Η διεκδικητική επικοινωνία είναι ένας ξεκάθαρος και ήπιος τρόπος έκφρασης. Επικοινωνείτε ό,τι θέλετε χωρίς να είστε παθητικοί ή επιθετικοί. Μαθαίνοντας να επικοινωνείτε διεκδικητικά δεν εγγυάται πως οι ανάγκες σας θα ικανοποιούνται, όμως σίγουρα οι σχέσεις σας με τους άλλους ανθρώπους θα βελτιωθούν.

Πρωτού ορίσουμε τι είναι η διεκδικητική επικοινωνία, ας αναφερθούμε στο τι εμπεριέχεται στην παθητική και στην επιθετική επικοινωνία!

Παθητική Επικοινωνία:

  • Σκέφτεστε πως οι ανάγκες σας δεν έχουν και ιδιαίτερη σημασία.
  • Παραδίνεστε εύκολα στους άλλους και στα λόγια τους.
  • Δε μιλάτε αρκετά ώστε οι άλλοι να σας "ακούσουν".
  • Προσπαθείτε να διατηρείτε μία ηρεμία.
  • Επιτρέπετε στον εαυτός σας να γίνεται θύμα.
  • Δε λέτε τι σκέφτεστε και γενικά δε λέτε τίποτα.
  • Δε λαμβάνετε τον κατάλληλο σεβασμό από τους γύρω σας.
  • Μειώνεται η αυτοπεποίθησή σας.

Επιθετική Επικοινωνία:

  • Σκέφτεστε πως μόνο οι δικές σας ανάγκες έχουν σημασία.
  • Αποκτάτε ό,τι θέλετε πάση θυσία.
  • Διακόπτετε τους άλλους, μιλάτε ταυτόχρονα με τους άλλους.
  • Σας ενδιαφέρει μόνο ο εαυτός σας.
  • "Θυματοποιείτε" τους γύρω σας.
  • Καταφεύγετε σε φωνές, επιθετική συμπεριφορά και βία.
  • Φθείρονται οι σχέσεις σας με τους άλλους.
  • Μειώνετε την αυτοπεποίθηση των άλλων.

Διεκδικητική Επικοινωνία:

  • Αναγνωρίζετε πως όση σημασία έχουν οι δικές σας ανάγκες, έτσι έχουν και των άλλων.
  • Συμβιβάζεστε.
  • Επικοινωνείτε μιλώντας - συζητώντας και ακούγοντας.
  • Στοχεύετε προς το δίκαιο - και το δικό σας και των άλλων.
  • Στηρίζετε τον εαυτό σας.
  • Εκφράζεστε ξεκάθαρα και στοχευμένα.
  • Βελτιώνονται οι σχέσεις μας με τους άλλους.
  • Χτίζεται η αυτοπεποίθησή σας.

Τεχνικές για να επικοινωνείτε διεκδικητικά:

  • Χρήση δηλώσεων στο πρώτο πρόσωπο. Είστε ξεκάθαροι και άμεσοι. "Θα ήθελα να μου δώσετε αποζημίωση." "Νομίζω πως ότι έχεις ήδη κάνει είναι αρκετά καλό, αλλά καλό θα ήταν να προστεθεί..."
  • Περιγράψτε πως η συμπεριφορά των άλλων σας κάνει να αισθάνεστε. Με αυτόν τον τρόπο οι άλλοι έχουν επίγνωση για τις συνέπειες των πράξεων τους. "Όταν υψώνεις τον τόνο της φωνής σου με τρομάζεις... Θα προτιμούσα να μιλάς πιο σιγά.", "Όταν δε μου λες τι σ' ενοχλεί, μπερδεύομαι!"
  • Μείνετε "πιστοί" στον εαυτό σας. Χρειάζεται να αναλογιστείτε τι ακριβώς επιθυμείτε και να παραμείνετε σε αυτό. "Θα ήθελα την αποζημίωση... Ναι, αλλά θα ήθελα να μου δώσετε την αποζημίωση που μου αναλογεί... Ακούω τι μου λέτε, όμως εξακολουθώ να σας ζητάω την αποζημίωση!"

Η εξάσκηση της διεκδικητικής συμπεριφοράς θα σας εξασφαλίσει μία αποτελεσματική επαφή με τους άλλους. Τα λόγια σας θα αφήνουν ένα αποτύπωμα και θα διεκδικείτε τις επιθυμίες σας μένοντας πιστοί στον εαυτό σας και διατηρώντας την αυτοπεποίθησή σας.

Συγγραφή Άρθρου

Χρυσάννα Μαστοράκη - Σύμβουλος Ψ.Υγείας

Χρυσάννα Μαστοράκη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

MSc. Κλινική Ψυχολογία, Ψυχοθεραπεύτρια, Σπουδάστρια PhD Ψυχολογίας. Εκπαιδευμένη και Ειδικευμένη στην Ψυχοθεραπευτική Προσέγγιση της Λογικοθυμικής & Γνωσιακής Συμπεριφορικής Ψυχοθεραπείας.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να είναι ασφαλή τα παιδιά σας σερφάροντας στο διαδίκτυο;
ασφαλές διαδίκτυο παιδιά

Ασφαλές "Σερφάρισμα" στο Διαδίκτυο: Για Γονείς!

Όταν ήταν μικρό το παιδί σας, του μάθατε πως χρειάζεται να κοιτάξει δεξιά και αριστερά πριν διασχίσει το δρόμο, να μη μιλάει σε αγνώστους, να μην ακουμπήσει το καυτό μάτι στον φούρνο.

Πώς κινητοποιούνται οι έφηβοι;
έφηβοι

Λίγοι είναι ουσιαστικά οι έφηβοι που δεν έχουν καθόλου κίνητρο. Η έλλειψη κινητοποίησης στους εφήβους εκδηλώνεται μέσω πραγμάτων που δεν τους νοιάζουν, δεν τα βρίσκουν σημαντικά ή δε λαμβάνουν άμεση ικανοποίηση από αυτά.

Πώς να αντιμετωπίσετε την αϋπνία;
αϋπνία

Ξαπλώνετε για ύπνο, η ώρα 12 τα μεσάνυχτα, θέλετε τόσο πολύ να αποκοιμηθείτε, και οι σκέψεις τρέχουν μαραθώνιο... Οι σκέψεις ίσως αφορούν τι χρειάζεται να κάνετε αύριο ή τι δεν πήγε καλά σήμερα, μεταξύ άλλων. Τα μάτια κλειστά, το μυαλό σε πλήρη αφύπνιση, το σώμα σαν πυροτέχνημα - έτοιμο να εκτοξευθεί με ενέργεια και νευρικότητα.

Εργασιακός Ψυχολόγος - τι είναι, με τι ασχολείται

Η Εργασιακή/Οργανωτική Ψυχολογία (Industrial/Organizational - I/O Psychology) είναι η επιστημονική έρευνα της εργασίας και η εφαρμογή αυτής της επιστήμης στο εργασιακό περιβάλλον το οποίο αποτελείται από άτομα, ομάδες και οργανισμούς. Η επιστημονική μεθοδολογία εφαρμόζεται για να ερευνηθούν ζητήματα κριτικής σχετικότητας ατόμων, επιχειρήσεων και της κοινωνίας.

Επαναλαμβανόμενες, Εστιασμένες στο Σώμα Συμπεριφορές
ψυχαναγκασμοί, ονυχοφαγία

Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ αναφέρει πως παρορμητικές συμπεριφορές όπως είναι η ονυχοφαγία προδιαθέτουν πληροφορίες για την προσωπικότητα μας. Οι ερευνητές κατέληξαν πως οι ανυπόμονοι άνθρωποι, ή εκείνοι που πλήττουν ή ματαιώνονται εύκολα, συνήθως εμπλέκονται σε επαναλαμβανόμενες, εστιασμένες στο σώμα συμπεριφορές όπως είναι η ονυχοφαγία (το δάγκωμα των νυχιών), η τριχοτιλλομανία (το τράβηγμα των τριχών του σώματος) και δερματιλλομανία (το ξύσιμο του δέρματος).

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.