ψυχική διαταραχή

Η αιώνια σχέση σώματος και νου έχει επισημανθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια πριν, μέσα από τις σοφές ρήσεις των αρχαίων Ελλήνων (νους υγιής εν σώματι υγιεί), και έχει απασχολήσει την επιστήμη,την θρησκεία αλλά και την φιλοσοφία, αρκετές φορές.

Στον τομέα της ψυχικής υγείας, η σύνδεση σώματος και νου μελετάται υπό το βιολογικό, κοινωνικό και ψυχολογικό πρίσμα, αφού, πράγματι, ο οργανισμός μας προκαλεί αλλά και επηρεάζεται από ερεθίσματα που σχετίζονται τόσο με τον σωματικό όσο και με τον κοινωνικό και ψυχολογικό μας εαυτό.

Η διαταραχή του πόνου ανήκει στις Σωματόμορφες Διαταραχές, οι οποίες στην πέμπτη έκδοση του DSM μετονομάστηκαν σε Διαταραχές σχετικές με Σωματικά Συμπτώματα και αποτελούν μια ομάδα ψυχικών διαταραχών που βασικό χαρακτηριστικό τους είναι η παρουσία σωματικών συμπτωμάτων που δεν εξηγούνται ικανοποιητικά από μια ιατρική κατάσταση, δεν έχουν οργανική βάση και δεν μπορουν να αποδοθούν στην χρήση ουσιών ή σε κάποια άλλη ψυχική διαταραχή.

Η κλινική εικόνα της διαταραχής του πόνου συνίσταται σε αρκετά έντονο πόνο ώστε να κρίνεται απαραίτητη η παρέμβαση ειδικού, αφού αυτός ο πόνος προκαλεί δυσφορία και σημαντική έκπτωση στη λειτουργικότητα του ατόμου. Ο πόνος μπορεί να αρχίζει ή να γίνεται πιο δυνατός μετά από έντονο στρες ή συγκρουσιακές καταστάσεις, αλλά το άτομο δεν μπορεί να δώσει λεπτομερείς περιγραφές των αισθήσεων του πόνου.

Θεραπευτική παρέμβαση.
Σύμφωνα με την Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία, ο θεραπευτής ενθαρρύνει το άτομο στην αναζήτηση τρόπων που θα μειώσουν τα αρνητικά συναισθήματα, θα βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής του και θα οδηγήσουν σε λειτουργικές στρατηγικές αντιμετώπισης του άγχους, όπως η τεχνική της χαλάρωσης για προβλήματα μυικής έντασης ή διέγερσης του αυτόνομου νευρικού συστήματος, η καθοδηγούμενη νοερή απεικόνηση (το άτομο εκπαιδεύεται να φαντάζεται μια ευχάριστη εικόνα την οποία και θα φέρνει στο νου του κάθε φορά που αισθάνεται άγχος), αλλά και η τεχνική της απόσπασης της προσοχής από τον πόνο.

Τέλος, ο οραματισμός νέων στόχων, ο σχεδιασμός δραστηριοτήτων και νέων συνηθειών καθώς και η εκπαίδευση του ατόμου στην απόκτηση αίσθησης μεγαλύτερου ελέγχου στη ζωή του, θα βοηθήσουν το άτομο να μην επικεντρώνει την προσοχή του στο σύμπτωμα, μειώνοντας έτσι την ανησυχία αλλά και το μέγεθος του πόνου.

 

Βιβλιογραφία

Salkovskis, P.M. (1989), ’Somatic problems’, in Hawton, K. et al, Cognitive Behavior Theory for Psychiatric Problems, a practical guide, Oxford University Press, U.S.A, 235–276.

Συγγραφή Άρθρου

Καλλιόπη Κωστέα
Μphil Ψυχολογίας,University of Glasgow,UK.
Μaster practitioner in eating disorders and Obesity.
Συντονίστρια σχολών γονέων. 
Σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε Ψυχολόγο - Ειδικό Ψ.Υγείας

Επιλέξτε ειδικό για θέματα Ψυχολογίας Υγείας στον μοναδικό εξειδικευμένο κατάλογο του ελληνικού διαδικτύου.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Σύνδρομο της άδειας φωλιάς (Empty Nest Syndrome)
Σύνδρομο άδειας φωλιάς

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί από τους γονείς το σύνδρομο της άδειας φωλιάς.
Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που λαμβάνουν χώρα μετά την ανεξαρτητοποίηση τών παιδιών τους.

Μαρία Μοντεσσόρι (Maria Montessori 1870-1952)
Μαρία Μοντεσσόρι

Η Μαρία Θέκλα Αρτεμισία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870 στο Κιαραβάλε της Ιταλίας. Το 1896 αποφοιτά από την Ιατρική σχολή του πανεπιστημίου της Ρώμης με τις ειδικότητες της παιδιάτρου και της ψυχιάτρου έχοντας, ήδη, κλινική εμπειρία κατά τη διάρκεια των σπουδών της με παιδιά με νοητική υστέρηση.

Ο δεκάλογος της θεωρίας της Μοντεσσόρι που πρέπει να γνωρίζουν γονείς και παιδαγωγοί
Μοντεσσόρι

1. Μην αγγίζετε ένα παιδί παρά τη θέλησή του.

2. Μην μιλάτε με άσχημο τρόπο σε ένα παιδί και μην χρησιμοποιείτε άσχημα λόγια όταν αναφέρεστε σε αυτό κατά την απουσία του.

Πώς μπορούν οι γονείς να ενισχύσουν τα κίνητρα του παιδιού τους για μάθηση
μητέρα-παιδί

Η γνώση είναι δύναμη – Francis Bacon
Ένα από τα πολυτιμότερα δώρα που μπορούν να προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά τους είναι η μόρφωσή τους. Η ενεργή συμμετοχή τους στη διδακτική διαδικασία μέσω της μελέτης του παιδιού στο σπίτι, για να είναι βοηθητική και αποτελεσματική, πρέπει να πληροί ορισμένες προυποθέσεις ώστε ο ρόλος τους να συμβάλλει στην ενίσχυση της σχολικής επίδοσης αλλά και στην προσωπική επιτυχία του ατόμου.

Φράσεις των Γονέων που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού

Ο όρος αυτοεκτίμηση χρησιμοποιείται για την απόδοση του αγγλικού όρου self-esteem. Σύμφωνα με τον Stanley Coopersmith, ο οποίος υπήρξε ένας από τους κύριους μελετητές της έννοιας της αυτοεκτίμησης, ο όρος υποδηλώνει την εκτίμηση και τις συνήθεις αντιλήψεις του ατόμου για τον εαυτό του, καθορίζοντας τον βαθμό στον οποίο εκείνο πιστεύει ότι είναι ικανό, επιτυχημένο, σημαντικό και άξιο.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.