Κατάθλιψη

Αν έχει κατάθλιψη κάποιος δικός σας άνθρωπος…

Δείξτε κατανόηση στο πώς αισθάνεται, δεν υπάρχουν "σωστά" και "λάθος" συναισθήματα.
Μην κριτικάρετε, προσβάλλετε, ενοχοποιείτε.
Συζητήστε με σοβαρότητα, ήπιο και γλυκό τρόπο για το πώς νιώθει.

Ακούστε προσεκτικά και αναγνωρίστε το πώς νιώθει και τις πραγματικές δυσκολίες.

Μην διαφωνείτε στο πόσο άσχημα είναι τα πράγματα στη ζωή του, αυτός ξέρει σίγουρα καλύτερα.

Αλλά αντικρούστε και μην αποδέχεστε την απελπισία.

Ενθαρρύνετε να εκφράσει τις σκέψεις, αλλά δώστε έμφαση στην πράξη.

Μιλήστε μαζί του για εναλλακτικούς και λιγότερο βασανιστικούς τρόπους σκέψης, δώστε μια άλλη οπτική κι ελπίδα.

Βεβαιωθείτε ότι είναι ρεαλιστικά εφικτό αυτό που προτείνετε.

Μην προβάλλετε τις δικές σας επιθυμίες επάνω του, προσπαθήστε να διακρίνετε τις δικές του γνήσιες επιθυμίες.

Θυμίστε του τα θετικά συναισθήματα που είχε για ανθρώπους ή καταστάσεις.

Ενθαρρύνετε τη λογική αξιολόγηση ανθρώπων και καταστάσεων.

Βοηθήστε να μην απομακρυνθεί από ανθρώπους που τον αγαπούν και τον στηρίζουν.

Βοηθήστε να βάλει ένα πρόγραμμα ακόμα και σε πράγματα που σε άλλες περιόδους της ζωής είναι αυτονόητα.

Δώστε χρόνο να πάρει τις αποφάσεις του για αλλαγές.

Πείτε του τα (πραγματικά) θετικά του στοιχεία, όσα έχει πετύχει, αντικρούστε τη δυσπιστία.

Μην προσπαθείτε να του "φτιάξετε" τη διάθεση με γενικότητες, ενθαρρύνετε για συμμετοχή σε κοινές σας δραστηριότητες.

Κάντε προτάσεις για εξόδους σε μέρη που απολάμβανε, που του ταιριάζουν, που είναι μέσα στις δυνατότητες του.

Κάντε μια απλή βόλτα μαζί στο φως της ημέρας.

Καλέστε φίλους του στο σπίτι αν δεν επιθυμεί να βγει έξω.

Βοηθήστε να ασχοληθεί με κάτι "ζωντανό", όπως ένα ζωάκι ή τα φυτά ή μια εθελοντική προσφορά.

Δώστε νέες ιδέες για πνευματική και σωματική δράση.

Ενθαρρύνετε να μάθει νέα πράγματα, να αποκτήσει νέες δεξιότητες.

Προτείνετε να αλλάξετε μαζί πράγματα που δεν τον ευχαριστούν στο χώρο του.

Κάντε του παρέα, συζητήστε για ουδέτερα και γενικά θετικά πράγματα.

Οργανώστε δραστηριότητες μέσα στο σπίτι, π.χ. μαγειρέψτε ένα ωραίο υγιεινό γεύμα, παίξτε μαζί κάποιο παιχνίδι, δείτε ταινία.

Δημιουργήστε ευκαιρίες για γέλιο, πείτε αστεία, κουτσομπολέψτε.

Θυμηθείτε πως η αγκαλιά και η σωματική επαφή είναι θεραπευτική!

Μην θυμώνετε και μην απελπίζεστε αν οι προσπάθειές σας πέφτουν στο κενό.

Μείνετε σταθεροί, προσφέρετε συστηματικά λίγο από το χρόνο σας.

Μην αγχώνεστε, θυμηθείτε πως η απλή παρέα κι η επικοινωνία μερικές φορές αρκούν.

Επιμένετε διακριτικά για τη σημασία του "τώρα" χωρίς να έχετε υπερβολικές απαιτήσεις.

Επιμένετε για το πόσο θα βελτιωθεί η διάθεση, η αυτογνωσία και η καθημερινή του ζωή.

Ενθαρρύνετε για θεραπεία αν βλέπετε πως η κατάσταση χειροτερεύει, προτείνετε ειδικούς, συνοδεύστε στην πρώτη συνεδρία, συμφωνείστε με τις συστάσεις του ειδικού.

Σε κάθε υποτροπή ενθαρρύνετε να συνεχίσει την προσπάθεια, σκεφτείτε μαζί μήπως υπάρχει και κάτι άλλο που θα μπορούσε να γίνει ή να αλλάξει.

Η κατάθλιψη δεν αλλάζει απλά με τη δύναμη της θέλησης, ούτε απλά με τη δύναμη της σκέψης, αρχίζει όμως να αλλάζει με υποστήριξη, επιμονή, υπομονή, δράση και σταθερότητα. 

Συγγραφή Άρθρου

Τζίνα Χονδρού - Ψυχολόγος

Τζίνα Χονδρού: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος - Msc στην Ψυχολογία Υγείας.
Άτομο, Ζευγάρι, Οικογένεια, Ομάδα. Συμβουλευτική - Ψυχοθεραπεία, Ψυχοεκπαίδευση.
Γνωσιακή & Συνθετική Θεραπεία.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Είναι άραγε Κατάθλιψη;
Κατάθλιψη

Για να βεβαιωθεί κανείς ότι πράγματι υπάρχει κατάθλιψη χρειάζεται:
1. Να αποκλείσει

Άλλα προβλήματα υγείας (π.χ. αναιμία, έλλειψη κάποιων βιταμινών-στοιχείων), χρόνιοι πόνοι ή χρόνια κόπωση, παρενέργειες τυχόν φαρμακευτικής αγωγής (π.χ για καρδιά, πίεση, χοληστερίνη, ορμονικές θεραπείες). Βέβαια μερικά φάρμακα απλά χειροτερεύουν μια προϋπάρχουσα κατάθλιψη. 

Γιατί είναι τόσο δύσκολο να είμαστε ο εαυτός μας;
εαυτός

Πόσο στ’ αλήθεια ελεύθερες και συνειδητές είναι οι επιλογές μας;  Πόσο είμαστε ο αυθεντικός εαυτός μας; Τι είναι αυτό που πολλές φορές θολώνει τα νερά και νιώθουμε πιεσμένοι, εγκλωβισμένοι, προσποιητοί ή συμβιβασμένοι;
Τις περισσότερες φορές, αυτό που μας δυσκολεύει δεν είναι κάποιος εξωγενής παράγοντας, ή κάποιο γεγονός της ζωής, αλλά οι ίδιες μας οι σκέψεις. 

Από τον έρωτα στην απογοήτευση
έρωτας απογοήτευση

Οι περισσότερες σχέσεις ξεκινούν με ενθουσιασμό, έρωτα, ελπίδες για κοινή ευτυχισμένη πορεία.  Τι γίνεται άραγε και αυτό τελικά δεν συμβαίνει; Γιατί από τον έρωτα περνάμε στην απογοήτευση, το θυμό, την αποξένωση; 

Σχέσεις μεταξύ αδελφών
αδέλφια καυγάδες

Όταν υπάρχουν αδέλφια σε μια οικογένεια, είναι συνηθισμένες οι ανταγωνιστικές σχέσεις μεταξύ τους. Τα προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ αδελφών υπάρχουν σε όλες τις ηλικίες και σε όλων των ειδών τις οικογένειες ανά τον κόσμο, έτσι συχνά δυσκολεύουν τους γονείς και αποτελούν πηγή αρνητικών συναισθημάτων για τα παιδιά.

Η πολύπλοκη έννοια της νοημοσύνης
νοημοσύνη

Ένας βασικός τομέας μελέτης και εφαρμογών στη ψυχολογία, είναι αυτός της νοημοσύνης και των τεστ νοημοσύνης.
Πώς ορίζεται η νοημοσύνη;
Ένα από τα πρώτα πράγματα που ανακαλύπτουμε για τη νοημοσύνη είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δείχνουν να καταλαβαίνουν τι σημαίνει - λένε πράγματα όπως “οι άνθρωποι με υψηλή νοημοσύνη είναι έξυπνοι”, ή “τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο”  ή “μαθαίνουν εύκολα” κ.λπ.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.