συναισθηματική υπερφαγία

Η συναισθηματική υπερφαγία χαρακτηρίζεται από επαναλαμβανόμενα επεισόδια που συμβαίνουν, κατά μέσο όρο, τουλάχιστον μία φορά τον μήνα (για 3 μήνες ή και περισσότερο). Η υπερφαγία σημαίνει ότι κάποιος καταναλώνει αρκετά μεγαλύτερη ποσότητα τροφής από αυτήν που φυσιολογικά κάποιος θα έτρωγε στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Αυτό που παίζει ρόλο δεν είναι το είδος του φαγητού, αλλά η υπέρογκη ποσότητα τροφής που καταναλώνεται ανεξέλεγκτα και παρορμητικά σε ένα μικρό χρονικό διάστημα, σε σύγκριση με τον μέσο όρο. Μάλιστα, οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν υπερφαγικά επεισόδια τρώνε ακόμα και όταν νιώθουν ότι έχουν χορτάσει. Συνήθως αισθάνονται ντροπή λόγω των διατροφικών τους συνηθειών και τις περισσότερες φορές προσπαθούν να κρύψουν τα συμπτώματα. Έτσι, προσπαθούν να τρώνε κρυφά ή μόνοι τους και μετά από κάθε υπερφαγικό επεισόδιο διακατέχονται από αισθήματα ενοχής, ντροπής και απόγνωσης.

Ποια είναι τα συγκεκριμένα συμπτώματα;

Επαναλαμβανόμενα επεισόδια υπερφαγίας (συνήθως μέσα σε 2 ώρες καταναλώνεται μια σημαντικά μεγάλη ποσότητα φαγητού). Η ποσότητα φαγητού είναι πολύ περισσότερη από αυτή που θα έτρωγαν οι υπόλοιποι άνθρωποι το ίδιο χρονικό διάστημα.

Υπάρχει έντονα η αίσθηση απώλειας ελέγχου την στιγμή του υπερφαγικού επεισοδίου. Το άτομο αισθάνεται ότι δεν μπορεί να σταματήσει να τρώει ή ότι έχει χάσει τον έλεγχο.

Η συναισθηματική υπερφαγία συνδέεται με 3 ή περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

Τρώει πιο γρήγορα από ότι συνήθως.

Τρώει μέχρι να νιώσει άβολα (ακόμα και αν έχει χορτάσει).

Τρώει μεγάλες ποσότητες φαγητού ακόμα και όταν δεν πεινάει.

Τρώει μόνος του επειδή ντρέπεται σχετικά με την ποσότητα φαγητού που καταναλώνει.

Αισθάνεται αηδία για τον εαυτό του αλλά και ενοχές για το υπερφαγικό επεισόδιο.

Υπάρχουν αυξημένα επίπεδα άγχους γύρω από την διατροφή και το ενδεχόμενο υπερφαγικού επεισοδίου.

Τα επεισόδια υπερφαγίας συμβαίνουν τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα για διάστημα 3 μηνών ή και περισσότερο.

Τα υπερφαγικά επεισόδια δεν συμβαίνουν αποκλειστικά κατά την διάρκεια της Ψυχογενούς Ανορεξίας ή της Ψυχογενούς Βουλιμίας.

Πολλοί άνθρωποι με συναισθηματική υπερφαγία υποφέρουν σιωπηλά χωρίς να αναζητούν βοήθεια. Έτσι, τα αισθήματα ντροπής και ενοχής αυξάνονται οδηγώντας το άτομο στην απελπισία και απόγνωση αυξάνοντας την πιθανότητα για την ανάπτυξη κατάθλιψης. Επίσης, η αύξηση βάρους ενισχύει το αίσθημα απόγνωσης με αποτέλεσμα να πυροδοτούνται αρνητικά συναισθήματα που το άτομο θέλει να ρυθμίσει και να κατευνάσει με την υπερβολική κατανάλωση φαγητού.

Ποια είναι η διαφορά της συναισθηματικής υπερφαγίας με την κατάσταση που απλά κάποιος "τρώει πολύ";

Τα ποσοστά παχυσαρκίας είναι αρκετά αυξημένα στην Ελλάδα, ιδιαίτερα τις τελευταίες δεκαετίες. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι πάσχουν από συναισθηματική υπερφαγία. Πολλοί πιάνουμε τους εαυτούς μας να τρώμε πολύ σε διάφορες γιορτές-διακοπές (Χριστούγεννα, Πάσχα ) ή σε οικογενειακές/φιλικές συγκεντρώσεις. Μπορούμε απλά να καταναλώσουμε πάνω από χίλιες θερμίδες σε ένα γεύμα και να συνεχίσουμε να θέλουμε να φάμε ακόμα και αν αισθανόμαστε χορτασμένοι.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι πάσχουμε από συναισθηματική υπερφαγία.

Οι διαφορές είναι οι εξής:

Τα επεισόδια υπερφαγίας συμβαίνουν συχνά, τουλάχιστον για 2 φορές την εβδομάδα για 6 μήνες.

Το άτομο με συναισθηματική υπερφαγία αισθάνεται δυσφορία μετά το επεισόδιο. Αν δεν υπάρχει συναισθηματική αναστάτωση κατά την διάρκεια ή μετά το φαγητό, τότε δεν υφίσταται η συναισθηματική υπερφαγία.

Το άτομο με συναισθηματική υπερφαγία συνήθως δεν τρώει σε δημόσιους χώρους και για αυτόν το φαγητό είναι μια ‘ιδιωτική’ συμπεριφορά. Για τους υπόλοιπους ανθρώπους, το φαγητό είναι μια ευκαιρία να περάσεις καλά με συγγενείς και φίλους.

Το άτομο με συναισθηματική υπερφαγία δεν έχει τα φυσιολογικά σημάδια πείνας ή το αίσθημα κορεσμού, αλλά τρώει με βάση το συναίσθημα (όταν υπάρχει άγχος, στενοχώρια, θυμός).

Σημάδια για την συναισθηματική υπερφαγία

Αληθεύουν οι περισσότερες από τις παρακάτω δηλώσεις για εσάς;

- Κάποιες μέρες, ενώ θέλω να σταματήσω να τρώω, δεν μπορώ να το ελέγξω.

- Κάποιες μέρες δεν μπορώ να πιστέψω πόσο φαγητό έφαγα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

- Νιώθω δυσφορία και πολλές ενοχές όταν συνειδητοποιώ πόσο φαγητό κατανάλωσα.

- Κάθε μέρα πριν κοιμηθώ σκέφτομαι για το πότε θα ξεκινήσω δίαιτα.

Συγγραφή Άρθρου

Επταήμερος Μιχάλης - Ψυχολόγος

Επταήμερος Μιχάλης: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος, MSc Ψυχολογία της Υγείας, MSc Προαγωγή Ψυχικής Υγείας και Πρόληψη Ψυχιατρικών Διαταραχών. Ειδίκευση στην Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θεραπεία. Ομάδες και συμβουλευτική γονέων

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Βρείτε ειδικό για Διαταραχές Διατροφής

Ο μοναδικός εξειδικευμένος κατάλογος στο ελληνικό διαδίκτυο.

Μεταβείτε στον κατάλογο Ειδικών Ψ.Υγείας »

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ο δεκάλογος του γονέα
γονεϊκότητα

Η γονεϊκότητα αποτελεί μία από τις πιο δύσκολες "δουλειές" που ένας ενήλικας μπορεί να κάνει, από την στιγμή που δεν υπάρχει καμία προετοιμασία ή εκπαίδευση για κάτι τέτοιο. Τα παιδιά από την ηλικία των 3 ετών και μετά, αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι η φαντασία και η πραγματικότητα είναι δύο διαφορετικά πράγματα και μπαίνουν σε έναν κόσμο με δομή και κανόνες.

Έπαινος: εύκολος στην πράξη, μεγάλη η σημασία του για τα παιδιά! Με ποιό τρόπο μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματικός;
Έπαινος

Κάποιες φορές επαινούμε τα παιδιά, αλλά με έναν αναποτελεσματικό τρόπο. Παρακάτω θα περιγραφούν τρόποι για να μεγιστοποιήσετε τα οφέλη από τον έπαινο.

Υποχονδρίαση (άγχος υγείας). Τι είναι και και πώς μπορούμε να το διαχειριστούμε
Υποχονδρίαση

«Επισκέπτομαι συνέχεια τον γιατρό διότι ανησυχώ ότι κάτι δεν πάει καλά με την υγεία μου. Την τελευταία φορά παρατήρησα ότι είχα τρέμουλο στα χέρια και τους ώμους μου. Νόμιζα πως ήταν ένα από τα πρώτα σημάδια της Σκλήρυνσης Κατά Πλάκας. Μου έκανε ο γιατρός τις απαραίτητες εξετάσεις και μου είπε ότι δεν υπάρχει κάτι για να ανησυχώ.

Πώς να γίνετε περισσότερο διεκδικητικοί;
διεκδικητικότητα

Τί είναι η διεκδικητικότητα; Η διεκδικητικότητα αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να εκφράζει τις επιθυμίες και ανάγκες του στο άλλο άτομο, αλλά και να σέβεται τις επιθυμίες και ανάγκες των άλλων. Το να είναι κάποιος διεκδικητικός διαφέρει από το να είναι παθητικός ή επιθετικός. Κάποιος με το παθητικό στυλ έχει τον ρόλο του θεατή, κάνει τα πάντα για τους άλλους, είναι πάντα εκεί για να υποστηρίξει τον άλλο και δεν λέει ποτέ όχι.

10 αλήθειες για τις κρίσεις πανικού
κρίσεις πανικού

1. Η κρίση πανικού είναι δυσάρεστη, αλλά όχι επικίνδυνη. Ενώ αποτελεί ένα από τα πιο δυσάρεστα συναισθήματα που μπορεί να νιώσετε στην ζωή σας, η κρίση πανικού δεν θα σας προκαλέσει: έμφραγμα, εγκεφαλικό, ασφυξία, πνίξιμο, αλλά και ούτε θα σας οδηγήσει στην ‘τρέλα’ ή στο να χάσετε τον έλεγχο του εαυτού σας.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.