Ακρόαση άρθρου......

Το καλύτερο για κάθε ασθενή είναι να βρει έναν γιατρό ο οποίος θα προσφέρει φροντίδα επιστημονική, ευγενική και συμπονετική. Όλοι οι ασθενείς οφείλουν να έχουν ενεργό ρόλο στην συναναστροφή τους με τους επαγγελματίες υγείας. Φυσικά οι γιατροί είναι αυτοί οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα απο τον καθένα την ιατρική αλλα μερικές φορές υπάρχουν επαγγελματίες που δεν επικοινωνούν σωστά με τους ασθενείς τους.

1. ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ
Οι ασθενείς συχνά νιώθουν άβολα στο γραφείο ενός γιατρού. Και όταν κάποιος είναι άρρωστος, νιώθει πολύ πιο ευαίσθητος απ ότι συνήθως. Σχεδιάστε λοίπον απο πρίν τι θέλετε να συζητήσετε με τον γιατρό. Γράψτε τα σ?ένα χαρτί και πάρτε τα μαζί σας. Να είστε έτοιμοι να συζητήσετε για το πρόβλημα που σας απασχολεί την συγκεκριμένη χρονική περίοδο, τα συμπτώματα και τις ανάγκες σας.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ Ο ΓΙΑΤΡΟΣ ΓΙΑ ΕΣΑΣ

  • Το επάγγελμά σας: Έχετε δουλειά με υψηλά επίπεδα στρές;
  • Τρόπος ζωής: Γυμνάζεστε καθόλου;
  • Στρές: Εργάζεστε σε ιδιαίτερα αγχώδες περιβάλλον;
  • Στάση Υγείας: Σκέφτεστε σοβάρα να κόψετε το κάπνισμα αν χρειαστεί ή ν?αλλάξετε διατροφή;
  • Συνήθειες ύπνου: Έχετε προβλήματα με τον ύπνο σας;
  • Οικογενειακό ιστορικό: Υπάρχει ιστορικό ασθενειών στην οικογένειά σας;
  • Σημαντικά γεγονότα ζωής: Έχετε πρόσφατα συνταξιοδοτήθει, παντρεύτει η αποκτήσατε παιδί;
  • Συνθήκες διαβίωσης: Μένετε μόνος/η σας;

2. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΙΑΤΡΩΝ - ΑΣΘΕΝΩΝ
Η επικοινωνία είναι διπλής κατεύθυνσης διαδικασία. Τόσο το να ακούμε όσο και το να μιλάμε είναι κάτι πάνω στο οποίο οι γιατροί και οι ασθενείς πρέπει να δουλέψουν μαζί. Το να είστε ειλικρινείς και ανοιχτοί μεταξύ σας είναι επίσης κάτι πολύ σημαντικό. Δοκιμάστε μερικές απο τις παρακάτω προτάσεις για να βελτιώσετε την επικοινωνία με τον γιατρό σας

  • Προετοιμάστε τι θα πείτε στον γιατρό σας πολύ πριν την επίσκεψη 
  • Επαναλάβετε με δικά σας λόγια αυτά που σας είπε ο γιατρός. Χρησιμοποιήστε απλές προτάσεις όπως 'Εννοείτε οτι...' ή 'άν κατάλαβα καλά το πρόβλημα είναι...'
  • Κρατήστε σημειώσεις αν χρειάζεται για το πρόβλημα και τι πρέπει να κάνετε.
  • Αν μπερδευτείτε με την ιατρική ορολογία, ζητήστε πιο κατανοητούς ορισμούς. Δεν υπάρχει λόγος να ντρέπεστε ούτε να νιώθετε άσχημα αν δεν καταλαβαίνετε. 
  • Να είστε ειλικρινείς με τον γιατρό σας αν κάποιο μέρος της επίσκεψης στο ιατρείο είναι ενοχλητικό όπως ο χρόνος αναμονής. Να είστε διακριτικοί αλλά ειλικρινείς.
  • Μην φοβάστε να μιλήσετε για τους φόβους σας σχετικά με οτι ακούσατε. Ο γιατρος θα είναι σε θέση να ξεκαθαρίσει τυχόν παρανοήσεις.
  • Αν επιθυμήτε να συζητήσετε κάτι το οποίο δεν θέλετε να εμφανίζεται στο ιατρικό ιστορικό σας, ζητήστε απο τον γιατρό να μην το γράψει.
  • Μάθετε ποιές είναι οι καλύτερες ώρες να τηλεφωνήσετε στον γιατρό σε περίπτωση που έχετε ερωτήσεις μέτα την επίσκεψη.

3. Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΑΤΡΟ ΣΑΣ

Κατάλογος ερωτήσεων 1: Πρίν απο την επίσκεψη

Να είστε έτοιμοι να συζητήσετε τα παρακάτω. Θα ήταν ευκολότερο να γράψετε σ?ένα χαρτί τις απαντήσεις των παρακάτω ερωτήσεων και να το πάρετε μαζί σας:

  • Ποιο νομίζω οτι είναι το πρόβλημα και πότε άρχισε;
  • Πότε νιώθω καλύτερα και πότε χειρότερα;
  • Ποιά είναι τα σημάδια και τα συμπτώματα; Να είστε συγκεκριμένοι. Άν πονάτε κάπου να γνωρίζετε που ακριβώς είναι ο πόνος.
  • Αποτελέσματα παρατηρήσεων στο σπίτι όπως πυρετός, πίεση κτλ.
  • Φάρμακα που πέρνετε. Να γνωρίζετε τα ονόματα και τις δόσεις που πέρνετε.
  • Τυχόν αλλεργίες σε φάρμακα, τρόφιμα, κτλ.
  • Να έχετε μαζί σας το ιατρικό ιστορικό σας όπως ακτινογραφίες, μικροβιολογικές ή άλλες εξετάσεις.
  • Προβληματισμούς που έχετε σχετικά με την υγεία σας.

Κατάλογος ερωτήσεων 2: Κατα την διάρκεια της επίσκεψης

Ρωτήστε τον γιατρό σας τις παρακάτω ερωτήσεις και κρατήστε σημειώσεις αν χρειάζετε:

  •  Ποιό νομίζετε οτι είναι το πρόβλημα και ποιά η διάγνωση; Άν μπερδευτείτε με ιατρικούς όρους, μην ντραπείτε να ζητήσετε επεξηγήσεις.
  • Χρειάζεται να κάνω κάποιες περαιτέρω εξετάσεις; Αν ναί, πού χρειάζεται να πάω για τις εξετάσεις και πόσο καιρό θα περιμένω περίπου για τ'αποτελέσματα;
  • Χρειάζεται να πάρω κάποια φάρμακα;
    Άν ναι, ποιά είναι αυτά, κάθε πότε να τα παίρνω και για πόσο καιρό; Υπάρχουν κάποιες παρενέργειες που θα έπρεπε να γνωρίζω και για ποιές απο αυτές θα έπρεπε να σας ενημερώσω;
    Άν όχι, τί χρειάζεται να κάνω για να θεραπεύτει το πρόβλημά μου; Πώς μπορώ να το αποφύγω στο μέλλον? Χρειάζονται κάποιες αλλαγές στις συνήθειες μου;

Κατάλογος ερωτήσεων 3: Μετά την επίσκεψη

  • Ακολουθήστε πιστά τις οδηγίες του γιατρού σας. Σε περίπτωση που ξεχάσατε κάτι, τηλεφωνήστε στον γιατρό σας και βεβαιωθήτε οτι δεν έχετε καμία απορία.
  • Ενημερώστε τον γιατρό σας αν νιώθετε χειρότερα ή έχετε παρενέργειες απο τα φάρμακα

ΕΙΣΤΕ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΤΡΟ ΣΑΣ;

Κάντε στον εαυτό σας τις παρακάτω ερωτήσεις:

  •  Σας ακούει προσεκτικά και απαντάει σε όλες σας τις ερωτήσεις σχετικά με τις αιτίες του προβλήματος σας και την θεραπεία του; Ή μήπως είναι βιαστικός, ασαφής και απρόθυμος ν' απαντήσει;
  • Νιώθετε άνετα με τον γιατρό σας; Μπόρειτε να μιλήσετε ανοιχτά για τις ανησυχίες σας συμπεριλαμβανομένων σεξουαλικών και συναισθηματικών προβλημάτων που πιθανών να επηρεάζουν την κατάστασή σας;
  • Κρατάει λεπτομερές ιστορικό; Θα πρέπει να ζητήσει πληροφορίες για παλαιότερα σωματικά και ψυχικά προβλήματα, οικογενειακό ιατρικό ιστορικό, τυχόν φάρμακα που παίρνετε και οτιδήποτε άλλο που μπορεί να επηρεάσει την υγεία σας.
  • Σας εξήγησε επαρκώς  τις βαθύτερες αιτίες του προβλήματος σας ή απλώς σας υπέδειξε κάποια φάρμακα για να θεραπεύσετε τα συμπτώματα; 
  •  Νιώθετε οτι έχετε την ευχέρια να ρωτήσετε τον γιατρό σας ερωτήσεις που ίσως ακούγονται « χαζές» ; 
  •  Σας εξήγησε το πρόβλημά σας με απλά λόγια ή χρησιμοποιούσε κατά βάση ιατρική ορολογία;
  • Απαντάει στα τηλεφωνήματα σας πρόθυμα;
  • Εργάζεται σε κάποιο ανυπόληπτο νοσοκομείο;
  • Είναι φιλικός και εξυπηρετικός;Ακούει τους προβληματισμούς σας;

Μην ξεχνάτε να εξηγήσετε στον γιατρό τις ανησυχίες σας και τον λόγο που κάνετε όλες αυτές τις ερωτήσεις. Να ρωτάτε μόνο ?οταν δεν καταλαβαίνετε κάτι χωρίς να αμφιβάλλετε γι? αυτά που σας λέει ο γιατρός. Σε καμία περίπτωση δεν θέλετε να δημιουργήσετε ανταγωνιστική σχέση με τον γιατρό. Οι ερωτήσεις γίνονται για να σας βοηθήσουν να κατανοήσετε όσο το δυνατόν περισσότερο την κατάστασή σας και όχι  για να αμφισβητήσετε τον γιατρό.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

1. Περιγραφη
Ποιό νομίζω οτι είναι το πρόβλημα;
Πότε άρχισε;
Ποιά είναι τα συμπτώματα;
Πότε νιώθω καλύτερα ή χειρότερα;
Ποιές καθημερινές συνήθειες επηρεάστηκαν (ύπνος, διατροφη, κτλ);
Είναι συνεχές ή παρουσιάζεται συγκεκριμένες ώρες;

2. Διάγνωση
Μπορείτε να μου εξηγήσετε λεπτομερώς την διάγνωση;
Το νόσημα είναι οξύ ή χρόνιο;
Άν είναι χρόνιο, πώς θα επηρεάσει την ζώη μου;
Το πρόβλημα θα είναι συνεχές ή παρωδικό;
Άν είναι παρωδικό, πόσο τακτικά θα εμφανίζεται;
Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω να το αποτρέψω;
Το νόσημα είναι μεταδοτικό; Άν ναι, τι πρέπει να κάνω;
Το νόσημα είναι γενετικό;
Πόσο θα επηρεαστεί η ζωή μου;

3. Θεραπεία
Μπορείτε να μου περιγράψετε λεπτομερώς την προτεινόμενη θεραπεία;
Τι αποτελέσματα περιμένετε;
Πότε θα δω αποτελέσματα;
Σε περίπτωση που συζητάτε εγχείρηση:
Μπορείτε να μου εξηγήσετε βήμα-προς-βήμα την διαδικασία (συμπεριλαμβανομένης της αναισθησίας) και την ανάρρωση;

4. Πλεονεκτήματα Vs Μειονεκτήματα
Ποιά θα είναι τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης θεραπείας;
Σε ποιό βαθμό η συγκεκριμένη θεραπεία θα βελτιώσει την κατάσταση μου;
Ποιά είναι τα μειονεκτήματα και οι πιθανές επιπλοκές της θεραπείας;
Τα πλεονεκτήματα υπερισχύουν των μειονεκτημάτων ή το αντίθετο;

5. Εναλλακτικες Λύσεις
Ποιές άλλες εναλλακτικές λύσεις θεραπείες υπάρχουν;
Τί θα συμβεί εάν αποφασίσω να μην κάνω τίποτε;
Αν δεν είστε ικανοποιημένοι απο τις εναλλακτικές σας, συζητήστε το με τον γιατρό σας.
Εξετάστε κάθε προτεινόμενη εναλλακτική ιδιαίτερα προσεκτικά.

6. Απόφαση
Έχετε τώρα αρκετές πληροφορίες για να πάρετε μια έξυπνη και σωστή απόφαση.
Να θυμάστε οτι είστε  απολύτως υπεύθυνοι για το σώμα σας κι έχετε το δικαίωμα να διαλέξετε ή ν?αρνηθήτε κάποια θεραπεία.

 

Συγγραφή - Επιμέλεια Άρθρου

Μαρια Ναλμπάντη - Ψυχολόγος

Μαρια Ναλμπάντη: έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το Psychology”, σημαίνει ότι το Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος Υγείας. BSc in Psychology (University of East London), MSc in Health Psychology (University of Kent at Canterbury).