Βασανιστικές σκέψεις

Η διαχείριση της σκέψης αποτελεί μία εξαιρετικά δυναμική διαδικασία, ξεχωριστή για κάθε άτομο. Οι σκέψεις μας είναι μία φυσιολογική απόρροια φιλτραρίσματος των εμπειριών που βιώνουμε και κατ.επέκταση των συναισθημάτων που νιώθουμε. Πιο συγκεκριμένα, οι εμπειρίες του παρελθόντος, του παρόντος και τα υποθετικά σενάρια για τις πιθανές εκβάσεις των επιθυμιών μας, εκφράζονται και ερμηνεύονται μέσα από τη διαδικασία της σκέψης.

Διαχείριση Παρορμήσεων. Εξισορρόπηση Συναισθήματος και Λογικής

Το πλεονέκτημα που δίνει η διαδικασία της σκέψης είναι η διαχείριση των παρορμήσεων και φυσικά η εξισορρόπηση συναισθήματος και λογικής. Η δυναμική της σκέψης «συγκρατεί» το υπερβολικό συναίσθημα, αναλύει ή ακόμα και υπεραναλύει τις πιθανότητες εκπλήρωσης επιθυμιών θέτοντας παραμέτρους οι οποίοι δημιουργούν το φαύλο κύκλο ερωτημάτων, απαντήσεων, και στη συνέχεια άλλων ερωτημάτων, των θεμάτων που μας απασχολούν.

Τότε είναι που η σκέψη γίνεται αδύναμη αφού δεν μπορεί να προβλέψει τα γεγονότα και ειδικότερα στην περίπτωση που τα συναισθήματά μας είναι «απείθαρχα». Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει τα κέντρα του συναισθήματος που βρίσκονται στην αμυγδαλή και τα κέντρα κριτικής σκέψης που βρίσκονται στον μετωπιαίο λοβό. Σε αυτά τα κέντρα ανάλογα και με τις εμπειρίες του κάθε ατόμου, αναπτύσσεται και η διαδικασία της σκέψης ή ακόμα και της υπέρ αναλυτικής σκέψης, με αποτέλεσμα το άτομο να βιώνει όλη αυτή τη διαδικασία ως βασανιστήριο.

Με ποιο τρόπο λοιπόν μπορεί ένα άτομο να διαχειρισθεί τις βασανιστικές σκέψεις του;

Μην πιστεύετε ότι σκέφτεστε

Κάθε άτομο είναι ξεχωριστό όπως και ο τρόπος που σκέφτεται. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος κρύβει ανησυχίες, φοβίες, με αποτέλεσμα η υποθετική σκέψη ότι θα συμβεί κάτι στο άμεσο μέλλον να μπλοκάρει τη διαδικασία της διαχείρισης της σκέψης. Εάν συμβεί κάποιο γεγονός στο παρόν που θα «ξυπνήσει» βιώματα του παρελθόντος, τότε άμεσα η σκέψη μας γεμίζει τα κενά των υποθέσεων που κάνουμε με αποτέλεσμα η διαδικασία να γίνεται βασανιστική χωρίς όμως η σκέψη να βασίζεται σε αποδείξεις. Στην περίπτωση αυτή η σκέψη λειτουργεί με αδύναμο τρόπο και το άτομο προβαίνει σε βιαστικά συμπεράσματα τα οποία πυροδοτούν άλλες βασανιστικές σκέψεις.

Μοιρασθείτε του προβληματισμούς και τις ανησυχίες σας

Όταν συμβαίνει κάποιο γεγονός που πυροδοτεί μία πληθώρα σκέψεων, συνήθως το άτομο θέλει να μείνει μόνο του. Θέλει να κάνει την ενδοσκόπηση του. Απομονώνεται και «αναμασά» τις ίδιες σκέψεις, και αυτή η διαδικασία είναι βασανιστική. Στην περίπτωση αυτή η ενδοσκόπηση πρέπει να έχει κάποιο όριο.  Η συζήτηση των σκέψεων σας με κάποιο άτομο εμπιστοσύνης, θα μπορούσε να βοηθήσει στην επίλυση κάποιων θεμάτων χωρίς να αισθάνεστε εξάντληση και χωρίς να βασανίζεστε.

Ξεκουραστείτε

Τη νύχτα πριν πέσουμε για ύπνο συνήθως πυροδοτούνται σκέψεις, οι οποίες μπορεί να μας κρατήσουν ξάγρυπνους και να γίνουν βασανιστικές. Σκεφτείτε ότι η διαδικασία αυτή δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα. Επωφελιθείτε από την χαλάρωση και την ξεκούραση που φέρνει ο ύπνος. Το μυαλό ξεκουράζεται και το επόμενο πρωί θα είστε σε θέση να δούμε τα πράγματα πιο ξεκάθαρα.

Ασχοληθείτε με πράγματα που σας ενδιαφέρουν για να μπορείτε να ξεκουράσετε τη σκέψη σας

 Η χαλαρωτική γυμναστική, η βόλτα με ένα φίλο, ή η ενασχόληση με πράγματα που σας ευχαριστούν ξεκουράζουν τη σκέψη σας και όταν ξαναμπείτε και πάλι σε αυτή τη διαδικασία συναισθηματικά θα έχετε  τη διάθεση να σκεφτείτε πιο καθαρά.

Η σημαντική και δυναμική διαδικασία της σκέψης

Η σκέψη μας είναι μία πολύ σημαντική και δυναμική διαδικασία. Συνυπάρχει με όλο το ατομικό, κοινωνικό και οικογενειακό πλαίσιο κάθε ατόμου. Οι παράγοντες που θα «ωριμάσουν» ακόμα περισσότερο τη σκέψη σας, κάνοντάς την λιγότερο βασανιστική είναι η συμπεριφορική αποσυμφόρηση τους, η αποστασιοποίηση σας ως πρωταγωνιστές του προβλήματος και η αποδοχή ότι ακόμα και να συμβεί αυτό που φοβάστε, θα έχετε τη δύναμη να το διαχειρισθείτε. 

Συγγραφή Άρθρου

Ρέα Δουμανά - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Ρέα Δουμανά: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Η Ρέα Δουμανά εξειδικεύτηκε στον τομέα της Ψυχολογίας με τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Κλινικής Ψυχολογίας σε ενήλικες και εφήβους. Διετέλεσε ως επιστημονική συνεργάτης στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Παν/μίου Αθηνών, του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού». Έχει αναπτύξει ερευνητικό έργο αναφορικά με την εφηβεία, τις σεξουαλικές συνήθειες των Ελλήνων εφήβων, τις συμπεριφορές εξάρτησης στο Διαδίκτυο.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Διεκδικητικότητα και πως να την αποκτήσετε
Διεκδικητικότητα

Η διεκδικητικότητα αποτελεί ένα σημαντικό χαρακτηριστικό κάθε προσωπικότητας, αφού παίζει σημαντικό ρόλο στην κινητοποίηση των ατόμων, στην έκφραση συναισθημάτων, σκέψεων, αναγκών, όπως επίσης και στην υγιή εξέλιξη μίας σχέσης. Πολλές φορές όμως κάποια άτομα διστάζουν στο να εκφράσουν απόψεις και σκέψεις, λόγω του φόβου που νιώθουν στο να εκτεθούν ή ακόμα και για τις επιπτώσεις ως προς τις αντιδράσεις που θα δημιουργηθούν.

Ψυχογενής Βουλιμία
Ψυχογενής Βουλιμία

Οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής (ΔΠΤ), αποτελούν ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο στον Διεθνή Διαγνωστικό Οδηγό της Αμερικανικής Εταιρίας Ψυχολόγων (APA, Diagnostic and Statistical Manual (DSMV), 2013).

Συναισθηματική Νοημοσύνη και Ενσυναίσθηση

Συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε  τα δικά μας συναισθήματα καθώς και των άλλων, να παρακινούμε τον εαυτό μας και να διαχειριζόμαστε με σωστό τρόπο τις  σχέσεις  μας με τους άλλους.
H συνασθηματική νοημοσύνη αποτελείται από 5 άξονες:

Λογικοθυμική Ψυχοθεραπεία
Λογικοθυμική Ψυχοθεραπεία

H Λογικοθυμική Θεραπεία (ΛΘΘ) στηρίζεται σε ένα πλαίσιο φιλοσοφικών θεωριών περισσότερο, ίσως, από κάθε άλλο σύστημα ψυχοθεραπείας. Ο Albert Ellis (1913-2007), Πατέρας της ΛΘΘ, στήριξε τη δομή της ψυχοθεραπείας στον Στωϊκό φιλόσοφο του 1ου αιώνα π.Χ. Επίκτητο.

Διαταραχές Προσωπικότητας

Οι διαταραχές προσωπικότητας οι οποίες περιλαμβάνονται στον διαγνωστικό οδηγό DSMV (APADSMV, 2013), αποτελούν ένα ξεχωριστό κομμάτι των ψυχικών διαταραχών. Σύμφωνα με τον διαγνωστικό οδηγό, μια διαταραχή προσωπικότητας είναι ένα μοτίβο της «εσωτερικής ψυχικής εμπειρίας» και της συμπεριφοράς που αποκλίνει σημαντικά από τις προσδοκίες του ατόμου ως κουλτούρα, είναι διάχυτη και άκαμπτη, και εμφανίζεται στην εφηβεία ή στην πρώιμη ενήλικη ζωή.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.