Σχετικά άρθρα x

 

Η απαρχή κάθε σχέσης, προϋποθέτει και από τα δύο μέρη την σφοδρή επιθυμία της αντάμωσης, της συνάντησης, με τον σημαντικό Άλλο, σε έναν τόπο προσβάσιμο που να προσδιορίζει το “εδώ”, και σε ένα χρόνο που να επιτάσσει το “τώρα”.

Στην αναλυτική σχέση, αυτή η αναγκαία προϋπόθεση του χωροχρονικού προσδιορισμού, τοποθετείται-τις περισσότερες φορές- σε ένα απλό δωμάτιο, σε μια σύγχρονη “μήτρα” δεκτική και ατάραχη, έτοιμη να φιλοξενήσει την σφοδρότητα της επανάληψης τόσο για τον αναλυόμενο, όσο και για τον αναλυτή.

Οι δυό τους , θα συνδεθούν σε μια σκηνή δραματοποίησης όπου ο αναλυτής προσφέρει τον εαϋτό του-εκπαίδευση, κατάρτιση, εμπειρία- ως μέσο ανάλυσης, και ο αναλυόμενος προσφέρει την οδύνη του, μια οδύνη που αν τώρα τολμά να επικαιροποιηθεί και να διατυπωθεί, ειναι γιατί έχουν προηγηθεί άλλες πολύ σημαντικές σχέσεις στην ζωή του.

Υποφέρει και επιζητά να εμπιστευτεί στον αναλυτή το πολύτιμο τραύμα του, τόσο πολύτιμο που το έχει απωθήσει στο πιο σκοτεινό σημείο του ασυνειδήτου για να το προστατεύσει, κι ακόμα πιο περίτεχνα να προστατεύσει τους ηθικούς αυτουργούς.

Το Εγώ, εχει επιλέξει την λήθη ως την καλύτερη δυνατή λύση.

Ποιο το όφελος της άγνοιας του και ποια η απειλή της αναδυόμενης αλήθειας;
Η απάντηση, φαίνεται να βρίσκεται στην παλαιότητα του τραύματος.Είναι τόσο παλιό και αρχέγονο, όσο και η τραγωδία του Οιδίποδα.

Εν τέλει, το παράφορο αίτημα που καταθέτει σε κλειστό φάκελο ο αναλυόμενος στον αναλυτή, ειναι ο δεύτερος ως άλλος Σοφοκλής, να τον οδηγήσει απο την κορύφωση του δράματος στην λύση και κατά συνέπεια στην λύτρωση του, εγκαταλείποντας την άνεση της απώθησης, αναβιώνοντας το τραύμα, δίχως πλέον αυτό να ισούται με ψυχική κατάρρευση του Εαυτού και φαντασιωσική καταστροφή των γονεικών προτύπων.

Και εδώ ακριβώς έγκειται το μοιραίο της συνάντησης τους εφόσον και οι δύο, έχουν ενα σαφές αίτημα: την αχόρταγη ανάγκη να ξανανιώσουν εκείνη την ματαιωτική εμπειρία και την ανάγκη να την ξαναβιώσουν διαφορετικά απο εκέινη την πρώτη εκδοχή, σε θέση αναμφισβήτητης ισχύος και εξουσίας.

Αναπόφευκτα, θα “εγγραφούν” σε μια εμπειρία μεταβίβασης προσώπων και συναισθημάτων.

Η ανάδυση του ασυνειδήτου, ο ερμηνευτικός λόγος, η σιωπή, η διακριτική παρουσία του αναλυτή αλλά κυρίως η ιδιότητα του, ειναι συνθήκες ικανές να πυροδοτήσουν στον αναλυόμενο όχι απλά ένα συναίσθημα αλλά μια έξαρση αγάπης με όλα τα στοιχεία καθήλωσης που αυτή φέρει.

Αυτή η αγάπη αρκεί από μόνη της για να δώσει ένα τεράστιο βάρος για μια παρουσία δίχως προηγούμενο στην ζωή του αναλυόμενου.

Ο αναλυόμενος θα αγαπήσει, και θα αγαπήσει με τον τρόπο που αγάπησε στο βαθύ παρελθόν του. Θα αγαπήσει στοματικά, θα αγαπήσει κανιβαλλιστικά, πρωκτικά, φαλλικά, αλλα το κρεσέντο της Άγαπης του, και η μεγαλύτερη πρόκληση πρός τον αναλυτή, είναι η αιμομικτική οιδιπόδεια Επιθυμία του, η σαγήνη της οποίας συνδέει το φαντασιωσικό ερωτικό Αντικέιμενο του “τότε” με το “τώρα”.

Είναι η στιγμή που ο αναλυτής μέσα από το χρίσμα του καλείται να απαντήσει στο δέλεαρ της σαγήνης αυτής, προ-οιδιποδειακής και οιδιποδειακής, με όρους γνώσης και παρείσφρησης και όχι αποπλάνησης πραγματώνοντας το φαντασιωσικό.

Καλείται να ενσταλλάξει το καλό “στήθος” στην συμβιωτική σχέση, να οδηγήσει στην διαίρεση και την ετερότητα, να επιτρέψει την διαχείρηση των πρωκτικών συναλλαγών, των φαντασιώσεων απολαύσης και ηδονής και τέλος, μεταβιβάζοντας το υποσυνείδητο μήνυμα “ είναι ωραίο να είσαι αυτό που είσαι” , να εισάγει τον αναλυόμενο στον γενετήσιο κόσμο της ικανοποίησης, αυτοεκτίμησης, έκφρασης της προσωπικής και σεξουαλικής ταυτότητας, θέση όπου η αγάπη για τον θεραπευτή δεν αποτελεί παρά το χειρουργικό κατάλοιπο μιας “ανοιχτής επέμβασης”.

Το αναγκαίο γίνεται ικανό!

Συγγραφή Άρθρου

Ειρήνη Ρόκα Μέλος του Δ.Σ της Ε.Ε.Ψ.Ε ( Εθνική Εταιρεία Ψυχοθεραπείας Ελλάδος)
Τακτικό μέλος της E.A.B.P ( European Association for Body Psychotherapy) & της Π.Ε.Σ.Ω.Ψ ( Πανελλήνια Ένωση Σωματικής Ψυχοθεραπείας).

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter
Σχετικά άρθρα
Άγχος/Φοβίες
Ψυχοσωματικά Συμπτώματα - Όταν η ψυχή νοσεί, το σώμα πονά
  • Παρασκευή, 02 Δεκέμβριος 2016
  • Από: ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

Δεν είναι λίγες οι φορές που όλοι μας έχουμε νιώσει δυσφορία, έντονη ενόχληση ή σωματικό πόνο χωρίς να ξέρουμε πού οφείλεται. Εκφράσεις όπως «έχω έναν κόμπο στο στομάχι» ή «η...

Προσωπικότητα
Διαταραχές Προσωπικότητας
  • Δευτέρα, 28 Νοέμβριος 2016
  • Από: Ρέα Δουμανα

Οι διαταραχές προσωπικότητας οι οποίες περιλαμβάνονται στον διαγνωστικό οδηγό DSMV (APADSMV, 2013), αποτελούν ένα ξεχωριστό κομμάτι των ψυχικών διαταραχών. Σύμφωνα με τον διαγνωστικό...

Ψυχοθεραπεία, Συμβουλευτική
Γιατί υπάρχουν τα όρια στην ψυχοθεραπεία;
  • Κυριακή, 27 Νοέμβριος 2016
  • Από: Άννα Αλβανού

Πολύ συχνά, άνθρωποι που προσέρχονται στο γραφείο ενός ψυχοθεραπευτή ξαφνιάζονται από τον αριθμό των ορίων που τίθενται προκειμένου να προστατεύσουν την ιδιαίτερη σχέση που...


Βρείτε Ψυχολόγο-Ψυχοθεραπευτή

Επιλέξτε θεραπευτή ανάλογα με την εξειδίκευση σε συγκεκριμένη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Τροφή και Σώμα

Θεωρείται αξίωμα ότι το σώμα μας είναι το αποτύπωμα της ψυχής μας και εκφράζει τη σχέση που έχουμε πρωτίστως με τον Εαυτό μας, την αξία που του δίνουμε, πόσο σεβόμαστε τις ανάγκες του καθώς και σε ποιά θέση τον τοποθετούμε σε σχέση με τους άλλους.

Μαζοχισμός στον έρωτα και τον χαρακτήρα

Η ερωτική επιθυμία, είναι η αναζήτηση ευχαρίστησης προσανατολισμένη πάντα σε ένα αντικείμενο, στο οποίο επιθυμεί να διεισδύσει ή να εισβάλλει κανείς ή από το οποίο θα προέλθει η διείσδυση ή η εισβολή. Είναι η ικανοποίηση από την ταύτιση με την σεξουαλική διέγερση και τον οργασμό του συντρόφου.

Γυναικεία σεξουαλικότητα

Η γυναίκα, από την αρχή της ζωής της έρχεται αντιμέτωπη με την αποστέρηση και την αναμονή.
Αποστέρηση γιατί δεν αποτελεί οιδιπόδειο αντικείμενο για την μητέρα, επομένως απουσιάζει η σεξουαλική επιθυμία από την σχέση τους, και αναμονή γιατί θα πρέπει να περιμένει αρκετά μέχρι να καταφέρει να βρει αυτόν που θα την επιθυμήσει για το φύλο της, δηλαδή τον οιδιπόδειο πατέρα.

Ανδρική σεξουαλικότητα: οι γιοί της Εύας

Η Εύα παραβίασε την Εντολή, προκάλεσε τη φθορά, διέβαλε το άφυλο και ως έκπτωτη γέννησε τους γιούς της, αποκτώντας έτσι αυτό που της απαγόρευε ο Νόμος του Πατρός της, τη ναρκισσιστική και ερωτική ταυτότητα της.

Έρωτας και επιλογή συντρόφου

Δεν γνωρίζω να υπάρχει τίποτα πιο σαρώτικο απο τον Έρωτα.
Δεν γνωρίζω να υπάρχει άλλη στιγμή που εκπέμπουμε τόσο φως, όσο όταν ψελίζουμε τον έρωτα.
Δεν γνωρίζω να υπάρχει άλλη συγκρίσιμη αισθαντικότητα με την στιγμή που ψιλαφίζουμε τον έρωτα. 

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.