Δευ, 10/09/2012
Ερώτηση
Προς τον κ.κ. Υπουργό

Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής δυσχεραίνει την ομαλή ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών. Η έλλειψη χρόνου από την πλευρά των γονιών, τα πολλαπλά, συγκρουόμενα και αντιφατικά κοινωνικά πρότυπα, καθώς και το αφιλόξενο κοινωνικό περιβάλλον των πόλεων ασκούν ιδιαίτερα ασφυκτική πίεση στους νέους, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν ποικίλα ψυχολογικά προβλήματα και αποκλίνουσες συμπεριφορές. 

Η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται δραματικά εξαιτίας της βαθιάς οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που πλήττει την χώρα. Η ανεργία των γονιών και η οικονομική δυσχέρεια, η υποβάθμιση πολλών γειτονιών και σχολείων, η αύξηση της εγκληματικότητας, η εξαιρετικά ανησυχητική διάδοση του εθνικιστικού και ρατσιστικού πνεύματος έχουν δημιουργήσει μια εκρηκτική πραγματικότητα στη ζωή των νέων ανθρώπων, που συχνά αισθάνονται ανήμποροι να αντιμετωπίσουν τις εσωτερικές συγκρούσεις που γεννά η καθημερινότητα.

Με δεδομένο πως η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση οφείλουν να έχουν ως στόχο όχι απλώς την παροχή γνώσεων αλλά, τη στήριξη των μαθητών ώστε όλοι να έχουν  επιτυχία στη σχολική μάθηση, την ανάπτυξη του δυναμικού τους και τη σύνθετη και ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας τους, κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η οργανική ένταξη της σχολικής ψυχολογίας στο εκπαιδευτικό σύστημα και η χρησιμοποίηση επιστημονικών-επαγγελματικών προτύπων και καλών πρακτικών ψυχολογικής υποστήριξης της εκπαίδευσης και του σχολικού έργου.

Στη χώρα μας, οι ψυχολόγοι έχουν ενταχθεί στην εκπαίδευση από το 1985, ενώ από το 2005 προσλαμβάνονται και ως αναπληρωτές. Παράλληλα εργάζονται στα ΚΕΔΥ και στα Ειδικά Σχολεία. Ωστόσο, αποσπασματικές πρακτικές, κατακερματισμένα και αλληλεπικαλυπτόμενα μέτρα «ψυχολογικής υποστήριξης», ευκαιριακοί αυτοσχεδιασμοί, χρηματοδοτούν και εμπεδώνουν αναχρονιστικές αντιλήψεις για την Ψυχολογία, ουσιαστικά υποβαθμίζοντας και ακυρώνοντας το ρόλο των ψυχολόγων στους φορείς του Υπουργείου, εγκλωβίζοντας  τους σε ένα πρότυπο ξεπερασμένο για τις ανάγκες της εκπαίδευσης και σε αντίφαση με τις αρχές της Διεθνούς Σύμβασης για τα ανθρώπινα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία που πρόσφατα  κύρωσε η χώρα μας.  

Σον νόμο 3848/2010 δεν υπήρξε καμία πρόβλεψη για την αναβάθμισή της «Ψυχολογικής Συμβουλευτικής», τη στιγμή που στον Οργανισμό του Υπουργείου δεν προβλέπεται τουλάχιστον ένα γραφείο «Σχολικής Ψυχολογικής Υπηρεσίας». Στα κοινά σχολεία, καθώς και στα ολοήμερα, δεν υπάρχουν  μέχρι σήμερα οργανικές θέσεις ψυχολόγων, ενώ οι προσλήψεις είτε μόνιμων είτε αναπληρωτών γίνονται χωρίς ενιαίο πίνακα και δίχως πάντοτε να λαμβάνεται υπόψη η ειδίκευση στην σχολική ψυχολογία. Για τον λόγο άλλωστε αυτό δημοσιεύτηκε η Γνωμοδότηση 458 του ΝΣΚ για την τήρηση της νομιμότητας αναφορικά με τα προσόντα και τον τρόπο επιλογής των υποψηφίων. Τέλος, τα ΚΕΔΔΥ αυτή τη στιγμή περιορίζονται μόνο στο έργο της εντόπισης και της διάγνωσης δυσπροσάρμοστων παιδιών ή παιδιών με αδυναμίες και που έχουν ανάγκες υπηρεσιών ψυχικής υγείας, δίχως το έργο  τους να συνδέεται οργανικά και λειτουργικά με  την εκπαιδευτική διαδικασία, με πραγματική έγκαιρη και αποτελεσματική υποστήριξη και πρόληψη και ενδυνάμωση του σχολείου στην ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών τους.

Επειδή, η επαγγελματικά εξειδικευμένη ψυχολογική υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου και του σχολικού προγράμματος είναι όσο ποτέ απαραίτητη, ώστε όλοι οι μαθητές, χωρίς διακρίσεις, να ωφελούνται του δικαιώματος της εκπαίδευσης και να έχουν ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους,

Επειδή είναι αναγκαία η αναδιάρθρωση του διαθέσιμου επιστημονικού δυναμικού και των διαθέσιμων πόρων, τα οποία μέχρι σήμερα ξοδεύονται άναρχα με προχειρότητα και χωρίς εστίαση στις ανάγκες,

Ερωτάται ο κ.κ. Υπουργός,

1.Προτίθεται να προχωρήσει, σε επίπεδο Υπουργείου, στη σύσταση Ψυχολογικής Υπηρεσίας, η οποία δίχως να έχει δημοσιονομικό κόστος, μπορεί κεντρικά να αναλάβει τον εξορθολογισμό, την οργάνωση και την εξειδίκευση των υπηρεσιών ψυχολογικής υποστήριξης στο επίπεδο της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
2.Ποια είναι η πολιτική του Υπουργείου για τη στελέχωση των σχολείων με επαγγελματίες της ψυχολογικής υποστήριξης;
3.Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να διασφαλιστεί η τήρηση της νομιμότητας στην πρόσληψη των ψυχολόγων στα σχολεία. Προτίθεται να συστήσει ενιαίο πίνακα υποψηφίων Σχολικών Ψυχολόγων από τον οποίο θα γίνεται η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού ή αναπληρωτών;
4.Προτίθεται να προχωρήσει στην αναδιοργάνωση των ΚΕΔΥ ώστε να μην περιορίζονται σε διαγνωστικές αρμοδιότητες, αλλά να συνδέονται οργανικά με την σχολική εκπαίδευση, διαδραματίζοντας και ουσιαστικό θεραπευτικό ρόλο;

Ο ερωτών βουλευτής
Τάσος Κουράκης

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας;

Εμπιστευθείτε στο E-Psychology, τη διαδικτυακή σας παρουσία και προβολή! Δείτε αναλυτικά

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.