ψυχική υγεία

"Η ψυχική υγεία συνεπάγεται συμπεριφορά θερμή, γενναιόδωρη και γεμάτη κατανόηση, συναίσθημα τρυφερό, στάση εγκάρδια και πράξεις αλληλεγγύης", Χόρχε Μπουκάι ''Ο Δρόμος της ευτυχίας''.

Τι εννοούμε λέγοντας ψυχική υγεία; Από τι καθορίζεται η ψυχική υγεία;

Η ψυχική υγεία δεν προϋποθέτει μόνο την μη ύπαρξη κάποιας ψυχικής διαταραχής. Η ψυχική υγεία χαρακτηρίζεται από την αναζήτηση της ισορροπίας όλων των πτυχών της ανθρώπινης ζωής, είτε πρόκειται για τη σωµατική, τη διανοητική και την συναισθηματική, είτε για την πνευματική πτυχή του ανθρώπινου βίου.

Η ψυχική υγεία είναι η ικανότητα µας να απολαμβάνουμε τη ζωή και να αντιμετωπίζουμε τις καθημερινές της προκλήσεις.

Το άτομο αντιλαμβάνεται τις ικανότητες και τις δεξιότητες του, αντιμετωπίζει το άγχος της καθημερινότητας, είναι σε θέση να εργαστεί παραγωγικά και δημιουργικά και να συνεισφέρει στην ευρύτερη κοινωνική ομάδα που ανήκει.

Η λειτουργικότητα του ατόμου στο ευρύτερο κοινωνικό του περιβάλλον, η συμβίωση με άλλα άτομα καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα της ψυχικής του υγείας. Η ψυχική υγεία είναι επίσης συνάρτηση της αγάπης, της υποστήριξης και της αποδοχής που χαίρουμε από τον οικογενειακό µας περίγυρο, αλλά και από τρίτους.

Οι συγκυρίες της ζωής μας και οι απαιτήσεις της καθημερινότητας μας συνεχώς αλλάζουν. Μαζί τους μεταβάλλονται και η διάθεση μας και οι σκέψεις μας. Γι αυτό τον λόγο είναι πολύ σημαντικό να έχουμε καταφέρει να αποκτήσουμε ισορροπία στην ζωή μας και τα κατάλληλα εφόδια για να καταφέρουμε μακροχρόνια να ανταπεξέλθουμε στις δύσκολες καταστάσεις.

Πώς να αποκτήσεις ισορροπία

Δώσε αξία στον εαυτό σου. Απόφυγε να ασκείς έντονη αυτοκριτική και αντιμετώπισε τον εαυτό σου με καλοσύνη, κατανόηση και σεβασμό. Βρες χρόνο για τις αγαπημένες σου ασχολίες και για καινούργιες δραστηριότητες που θα επεκτείνουν τους ορίζοντες σου.

Οικοδόμησε μια υγιή αυτοεκτίμηση. Γνώρισε τις ικανότητες σου και αποδέξου τις αδυναμίες σου. Έχοντας μια ρεαλιστική εικόνα του εαυτού σου και του συνόλου των δυνατοτήτων σου μπορείς πολύ πιο εύκολα να ανταπεξέλθεις στις δυσκολίες και να επιτύχεις αυτά που θες.

Φρόντισε το σώμα σου. Το να φροντίζεις το σώμα σου έχει άμεση σχέση με την καλή ψυχική σου υγεία. Η σωματική άσκηση, η σωστή διατροφή, η αποφυγή του καπνίσματος και άλλων ανθυγιεινών συνηθειών, καθώς και ο ποιοτικός ύπνος καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τα επίπεδα της διάθεσης σου.

Μάθε να διαχειρίζεσαι αποτελεσματικά το άγχος σου. Το άγχος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας. Πολλές φορές το να κρατήσουμε τις ισορροπίες σε όλες τις πτυχές της ζωής μας αποτελεί μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Ο τρόπος με τον οποίον διαχειρίζεσαι τις καταστάσεις και το άγχος σου έχει άμεση σχέση με τον τρόπο σκέψης σου. Βρες λοιπόν τι είναι αυτό που σε χαλαρώνει και ποιες είναι οι τεχνικές που σε βοηθούν για να διαχειριστείς το άγχος σου αποτελεσματικά.

Θέσε ρεαλιστικούς στόχους. Αποφάσισε τι είναι αυτό που πραγματικά θες για το μέλλον σου σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο και θέσε στόχους ανάλογα με τις ικανότητες σου και τις δυνατότητες που έχεις. Οργάνωσε τα επόμενα βήματά σου με μεθοδικότητα.

Δοκίμασε νέες εμπειρίες. Η δομημένη και προγραμματισμένη καθημερινότητα σου παρέχει ένα αίσθημα ασφάλειας και ελέγχου των καταστάσεων. Παρόλα αυτά το να αλλάξεις λίγο την καθημερινότητά σου και να δοκιμάσεις καινούργια πράγματα μπορεί να έχει βελτιώσει την διάθεση σου και να σε ανανεώσει.

Χτίσε δυνατές οικογενειακές και φιλικές σχέσεις. Οι άνθρωποι με δυνατούς και σταθερούς οικογενειακούς και σταθερούς δεσμούς είναι πιο υγιείς από τους ανθρώπους που δεν έχουν δίπλα τους άτομα να τους στηρίζουν και να τους αγαπούν. Κάνε σχέδια με τους φίλους και την οικογένεια σου, πέρνα ποιοτικό χρόνο μαζί τους, πάρε μέρος σε συλλογικές δραστηριότητες που θα σε βοηθήσει να ανοίξεις των κύκλο των γνωριμιών σου.

Η κατάκτηση της ισορροπίας είναι μια διαδικασία από την οποία μαθαίνουμε καθημερινά. Διατηρώντας αυτή την ισορροπία σε όλες τις πτυχές της ζωής μας θα καταφέρουμε να εξασφαλίσουμε μια καλή ψυχική υγεία απολαμβάνοντας τις θετικές εμπειρίες της ζωής.

Συγγραφή Άρθρου

Τσιούλου Χριστίνα

tsioulou christinaΨυχολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
Ειδίκευση στην Κλινική Ψυχοπαθολογία.

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Γιατί αναβάλλουμε την ώρα του ύπνου μας;
ύπνος

Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται πολλοί από εμάς, παρά την σημαντική συμβολή του ύπνου στην σωματική και ψυχική μας υγεία, έχουμε την τάση να αναβάλλουμε την διαδικασία του.
Ενώ το σώμα μας διαμαρτύρεται, το πνεύμα μας αρνείται πεισματικά να υπακούσει στις επιταγές του.

Πότε να αναζητήσουμε την βοήθεια ενός ψυχολόγου;
βοήθεια ψυχολόγου

Όλοι μας βιώνουμε δύσκολες καταστάσεις και υπάρχουν στιγμές στην ζωή μας που νιώθουμε άσχημα ψυχολογικά. Πώς ξέρουμε όμως πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να επισκεφτεί ο καθένας μας έναν ειδικό ψυχικής υγείας; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο να δοθεί, καθώς είναι κάτι αρκετά πολύπλοκο που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Διαπροσωπικές δυσκολίες και κατάθλιψη

Τα άτομα που έχουν κατάθλιψη τείνουν να έχουν περιορισμένα κοινωνικά δίκτυα και να έχουν την πεποίθηση ότι τα άτομα του κοινωνικού τους δικτύου δεν τους παρέχουν επαρκή υποστήριξη. Η χαμηλή κοινωνική υποστήριξη μπορεί να μειώσει την ικανότητα του ανθρώπου να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τα στρεσογόνα γεγονότα της ζωής του και τον κάνει πιο ευάλωτο στην κατάθλιψη.

Ο ρόλος της εργασίας στην ζωή
εργασία ζωή

Όταν κάποτε είχε ζητηθεί από τον Σ. Φρόυντ να ορίσει τους στόχους μιας υγιούς ψυχικής ζωής, η απάντηση του ήταν η εξής: «Να αγαπάς και να εργάζεσαι». Η σημασία που δίνουμε στις σχέσεις μας και στην πιθανή απώλειά τους είναι συχνά προφανής, ενώ η σημασία που έχει η εργασία μας στην ζωή μας συχνά μας διαφεύγει.

Ψυχαναγκαστική καταναγκαστική διαταραχή
Ψυχαναγκαστική καταναγκαστική διαταραχή

Η ψυχαναγκαστική- καταναγκαστική διαταραχή χαρακτηρίζεται από επίμονες και ανεξέλεγκτες σκέψεις ή παρορμήσεις (ψυχαναγκασμοί) και από την ανάγκη επανάληψης συγκεκριμένων πράξεων (καταναγκασμοί). Φυσικά, οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ανεπιθύμητες σκέψεις μερικές φορές, όπως κάποιο τραγούδι ή κάποια μελωδία που «κολλάει» στο μυαλό μας, ή την παρόρμηση να κάνουμε κάτι επικίνδυνο.

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.

Μείνετε ενημερωμένοι!

Ακολουθήστε μας για να λαμβάνετε ενημερώσεις για νέα άρθρα ψυχολογίας...