Αμερικανός ψυχολόγος, ασχολήθηκε με τη μελέτη της συμπεριφοράς των ζώων και τη διαδικασία της μάθησης. Είναι ιδιαίτερα γνωστός για τη διατύπωση της συνειρμικής θεωρίας και για τη συνεισφορά του στον κλάδο της εκπαιδευτικής ψυχολογίας.

Προσωπική ζωή

O Έντουαρντ Λι Θόρνταϊκ γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου του 1874 στο Γουίλιαμσπεργκ της Μασαχουσέτης. Το 1895 αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Γουεσλέιαν, συνέχισε το μεταπτυχιακό του στο Χάρβαρντ μελετώντας τη συμπεριφορά των ζώων και ολοκλήρωσε το διδακτορικό του το 1898 στο πανεπιστήμιο Κολούμπια.

Το 1900 παντρεύτηκε την Ελίζαμπεθ Μούλτον και απέκτησαν τέσσερα παιδιά. Πέθανε στις 9 Αυγούστου του 1949.

Επαγγελματική διαδρομή
Ξεκίνησε την ακαδημαϊκή του καριέρα στο Κολλέγιο Γυναικών του πανεπιστημίου Western Reserve στο Κλίβελαντ του Οχάιο. Ένα χρόνο μετά, το 1899 ξεκίνησε να εργάζεται στην Παιδαγωγική Ακαδημία του πανεπιστημίου Κολούμπια, όπου και παρέμεινε έως τη συνταξιοδότησή του, το 1940.

Το 1912 εξελέγη πρόεδρος της Αμερικανικής Ψυχολογικής Ένωσης. Όταν το 1917 έγινε δεκτός στην Εθνική Ακαδημία Επιστημών ήταν ένας από τους πρώτους ψυχολόγους που δέχτηκε στους κόλπους της η ακαδημία. Το 1934 εξελέγη πρόεδρος της Αμερικανικής Ένωσης για την Πρόοδο της Επιστήμης.

Προσφορά στην ψυχολογία
Ο Θόρνταϊκ αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του στην αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας και στον έλεγχο της νοημοσύνης. Θεωρούσε ότι η μάθηση αποτελεί μετασχηματισμούς συνειρμικών συνδέσεων μεταξύ μιας δεδομένης προβληματικής κατάστασης και των αντιδράσεων του ατόμου. Αρχικά, πίστευε ότι η ανταμοιβή και η τιμωρία αποτελούν δύο ισότιμους παράγοντες όσον αφορά την ισχύ στη διαδικασία της μάθησης, αλλά αργότερα διαπίστωσε ότι η πρακτική της ανταμοιβής είναι πολύ πιο αποτελεσματική, ενώ η τιμωρητική πρακτική μπορεί στην πραγματικότητα να οδηγήσει στην επανάληψη μιας ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.

Υποστήριζε ότι πριν από οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία υπάρχει κάποια προβληματική κατάσταση στην οποία το άτομο αντιδρά. Εάν μετά από δοκιμές και πλάνες το άτομο εντοπίσει ένα συγκεκριμένο επιτυχημένο αποτέλεσμα, τότε το αποτυπώνει εξαιτίας της ευχαρίστησης που του προκάλεσε. Επιπλέον, κατά πάσα πιθανότητα θα επιδιώξει την επίτευξη του συγκεκριμένου αποτελέσματος εάν στο μέλλον κληθεί να διαχειριστεί παρόμοιο πρόβλημα.

Μελέτησε τη μαθησιακή διαδικασία μέσα από μία σειρά πειραμάτων σε ζώα και εντόπισε συγκεκριμένους παράγοντες που ωφελούν τη μάθηση και οδηγούν στην επίτευξη μέγιστων αποτελεσμάτων:

1. Ο νόμος του αποτελέσματος. Η σύνδεση του ερεθίσματος με την αντίδραση ενισχύεται όταν το αποτέλεσμα προκαλεί ευχαρίστηση. Παρατηρείται τάση επανάληψης.

2. Ο νόμος της πρόσφατης εμπειρίας. Η επανεμφάνιση καθορίζεται από την πιο πρόσφατη αντίδραση. Με άλλα λόγια, η πιο πρόσφατη απόκριση παρουσιάζει μεγαλύτερες πιθανότητες επανεμφάνισης.

3. Ο νόμος της άσκησης. Όταν ένα ερέθισμα συνδέεται με την επιδιωκόμενη αντίδραση, κάθε μεταγενέστερη αντίδραση ενισχύεται.

4. Ο νόμος της ετοιμότητας. Η ετοιμότητα εξαρτάται από το βαθμό ικανοποίησης που συνοδεύει τα ερεθίσματα.

 

Ο Αμερικανός ψυχολόγος προσδιόρισε, ακόμα, τρεις βασικούς τομείς της πνευματικής ανάπτυξης:

1. Αφηρημένη νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να επεξεργάζεται και να κατανοεί διαφορετικές έννοιες.

2. Μηχανική νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται φυσικά αντικείμενα.

3. Κοινωνική νοημοσύνη. Η ικανότητα του ατόμου να διαχειρίζεται την ανθρώπινη αλληλεπίδραση.

 

Είπε: «Τα χρώματα ξεθωριάζουν, οι ναοί γκρεμίζονται, οι αυτοκρατορίες πέφτουν, τα σοφά λόγια όμως αντέχουν.»

 

Βιβλία

  • Educational Psychology (1903)
  • Introduction to the Theory of Mental and Social Measurements (1904)
  • The Elements of Psychology (1905)
  • Animal Intelligence (1911)
  • The Teacher's Word Book (1921)
  • The Psychology of Arithmetic (1922)
  • The Measurement of Intelligence (1927)
  • Human Learning (1931)
  • A Teacher's Word Book of the Twenty Thousand Words Found Most Frequently and Widely in General Reading for Children and Young People (1932)
  • The Fundamentals of Learning (1932)
  • The Psychology of Wants, Interests, and Attitudes (1935)
  • The Teacher's Word Book of 30,000 Words, Irving Lorge (1944)

 

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα
Προσωπικότητα
Προσωπικότητα
  • Δευτέρα, 13 Φεβρουάριος 2017
  • Από: ΤΖΙΝΑ ΧΟΝΔΡΟΥ

Η προσωπικότητα αναφέρεται στους χαρακτηριστικούς τρόπους που ο κάθε άνθρωπος σκέφτεται, αισθάνεται, συμπεριφέρεται.  Η προσωπικότητα είναι ένα σύνολο που έχει συνοχή και είναι σχετικά (όχι...

Αυτοβοήθεια
Το δώρο της συγχώρεσης
  • Τρίτη, 18 Οκτώβριος 2016
  • Από: Μαρία Σκαμπαρδώνη

Η συγχώρεση είναι ένα από εκείνα τα δώρα που οφείλουμε στην ψυχή μας όταν έχει νοιώσει πόνο, προδοσία, εγκατάλειψη, πικρία και παράπονο. Είναι εκείνη η αποτοξίνωση από την παγίδα του μίσους και της επιθυμίας για...

Αυτοβοήθεια
Αποτυχία: Ένα μεγάλο σχολείο (μια άλλη οπτική)
  • Τετάρτη, 07 Σεπτέμβριος 2016
  • Από: Γεωργία Μπερτσιά

Έπαινοι, αριστεία, απουσιολόγια, μπράβο και βαθμοί. Από μικροί όλοι, μηδενός εξαιρουμένου, μυηθήκαμε στο πρότυπο του άτρωτου, του σωστού, του αλάνθαστου. Το λάθος, οποιοδήποτε...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Βιογραφίες Διάσημων Ψυχολόγων

Μίλγκραμ Σ. (Milgram Stanley 1933-1984)

Αμερικανός κοινωνικός ψυχολόγος ο

+ View

Γουάτσον Τζ. (Watson John 1878-1958)

Αμερικανός ψυχολόγος, ιδρυτής της

+ View

Μπεκ Άαρον (Aaron Beck)

Αμερικανός ψυχίατρος και ομότιμος

+ View

Θορντάικ Έντουαρτ (Edward Thorndike 1874-1949)

Αμερικανός ψυχολόγος, ασχολήθηκε

+ View

Έκμαν Π. (Ekman Paul)

Αμερικανός ψυχολόγος ο οποίος

+ View

Εγγραφή στο Newsletter

Κάντε εγγραφή στο 15νθημερο Newsletter για ενημέρωση σεμιναρίων, νέων άρθρων, βιβλίων, θέσεων εργασίας κ.α.