προσωπικά όρια

Τι είναι τα προσωπικά όρια;  Τα προσωπικά μας όρια είναι εκείνα που καθορίζουν τον προσωπικό μας χώρο και κρατούν τους άλλους μακριά από αυτό. Μας διαχωρίζουν από τους άλλους και προστατεύουν την ακεραιότητα μας βοηθώντας μας να έχουμε τον έλεγχο της ζωής μας και προστατεύοντάς μας από την παραβίαση και την εκμετάλλευση των άλλων.

Επίσης, τα υγιή προσωπικά όρια μας βοηθούν στο να αντιλαμβανόμαστε καλύτερα τον εαυτό μας ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση μας και στο να έχουμε πιο υγιείς σχέσεις με τους γύρω μας. Σε αντίθεση, η έλλειψη υγιών ορίων μπορεί να μας οδηγήσει σε συγκρούσεις, εξάντληση, άγχος και κατάθλιψη. 

Τα όρια χωρίζονται σε:

Φυσικά (αφορούν το χώρο και τα αντικείμενα μας και το σεβασμό που θέλουμε να έχουν οι άλλοι προς αυτά).

Σεξουαλικά (ποιοι επιθυμούμε να μας πλησιάζουν και να μας αγγίζουν και με ποιο τρόπο).

Διανοητικά (αφορούν τις σκέψεις και τις αντιλήψεις μας).

Χρονικά (αφορούν τις χρονικές περιόδους που χρειαζόμαστε για να διεκπεραιώσουμε κάτι και το σεβασμό προς αυτές).

Οικονομικά (αφορούν τον τρόπο με τον οποίο χειριζόμαστε τα οικονομικά μας).

Συναισθηματικά (αφορούν το σεβασμό που προσδοκούμε από τους άλλους για τα συναισθήματα μας).

Κοινωνικά (αφορούν το σεβασμό προς την επιλογή των κοινωνικών μας επαφών).

Ποιοι είναι οι λόγοι που κάποιοι δυσκολεύονται να βάλουν όρια;

Δεν αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τους και αυτά που θέλουν.

Νιώθουν ότι δεν έχουν δικαίωμα να θέσουν όρια ή ότι θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις σχέσεις τους .

Βάζουν πάντα τις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές τους .

Δε θεωρούν ότι είναι σημαντικό.

Θέλουν να αποφύγουν πιθανές συγκρούσεις.

Φοβούνται να μη φανούν εγωιστές.

Δεν έμαθαν ποτέ πως να έχουν υγιή όρια.

Δε γνωρίζουν πως να αρχίσουν.

Πως μπορώ να θέσω υγιή προσωπικά όρια;

Έχε επίγνωση του εαυτού σου, αναγνώρισε τα συναισθήματα σου και άσε τα να είναι οδηγός στον καθορισμό των προσωπικών σου ορίων.

Αναγνώρισε τις αξίες σου και τα σημαντικότερα πράγματα στη ζωή σου και πως θα ήθελες οι άλλοι να ανταποκρίνονται σε αυτά.

Αναγνώρισε τους λόγους που είναι σημαντικά για σένα αυτά τα όρια.

Αναγνώριζε πότε να λες ναι και πότε όχι και δώσε στον εαυτό σου την άδεια να λέει όχι κάποιες φορές.

Να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου και με τους άλλους για αυτά που νιώθεις.

Όταν θέτεις όρια σε μια σχέση απέφυγε να έρθεις σε αντιπαράθεση με το άλλο άτομο αλλά να έχεις μια ειλικρινή συζήτηση με ευγένεια και ηρεμία.

Μην το πάρεις προσωπικά αν η απάντηση είναι όχι, ταυτόχρονα δε χρειάζεται να απολογείσαι.

Αντί να προσπαθήσεις να αλλάξεις τους άλλους, αποστασιοποιήσου και ανέπτυξε ένα σύστημα υποστήριξης από άτομα τα οποία σέβονται τα όρια σου.

Συγγραφή Άρθρου

Θεογνωσία Μεϊτανή
Ψυχολόγος με Εξειδίκευση στην Συμβουλευτική Ψυχολογία
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης
Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης

Με τον όρο επαγγελματική εξουθένωση εννοούμε την κατάσταση κατά την οποία αισθανόμαστε εξαντλημένοι συναισθηματικά αλλά και σωματικά όσον αφορά την εργασία μας. Αυτή η εξάντληση αυξάνεται σταδιακά και μπορεί να επιφέρει μακροχρόνιες επιπτώσεις όπως το αίσθημα απελπισίας και ανεπάρκειας σχετικά με τις επιδόσεις στον εργασιακό μας χώρο. Κάποιες φορές οι επιπτώσεις μπορεί να επεκταθούν και σε άλλους τομείς της ζωής μας.

Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή: Η μελαγχολία του χειμώνα

Το καλοκαίρι έχει φύγει και ίσως έχετε παρατηρήσει κάποιες αλλαγές στη διάθεση σας. Μήπως νοιώθετε πιο κουρασμένοι, κακόκεφοι και δεν έχετε όρεξη να διεκπεραιώσετε τις υποχρεώσεις σας;  Μην ανησυχείτε, ευθύνεται η αλλαγή του καιρού.
Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή είναι μια μορφή κατάθλιψης η οποία είναι επεισοδιακή και συνήθως εμφανίζεται στις αρχές του φθινοπώρου και μπορεί να συνεχιστεί μέχρι και τους χειμερινούς μήνες.

Αντιμετώπισε το στρες. Ζήσε ενσυνείδητα
Αντιμετώπιση στρες

Υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε το στρες από την καθημερινότητα μας;
Στην πραγματικότητα, στη σύγχρονη εποχή στην οποία ζούμε είναι δύσκολο να αποφύγουμε εντελώς το στρες. Το στρες μπορεί να δημιουργηθεί από εξωτερικούς παράγοντες όπως το μποτιλιάρισμα το πρωί όταν βιαζόμαστε να πάμε στη δουλειά μας, την έντονη πίεση στο χώρο εργασίας μας, κάποιο απρόβλεπτο γεγονός ή μια μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας. 

Η ευτυχία βρίσκεται μέσα σου!

Αφού δε μπορούμε να αγοράσουμε την ευτυχία, μπορούμε οι ίδιοι να μάθουμε πως να είμαστε πιο ευτυχισμένοι;
Οι άνθρωποι όπως και τα ζώα έχουμε μια τάση προς τα αρνητικά παρά τα θετικά ερεθίσματα γύρω μας. Αυτό βοηθά στην επιβίωση μας αφού τείνουμε να αντιδρούμε σε οτιδήποτε θεωρήσουμε επικίνδυνο.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.