κατάθλιψη facebook

Kατά τη διάρκεια των τελευταίων δέκα ετών, η ταχεία ανάπτυξη των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, MySpace) έχει προκαλέσει βαθιές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν και διαντιδρούν. Το Facebook, το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο σήμερα, έχει περισσότερους από 1 δις ενεργούς χρήστες και υπολογίζεται ότι στο μέλλον αυτό το νούμερο θα αυξηθεί σημαντικά, κυρίως στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Η χρήση του Facebook έχει φέρει ποικίλα πλεονεκτήματα, με όρους αύξησης της συνδεσιμότητας, του μοιράσματος ιδεών και της διαδικτυακής εκπαίδευσης.

Πρόσφατα, ωστόσο, αρκετοί ερευνητές έχουν συσχετίσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με αρκετές ψυχιατρικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένων των καταθλιπτικών συμπτωμάτων, της ανησυχίας και της χαμηλής αυτοεκτίμησης.

Υπάρχουν πολλοί πιθανοί λόγοι, γιατί ένας χρήστης του Facebook μπορεί να έχει την τάση να γίνει καταθλιπτικός, καθώς υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός παραγόντων που μπορεί να οδηγούν ένα ήδη καταθλιπτικό άτομο στην έναρξη ή την αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Με την ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο χρόνος που περνούν τα παιδιά και οι έφηβοι μπροστά από την οθόνη έχει αυξηθεί σημαντικά. Αυτό έχει οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της έντασης της διαπροσωπικής επικοινωνίας και στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Παρόλο που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν σ’ ένα άτομο να διαντιδράσει με μεγάλο αριθμό ανθρώπων, αυτή η διαντίδραση είναι ρηχή και δεν μπορεί επαρκώς να αντικαταστήσει την καθημερινή πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία.

Επίσης, ένας από τους λόγους που η σπατάλη χρόνου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να σχετίζεται με καταθλιπτικά συμπτώματα, είναι το γεγονός ότι η επικοινωνία αυτού του είδους μπορεί να οδηγήσει στη συχνά λάθος εντύπωση για τα φυσικά χαρακτηριστικά και τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας των άλλων χρηστών. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένα συμπεράσματα σχετικά με τη φυσική εμφάνιση, το μορφωτικό επίπεδο, την ευφυία, την ηθική ακεραιότητα, καθώς και για άλλα χαρακτηριστικά των διαδικτυακών φίλων.

Μελέτες έδειξαν ότι η χρήση του Facebook σχετίζεται με την εντύπωση ότι οι άλλοι χρήστες είναι ευτυχέστεροι, καθώς και με το συναίσθημα ότι “η ζωή είναι άδικη”. Η αντίληψη ότι οι άλλοι είναι πιο ευτυχισμένοι και πιο επιτυχημένοι δεν οδηγεί απαραίτητα στην κατάθλιψη. Ωστόσο, σε άτομα που έχουν ήδη προδιάθεση για κατάθλιψη καθώς επίσης και άλλη ψυχιατρική συννοσηρότητα, κάτι τέτοιο μπορεί να επηρεάσει περαιτέρω αρνητικά την ψυχική υγεία.

Στις μέρες μας, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, μπορεί να είναι χρήσιμα στην έγκαιρη ανίχνευση καταθλιπτικών συμπτωμάτων μεταξύ των χρηστών. Όσο πιο καταθλιπτικός είναι κάποιος χρήστης, τόσο περισσότερο θα χρησιμοποιήσει χαρακτηριστικά του Facebook που εστιάζουν σε καταθλιπτικά γεγονότα. Γενικά, φαίνεται ότι όταν τα κοινωνικά δίκτυα και το ιντερνέτ χρησιμοποιούνται για να ενισχύσουν και να διατηρήσουν τους κοινωνικούς δεσμούς, ιδίως μεταξύ των μελών της οικογένειας και των στενών φίλων, η κοινωνική υποστήριξη που απορρέει έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην ψυχική υγεία.

Απ’ την άλλη, η εκτεταμένη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έξω από αυτά τα συστήματα μπορεί να εξασθενίσει την εγγύτητα με την οικογένεια και τη αλληλεπίδραση με τους φίλους και να αυξήσει τα συναισθήματα της μοναξιάς και της κατάθλιψης. Επίσης, έχει φανεί ότι άτομα που έχουν εκτεθεί σε αρνητικές εμπειρίες στο Facebook, όπως για π.χ. σε εκφοβισμό μέσω προσβλητικών αναρτήσεων, έχουν 3,5 φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν κατάθλιψη.

Συμπερασματικά, είναι σημαντικό οι άνθρωποι να λάβουν σοβαρά υπόψη τους τη διαντίδρασή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να μη θεωρούν ότι έχουν με κάποιο τρόπο μικρότερη επίδραση διότι είναι μια εικονική εμπειρία. Οι συναισθηματικές συνέπειες είναι πραγματικές.

 

 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Chou HT, Edge N. ‘‘They are happier and having better lives than I am’’: the impact of using Facebook on perceptions of others’ lives. Cyberpsychology, Behavior & Social Networking 2012; 15:117–121.
  1. Park S, Lee SW, Kwak J, et al. Activities on Facebook reveal the depressive state of users. Journal of Medical Internet Research 2013; 15:e217.

 

 

Συγγραφή Άρθρου

Ελίνα Τσιούλη - Ψυχολόγος

Ελίνα Τσιούλη: έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology

Οι πληροφορίες που αναφέρονται στον επαγγελματικό κατάλογο ειδικών παρέχονται από τους ίδιους τους ειδικούς, κατά την εγγραφή τους στο σύστημα. Όταν βλέπετε την ένδειξη «έχει επιβεβαιωθεί από το E-Psychology”, σημαίνει ότι το E-Psychology έχει ελέγξει, με email, τηλεφωνικά ή/και με λήψη των σχετικών εγγράφων, τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Ότι ο ειδικός είναι υπαρκτό πρόσωπο.
  • Ότι τα πτυχία οι τίτλοι και οι εξειδικεύσεις που αναφέρει είναι αληθινά.
  • Ότι οι πληροφορίες που αναφέρει ισχύουν.

Ψυχολόγος Διαχείρισης του Στρες (μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ιατρική Σχολή Αθηνών), μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου. Ατομική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία για τη διαχείριση προβλημάτων στρες και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.

Εάν βρήκατε το άρθρο χρήσιμο, μοιραστείτε το!

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου, χωρίς τη γραπτή άδεια του Τμήματος Σύνταξης του E-Psychology.gr. Εάν επιθυμείτε να αναδημοσιεύετε άρθρα, επικοινωνήστε μαζί μας στο editorial @ e-psychology.gr

Σχετικά άρθρα

Περισσότερα άρθρα του ειδικού συνεργάτη

Ξεκινήστε δίαιτα με καλή ψυχολογία!
δίαιτα ψυχολογία

Σε κάθε άνθρωπο αρέσει η διαδικασία, να ανέβει σε μια ζυγαριά και ο αριθμός που θα δει να είναι αυτός που ξέρει ότι ταιριάζει στο σώμα του. Ενόψει καλοκαιριού, ενισχύονται συχνά οι προσπάθειες ελέγχου του σωματικού βάρους καθώς το σώμα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στα βλέμματα των άλλων λόγω του ελαφρύ ρουχισμού.

Ψυχοσωματικά συμπτώματα. Τι είναι και πώς να τα αντιμετωπίσετε
Ψυχοσωματικά συμπτώματα

Stress είναι η κατάσταση της απειλούμενης ή διαταραγμένης ομοιόστασης του οργανισμού, η διατάραξη της ισορροπίας του οργανισμού στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει ένα στρεσογόνο ερέθισμα. Όταν το άτομο εκτίθεται σε στρεσογόνα ερεθίσματα διεγείρεται το συμπαθητικό νευρικό σύστημα με αποτέλεσμα να εκκρίνονται κατεχολαμίνες οι οποίες διεγείρουν το ΚΝΣ οπότε ο οργανισμός βρίσκεται σε εγρήγορση.

H θεραπευτική αξία του γέλιου
γέλιο

Για το γέλιο έχουν αναπτυχθεί τρεις κυρίαρχες θεωρίες:
α) Σύμφωνα με την πρώτη θεωρία, το στρες αυξάνει τη διέγερση και την ένταση, ενώ αντίθετα το γέλιο μπορεί να μειώσει το στρες με τον κατευνασμό της έντασης. Σύμφωνα μ’ αυτή τη θεωρία, αν οι άνθρωποι γελούν σε μια στρεσογόνο κατάσταση, ο βαθμός διέγερσής τους πέφτει και η στρεσογόνος κατάσταση δεν είναι πλέον αρνητική και μισητή.

Διαχείριση άγχους. Kαλύτερη ψυχολογία για καλύτερη υγεία.
Διαχείριση άγχους

Πολύ συχνά οι άνθρωποι εκφράζουν δυσφορία για τον καθημερινό τρόπο ζωής τους παραπονούμενοι ότι η ζωή τους είναι έντονη και γεμάτη στρες.
Το στρες είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης του ατόμου με το περιβάλλον του.

Πεινάς διαρκώς; Μάθε τι μπορεί να επηρεάσει την όρεξή σου.
πείνα και όρεξη

Η υπερφαγία και η παχυσαρκία εκθέτουν σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία εκατομμυρίων ανθρώπων. Για την κατανόηση της φύσης του προβλήματος, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι δεν τρώμε υπερβολικά μόνο όταν το στομάχι μας είναι άδειο. Ο τρόπος με τον οποίο προσδιορίζουμε αν είμαστε ή όχι πεινασμένοι, αν πρέπει να φάμε ή όχι ή τι πρέπει να φάμε, είναι πιο πολύπλοκος.

Εγγραφή στο Newsletter

15νθημερο Newsletter για να λαμβάνετε στο mail σας τα νέα άρθρα, αλλά και ενημέρωση για επερχόμενα σεμινάρια, βιβλία ψυχολογίας, θέσεις εργασίας κ.α.