συγχώρεση

Όλοι σας είναι πιθανόν να έχετε πληγωθεί από τις πράξεις ή τα λόγια των κοντινών σας ανθρώπων. Μπορεί οι γονείς σας να ήταν επικριτικοί σε κάθε σας προσπάθεια. Μπορεί ο σύντροφος σας να είχε παράλληλη σχέση, μπορεί ακόμα οι συνάδελφοι σας να προσπάθησαν να σαμποτάρουν την επαγγελματική σας σταδιοδρομία.

Αυτές οι τραυματικές εμπειρίες προκαλούν αρνητικά συναισθήματα όπως οργή , πικρία ή ακόμα και διάθεση για εκδίκηση. Έχετε δυο επιλογές ή να παγιδευτείτε σε αυτά τα τοξικά συναισθήματα ή να προσπαθήσετε να συγχωρήσετε για την δική σας ψυχική υγεία.

Ποια είναι η έννοια της συγχώρεσης;

Όλοι οι άνθρωποι δεν αντιλαμβάνονται την συγχώρεση με τον ίδιο τρόπο. Κατά μία γενική έννοια εννοούμε την απόφαση του ατόμου να αφήσει πίσω του το συναίσθημα της μνησικακίας ή ακόμα και τις σκέψεις εκδίκησης που προκλήθηκαν από ένα τραυματικό γεγονός. Είναι πιθανόν να μην ξεχάσετε ποτέ αυτό που σας έχει πληγώσει. Όμως η δύναμη της συγχώρεσης σας απελευθερώνει από το άτομο που σας έχει πληγώσει για να μπορέσετε να συνεχίσετε με ψυχική ηρεμία την ζωή σας. Συγχωρώ δεν σημαίνει ότι ξεχνώ. Οι δυσάρεστες εμπειρίες δεν εξαλείφονται, απλά αντί να είστε προσκολλημένοι στο παρελθόν έχετε την ελευθερία να προστατέψετε τον εαυτό σας και να ισορροπήσετε.

Ο άνθρωπος που έχει την δύναμη να συγχωρεί δεν σημαίνει ότι είναι αδύναμος ή αφελής. Αντίθετα είναι δυνατός γιατί χωρίς να απαλλάσσει το άτομο που τον έχει πληγώσει από την ευθύνη των πράξεων του, απελευθερώνεται από αυτόν και δεν του επιτρέπει να συνεχίσει να τον πληγώνει. Συγχωρώ δεν σημαίνει ότι δεν νιώθω θυμό ή ότι δικαιολογώ αγενείς ή εγωιστικές συμπεριφορές απλά επειδή δεν μπορώ να αλλάξω το παρελθόν δεν προσκολλώμαι σε αυτό γιατί δεν μου αξίζει να υποφέρω για πάντα.

Γιατί πρέπει να συγχωρούμε;

Η συγχώρεση οδηγεί σε πιο υγιείς σχέσεις, εξαλείφει τα αρνητικά συναισθήματα όπως αγωνία, άγχος, εχθρότητα, βοηθάει το άτομο να βελτιώσει την ψυχική του υγεία, ελαχιστοποιεί συμπτώματα κατάθλιψης, αυξάνει την αυτοεκτίμηση του ατόμου και γενικότερα συμβάλλει και στην καλύτερη σωματική υγεία. Η συγχώρεση δεν σημαίνει απαραίτητα και επανασύνδεση. Σε μερικές δε περιπτώσεις μπορεί να μην είναι και η πιο ενδεδειγμένη λύση γιατί εξαρτάται και από την μελλοντική συμπεριφορά του ατόμου που μας έχει πληγώσει.

Ποιες είναι οι αρνητικές συνέπειες αν δεν εξασφαλίσετε το δώρο της συγχώρεσης;

1) Θα μεταφέρετε το θυμό και την πικρία σας σε κάθε καινούργια σχέση.
2) Θα είστε τόσο πολύ παγιδευμένοι στο αρνητικό συναίσθημα της αδικίας που δεν θα μπορείτε να απολαύσετε το παρόν.
3) Είναι πιθανόν να εξελιχθείτε σε ένα αγχωτικό ή καταθλιπτικό άτομο, εγκλωβισμένο στα αρνητικά συναισθήματα.
4) Θα απομονωθείτε και θα χάσετε την ευκαιρία για καινούργιες υγιείς σχέσεις.

Πώς να συγχωρήσετε;

1) Παραδεχτείτε τον πόνο που νιώθετε και συνειδητοποιήστε ποιος είναι υπεύθυνος.
2) Εκφράστε τα συναισθήματα σας με υγιή τρόπο.
3) Απαλλαγείτε από προσδοκίες για διόρθωση της αδικίας.
4) Οχυρώστε τον εαυτό σας για να μην ξανασυμβεί. Να γνωρίζετε τι πρέπει να περιμένετε από τους άλλους γιατί οι άνθρωποι δεν μπορούν να δώσουν κάτι που δεν έχουν.

Το να μάθετε να συγχωρείτε προϋποθέτει να συνειδητοποιήσετε ότι αυτό που σας πλήγωσε πράγματι συνέβη αντί να εύχεστε να ήταν διαφορετικά ή να βρίσκετε διάφορες δικαιολογίες. Η ιδέα της συγχώρεσης δεν εστιάζεται στο να διορθωθεί μια τραυματισμένη σχέση αλλά είναι το μονοπάτι για την προσωπική σας ελευθερία για να έχετε μια ποιοτικά καλή ζωή.

Συγγραφή Άρθρου

Eπιβατιανού Αντιγόνη - Ψυχολόγος

Eπιβατιανού Αντιγόνη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια. Ειδικεύτηκε στη Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία για εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου της Σκωτίας. Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές ( παχυσαρκία, ανορεξία,βουλιμία,υπερφαγικά επεισόδια).

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να ελέγξετε το θυμό σας πριν σας κυριεύσει;
έλεγχος θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που μπορεί να εκδηλωθεί σαν αντίδραση απέναντι σε μια απειλή, σε μια αποτυχία ή ματαίωση επαγγελματικών ή προσωπικών στόχων καθώς και σε μια αρνητική κριτική. Ακόμη είναι πιθανόν να υποκρύπτονται κάτω από τις εκδηλώσεις θυμού συναισθήματα μοναξιάς, λύπης ή φόβου. Αυτό είναι μια υγιής αντίδραση.

Σχολική άρνηση. Τι είναι και πως αντιμετωπίζεται.
Σχολική άρνηση

Η άρνηση ενός παιδιού να παρακολουθήσει τα μαθήματα του σχολείου σε τακτά χρονικά διαστήματα και όχι περιστασιακά είναι μια δύσκολη κατάσταση που πρέπει να διαχειριστούν οι γονείς σε συνεργασία με τους δασκάλους. Παλαιότερα η άρνηση αυτή συνδυάζονταν αποκλειστικά και μόνο με τη φοβία.

Ψυχογενής βουλιμία. Μια επικίνδυνη διατροφική διαταραχή
Ψυχογενής βουλιμία

Τι είναι η βουλιμία;
Η ψυχογενής βουλιμία είναι μια σοβαρή διατροφική διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από συχνά επεισόδια υπερβολικής κατανάλωσης τροφής και συγχρόνως από την προσπάθεια των πασχόντων να διατηρήσουν το βάρος τους καταφεύγοντας σε εμετικά επεισόδια ή σε υπερβολική σωματική άσκηση για κατανάλωση των θερμίδων.

Χαμηλή αυτοεκτίμηση. Τροχοπέδη στην εξέλιξη της ζωή μας
Χαμηλή αυτοεκτίμηση

Τι είναι η αυτοεκτίμηση;
Αυτοεκτίμηση είναι η γνώμη που έχουμε για τον εαυτό μας. Όταν το συναίσθημα αυτό είναι υγιές έχουμε μια θετική άποψη για τον εαυτό μας. και για τη ζωή γενικότερα. Νιώθουμε ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία όλες τις προκλήσεις που μας τυχαίνουν.

Οδηγεί ο φόβος της μοναξιάς σε ακατάλληλες σχέσεις;
φόβος μοναξιάς

Από πολύ νωρίς γαλουχούμαστε με την πεποίθηση ότι η προσωπική μας αξία είναι στενά συνδεδεμένη με την ικανότητα μας να βρούμε ένα σύντροφο, ότι ο γάμος είναι η πιο σπουδαία σχέση στη ζωή μας και επομένως δεν θα ήμαστε πλήρεις αν δεν βρούμε το άλλο μας μισό.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.