διαχείριση θυμού

Οι παλάμες σας ιδρώνουν, η καρδιά χτυπά δυνατά, το στομάχι σφίγγεται και είστε έτοιμοι να εκραγείτε. Το συναίσθημα του θυμού είναι γνωστό σε όλους. Η αίσθηση ότι μας αδικούν, μας υποτιμούν ή μας πληγώνουν είναι εκείνη η σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι. Όμως, το κλειδί είναι το πώς θα διαχειριστούμε το θυμό μας , διότι πολλές φορές όταν η καταπίεσή του είναι μόνιμη μπορεί να οδηγήσει σε λάθος συμπεράσματα και αποφάσεις.

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα απολύτως φυσιολογικό και υγιές. Είναι απαραίτητος και για την ίδια την επιβίωσή μας και ενεργοποιείται ενστικτωδώς, ενώ συντελεί και στην προστασία της ίδιας της ζωής μας. Όταν κάποιος μας επιτεθεί ή απειλήσει τη σωματική ή ψυχική μας ακεραιότητα, ο θυμός είναι εκείνος που θα μας κινητοποιήσει. Διότι είναι εκείνος ο οποίος θα μας ενδυναμώσει να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας και εκείνους που θέλουμε να προστατεύσουμε. Η έντονη λεκτική αντίδραση είναι το πιο σύνηθες φαινόμενο με το οποίο κάποιος εξωτερικεύει το θυμό του. Όμως, πολλές φορές η εξωτερίκευση του θυμού μπορεί να οδηγήσει σε ακρότητες και βίαιες εκδηλώσεις.

Όπως όλα τα συναισθήματά μας, έτσι και ο θυμός δεν προκαλείται απευθείας από τα γεγονότα, αλλά από τον τρόπο με τον οποίο εμείς τα αποκωδικοποιούμε. Έτσι ένας άνθρωπος μπορεί να ξεσπάσει βιαίως για μία ασήμαντη αφορμή , ενώ ένας άλλος ενώ δέχεται μία έντονη επιθετικότητα , να καταπνίξει τελείως και να θάψει μέσα του τα αμυντικά του συναισθήματα.

Μπορούμε, λοιπόν, να οριοθετήσουμε ένα μέτρο στο οποίο και να αποφεύγουμε την έντονη επιθετικότητα, μέχρι και την υπερβολική απάθεια. Το να θάβουμε συνεχώς μέσα μας τα συναισθήματά μας είναι μία κατάσταση ατέρμονη, η οποία θα μας οδηγήσει, με απόλυτη βεβαιότητα, στον εσωτερικό μας μαρασμό και τη σωματική και ψυχική μας κούραση.

Όταν θυμώνουμε, μέσα μας συγκρούονται δύο αντίθετα γνωστικά στοιχεία. Από τη μία η δική μας έμφυτη επιθυμία και ανάγκη να προστατεύουμε τον εαυτό μας και το δίκιο μας και από την άλλη μέσα μας υπάρχει εκείνη η κοινωνικά επιβεβλημένη τάση να κατευνάζουμε το θυμό μας, ακόμα και αν είμαστε εμείς που έχουμε το δίκιο με το μέρος μας.

Για παράδειγμα, σε μία έντονη διαμάχη με τον εργοδότη μας, συνήθως καταπιέζουμε το θυμό μας, ακριβώς επειδή φοβόμαστε τις συνέπειες που θα έχει το ξέσπασμά μας, λόγω της έκφρασης των πραγματικών μας συναισθημάτων προς το πρόσωπό του. Όμως, το άσχημο αυτής της κατάστασης είναι ότι συνηθίζουμε να ξεσπάμε το θυμό μας σε ένα άλλο μέλος της οικογένειάς μας, ακριβώς επειδή γνωρίζουμε πως δε θα αντιδράσει.

Πολλές φορές , ο καταπιεσμένος θυμός βγαίνει στην επιφάνεια με μία αφορμή πολύ πιο επιφανειακή. Η πραγματική αιτία δεν είναι ο λόγος για τον οποίο διαπληκτιζόμαστε,  με αποτέλεσμα αυτό να οδηγεί πολλές φορές σε μία τελείως λανθασμένη εκτόνωση και να αλλοιώνει τις σχέσεις μας με τους άλλους.

Η καταπίεση του θυμού είναι ένα σύνηθες φαινόμενο στις γυναίκες. Αυτό εξηγείται, διότι η ίδια η κοινωνία έχει αναπτύξει ελαφρυντικά για τους άνδρες ακόμα και όταν εκείνοι ξεσπάνε βίαια, αλλά η γυναίκα μέσα στις κοινωνικές της αντιλήψεις, ταυτίστηκε με εκείνη που προσφέρει άνευ όρων αγάπη και φροντίδα, αναλαμβάνοντας έναν ρόλο παραδοσιακά ‘’πυροσβεστικό’’.

Επιπλέον, η καταπίεση του θυμού μας απορρέει από τα οικογενειακά πρότυπα με τα οποία γαλουχηθήκαμε, αλλά και με άγραφες κοινωνικές νόρμες οι οποίες υπαγορεύουν στους καλλιεργημένους και υψηλού επιπέδου ανθρώπους να μη ρίχνουν το επίπεδό τους. Πολλές φορές, φυσικά, πίσω από μία συνεχή καταπίεση μπορεί να κρύβεται και μία ασταθής συναισθηματική προσωπικότητα ακόμα και έντονη ανασφάλεια. Πρέπει , όμως, να τονιστεί ότι ο θυμός πρέπει να εκφράζεται με έναν τρόπο, αρκεί να μην είναι επιζήμιος και να μην οδηγήσει σε βιαιοπραγίες.

Ποια πρέπει να είναι η στάση μας απέναντι στο συναίσθημα του θυμού;

  • Όταν νοιώθουμε θυμό, πρέπει να τον αναγνωρίζουμε και να τον αποδεχόμαστε.
  • Δεν πρέπει να καταπνίγουμε το θυμό μας, αλλά να τον εκφράζουμε με σωστό τρόπο.
  • Ανακαλύψτε την αιτία του θυμού σας και βρείτε άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις.
  • Πολλές φορές , ένα μαξιλάρι μπορεί να επενεργήσει λυτρωτικά, αφού θα δεχθεί εκείνο το ξέσπασμα και το θυμό σας, αντί να ξεσπάσετε σε άλλα άτομα.
  • Θυμηθείτε ότι ο θυμός είναι ένα απόλυτα φυσιολογικό συναίσθημα και απενοχοποιείστε τον.
  • Αντιδράστε στο θυμό με χιούμορ. Το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης μίας αρνητικής κατάστασης.

Η προσοχή μας πρέπει να δίνεται στην αποκωδικοποίηση του εκάστοτε γεγονότος που μας προκαλεί θυμό και θα μας βοηθήσει στο να αποφύγουμε υπερβολές που βλάπτουν εμάς και τα αγαπημένα μας πρόσωπα.

Συγγραφή Άρθρου

Μαρία Σκαμπαρδώνη

maria skampardoniΔημοσιογράφος

Η Ψυχολογία είναι ένα από τα αγαπημένα αντικείμενα μελέτης της διότι μελετά τα μύχια και τα άδυτα της ανθρώπινης ύπαρξης, μαζί με τη Φιλοσοφία. Η γραφή είναι για αυτή ένας τρόπος ζωής, ένα ξέσπασμα και μία φυγή από την κουραστική πραγματικότητα.

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Προφίλ 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς στον μοναδικό εξειδεκευμένο κατάλογο στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τα παιδιά και η αποδοχή
παιδιά αποδοχή

Τα παιδιά είναι όπως τα λουλούδια. Χρειάζονται αγάπη και προσοχή για να παραμείνουν φωτεινά και να μη μαραθούν. Η αγάπη είναι εκείνη η τροφή που θρέφει την ψυχή και προστατεύει το παιδί από τα άσχημα συναισθήματα αφορούν την αξία, την εμφάνιση και την προσωπικότητά του.

Μη συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους...
σύγκριση εαυτού

Είναι στη φύση του ανθρώπου να συγκρίνει πολλές φορές τις ικανότητες, το χαρακτήρα και το επίπεδο διαβίωσης του με αυτό των άλλων συνανθρώπων του και πολλές φορές να δυσαρεστείται όταν διαπιστώνει ότι υστερεί σε σχέση με τους υπόλοιπους. 

Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και ενοχές

Η ζωή μας χαρακτηρίζεται από έντονους, γρήγορους ρυθμούς. Η εξουθενωτική μας προσπάθεια να είμαστε συνεπείς σε όλα και να ικανοποιούμε τις ανάγκες όλων των κοντινών μας ανθρώπων, από τους γονείς, τους φίλους, το σύντροφο μέχρι και τους γείτονες, μας πλημμυρίζει από αίσθημα υπευθυνότητας και έντονου άγχους.

Πώς ξεπερνώ την ερωτική απογοήτευση;
ερωτική απογοήτευση

Ο έρωτας είναι ένα τόσο δυνατό και καταλυτικό συναίσθημα που μέσα στη δύναμή του είναι αδύνατο να μην πληγώσει και την ψυχή εκείνου που έχει κυριεύσει. Όταν τελειώσει ένας έρωτας ή όταν μείνει ανεκπλήρωτος είναι απολύτως φυσιολογικό αυτό να προκαλέσει έντονο πόνο και πικρία στην ψυχή μας.

Ο φόβος για την υγεία μας
νοσοφοβία

Όλοι κάποια στιγμή ανησυχήσαμε για κάποιο σωματικό σύμπτωμα το οποίο παρατηρήσαμε και νοιώσαμε φόβο για την υγεία μας. Ο φόβος για την υγεία μας μπορεί να έχει κάποια αιτία, αλλά τις περισσότερες φορές είναι ανυπόστατος και μπορεί να οφείλεται ακόμα και σε ψυχολογικά αίτια.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.