Ο τρόπος δόμησης της αυτοεκτίμησης (self-esteem) με το πέρασμα του χρόνου, είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ανάπτυξη του εαυτού (self) και με την ωρίμανση της προσωπικότητας του ατόμου μέσα στον χρόνο. Η δόμηση του εαυτού ξεκινά ήδη με τη γέννηση και φαίνεται να μην αποκτά σταθερή μορφή μέχρι μετά το τέλος της εφηβικής περιόδου. Το πώς εξελίσσεται ο εαυτός έχει εγείρει πολλές διαφορετικές απόψεις.

Στον ψυχαναλυτικό κόσμο, η αυτοεκτίμηση αναπτύσσεται παράλληλα με το Εγώ και η πρώτη εισαγωγή του παιδιού στην γνώμη των άλλων συμβαίνει μέσα από την αρχική δυαδική σχέση με τη μητέρα που του παρέχει ή όχι την άνευ όρων αποδοχή. Μέσα από αυτή, το παιδί αναπτύσσει τη βάση της αυτοεκτίμησής του. Στη συνέχεια, το παιδί συναναστρέφεται κυρίως με τους γονείς ή άλλους φροντιστές και μέσα από την επιβεβαίωση ή όχι που παίρνουν από αυτούς δημιουργούν τις προσδοκίες τους για τον εαυτό και για τον κόσμο. Γύρω στα 4 έτη που το παιδί αναπτύσσεται γνωστικά ξεκινά τις πρώτες αξιολογήσεις για τον εαυτό του.

Στη μέση και ύστερη παιδική ηλικία που ξεκινά να πηγαίνει στο σχολείο και επεκτείνει τον κύκλο των σημαντικών άλλων, αυξάνεται και η κοινωνική του εμπειρία και πλέον συγκρίνει τον εαυτό του και με κοινωνικά κριτήρια ώσπου το παιδί ενσωματώνει τις αξιολογήσεις τους μέσα σε μια δική του εσωτερικευμένη αναπαράσταση αυτοεκτίμησης.

Κατά τη γνωσιακή θεωρία, το παιδί αναπτύσσει την εικόνα για τον εαυτό του κυρίως μέσα από βασικές πεποιθήσεις των άλλων για την αξία του, που υιοθετεί και το ίδιο το άτομο. Αυτές οι πεποιθήσεις, καθοδηγούν τον τρόπο που αισθάνεται, βιώνει τον εαυτό του και σκέφτεται ώσπου τελικά οδηγείται σε μία πιο σταθερή εικόνα εαυτού την οποία μετέπειτα διατηρεί μιας και αποτελεί το πρίσμα μέσα από το οποίο βλέπει τον κόσμο.

Ο ναρκισσισμός φαίνεται να δημιουργείται σε άτομα που είχαν δεχτεί είτε μία άνευ όρων αποδοχή δίχως όρια όπου ο γονέας διόρθωνε τα σφάλματα του παιδιού και το έλουζε με φροντίδα, όπου το άτομο αποκτά το αίσθημα κατοχής ιδιαίτερων δικαιωμάτων μαζί με ένα συγκαλυμμένο αίσθημα ανεπάρκειας στο να λειτουργήσει αυτόνομα, είτε αναπτυσσόταν ως μηχανισμός σε γονεϊκές σχέσεις όπου υπήρχε αστάθεια και το άτομο αισθανόταν κατώτερο με αποτέλεσμα να έχει ανάγκη την υιοθέτηση μίας αντισταθμιστικής ψευδοταυτότητας.

Συγγραφή Άρθρου

Άννα Αλβανού - Ψυχολόγος

Άννα Αλβανού: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια, ατομική- ομαδική ψυχοθεραπεία.
Δίπλωμα στην Κλινική Ύπνωση με εξειδίκευση στη Βιοθυμική Ψυχοθεραπεία. 
Ψυχοεκπαιδευτικές Παρεμβάσεις - Συμπεριφορική Θεραπεία Οικογένειας στην Ψύχωση

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε ειδικό Ψ.Υγείας

Ο μοναδικός εξειδικευμένος κατάλογος Ψυχολόγων, Συμβούλων Ψ.Υγείας.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Η κατάθλιψη στα παιδιά και τους εφήβους
παιδική κατάθλιψη

Λιγότερα από τριάντα χρόνια πριν, η κατάθλιψη θεωρούταν πως αφορά αποκλειστικά τους ενήλικες. Τα παιδιά θεωρούνταν ανώριμα αναπτυξιακά προκειμένου να μπορούν να βιώσουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης και η κακή διάθεση των εφήβων θεωρούταν ως φυσιολογική διάθεση στο συγκεκριμένο στάδιο της πορείας τους προς την ενηλικίωση.

Πώς η προσωπικότητά μας επηρεάζει τον τρόπο που ονειροπολούμε
προσωπικότητα και ονειροπόληση

Οι περισσότεροι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τις έννοιες της ονειροπόλησης και της φαντασίας ως ταυτόσημες. Η ονειροπόληση είναι μία νοητική διαδικασία που περιλαμβάνει ένα είδος φαντασιωσικής δραστηριότητας αλλά πέρα από αυτό, οι θεωρητικοί έχουν ορίσει την ονειροπόληση ποικιλοτρόπως.

Η κοινωνική αγχώδης διαταραχή και οι επιπτώσεις της
κοινωνικό άγχος

Η κοινωνική αγχώδης διαταραχή ή αλλιώς κοινωνική φοβία αφορά σε ένα έντονο και επίμονο άγχος ταπείνωσης ή αμηχανίας κατά τη διάρκεια κοινωνικών καταστάσεων ή επιτέλεσης ενός έργου ενώπιον τρίτων ενώ ταυτόχρονα, συνυπάρχει η επίγνωση από το άτομο που βιώνει τα συμπτώματα πως ο φόβος του είναι υπερβολικός ή παράλογος.

Μεταβίβαση στη θεραπευτική σχέση: ένα παράθυρο στον ψυχισμό του ατόμου
θεραπευτική σχέση

Η μεταβίβαση όπως ορίστηκε από τον Φρόυντ το 1912, είναι η ασυνείδητη ανάπτυξη συναισθημάτων, συμπεριφορών και στάσεων προς το πρόσωπο του θεραπευτή που δε δικαιολογούνται από την θεραπευτική συνθήκη. Για πολλά χρόνια η έννοια της μεταβίβασης γινόταν δεκτή αποκλειστικά από τους κόλπους της ψυχανάλυσης ενώ οι πιο σύγχρονοι θεωρητικοί αποδέχονται πως αντανακλά μία γενικότερη στάση του ανθρώπου στο να ερμηνεύει τα πρόσωπα γύρω του μέσα από παρελθοντικές σχεσιακές εμπειρίες.

Εργασιακή εξουθένωση (burnout) και επιλογή επαγγέλματος
Εργασιακή εξουθένωση

Σύμφωνα με την υπαρξιακή προσέγγιση, η ανάγκη των ανθρώπων να δώσουν νόημα στη ζωή τους μέσω της εργασίας συμβάλλει στην άρνηση της παραδοχής ότι ως θνητά όντα, καλούμαστε να έρθουμε αντιμέτωποι με το γεγονός του θανάτου. Μάλιστα, προκειμένου να αρνηθούμε τον θάνατο, επιθυμούμε να αισθανόμαστε πως ζούμε μια ζωή γεμάτη νόημα, πως με τις πράξεις και τις επιλογές μας έχουμε επιρροή στο άπειρο σύμπαν.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.