Αμερικανός ψυχολόγος, ασχολήθηκε με τη μελέτη της συμπεριφοράς των ζώων και τη διαδικασία της μάθησης. Είναι ιδιαίτερα γνωστός για τη διατύπωση της συνειρμικής θεωρίας και για τη συνεισφορά του στον κλάδο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας.

Προσωπική ζωή

O Έντουαρντ Λι Θόρνταϊκ γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου του 1874 στο Γουίλιαμσπεργκ της Μασαχουσέτης. Το 1895 αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Γουεσλέιαν, συνέχισε το μεταπτυχιακό του στο Χάρβαρντ μελετώντας τη συμπεριφορά των ζώων και ολοκλήρωσε το διδακτορικό του το 1898 στο πανεπιστήμιο Κολούμπια.

Το 1900 παντρεύτηκε την Ελίζαμπεθ Μούλτον και απέκτησαν τέσσερα παιδιά. Πέθανε στις 9 Αυγούστου του 1949.

Επαγγελματική διαδρομή
Ξεκίνησε την ακαδημαϊκή του καριέρα στο Κολλέγιο Γυναικών του πανεπιστημίου Western Reserve στο Κλίβελαντ του Οχάιο. Ένα χρόνο μετά, το 1899 ξεκίνησε να εργάζεται στην Παιδαγωγική Ακαδημία του πανεπιστημίου Κολούμπια, όπου και παρέμεινε έως τη συνταξιοδότησή του, το 1940.

Το 1912 εξελέγη πρόεδρος της Αμερικανικής Ψυχολογικής Ένωσης. Όταν το 1917 έγινε δεκτός στην Εθνική Ακαδημία Επιστημών ήταν ένας από τους πρώτους ψυχολόγους που δέχτηκε στους κόλπους της η ακαδημία. Το 1934 εξελέγη πρόεδρος της Αμερικανικής Ένωσης για την Πρόοδο της Επιστήμης.

Προσφορά στην ψυχολογία
Ο Θόρνταϊκ αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του στην αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας και στον έλεγχο της νοημοσύνης. Θεωρούσε ότι η μάθηση αποτελεί μετασχηματισμούς συνειρμικών συνδέσεων μεταξύ μιας δεδομένης προβληματικής κατάστασης και των αντιδράσεων του ατόμου. Αρχικά, πίστευε ότι η ανταμοιβή και η τιμωρία αποτελούν δύο ισότιμους παράγοντες όσον αφορά την ισχύ στη διαδικασία της μάθησης, αλλά αργότερα διαπίστωσε ότι η πρακτική της ανταμοιβής είναι πολύ πιο αποτελεσματική, ενώ η τιμωρητική πρακτική μπορεί στην πραγματικότητα να οδηγήσει στην επανάληψη μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.

Υποστήριζε ότι πριν από οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία υπάρχει κάποια προβληματική κατάσταση στην οποία το άτομο αντιδρά. Εάν μετά από δοκιμές και πλάνες το άτομο εντοπίσει ένα συγκεκριμένο επιτυχημένο αποτέλεσμα, τότε το αποτυπώνει εξαιτίας της ευχαρίστησης που του προκάλεσε. Επιπλέον, κατά πάσα πιθανότητα θα επιδιώξει την επίτευξη του συγκεκριμένου αποτελέσματος εάν στο μέλλον κληθεί να διαχειριστεί παρόμοιο πρόβλημα.

Μελέτησε τη μαθησιακή διαδικασία μέσα από μία σειρά πειραμάτων σε ζώα και εντόπισε συγκεκριμένους παράγοντες που ωφελούν τη μάθηση και οδηγούν στην επίτευξη μέγιστων αποτελεσμάτων:

1. Ο νόμος του αποτελέσματος. Η σύνδεση του ερεθίσματος με την αντίδραση ενισχύεται όταν το αποτέλεσμα προκαλεί ευχαρίστηση. Παρατηρείται τάση επανάληψης.

2. Ο νόμος της πρόσφατης εμπειρίας. Η επανεμφάνιση καθορίζεται από την πιο πρόσφατη αντίδραση. Με άλλα λόγια, η πιο πρόσφατη απόκριση παρουσιάζει μεγαλύτερες πιθανότητες επανεμφάνισης.

3. Ο νόμος της άσκησης. Όταν ένα ερέθισμα συνδέεται με την επιδιωκόμενη αντίδραση, κάθε μεταγενέστερη αντίδραση ενισχύεται.

4. Ο νόμος της ετοιμότητας. Η ετοιμότητα εξαρτάται από το βαθμό ικανοποίησης που συνοδεύει τα ερεθίσματα.

 

Ο Αμερικανός ψυχολόγος προσδιόρισε, ακόμα, τρεις βασικούς τομείς της πνευματικής ανάπτυξης:

1. Αφηρημένη νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να επεξεργάζεται και να κατανοεί διαφορετικές έννοιες.

2. Μηχανική νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται φυσικά αντικείμενα.

3. Κοινωνική νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται την ανθρώπινη αλληλεπίδραση.

 

Είπε: «Τα χρώματα ξεθωριάζουν, οι ναοί γκρεμίζονται, οι αυτοκρατορίες πέφτουν, τα σοφά λόγια όμως αντέχουν.»

 

Βιβλία

  • Educational Psychology (1903)
  • Introduction to the Theory of Mental and Social Measurements (1904)
  • The Elements of Psychology (1905)
  • Animal Intelligence (1911)
  • The Teacher's Word Book (1921)
  • The Psychology of Arithmetic (1922)
  • The Measurement of Intelligence (1927)
  • Human Learning (1931)
  • A Teacher's Word Book of the Twenty Thousand Words Found Most Frequently and Widely in General Reading for Children and Young People (1932)
  • The Fundamentals of Learning (1932)
  • The Psychology of Wants, Interests, and Attitudes (1935)
  • The Teacher's Word Book of 30,000 Words, Irving Lorge (1944)

 

Σχετικά άρθρα

Βιογραφίες Διάσημων Ψυχολόγων

Κιούμπλε Ρος Ελίζαμπεθ (Elisabeth Kübler-Ross 1926-2004)

Ελβετή ψυχίατρος που διατύπωσε τη

+ View

Ρόλο Μέυ (Rollo May 1909-1994)

Αμερικανός υπαρξιακός ψυχολόγος ο

+ View

Ρότζερς Καρλ (Carl Rogers 1902-1987)

Αμερικανός ψυχολόγος, ένας από

+ View

Βίλχελμ Βουντ (Wilhelm Wundt 1832-1920)

Γερμανός γιατρός και ψυχολόγος,

+ View

Μπεκ Άαρον (Aaron Beck)

Αμερικανός ψυχίατρος και ομότιμος

+ View

Κλάιν Μ. (Klein Melanie 1882-1960)

Αυστριακή ψυχαναλύτρια και

+ View

Τζόνσον Σ. (Johnson Sue)

Αγγλίδα ψυχολόγος ιδιαίτερα γνωστή

+ View

Είστε ειδικός Ψυχικής Υγείας?

Εγγραφείτε ώστε να λαμβάνετε ενημέρωση, σχετικά με θέματα που αφορούν την επιστήμη της ψυχολογίας, έρευνες, σεμινάρια ψυχολογίας, θέσεις εργασίας Ειδικών Ψυχικής Υγείας κ.τ.λ.

Newsletter για όλους

Εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας νέα άρθρα ψυχολογίας, ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια ψυχολογίας, ομάδες υποστήριξης, βιβλία ψυχολογίας κ.α.

Η εγγραφή σας στα ενημερωτικά δελτία της Πύλης Ψυχολογίας E-Psychology.gr είναι απόλυτα σύμφωνη με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία που δίνετε κατά την εγγραφή σας θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή ενημερωτικών δελτίων (Newsletters).