Στη σημερινή πραγματικότητα αρκετοί άνθρωποι κατακλύζονται από άγχος. Μια ιδιαίτερη μορφή άγχους είναι οι ψυχαναγκασμοί-καταναγκασμοί. Η διάκριση ανάμεσά τους είναι η εξής: Οι ψυχαναγκασμοί είναι έντονες, επαναλαμβανόμενες σκέψεις-εικόνες που κατακλύζουν το νου και οι οποίες οδηγούν στους καταναγκασμούς, δηλαδή τη μετατροπή της σκέψης σε πράξη προκειμένου να νιώσει κανείς ανακούφιση. 

Μπορεί να έχετε παρατηρήσει κάποια άτομα να ανησυχούν ιδιαίτερα ότι θα κάνουν κακό σε κάποιον επειδή το σκέφτονται έντονα π.χ. ότι χτυπούν κάποιον στο κεφάλι ή να ελέγχουν επαναλαμβανόμενα π.χ. αν έχουν κλείσει το μάτι της κουζίνας, αν έχουν κλείσει τα παράθυρα, αν έχουν κλειδώσει την πόρτα. Κάποιοι άλλοι μπορεί να κάνουν το σταυρό τους σκεπτόμενοι ότι αν δεν το κάνουν θα συμβεί κάτι κακό, άλλοι πλένουν υπερβολικά πολλές φορές τα χέρια τους για να μην κολλήσουν κάποια ασθένεια, άλλοι κάνουν συγκεκριμένες τελετουργίες π.χ. τοποθετούν τα πράγματά τους σε συγκεκριμένη σειρά, παίρνουν μαζί τους ένα είδους φυλαχτό κάθε φορά που χρειάζεται να κάνουν κάποια σημαντική δουλειά ώστε να μην έχουν κακοτυχία.

Αυτό που χαρακτηρίζει τους καταναγκασμούς είναι το στοιχείο της υπερβολής και της καταστροφοποίησης. Οι καταναγκασμοί μπορεί να ακινητοποιήσουν τα άτομα από τη στιγμή που καταναλώνουν αρκετές ώρες στην εκδήλωση συγκεκριμένων πράξεων.

Τί οδηγεί τα άτομα σε αυτές τις σκέψεις-ενέργειες; Η απάντηση βασίζεται στην τάση ελέγχου του περιβάλλοντός τους (θέλουν να μπορούν να ελέγχουν ό,τι συμβαίνει γύρω τους), στην τελειομανία (όλα πρέπει να είναι τέλεια), στην αποφυγή του λάθους (έντονο αίσθημα ευθύνης απέναντι στο λάθος). Έτσι λοιπόν εισέρχονται σε ένα φαύλο κύκλο αναζητώντας επιβεβαίωση (ότι όλα κυλούν καλά) βρίσκοντας όμως παροδική ανακούφιση.

Τί χρειάζεται να κάνει κανείς για να μειώσει τους καταναγκασμούς; Χρειάζεται να σπάσει την αλυσίδα που τους διατηρεί. Αυτά τα άτομα μοιάζει να ταυτίζουν τη σκέψη με την πράξη και να ανησυχούν υπερβολικά όταν κατακλύζονται από τέτοιου είδους σκέψεις. Επομένως είναι σημαντικό να διαχωρίσουν τη σκέψη από την πράξη. Πολλές φορές είναι απαραίτητο να αφήσουν τη σκέψη τους να φτάσει ως το τέλος δίχως να την καταπιέσουν για να δουν την εξέλιξή της ώστε να μειωθούν τα επίπεδα του άγχους τους. Επίσης η μέθοδος της συστηματικής απευαισθητοποίησης που σημαίνει σταδιακή έκθεση σε αυτό που τους αγχώνει με παρεμπόδιση του καταναγκασμού (της πράξης) σε συνδυασμό με τη γνωστική αναδόμηση (τροποποίηση εκείνων των δυσλειτουργικών σκέψεων που τους μπλοκάρουν) τους βοηθά να επαναφέρουν τη ζωή τους σε πιο λειτουργικά επίπεδα.

Η απελευθέρωση της σκέψης βάσει των παραπάνω δημιουργεί νέους ορίζοντες απόλαυσης των στιγμών της ζωής.

Συγγραφή Άρθρου

Αμανατίδου Φωστηρία

amanatidou fostiriaΨυχολόγος -  Α.Μ: CBT13-050
Ειδικός στη Γνωστική-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία παιδιών και ενηλίκων.



Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε ειδικό Ψυχικής Υγείας

Αναζητήστε ειδικούς για ιδεοληψίες, ψυχαναγκαστική διαταραχή. Ο μοναδικός εξειδεκευμένος κατάλογος.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

21 Ερωτήσεις Για Ιδανικές Επιλογές Ζωής
Επιλογές Ζωής

Δεν υπάρχουν τέλειες επιλογές, αλλά αυτές που είναι  περισσότερο ή λιγότερο κατάλληλες τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν στη διαδικασία επιλογής:

8 τρόποι βελτίωσης της αυτοπεποίθησης των παιδιών
αυτοπεποίθηση παιδιών

Αν ξεκινήσουμε από την ετυμολογία της λέξης που περιλαμβάνει τους όρους εαυτός και πεποίθηση μπορούμε να αποδώσουμε την εξής σημασία: την πεποίθηση που έχουμε για τον εαυτό μας, δηλαδή το πώς αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας. Η αντίληψη που έχουμε για τον εαυτό μας μπορεί να είναι είτε θετική είτε αρνητική.

Αλτζχάϊμερ Νόσος (Alzheimer) - Ορισμός, Αιτιολογία, Συμπτώματα, Θεραπεία

Η νόσος Alzheimer αποτελεί μια μορφή άνοιας, η οποία είναι και η πιο συχνά εμφανιζόμενη σε σχέση με τα υπόλοιπα είδη άνοιας (π.χ. άνοια με σωμάτια Lewy στην οποία παρατηρούνται δυσκολίες στη βάδιση και στην ισορροπία, οπτικές ψευδαισθήσεις και παραισθήσεις, αλλαγές στις νοητικές ικανότητες, αγγειακή άνοια ως αποτέλεσμα μικρών εγκεφαλικών επεισοδίων όπου παρατηρούνται δυσκολίες στην επικοινωνία, στη σκέψη, στη μνήμη, νόσος του Pick στην οποία παρατηρούνται αλλαγές στην προσωπικότητα, δυσκολίες στην ομιλία, στην κρίση).

Κατάθλιψη - Ορισμός, Αιτιολογία, Συμπτώματα, Θεραπεία
Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη αποτελεί διαταραχή της διάθεσης όπου το άτομο αποκτά αρνητική οπτική για τον εαυτό του π.χ. ότι είναι άχρηστο, ανάξιο, ανεπαρκές, για τον κόσμο π.χ. ότι είναι απορριπτικοί απέναντί του και για το μέλλον π.χ. ότι θα είναι ζοφερό.

Είναι μια συγκινησιακή κατάσταση που χαρακτηρίζεται από λύπη, δυσφορία και αισθήματα φόβου, ενοχής, αναξιότητας και απελπισίας. Συνοδεύεται από χάσιμο της όρεξης και της ερωτικής επιθυμίας καθώς και λήθαργο ή αναταραχή.

Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά που κάνουν κακές σκέψεις

Όταν τα παιδιά κάνουν κακές σκέψεις νιώθουν ενοχές. Αυτές οι κακές σκέψεις μπορεί να είναι αρνητικοί χαρακτηρισμοί π.χ. Να σκεφτούν ότι ένας οικογενειακός φίλος είναι "χοντρούλης" ή "ρυτιδιασμένος." Μερικές φορές είναι σεξουαλικής φύσεως π.χ. Μπορεί να φαντάζονται ένα συμμαθητή τους γυμνό ή βίαιες π.χ. Να νομίζουν ότι θέλουν να σκοτώσουν τη μητέρα τους.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.