν το θυμό τους.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι ο θυμός μπορεί να ελεγχθεί: όταν αρχίζουμε να κατανοούμε πώς λειτουργεί και κατ’ επέκταση μαθαίνουμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας με πιο λειτουργικούς τρόπους, τότε, αναπτύσσουμε δεξιότητες, που μας καθιστούν ικανούς, να επικοινωνούμε  με τους γύρω μας πιο εποικοδομητικά, χωρίς να τους πληγώνουμε.

Ο σκοπός και τα οφέλη της διαχείρισης θυμού

Η διαχείριση θυμού δεν αποσκοπεί στο να μάθετε  να καταπιέζετε το θυμό σας. Κατά συνέπεια, το να στοχεύετε στο να μην ξαναθυμώσετε ποτέ είναι από τη μία όχι επιθυμητό και από την άλλη ανέφικτο. Ο θυμός αποτελεί ένα ανθρώπινο συναίσθημα και θα βρει διέξοδο, ακόμα και αν προσπαθήσετε με κάθε τρόπο να τον καταπιέσετε ή να τον αποφύγετε. Ο σκοπός, λοιπόν, μέσα από τη διαχείριση θυμού, είναι να κατανοήσετε το μήνυμα που υπάρχει πίσω από το συναίσθημα και να μάθετε να το εκφράζετε με υγιείς και λειτουργικούς τρόπους, χωρίς να χάνετε τον έλεγχο. Για να πετύχετε τα παραπάνω, μπορεί να χρειάζεται αρκετή προσπάθεια, στην οποία θα σας κατευθύνει και θα σας βοηθήσει ο θεραπευτής σας.

Με την ενίσχυση, λοιπόν, του θεραπευτή μπορείτε να μάθετε τρόπους και τεχνικές για να εκφράζετε κατάλληλα το θυμό σας, αναπτύσσοντας ή βελτιώνοντας τις εξής δεξιότητες:

  • Να αναγνωρίζετε όλο το φάσμα των συναισθημάτων σας, συμπεριλαμβανομένου του θυμού.
  • Να εντοπίζετε τις επιθετικές συμπεριφορές που συμβαίνουν ως αποτέλεσμα του θυμού, τόσο στον εαυτό σας, όσο και στους άλλους.
  • Να κατανοείτε τις πιθανές συνέπειες των εκρήξεων του θυμού, για εσάς τους ίδιους και για τους γύρω σας.
  • Να μάθετε να αντιλαμβάνεστε το αν και πότε η συμπεριφορά σας γίνεται αυτοκαταστροφική.
  • Να εντοπίζετε τις αυτόματες σκέψεις που περνάνε από το μυαλό σας, πριν προκύψει μία έκρηξη θυμού.
  • Να αντιλαμβάνεστε τις σωματικές σας αισθήσεις όταν είστε θυμωμένοι.

Το να μάθετε να διαχειρίζεστε το θυμό σας και να τον εκφράζετε λειτουργικά, θα σας βοηθήσει στο να χτίσετε πιο υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις, να ενδυναμώσετε τις ήδη υπάρχουσες, να εκπληρώνετε τους στόχους σας με μεγαλύτερη επιτυχία και ευκολία και να λαμβάνετε περισσότερη ικανοποίηση και ευχαρίστηση από τη ζωή και την καθημερινότητά σας.

 

Πηγή:

Woodruff J. (2012). Anger Management Best Practice Handbook: Controlling Anger Before it Controls You, Proven Techniques and Exercises for Anger Management (2nd ed.). Aspley, Queensland: Emereo Publishing.

Συγγραφή Άρθρου

Αριστέα Λιάκου - Ψυχολόγος

Αριστέα Λιάκου: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια - MSc Κλινική Ψυχολόγος, Leiden University, NL
Γνωσιακή - Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεία. Ατομική ψυχοθεραπεία ενηλίκων, Συμβουλευτική γονέων.

Σχετικά άρθρα
Προσεχώς κατάθλιψη

Είναι άραγε η ψυχική ασθένεια του μέλλοντος; Είναι μια ασθένεια που εμφανίζεται...

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ψυχοθεραπεία: Πότε αναζητάμε τη βοήθεια ενός θεραπευτή/τριας
Ψυχοθεραπεία

Στις ζωές όλων των ανθρώπων υπάρχουν περίοδοι με δυσκολίες, έντονο προβληματισμό για καταστάσεις της καθημερινότητας ή/και αρνητικά συναισθήματα που επηρεάζουν με δυσάρεστο τρόπο τη διάθεση. Πρόκειται για φάσεις ζωής, τις οποίες βιώνουμε όλοι μας, καθώς υπάρχουν κατά καιρούς διάφοροι παράγοντες εξωτερικοί ή/και εσωτερικοί (ψυχολογικοί) που μας δημιουργούν θλίψη, άγχος ή γενικότερα δυσφορία. 

Κλινική Τελειοθηρία: Τι είναι, ποιες συνέπειες έχει και πώς αντιμετωπίζεται
Κλινική Τελειοθηρία

Όλοι μας λίγο έως πολύ έχουμε την τάση να προσπαθούμε να αποδίδουμε όσο καλύτερα μπορούμε σε έναν ή περισσότερους τομείς της ζωής μας. Είναι φυσιολογικό και θεμιτό να επιδιώκουμε την επιτυχία στη δουλειά, στις σπουδές, στις σχέσεις ή σε άλλες παραμέτρους της καθημερινότητάς μας, όπως και το να διατηρούμε ενισχυμένα κίνητρα για προσωπική πρόοδο.

Κατάθλιψη: Τα συμπτώματα, οι λόγοι εμφάνισης και ο ρόλος της σκέψης
Κατάθλιψη

Τι είναι η κατάθλιψη;

Είναι σύνηθες οι άνθρωποι να βιώνουν αλλαγές στη διάθεσή τους, σε διάφορες φάσεις της ζωής τους. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις, όταν η διάθεσή μας επιμένει να είναι αρνητική και να μας προκαλεί δυσφορία, είναι χρήσιμο να αναζητήσουμε τη βοήθεια κάποιου ειδικού για να αισθανθούμε καλύτερα.

Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες: Συμπτώματα, δημιουργία και αντιμετώπιση
Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες

Η διαταραχή μετατραυματικού στρες προκύπτει ως αντίδραση σε κάποιο εξαιρετικά στρεσογόνο ή τραυματικό γεγονός. Ως τραυματικό γεγονός ορίζεται μία κατάσταση κατά την οποία το άτομο ένιωσε να απειλείται η ζωή ή η σωματική του ακεραιότητα. Τραυματική εμπειρία μπορεί να αποτελέσει και η θέαση κάποιου βίαιου επεισοδίου ή σκηνής που περιλαμβάνει θάνατο ή τραυματισμό άλλων προσώπων.

Ειδικές φοβίες: Γιατί εμφανίζονται, ο τρόπος που συντηρούνται και πώς αντιμετωπίζονται
Ειδικές φοβίες

Ως ειδική φοβία, ορίζεται ο έκδηλος φόβος ή άγχος για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή κατάσταση, ο οποίος επιμένει και διαρκεί τουλάχιστον για 6 μήνες. Στους παράγοντες που συχνά πυροδοτούν τις ειδικές φοβίες περιλαμβάνονται έντομα και άλλα ζώα ή στοιχεία του περιβάλλοντος όπως το νερό τα ύψη και οι καταιγίδες.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.