kids 01Τα τελευταία χρόνια ψηφίζονται δύο νομοθετικές ρυθμίσεις το χρόνο για την Ειδική Αγωγή. Αποτέλεσμα: μπαλώματα που καταδεικνύουν έλλειψη εθνικής στρατηγικής. Μετά από μήνες αναμονής, βγαίνει εκ νέου σε
δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για αυτόν τον εξαιρετικά ευαίσθητο και ταυτόχρονα πολύ υποβαθμισμένο τομέα της Εκπαίδευσης.

Η ειδική Αγωγή πάσχει κυρίως από υποχρηματοδότηση και έλλειψη του ειδικού προσωπικού που είναι απαραίτητο για την λειτουργία των ειδικών σχολείων, της Παράλληλης Στήριξης και των τμημάτων Ένταξης στα γενικά σχολεία αλλά και των μηχανισμών Αξιολόγησης και Διάγνωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέσος χρόνος αναμονής για διάγνωση στα αρμόδια κέντρα, τα ΚΕΔΥ, είναι αυτή τη στιγμή 2,5 με 3 χρόνια! Δηλαδή ένα παιδί της Πρώτης δημοτικού μπορεί να περιμένει μέχρι να πάει στην Τετάρτη τάξη, αν καταφέρει να προαχθεί, για να αξιολογηθεί και να λάβει την κατάλληλη μαθησιακή φροντίδα. Έτσι οι γονείς είναι αναγκασμένοι να καταφεύγουν σε ιδιωτικές δομές προκειμένου να
βοηθήσουν τα παιδιά τους.

Γι’ αυτό και το πρώτο σχόλιο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, πριν
μελετήσει τις προβλέψεις του ν/σ, στις λεπτομέρειές τους, είναι πως Καμία θεσμική ή διοικητική αλλαγή δεν θα έχει αποτέλεσμα αν δεν συνοδευθεί από προϋπολογισμούς που θα επιτρέψουν την επαρκή στελέχωση και λειτουργία των ειδικών σχολείων, των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης στα γενικά σχολεία.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που αναρτήθηκε προςδιαβούλευση από τις 8 έως τις 14 Δεκεμβρίου, ιδρύονται ΚΕΔΥ στις έδρες των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων Νομών και Διαμερισμάτων. Αποτελούν αποκεντρωμένες δημόσιες υπηρεσίες και υπάγονται στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Σκοπός των ΚΕΔΥ είναι η προσφορά υπηρεσιών διάγνωσης, αξιολόγησης και υποστήριξης των μαθητών και κυρίως εκείνων που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και υποστήριξης, πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών, των γονέων και της κοινωνίας.

Τα ΚΕΔΥ που προβλέπει το ν/σ του υπουργείου Παιδείας είναι λιγότερα σε αριθμό από τα ΚΕΔΔΥ. Το δεύτερο Δ που έφυγε από τον τίτλο, αντιστοιχούσε στον όρο Διαφοροδιάγνωση που προέκρινε την ιατρική και όχι την εκπαιδευτική προσέγγιση
στην αντιμετώπιση των ανάπηρων μαθητών. Τα ΚΕΔΔΥ δεν στελεχώθηκαν ποτέ επαρκώς με αποτέλεσμα λίστες αναμονής 2 και 3 ετώνκαι γονείς και παιδιά σε απελπισία. Το νέο ν/σ δεν φαίνεται να λύνει το πρόβλημα της υποστελέχωσης αφούδεν προβλέπει μόνιμο προσωπικό αλλά πρόσληψη αναπληρωτών μέσω ΕΣΠΑ. Η έως τώρα εμπειρία αξιοποίησης
ευρωπαϊκών κονδυλίων για ευκαιριακή κάλυψη μόνιμων εκπαιδευτικών αναγκών έχει οδηγήσει σε καθυστερήσεις και αδυναμία λειτουργίας των δομών ειδικής αγωγής για μεγάλο μέρος της σχολικής χρονιάς. Για παράδειγμα, βρισκόμαστε λίγο πριν τα 

Τα ΚΕΔΥ ανά Περιφέρεια
Αθήνα, Νέα Ιωνία Αττικής, Αιγάλεω Αττικής, Άλιμος Αττικής, Κορωπί Αττικής, Ελευσίνα, Πειραιάς, Β` Διοικητική Περιφέρεια
Πειραιά, Μεσολόγγι, Τρίπολη, Ναύπλιο, Άρτα, Πάτρα, Λιβαδειά, Γρεβενά, Δράμα, Ρόδος, Κάλυμνος, Κως, Αλεξανδρούπολη,
Χαλκίδα, Καρπενήσι, Ζάκυνθος, Πύργος, Βέροια, Ηράκλειο, Θέρμη, Σταυρούπολη, Ηγουμενίτσα, Ιωάννινα, Καβάλα,
Καρδίτσα, Καστοριά, Κέρκυρα, Αργοστόλι, Κιλκίς, Κοζάνη, Κόρινθος, Σύρος, Νάξος, Σπάρτη, Λάρισα, Άγιος Νικόλαος,
Μυτιλήνη, Μύρινα, Λευκάδα, Βόλος, Καλαμάτα, Ξάνθη, Έδεσσα, Κατερίνη, Πρέβεζα, Ρέθυμνο, Κομοτηνή, Σάμος, Σέρρες,
Τρίκαλα, Λαμία, Φλώρινα, Άμφισσα, Πολύγυρος, Χανιά και Χίος.

Στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Αττικής και
Κεντρικής Μακεδονίας, ορίζονται ως ΚΕΔΔΥ Περιφέρειας τα Α` Αθήνας και Α` Θεσσαλονίκης αντίστοιχα Χριστούγεννα και η εξαγγελία του υπουργού Παιδείας για 800 προσλήψεις αναπληρωτών στην Ειδική Αγωγή μέσω ΕΣΠΑ δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.

Το υπουργείο προσπαθεί να αντιμετωπίσει το θέμα της έλλειψης προσωπικού εντάσσοντας στην Διάγνωση και Αξιολόγηση των ειδικών μαθησιακών αναγκών τιςΙατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες των δημόσιων Νοσοκομείων. Ως υποστηρικτικές δομές, θα λειτουργούν επίσης και οι Επιτροπές Διάγνωσης Εκπαίδευσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης οι οποίες θα συντονίζουν δίκτυα 5 γενικών σχολείων με σημείο αναφοράς ένα ειδικό σχολείο της ίδιας περιοχής. Οι επιτροπές αυτές θα υποστηρίζουν τα τμήματα ένταξης και την παράλληλη στήριξη για τα ανάπηρα παιδιά που φοιτούν σε γενικά και όχι σε ειδικά σχολεία.

Σύμφωνα πάντως με τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Ειδικής Αγωγής και τον πρόεδρο του Μηνά Ευσταθίου, η παράλληλη λειτουργία διαφορετικών αξιολογικών μηχανισμών εντείνει τη γραφειοκρατία και βάζει εμπόδια στην απρόσκοπτη πρόσβαση των παιδιών με αναπηρία στην Εκπαίδευση.

Το κόστος της ειδικής αγωγής, εκπαίδευσης και θεραπείας των παιδιών με αναπηρίες ή και απλές μαθησιακές δυσκολίες μετακυλίεται στον προυπολογισμό της οικογένειας. Η γραφειοκρατία και η υποστελέχωση
οδηγούν στις λίστες της ντροπής. Ο ΠΕΣΕΑ επιμένει ότι ο αξιολογικός και διαγνωστικός Φορέας πρέπει να είναι ένας.

Στο ν/σ δεν προβλέπεται σύμφωνη γνώμη του γονέαγια τη δομή που θα φοιτήσει το παιδί του. Η γνωμάτευση καθίσταται υποχρεωτική. Σε ότι αφορά τη στελέχωση, επιφυλάσσει δυσμενέστερη μεταχείριση στους κατόχους μεταπτυχιακού και διδακτορικού τίτλου σπουδών στην Ειδική Αγωγή με πρώτο πτυχίο σε σειρά επιστημονικών ειδικοτήτων όπως π.χ Αγγλική Φιλολογία. Ικανοποιεί, με αυτόν τον τρόπο, το αίτημα των αποφοίτων πρώτου κύκλου σπουδών στα τμήματα ειδικής αγωγής των πανεπιστημίων Θεσσαλίας και Μακεδονίας που ζητούν να προηγούνται στις προσλήψεις.

 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας;

Εμπιστευθείτε στο E-Psychology, τη διαδικτυακή σας παρουσία και προβολή! Δείτε αναλυτικά

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.