Η θεωρία του Jerome Bruner που αφορά την μάθηση των μαθηματικών μέσω της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών είναι μία από της καταλληλότερες θεωρίες στην εκπαιδευτική πράξη. Το πλεονέκτημα της θεωρίας αυτής είναι ότι ο Bruner συνιστά στους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιούν δραστηριότητες προσομοίωσης στην τάξη, προκειμένου να προωθούν την μάθηση με ανακάλυψη. 

Μία μορφή προσομοίωσης αποτελεί το παιχνίδι ρόλων, με βάση το οποίο μπορούν οι μαθητές να επεξεργασθούν καθημερινά γεγονότα και αναπαραστάσεις.

Βέβαια, δεν είναι απλές αναπαραστάσεις του φυσικού κόσμου, αλλά αλληλοσυσχετίζονται, οργανωμένες σε μια δομή, αποτελούν ένα νοητικό πρότυπο, χάρη στο οποίο μπορούμε να προβλέπουμε και να κάνουμε υποθέσεις.

Ένα παράδειγμα παιχνίδι ρόλων αρκεί ώστε οι εκπαιδευτικοί να κατανοήσουν την αξία και την ικανότητα της εφαρμογής της θεωρίας του Bruner στη σημερινή σχολική πραγματικότητα του ειδικού σχολείου. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να εισάγει το παιχνίδι του supermarket. Σύμφωνα με το προαναφερθέν παιχνίδι ο εκπαιδευτικός έχει μεριμνήσει να έχει στην τάξη του προϊόντα του supermarket όπως σοκολάτες, αναψυκτικά, γάλα, είδη γραφικής ύλης κ.α. Ο εκπαιδευτικός θα έχει αναγράψει την τιμή στα προϊόντα και θα έχει δώσει στο κάθε μαθητή φωτοτυπίες χρημάτων που θα χρησιμοποιήσουν για να αγοράσουν τα προϊόντα που επιθυμούν. Μετά από κλήρωση ένας μαθητής θα είναι ο ταμίας όπου θα συγκεντρώνει χρήματα.

Το παιχνίδι ξεκινά. Σε πρώτη φάση οι μαθητές θα διδαχθούν την πρόσθεση αφού θα πρέπει να προσθέτουν τις τιμές των προϊόντων που επρόκειτο να αγοράσουν και έπειτα την αφαίρεση αφού θα πρέπει να αφαιρούν την τιμή των προϊόντων από το σύνολο των χρημάτων που έχουν. Έπειτα μπορεί να διδαχθεί και ο πολλαπλασιασμός όταν ο μαθητής μετά την καθοδήγηση του καθηγητή θα έχει αγοράσει δύο ή παραπάνω ίδια προϊόντα.

Σύμφωνα με αυτό το παράδειγμα ο μαθηματικός έχει την δυνατότητα να αξιοποιήσει τις αρχές του Bruner περί ενεργητικής συμμετοχής μαθητών μέσω ανακατασκευής γνώσης, εξερεύνησης, ανακάλυψης, έρευνας, και πειραματισμού στον εκπαιδευτικό χώρο. 

Αναντίρρητα όμως υπάρχουν πολλές δυσκολίες κατά την εφαρμογή της θεωρίας του Bruner όπως η ίδια η ικανότητα των εκπαιδευτικών στην επινόηση και δημιουργία αναπαραστάσεων.

Δεν μπορεί να υπάρξει μια ειδικευμένη εκπαίδευση των καθηγητών στην ανακάλυψη των μαθησιακών εννοιών από τους μαθητές παρά μόνο μια σφαιρική και γενική προσέγγιση και εκμάθηση. Έπειτα, πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος της χαοτικής τάξης με την χρήση της ανακαλυπτικής προσέγγισης γι αυτό ο δάσκαλος πρέπει να παίζει έναν σημαντικό ρόλο στην "κατασκευή" προβληματικών καταστάσεων. Έπειτα δυσκολίες περιορισμένου χρόνου, ιδιαίτερων ικανοτήτων ή και άγχους των μαθητών προσθέτουν περισσότερα εμπόδια στην εφαρμογή της θεωρίας του Bruner. 

Παρόλα όμως αυτά τα εμπόδια μπορούν να μειωθούν ή ακόμη και να εξαλειφθούν. Για παράδειγμα ο καθηγητής μπορεί να δημιουργεί αναπαραστάσεις χρονικά περιορισμένες και επίσης ούτε πολύ εύκολες, ώστε να λύνονται με απλή ανάκληση προαποκτημένων γνώσεων, ούτε πολύ δύσκολες, ώστε να απαιτούν γνώσεις και δεξιότητες που είτε οι μαθητές δε διαθέτουν είτε δεν προκύπτουν από την ίδια την προβληματική κατάσταση. Έτσι μειώνεται το άγχος των μαθητών και δεν απαιτούνται ιδιαίτερες ικανότητες και πολύ χρόνο.

Μέσω της μάθησης με ανακάλυψη το παιδί αποχτά γνώσεις με δική του πρωτοβουλία και δικές του ενέργειες. Αυτό σημαίνει ότι διατυπώνει υποθέσεις, τις ελέγχει και τις επαληθεύει ή τις διαψεύδει, αντί να διαβάζει απλώς περιγραφές από το βιβλίο ή να ακούει τον εκπαιδευτικό.


Αγγελίδου Α. Ασημίνα
Παιδοψυχολόγος (Msc)
Ψυχολόγος Υγείας (Msc)
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Συγγραφή Άρθρου

Ασημίνα Αγγελίδου Ψυχολόγος (Α.Π.Θ.), Παιδοψυχολόγος (Msc, NL), Ψυχολόγος Υγείας (Msc., NL),
Γνωστική Συμπεριφορική Θεραπεία (CBT., NL), Συμβουλευτική (ER., UB),
Μαθησιακές Δυσκολίες (Co., UK)

Επικοινωνία: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | Maziboroume.gr

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ειδική Αγωγή
Ειδική Αγωγή

Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει - Maria Montessori

Ειδική αγωγή σημαίνει την ειδικά σχεδιασμένη εκπαίδευση που ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με μειονεξίες.

Αϋπνία και πως αντιμετωπίζεται
αυπνία

Ο ύπνος έχει πολλά ωφελήματα ξεκινώντας από την βελτίωση της μνήμης. Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας συλλέγονται πληροφορίες και κατά τη διάρκεια του ύπνου αυτές οι πληροφορίες ταξινομούνται ανάλογα με την σοβαρότητά τους. Ο ύπνος συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση οργάνων του σώματος και ιδιαίτερα της σεροτονίνης όπου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη.

Αίσθημα Κατωτερότητας

Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας δημιουργείται πολύ νωρίς, στην παιδική ηλικία. Σε ατή τη περίοδο βλέπουμε τον εαυτό μας μέσα από τα μάτια των «σημαντικών», δικών μας ανθρώπων όπως οι γονείς μας αλλά και πρόσωπα του περιβάλλοντος μας όπως ο παππούς και η γιαγιά μας. Αν μεγαλώσαμε σε ένα αδιάφορο και απαξιωτικό περιβάλλον και ακούγαμε συνεχώς αρνητικά σχόλια για τον εαυτό μας πολύ πιθανό να έχουμε συναισθήματα κατωτερότητας.

Σύνδρομο κακοποιημένου παιδιού

Το σύνδρομο του κακοποιημένου παιδιού αναφέρεται στη σωματική κακοποίηση ενός παιδιού από κάποιον ενήλικα. Συχνά φαίνεται ότι ο τραυματισμός ήταν τυχαίος.

Η διαχείριση της αλλαγής στα παιδιά

Τις περισσότερες φορές μία αλλαγή έχει μεγάλες επιπτώσεις στα συναισθήματα των παιδιών. Η αλλαγή ενώ μπορεί να έχει στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του παιδιού όπως για παράδειγμα η μετακόμιση σε ένα σπίτι όπου το παιδί θα έχει δικό του δωμάτιο ή μπορεί να είναι υποχρεωτική όπως για παράδειγμα οι στρατιωτικοί γονείς που αλλάζουν συχνά τόπο, προσδίδει αρκετό στρες και αισθήματα μελαγχολίας.

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.