άγχος υγείας

Είναι φυσιολογικό οι περισσότεροι άνθρωποι κάποια στιγμή στην ζωή τους να αισθανθούν αγωνία για την υγεία τους γιατί αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα. Υπάρχουν όμως άνθρωποι που αισθάνονται καθημερινά έντονο άγχος για την υγεία τους με αποτέλεσμα να επηρεάζει την ζωή τους αρνητικά, γιατί νιώθουν έντονη αγωνία, κρίσεις πανικού, σκέφτονται ότι είναι ανίκανοι να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητα και έχουν συχνά πεσμένη διάθεση.

Οι άνθρωποι που έχουν υπερβολική αγωνία για την υγεία τους είτε φοβούνται ότι έχουν κάποια σοβαρή ασθένεια ή πιστεύουν ότι θα νοσήσουν σοβαρά.

Ποιες είναι οι χαρακτηριστικές συμπεριφορές των ατόμων που έχουν άγχος για την υγεία;

1) Τα πιο συχνά συμπτώματα που βιώνουν τα άτομα αυτά είναι γενικευμένοι πόνοι και κυρίως πόνοι στο στήθος, πονοκέφαλοι, τρέμουλο, εφίδρωση, μούδιασμα. Μπορεί επίσης να θεωρούν ότι έχουν κάποιο εξόγκωμα ή πρήξιμο.

2) Ερμηνεύουν τα σωματικά συμπτώματα σαν ενδείξεις κάποιας σοβαρής ασθένειας. Αυτό είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της υπερβολικής ανησυχίας τους διότι θεωρούν ότι ένα αθώο φυσιολογικό σωματικό σύμπτωμα μπορεί να υποκρύπτει μια σοβαρή ασθένεια όπως ο καρκίνος.

3) Ελέγχουν καθημερινά το σώμα τους ψάχνοντας για ενδείξεις κάποιας ασθένειας. Λόγω του υπερβολικού φόβου που νιώθουν ο οργανισμός τους ανταποκρίνεται αρνητικά με αποτέλεσμα να έχουν ταχυκαρδίες, εφιδρώσεις, μουδιάσματα ακόμα και γαστρεντερικές διαταραχές.

4) Επισκέπτονται υπερβολικά συχνά τους γιατρούς και αναζητούν ιατρικές συμβουλές για να καθησυχάσουν τους φόβους τους. Πολλές φορές για το ίδιο υποτιθέμενο πρόβλημα επισκέπτονται πολλούς ειδικούς επειδή φοβούνται ότι δεν είναι επαρκείς. Υπάρχει βέβαια και η αντίθετη κατηγορία των ανθρώπων αυτών. Εκείνοι που αποφεύγουν οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή επειδή φοβούνται ότι θα ακούσουν ότι πάσχουν από την ανίατη ασθένεια που νιώθουν ότι έχουν.

5) Αναζητούν συνεχώς και καταχρηστικά την γνώμη των συγγενών και φίλων για την υγεία τους αναφέροντας τα χαρακτηριστικά συμπτώματα που νιώθουν.

6) Καταναλώνουν υπερβολικό χρόνο για να ενημερωθούν. Κάποιοι άνθρωποι φοβούνται τόσο πολύ μήπως αρρωστήσουν με αποτέλεσμα να διαβάζουν ιατρικές εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά ή να καταφεύγουν στο internet προκειμένου να μάθουν περισσότερα και να ερμηνεύσουν τα συμπτώματα που νιώθουν. Υπάρχει όμως και η αντίθετη κατηγορία αυτών που απέχουν από κάθε ενημέρωση για να μην αντιμετωπίσουν κάποια ασθένεια που πιστεύουν ότι έχουν. Αποφεύγουν επικίνδυνες συμπεριφορές όπως οποιαδήποτε μορφή άσκησης ή ενασχόληση με κάποιο σπορ από τον φόβο μην αρρωστήσουν.

Πολλά από τα συμπτώματα που νιώθουν είναι υπαρκτά και οι αιτίες μπορεί να είναι ποικίλες όπως ένα ασήμαντο πρόβλημα υγείας, μια γρίπη ή ακόμα να προκαλούνται από τους ίδιους εξαιτίας της υπερβολικής καθημερινής ανησυχίας για την υγεία τους.

Αιτίες Άγχους Υγείας

1) Οικογενειακό περιβάλλον. Είναι πιθανότερο να εμφανίσουν ανησυχία για την υγεία τους τα άτομα που μεγαλώνουν με υπερβολικά αγχώδεις γονείς.

2) Προηγούμενη τραυματική εμπειρία. Πιθανόν μια σοβαρή ασθένεια αγαπημένου προσώπου κατά την παιδική ηλικία ή μια σημαντική απώλεια να είναι η αιτία για τον υπερβολικό φόβο σχετικά με οποιοδήποτε σωματικό σύμπτωμα.

3) Ιστορικό κακοποίησης κατά την παιδική ηλικία.

4) Υπερβολική ενημέρωση σχετικά με την υγεία.

Η υπερβολική ενασχόληση με την υγεία μπορεί να προκαλέσει:

1) Προβλήματα στις σχέσεις γιατί η συνεχής ανησυχία μπορεί να εξοργίζει τους ανθρώπους γύρω μας.

2) Προβλήματα στον εργασιακό χώρο λόγω της μειωμένης απόδοσης αλλά και λόγω των πολλών απουσιών.

3) Οικονομικά προβλήματα λόγω κατανάλωσης υπέρογκων ποσών στους γιατρούς.

4) Ενίσχυση συναισθηματικών δυσκολιών και άλλων διαταραχών όπως κατάθλιψη.

Πως μπορείτε να αντιμετωπίσετε την ανησυχία για την υγεία σας ;

1) Συνειδητοποιείστε ότι κάποιες αλλαγές η φυσικά συμπτώματα είναι απολύτως φυσιολογικά και δεν συνδέονται απαραίτητα με κάτι σοβαρό.

2) Αρχίστε να σκέφτεστε ότι υπάρχουν και άλλες πιθανές αιτίες για κάποια συμπτώματα και ότι η υπερβολική αγωνία και το άγχος ίσως να διογκώνει αυτά τα συμπτώματα.

3) Η αβεβαιότητα σχετικά με την πορεία της υγείας είναι μια υπαρκτή κατάσταση. Όταν νιώθετε ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα εμπιστευτείτε κάποιο ειδικό και αν δεν διαγνωστεί κάτι σοβαρό ξεχάστε το και μην αναζητάτε πολλές γνώμες.

4) Όταν η ανησυχία σας καταβάλει προσπαθείστε να ασχοληθείτε με κάτι διαφορετικό όπως πχ σωματική άσκηση και μην ελέγχετε το σώμα σας για πιθανά συμπτώματα δυο ή περισσότερες φορές την ημέρα αλλά κατά τα επιτρεπόμενα χρονικά διαστήματα παίρνοντας την γνώμη κάποιου ειδικού.

5) Μην αποφεύγετε σωματικές δραστηριότητες γιατί αυτή η αποχή μπορεί να μειώσει τις αντοχές του οργανισμού σας και να νιώθετε αδυναμία, πόνους ή συμπτώματα τα οποία δεν θέλετε να αισθάνεστε.

Το να απαλλαγείτε από το άγχος για την υγεία είναι μια δύσκολη διαδικασία και ίσως χρειαστεί και η βοήθεια κάποιου ειδικού. Το στοίχημα δεν είναι να μην νιώθετε διάφορα σωματικά συμπτώματα, γεγονός ανέφικτο αλλά να μπορείτε να τους αποδίδετε την διάσταση που πραγματικά έχουν.

Συγγραφή Άρθρου

Eπιβατιανού Αντιγόνη - Ψυχολόγος

Eπιβατιανού Αντιγόνη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια. Ειδικεύτηκε στη Συμβουλευτική Ψυχοθεραπεία για εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου της Σκωτίας. Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές ( παχυσαρκία, ανορεξία,βουλιμία,υπερφαγικά επεισόδια).

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Πώς να αντιμετωπίσετε την αναβλητικότητα, προτού γίνει ο κυρίαρχος της ζωής σας;

Έχει εκτιμηθεί πως περίπου το ένα πέμπτο των ενηλίκων και σχεδόν οι μισοί από τους μαθητές και σπουδαστές αναβάλλουν να διεκπεραιώσουν τις υποχρεώσεις τους. 

Συναίσθημα και επιλογή του κατάλληλου συντρόφου
επιλογή συντρόφου

Με τα ποσοστά των διαζυγίων να είναι σε τόσο υψηλά επίπεδα είναι δεδομένο ότι η κατάκτηση μίας δυνατής και ολοκληρωμένης σχέσης προϋποθέτει την επιλογή του σωστού συντρόφου, για τους σωστούς λόγους και στο σωστό χρόνο. Απαιτεί επομένως υπευθυνότητα, ωριμότητα, ειλικρίνεια και βεβαίως συνειδητοποίηση των βασικών προτεραιοτήτων σας.

Απελευθερώνει η δύναμη της συγχώρεσης;
συγχώρεση

Όλοι σας είναι πιθανόν να έχετε πληγωθεί από τις πράξεις ή τα λόγια των κοντινών σας ανθρώπων. Μπορεί οι γονείς σας να ήταν επικριτικοί σε κάθε σας προσπάθεια. Μπορεί ο σύντροφος σας να είχε παράλληλη σχέση, μπορεί ακόμα οι συνάδελφοι σας να προσπάθησαν να σαμποτάρουν την επαγγελματική σας σταδιοδρομία.

Πώς να ελέγξετε το θυμό σας πριν σας κυριεύσει;
έλεγχος θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που μπορεί να εκδηλωθεί σαν αντίδραση απέναντι σε μια απειλή, σε μια αποτυχία ή ματαίωση επαγγελματικών ή προσωπικών στόχων καθώς και σε μια αρνητική κριτική. Ακόμη είναι πιθανόν να υποκρύπτονται κάτω από τις εκδηλώσεις θυμού συναισθήματα μοναξιάς, λύπης ή φόβου. Αυτό είναι μια υγιής αντίδραση.

Σχολική άρνηση. Τι είναι και πως αντιμετωπίζεται.
Σχολική άρνηση

Η άρνηση ενός παιδιού να παρακολουθήσει τα μαθήματα του σχολείου σε τακτά χρονικά διαστήματα και όχι περιστασιακά είναι μια δύσκολη κατάσταση που πρέπει να διαχειριστούν οι γονείς σε συνεργασία με τους δασκάλους. Παλαιότερα η άρνηση αυτή συνδυάζονταν αποκλειστικά και μόνο με τη φοβία.


Βρείτε Ψυχολόγο - Ειδικό Ψ.Υγείας

Επιλέξτε ειδικό για θέματα Ψυχολογίας Υγείας στον μοναδικό εξειδικευμένο κατάλογο του ελληνικού διαδικτύου.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.